Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Re: Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:56

ah, te gek! :)

wat zal je paardje een energie hebben nu hij zich lekker in zijn lijf voelt!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:37

Haha, na de behandeling mocht hij de wei in en heeft hij 5 minuten lang de wei rondgesjeesd en de raarste bokkesprongen gemaakt. En hij moest nog wel rustig aan doen van de osteo...... :-P

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:39

Wat zou de reden kun zijn van de blokkades? Oorzaak/gevolg?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:39

Tabaluga12 schreef:
Wat zou de reden kun zijn van de blokkades? Oorzaak/gevolg?

Ik weet het niet, maar hij is altijd al moeilijk geweest onder het zadel. Misschien te grof ingereden, misschien al daarvoor. Ik weet dat hij als veulen/jong paard een keer door het draad is gegaan. Daar kan het al zijn begonnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:52

Een verkeerde slijder en het kan al genoeg zijn...

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:53

Wees gerust, het komt vaak zat voor dat je werkelijk niets aan de blokkades had kunnen doen! Mijn pony heeft waarschijnlijk als jong dier eens vast gelegen of eens een trap gekregen waardoor hij onderuit ging. Daarnaast heeft hij als 2 jarige ook nog in de draad gezeten. Allemaal gebeurtenissen waardoor de blokkades bij hem zijn ontstaan. Bij mij heeft hij 2 behandelingen van een therapeut gehad en nu gaat hij weer opnieuw in training. En net wat je zegt, dat een paard zo kan veranderen door een behandeling van iemand die weet waar hij of zij mee bezig is, dat is verbazingwekkend! Hier zagen we dat al tijdens de behandelingen ! :D

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:10

KPet schreef:
Wwijk23 schreef:
en hier heb je nou 4 jaar over gedaan om een ostheo te laten komen of begrijp ik het nu verkeerd? ik snap het niet helemaal hoor.. je bent, als ik het allemaal goed lees, erg ervaren en heb meerdere paarden (jonge) ingereden. dan krijg je er een van 6 die zo uit het niets debiel reageert op een zadel terwijl alle grondwerk daarvoor goed gaat en hij een fantastisch karakter heeft (volgens jezelf).. dan gaat hij weer de wei in want het werkt niet... en dan pak je hem weer eens op maja hij loopt nog steeds niet zoals t moet en jij hebt ook niet echt tijd dus tja... en dan.. zon DA kiest ook maar voor de makkelijkste weg (ik zou trouwens een andere DA nemen dat weet ik wel.. alleen al door het makkelijk afdoen dat ze hem zou verkopen zegt genoeg over haar) en dan omdat je het echt spuugzat bent en niet meer weet wat je moet doen vraag je hier om raad en komt er naar 4 jaar klungelen een ostheo terwijl je paard gelijk alle signalen gaf dat er iets niet goed was.

gelukkig is het nu opgelost en kon hij ontspannen bij de ostheo en hoop dat hij nu pijnloos lekker aan het werk kan! mocht hij zich trouwens nog steeds debiel gedragen en je wil er vanaf..breng hem dan naar ons. dan kan die lekker chillen in de wei maar kies niet voor de slacht ofzo dat vind ik zielig.

Heftig en hard reageren is makkelijk, maar daarmee ga je wel over alle subtiliteit heen. Ten eerste is het paard niet voor mij aangekocht. Desondanks heb ik er heel veel tijd in gestoken. Toen we hem kregen wat hij op een heel heftige manier (op zijn 6e!, hij was pas 6 weken onder het zadel toen we hem op stal kregen!) ingereden, waardoor hij echt niet meer reageerde. Hij kruipt in zijn schulpje als hij het niet meer weet. Bovendien zat hij niet alleen maar in zijn rug vast.

Dus ja, het heeft vier jaar geduurd, maar een hele tijd daarvan heeft het ook geduurd om te kunnen onderscheiden tussen spanning en 'vast' zitten/pijn hebben. Dit paard was getraumatiseerd en het heeft vier jaar geduurd voor we dat trauma er (enigszins) uit hebben gekregen. Pas toen hij helemaal ontspannen was in zijn hoofd, konden we constateren dat zijn lijf op sommige plekken nog vast zat. Daarvoor hield hij werkelijk alle vast. In alle eerlijkheid had ik nog nooit met een ostheo gewerkt, dus die stap is ook niet makkelijk gezet.

Vooral de laatste zin steekt me een beetje. Denk je nu echt dat we een paard waar ik een aantal jaar heel veel tijd, moeite en kneuzingen in heb gestoken zomaar naar de slacht zou doen? Ik ken heel veel mensen die dat wel hadden gedaan, maar een vriendelijk paard wordt niet zomaar onhandelbaar. Je moet alleen wel de tijd nemen om het onderscheid te kunnen maken tussen vasthouden/spannen uit mentaal trauma en daadwerkelijke problemen. Ik heb er in 4 jaar tijd in totaal misschien 5 keer op gezeten. Toen was hij braaf, heel erg braaf, maar niet vooruit te branden. Ik had hem vooruit kunnen slaan, zoals zo veel mensen doen. Ik ben er echter mee gestopt, omdat een gevoelig, werkwillend paard niet zomaar stopt met reageren.

