Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:01

Ja zeg CrazyCactus, wil jij die 'echte kerel' mijn meissie niet de kop doen dol maken? En zorgen dat ik na de belering geen oneigenlijk paardenkind er gratis bij op m'n dak krijg.... hahaha.. Sla d'r in de boeien! En hem ook! Goeie help, en ze VOND al zo gauw iedereen leuk....(bezorgde vader-syndroom speelt nu op)

Hier thuis heb ik nooit echt duidelijke tekenen (noch fysiek, noch in gedrag) van hengstigheid mogen bespeuren. Waarschijnlijk is dat haar nu in alle heftigheid ontlokt door de aanwezigheid van DE VENT....(grr.... waar is die vent....?) Die onschuld is ze dus ook al weer kwijt. Straks ziet ze Jaopie niet eens meer staan, hahaha..

Ja, ik zal die meid straks wel terugzien als een heuse merriemadam, die een enorme ontwikkeling, zowel geestelijk als lichamelijk heeft doorgemaakt, wat heet 'haar vleugels uit slaan", ze is al begonnen.... Goed hoor Khavanna, lekker jezelf zijn en nog meer jezelf worden....let it be..

(Maar eh.. ik hoef nog geen opa te worden.....)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:10

Whahahahaha LOL _O- :D Komt goed hoor, wil graag de boel heel houden hier ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:10

De titel van dit topic krijgt een hele andere dimensie zo ...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:18

Wat een leuk en fijn topic dit :D
Ik ga ook volgen :)
Ps. terpentijn ik ben fan van je schrijfwijze, wel eens aan gedacht om een boek te schrijven?? :D :))

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:19

Ach het zou best een leuk combi zijn dat veulen }> :+ :') *gooit stiekum nog wat olie op het vuur* <<)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:11

Whahahaha, @Maflinger..... we houden het toch wel fatsoenlijk, he?

CC: ik hoop dat er dan toch nog wel een beetje met Khavanna te werken valt, gezien deze ehhh.. afleidings-factor.

Ik heb overigens het volste vertrouwen in jou en jouw aanpak en aanvoelingsvermogen: dat je doet en niet doet zo je zelf goeddunkt, daar heb je de vrije hand in: ik heb haar niet voor niets naar jou gebracht, speciaal jouw aanpak in combinatie met wat ik van haar dacht te "weten" uitgekozen... enne....tsja, het is toch ook wel een merrie om gecharmeerd van te raken? Volgens mij vond jij haar zelf meteen ook al leuk/aansprekend (meende ik te zien toen ik haar bracht).

Ik heb haar indertijd als veulen gekocht (ze stond eigenlijk niet te koop, ik zag haar gewoon ergens in de weide lopen, men wilde er eigenlijk op den duur mee fokken, maar ik bleef toch aandringen) omdat ik op haar looks en open uitstraling "viel". Haar bewegingen bij monstering vielen me toen wel tegen naar mijn "dressuur"bewegingsnormen zoals ik die bij Jaopie had aangelegd. Maar waren niet incorrect. Ik zei toen al: als 't niks wordt met die mooiloperij (haha) gaan we er maar mee de TREC , western, freestyle , springerij of whatever mee in. Recreatief, uiteraard.
Wat zij ook maar aan zou kunnen, en leuk zou vinden.

Er zijn ook wel mensen geweest die riepen dat ik haar voor de kar moest zetten, mede omdat ze zo klein aan de maat bleef, qua stokmaat, maar daar heb ik helemaal niks mee, geen ervaring in, en dat trekt me eigenlijk ook niet.

Sterkte met de aankomende hitte die de komende dagen is voorspeld!

@ robynn: typisch dat je dit zegt, mijn vader was auteur....maar ik ben zef kunstschilder

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:35

Oh, wat een heerlijk portret die Joapie en olala! Dat Khavanna alle heren op haar nieuwe stal het hoofd op hol brengt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:43

Wat grappig :D
Ik had inderdaad al wel naar je kunstwerken gespiekt :o :D erg mooi!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:08

Vandaag weer een stapje verder gegaan in de training van Khavannah. Het longeren ging al zo netjes dat ik vandaag een beginnetje heb gemaakt met het werken met de dubbele longe.

