oji schreef:Tja, je hebt steigeren en steigeren natuurlijk. Voor iedereen is dat iets anders. Voor mij is steigeren echt een paard dat loodrecht omhoog komt en daar een paar seconden blijft, met de voorbenen in de lucht staat te krabben en eventueel op de achterbenen 180 graden omdraait. Als je pech hebt meerder malen achter elkaar. Veel mensen noemen het al steigeren als een paard een beetje met de achterhand zakt en 10-20 cm de voorbenen omhoog doen. Dat is in mijn definitie hipsen. Ook niet goed, maar echt iets anders. Dat wat ik echt steigeren noem, is ten alle tijden onacceptabel gedrag. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard door pijn halverwege het rijden echt gaat steigeren, wel kunnen ze dan gaan hipsen. Ik durf mijn geld er op in te zetten dat echt steigeren 9 van de 10 keer vanuit het paard een poging is om de verhoudingen opnieuw te bepalen. Wie is baas. Treed je dan niet op, dan is het duidelijk, jij bent het niet, het paard is baas en deze zal dit vervolgens te pas en te onpas gaan inzetten. Ga je op het moment dat je paard dat gedrag vertoond afstappen en denken...oohhh...laat ik eerst eens even mijn paard medisch onderzoeken of ie niet ergens een blokkade heeft oid...sorry, dan heb je voor jezelf een groot probleem gecreëerd. Paard heeft gewonnen en uitgevogeld hoe hij voortaan van jou zal winnen. Een van nature braaf paard dat niet geleerd heeft dat steigeren zijn ticket naar onder het werk uitkomen is, zal echt niet vanwege een pijntje ineens vol op de achterste benen staan. Een paard dat pijn heeft bij een bepaalde oefening, die zal zich in eerste instantie vastzetten, niet loslaten in lijf en kaak, die zal enorm in tempo terugvallen als de oefening gevraagd wordt, misschien een bokje doen naar je been, een keer de kop omhoog gooien en evt wat gaan hipsen. Als een paard echt zeer scherpe pijn heeft zal ie als reflex misschien best wel steigeren, maar dan niet halverwege het rijden, dan doet ie het meteen aan het begin op het moment dat hij belast wordt.
Dat is wat ik de hele tijd wilde zeggen... ik kon het alleen gewoon niet goed verwoorden 
oji schreef:Nou moet ik zeggen dat de spierbevangen paarden die ik heb gezien in mijn leven echt niet in staat waren om te steigeren, vrijwel niet in staat waren om te lopen, eigenlijk gewoon door hun benen zakte. Wat ik mij persoonlijk eerder kan voorstellen is dat het paard steigerde om een andere reden, maar door de enorme krachtexplosie die daarbij los is gekomen, acuut spierbevangen is geworden en daardoor is neergestort. Steigeren kost kracht en balans, veel kracht. Zeker om zo hoog te komen dat je voorbij het kantelpunt komt. Ik zie dat echt een spierbevangen paard niet doen.
ook mee eens!