Denk voordat je in het vervolg reageert alsjeblieft na over wat je nu daadwerkelijk schrijft. Ik beschrijf een laatste stukje van een proces. Het is niet eerlijk daar direct conclusies op te trekken en je brengt er bovendien - in ieder geval in mijn ogen - jezelf mee in diskrediet.

maar ze had wel gelijk

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:27

maar ze had wel gelijk[/quote]

Ze heeft een punt dat hij eerder naar de osteo had gekund, maar die stap was voor mij niet vanzelfsprekend, ik heb uitgelegd waarom. Ik heb nooit een paard in de wei geflikkerd omdat hij iets niet deed en ik geef alleen aan dat anderen mij hebben geadviseerd hem te laten slachten. Ik heb dit paard alle tijd gegeven en hem zijn eigen grenzen laten trekken. Ik zie niet in hoe ik daarin slecht heb gehandelt.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:06

ach ach ach.. iemand kan het weer niet laten... heerlijk, mensen die het laatste woord willen hebben.. ;)

TS... lamawaaien.... ;)

blokkades lopen we allemaal door de jaren op... en met allemaal bedoel ik dus ook mensen, honden, konijn, kippen...misschien vissen ook wel?...haha

Is een logisch gevolg. Iets wat goed beweegt kan ook wel es fout bewegen... wanneer dit te vaak gebeurd of niet meteen wordt opgemerkt kan iets in het bewegings of energetisch lichaam vast komen te zitten en dus een blokkade vormen...

die toename van energie zie je zowel bij dier als ook mens...
ik ben ooit van het paard gevallen, echt vies op mn nek... is nooit meer helemaal de oude geworden maar als ik het net heb laten kraken voel ik me zooooveel beter... :)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:27

heel goed! Merk je ook een gedragsverandering bij hem? Dat hij lekkerder in zijn vel zit?
+:)+ voor je aanpak! en dank voor de update:)

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:02

Wat fijn dat het zoveel beter gaat, succes met je "vernieuwde" paard :-)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:24

hasufel schreef:
heel goed! Merk je ook een gedragsverandering bij hem? Dat hij lekkerder in zijn vel zit?
+:)+ voor je aanpak! en dank voor de update:)

Hij staat nog langer op zijn achterbenen dan normaal om peertjes van de boom te plukken, hihi.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:41

haha! Heb je daar toevallig een foto van gemaakt...?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:59

ik zie dit topic nu pas. Wat fijn dat de osteo zo goed werk kon leveren bij je paard en dat jij de stap hebt gezet om dit paard te laten helpen. Je paard zal je dankbaar zijn. Hoe gaat het nu in het algemeen met hem? heb je je zadel kunnen aanpassen of ben je nog niet aan t rijden toe?
Wat nog in me opkwam (niet dat je er nu nog wat aan hebt maar zou misschien het plaatje compleet maken) :
Weet je zeker dat ze hem niet al eerder geprobeerd hebben te beleren? dat ze het eerder al verprutst hebben en op latere leeftijd nog eens geprobeerd hebben ?
Zo te horen heb je het beste met je paarden voor en kan je ook prima naar ze luisteren. Mocht je paard weer aangeven dat ie vast gaat zitten twijfel dan niet om de osteo langs te laten komen,baad het niet schaadt het niet (behalve in de portomonnee)Als wij jonge dieren gaan beleren en ik vertrouw het niet helemaal (je wilt niet weten wat de jonge hengsten elkaar soms aandoen haha) dan laat ik ze nakijken voordat ik erop stap omdat ik wil voorkomen dat ze een pijnprikkel ervaren als ik erop ga en ze dat met elkaar associëren.
in ieder geval heel veel plezier met hem en echt fijn dat het nu een stuk beter gaat!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 12:50

hesterve schreef:
ik zie dit topic nu pas. Wat fijn dat de osteo zo goed werk kon leveren bij je paard en dat jij de stap hebt gezet om dit paard te laten helpen. Je paard zal je dankbaar zijn. Hoe gaat het nu in het algemeen met hem? heb je je zadel kunnen aanpassen of ben je nog niet aan t rijden toe?
Wat nog in me opkwam (niet dat je er nu nog wat aan hebt maar zou misschien het plaatje compleet maken) :
Weet je zeker dat ze hem niet al eerder geprobeerd hebben te beleren? dat ze het eerder al verprutst hebben en op latere leeftijd nog eens geprobeerd hebben ?
Zo te horen heb je het beste met je paarden voor en kan je ook prima naar ze luisteren. Mocht je paard weer aangeven dat ie vast gaat zitten twijfel dan niet om de osteo langs te laten komen,baad het niet schaadt het niet (behalve in de portomonnee)Als wij jonge dieren gaan beleren en ik vertrouw het niet helemaal (je wilt niet weten wat de jonge hengsten elkaar soms aandoen haha) dan laat ik ze nakijken voordat ik erop stap omdat ik wil voorkomen dat ze een pijnprikkel ervaren als ik erop ga en ze dat met elkaar associëren.
in ieder geval heel veel plezier met hem en echt fijn dat het nu een stuk beter gaat!