De longeersingel was voor haar de normaalste zaak van de wereld, aansingelen gaf eigenlijk geen enkele reactie, ook niet toen ze eenmaal begon te lopen. Ik had vandaag wel een hoofdstel omgedaan. Omdat ik graag bitloos begin was dit een Micklem hoofdstel, en ik kon merken dat Khav voelde dat ik daardoor meer controle had. Toen ze eenmaal door had dat dat wel oké was liep ze rustig haar rondjes, eerst aan de enkele longe en daarna heb ik de 2e lijn erbij gepakt. In eerste instantie laat ik de lijn over de rug lopen zodat ze kan wennen aan de druk op de buitenkant, dat ging prima, dus na een paar minuten heb ik de lijn achter haar billen langs gedaan. Ze trok wel haar staart tussen haar billen maar meer ook eigenlijk niet :D toen ook daar de ontspanning kwam heb ik haar een paar keer laten draaien, en ook dat had ze zo door.

Inmiddels ook gemerkt dat ze wel 1 vriendje heeft, Enzo de grote donkere KWPN-ruin heeft haar voorkeur. Hij kwam zelfs vanuit de wei naar de bak gegaloppeerd toen ik met haar in de bak was :D Dus wees gerust, geen echte kerel ;)

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:18

Wat een leuke update. Khavanna doet het braaf en heeft ook een heel braaf vriendje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 14:01

Top CC, thanks voor verslagje en foto's. Ook anderen behalve ik zelf natuurlijk vinden dit denk ik hartstikke interessant en spannend om te volgen.
Ik had al het vermoeden dat je eerst bitloos zou beginnen, omdat je ook wel zo rijdt, prima toch? Ja ik ken het Micklem hoofdstel, ik wilde vlak voordat ik zo ziek werd Jaopie ook eens bitloos gaan proberen, had er ookal een topic met vragen e.d. over geopend. En toen lag ik dus opeens eenzijdig verlamd tussen de paarden en er meteen een half jaar uit.... Dus recent weer opnieuw met Jaopie aan de slag gegaan en het bitloze plan maar eventjes in de ijskast gezet.... hij is nog te veel een "kanon" op het moment, om er nieuwigheden op los te laten in dit stadium.

Leuk om weer een foto te zien van "Crazy Khava" die tot nog toe dus nog niet zo crazy blijkt.
"Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" zal ze wel gedacht hebben, bwahaha!

Het moet voor jou fijn werken zijn met een slim en meewerkend paard, wees maar blij dat je meneer Jaopie indertijd niet voorgeschoteld hebt gekregen, niet dat je dat niet had gekund maar dat was niet zo'n aardige. Nog niet trouwens, maar ik vind 'm geweldig! Hij is echt volslagen anders dan Khavanna,
Moeilijk toegankelijk, echt zo'n oppotter. Khava was bij hem in de wei ook altijd het drukke zonnestraaltje dat hem altijd tot gekkigheid en spel probeerde te verleiden.
Stond-ie ook vaak wat norsig bij te kijken, om dan 1 minuut finaal uit z'n dak loeihard dan maar een rondje achter haar aan te gaan, een mega-bok te geven en dan te gaan staan vreten met een rug van: Ja dat was het dan, zo is 't me al weer welletjes.

Begrijp ik dat Khava nu een ander maatje zoekt, ze was altijd heel speels, om Jaopie over te halen tot spel rende, steigerde, sprong met vier benen tegelijk de lucht in, en bokte ze rustig een half uur om hem heen, rende loeihard weg en maakte dan sliding stops net bij de draadgrens. Ik hield soms m'n hart vast dat ze er door ging of overheen zou springen. Dat gebeurde echter nooit, ze kon altijd bliksemsnel ter plekke omdraaien (dat hakende knie -geval kan haar daarbij ook absoluut niet in de weg gezeten hebben).

Van dat makkelijke gedrag met die singel kan ik wel een beetje plaatsen, d.w.z. ik heb hier wel dekens en dekjes met een dekensingel vastgehad op haar, maar nooit een gewone die echt aangesingeld moest worden.
Op trappen of uitslaan met een achterbeen of zoiets heb ik haar in al die jaren nooit kunnen betrappen, ook niet bij iets als de hoefsmid, als haar iets niet beviel ging ze eerder de hoogte in (steigeren dus). Vooral met wormspuiten en ander mondgefrutsel (tandarts) en ook met het opladen in de trailer dreigde die neiging. Dan klapt ze als je niet uitkijkt ook door het halster heen (ze kon ook lange tijd geen halsterdruk achter haar oren verdragen... je weet dat er indertijd iets niet goed is gegaan en ze achterover uit de trailer is "gevallen"... maar dat halsterprobleem is inmiddels allang wel opgelost). Ben errug benieuwd hoe ze uiteindelijk met het indoen van het bit zal omgaan, alsook benieuwd naar alle verdere ontwikkelingen.

Dank voor je goede zorgen tot nog toe, zo te horen gaat 't allemaal precies zoals mij voor haar voor ogen stond: een rustige maar doortastende, geleidelijke aanpak.
Intussen troost ik mij wel met Jaopie zie je ons al gaan.. op buitenrit" We're two poor lonesome cowboys, 'cause she's a long long way from home...." (Vrije improvisatie op de strip Lucky Luke)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:27

terpentijn schreef:
.
Intussen troost ik mij wel met Jaopie zie je ons al gaan.. op buitenrit" We're two poor lonesome cowboys, 'cause she's a long long way from home...." (Vrije improvisatie op de strip Lucky Luke)

_O- _O- _O-

Komt wel goed mannen :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:55

Hihi! _O-

Heerlijke update weer!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:34

Wat is dit een heeelijk topic! Een bezorgde papa vol zelfspot en een tijdelijke mama die heerlijk met het kind aan de slag is. Ik ga lekker meegenieten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 12:52

Goeie Genade, ik ben gesmolten hier in Drenthe!!!
Wat een hitte 32 graden, nog warmer dan gisteren, arme paarden!
De Shetlanders hebben 't nog riant, die hebben o.a. een megavlierboom overhangen in hun paddock, daar is altijd een heel groot stuk schaduw, en een open wind- stuk op de oostkant....en ook een stal waar ze in en uit kunnen lopen. Ze zweten dan ook (nog) niet eens.

Maar ik vraag me af of Khavanna al tot een plasje zwart-wit gesmolten is daar in Mussel.... hoewel ik daar ook bomen omheen heb gezien... Of staat ze op stal? Ja, ik denk nog aan haar he? Er zal nu wel niet mee gewerkt worden, of voor dag en dauw? Jaopie laat ik nu ook met rust, al die hittedagen. Daar stap ik morgenochtend weer op, dan wordt 25 graden verwacht (maar 'smorgens nog niet). Ga wel wat balkjestraining met 'm doen. Rijbak is ook voor de helft beschaduwd door bomen. Buitenritje zal wel niks worden, want we worden nu al lekgeprikt in het bosje hierachter door de dazen. Was ik vanmorgen even met de honden...auwww, prik,mep,prik,pets, geen gein aan dus.

Vraag me af of Khava ook balkjes(cavaletti)training gaat krijgen? Of wordt dat eigenlijk niet gedaan op de CCRanch?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:29

Leuk ik volg ook, ben zelf gek van bonte paarden :)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:45

Terpentijn : Wat een geweldig leuk topic! Heb het net helemaal gelezen, dacht bij de opening - oh daar gaan we weer- onopgevoed -drammerig- penny- etc .. :) Maar chapeau voor je zelfkennis ivm het beleren, het op een goede manier uit handen geven! Wat zal je er zelf straks een heel ander en leuke merrie aan hebben! Fijn dat je het alle tijd geeft - al had ze dat natuurlijk ook al gehad met d'r 5 jaar ;) En dat de "bonusmama" het aan kan pakken zoals en hoelang ze het goed lijkt, heel veel plezier samen en ik lees graag mee!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:14

Tis hier ook om te smelten Tijn, Khava staat (slim paard) lekker onder het afdakje, die vind de zon maar niets. Balkjes kan geregeld worden hoor :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:49

De kleine khavanna word groot.
Heb haar nog gekend als klein veulentje. Ze is mooi opgedroogd hoor! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:10

En wie mag deze Welmoed dan zijn? Kennen wij elkaar misschien? Ik heb haar moeder Cocktail en halfbroer Andor vorige jaar eind zomer nog bij De Bult in Midlaren bezocht. Ze is wel een stuk minder uit de kluiten gewassen dan die twee. Ze is kleiner en tengerder, maar nu ook al weer 5 jaar. Waar en hoe ken je haar dan? Uit Zuidlaren? Stond ze toen al bij Lensen? Bij de molen in Zuidlaren? Benieuwd!

@CC: ja, het zijn geen temperaturen momenteel, vreselijk, de hitte, de dazen, alles .....

Balkjes lopen doe ik vrij veel met Jaopie, tilt-ie z'n zware klikken eens wat beter op, hahaha, maar je moet in geen van mijn opmerkingen een vingerwijzing zien dat ik "wil" dat je dat ook met Khava gaat doen.
Zoals je weet is mijn standpunt dat je haar naar eigen goeddunken verder opleidt, dat mag ruimer genomen worden dan alleen OHZ , ik zie het voor haar ook als een totaal-ervaring in de zin van karakterontwikkeling, levenservaring opdoen, andere paarden ontmoeten, dealen met de wereld en de omstandigheden die zich voordoen.

Daar was ze nl. wel aan toe. Hier bij mij zou ze nooit iets van de wereld geleerd hebben (en derhalve ook nooit meer iets ervaren).

Wat ik met/van haar wil: geen idee, dat ligt eigenlijk geheel aan hoe zij zich ontwikkelt.

Ik heb haar natuurlijk niet "nodig" om te rijden... daar heb ik Jaopie in eerste instantie al voor. Dat is me qua rijderij op het moment eigenlijk ook wel genoeg.
Hij is sowieso al een aardig pakketje paard, zowel op de grond als onder het zadel. Maar die is mij zeg maar 'op het lijf geschreven".

Hoe het verder met Khavanna moet gaan verlopen weten we pas als ze er klaar voor is om terug te komen. Misschien zoek ik er een bijrijdster bij, dat we samen buitenritten kunnen maken, of ga ik met haar zelf spring-of Western-training doen... ik heb op dit moment geen idee.
Het dressuur-matige gebeuren hoort er bij, maar hoeft voor mij niet met Khava zo zeer... dat redt zij niet t.o.v. Jaopie, die daar gewoon heel "lekker" en voor zijn bouw en aanleg ook goed in is. Daar heb ik verder geen andere wensen in.

Mrs. Pinto haar aanleg/talentjes liggen vast en zeker heel ergens anders.....

Overleef de hitte, meiden!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:14

Ik werkte jaren op de camping, zo ken ik cocktail en andor ook.
Ik weet ook wie jij bent, je komt vaak bij de pets place in Zuidlaren en ik liep daar vorig jaar stage. Toen hebben we het al een keer over khavanna gehad. :)
Weet niet of je me dan herrinert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:30

leuk draadje met wederzijdse updates

* schenkt nog even een flinke milkshake in om al slurpend weer lekker bij te lezen*

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:40

Supertopic met een belichting van beide kanten. Hoop op zoveel mogelijk updates met foto's en uitleg

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:00

Ja nu weet ik wie je bent @Welmoed... althans ik herinner mij je nu weer en ook de gesprekken over Khavanna.

Ben trouwens benieuwd of Marion op de Crazy Cactus Ranch de zwembandjes al klaar heeft liggen om Khava ook zwemmen te leren....hahaha: 't plettert vanaf gisternacht al van de gestadige regen hier. in de Shetten-paddock staan mega-poelen water. Ze hangen nu wat rond op het strogedeelte rondom en in hun stal, maar vannacht stonden ze de hele nacht buiten in de kletterende regen.

Jaopie heeft vandaag een dagje vrij om van de verfrissende regen te genieten. Gisterochtend vroeg met hem nog het vennetje achter het huis ingereden met hem, maar verder dan kniehoogte zag hij toch niet zitten....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:54

Tatatatataaaaaaaaaa

Afbeelding

Khava is een grote meid... en echt geen stap verkeerd gezet, zadel laten ruiken, was niet spannend, zadel aansingelen was ook niet spannend... Het onkruid aan haar voeten vond ze veel leuker ;)
Daarna aan de longe was het ook net alsof ze nooit anders gedaan had.
Helaas daar geen foto's van omdat mijn "fotografen" de laptop binnen belangrijker vonden dan mamma even te helpen met een paar kiekjes _-:( _-:(
Na een minuut of 10 de stijgbeugels naar beneden gedaan maar ook daar werd madam niet warm of koud van. Een galopje kon er nog wel vanaf na enig aandringen, maarrrrr ze is vrij lui aangelegd :P