Ik heb hem direct van de fokker gekocht. Hij is op zijn vijfde ingereden, vervolgens begon hij onder de stuiterende achtjarige dochter te bokken en heeft hij een paar maanden stilgestaan. Vervolgens is hij het volgende voorjaar weer ingereden, waarna ik hem heb gekocht. Ik heb wat filmpjes gezien van die tijd (jaar na aankoop) en het lijkt ergens bij de dochter echt mis te zijn gegaan. Toen we hem kochten was hij weer 6 weken onder het zadel, gespannen en ongebalanceerd, maar laten we eerlijk zijn, welk paard met zo weinig ervaring heeft wel goede balans? Ik was arrogant genoeg om te denken dat ik het er met rijden wel uit zou krijgen. Opvallend genoeg was hij na het inrijden op zijn vijfde wel redelijk gebalanceerd en ontspannen, maar dat filmpje zag ik pas veel later.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:11

Beter laat dan nooit denk ik dan over alle critici die het allemaal wel beter weten. ;)

Ik vraag me dan oprecht af of deze mensen überhaupt verder hadden gezocht en er ook een medisch belletje was gaan rinkelen.

Maar goed, ontopic....
Superfijn dat hij weer lekker in zijn velletje zit!
Een goede osteopaat kan zoveel ontdekken en verhelpen. Het is top dat je de goede suggesties hebt kunnen filteren uit de reacties hier. :D

Ik denk dat je niet moet schrikken als hij weer een zadel op zijn lijf krijgt dat hij weleens hetzelfde zou kunnen reageren. Maar dat moet nog eventjes tussen zijn oren goedkomen.

Heb je al een plan de campagne voor 'het zadel' ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:30

KPet schreef:
Wwijk23 schreef:
en hier heb je nou 4 jaar over gedaan om een ostheo te laten komen of begrijp ik het nu verkeerd? ik snap het niet helemaal hoor.. je bent, als ik het allemaal goed lees, erg ervaren en heb meerdere paarden (jonge) ingereden. dan krijg je er een van 6 die zo uit het niets debiel reageert op een zadel terwijl alle grondwerk daarvoor goed gaat en hij een fantastisch karakter heeft (volgens jezelf).. dan gaat hij weer de wei in want het werkt niet... en dan pak je hem weer eens op maja hij loopt nog steeds niet zoals t moet en jij hebt ook niet echt tijd dus tja... en dan.. zon DA kiest ook maar voor de makkelijkste weg (ik zou trouwens een andere DA nemen dat weet ik wel.. alleen al door het makkelijk afdoen dat ze hem zou verkopen zegt genoeg over haar) en dan omdat je het echt spuugzat bent en niet meer weet wat je moet doen vraag je hier om raad en komt er naar 4 jaar klungelen een ostheo terwijl je paard gelijk alle signalen gaf dat er iets niet goed was.

gelukkig is het nu opgelost en kon hij ontspannen bij de ostheo en hoop dat hij nu pijnloos lekker aan het werk kan! mocht hij zich trouwens nog steeds debiel gedragen en je wil er vanaf..breng hem dan naar ons. dan kan die lekker chillen in de wei maar kies niet voor de slacht ofzo dat vind ik zielig.

Heftig en hard reageren is makkelijk, maar daarmee ga je wel over alle subtiliteit heen. Ten eerste is het paard niet voor mij aangekocht. Desondanks heb ik er heel veel tijd in gestoken. Toen we hem kregen wat hij op een heel heftige manier (op zijn 6e!, hij was pas 6 weken onder het zadel toen we hem op stal kregen!) ingereden, waardoor hij echt niet meer reageerde. Hij kruipt in zijn schulpje als hij het niet meer weet. Bovendien zat hij niet alleen maar in zijn rug vast.

Dus ja, het heeft vier jaar geduurd, maar een hele tijd daarvan heeft het ook geduurd om te kunnen onderscheiden tussen spanning en 'vast' zitten/pijn hebben. Dit paard was getraumatiseerd en het heeft vier jaar geduurd voor we dat trauma er (enigszins) uit hebben gekregen. Pas toen hij helemaal ontspannen was in zijn hoofd, konden we constateren dat zijn lijf op sommige plekken nog vast zat. Daarvoor hield hij werkelijk alle vast. In alle eerlijkheid had ik nog nooit met een ostheo gewerkt, dus die stap is ook niet makkelijk gezet.

Vooral de laatste zin steekt me een beetje. Denk je nu echt dat we een paard waar ik een aantal jaar heel veel tijd, moeite en kneuzingen in heb gestoken zomaar naar de slacht zou doen? Ik ken heel veel mensen die dat wel hadden gedaan, maar een vriendelijk paard wordt niet zomaar onhandelbaar. Je moet alleen wel de tijd nemen om het onderscheid te kunnen maken tussen vasthouden/spannen uit mentaal trauma en daadwerkelijke problemen. Ik heb er in 4 jaar tijd in totaal misschien 5 keer op gezeten. Toen was hij braaf, heel erg braaf, maar niet vooruit te branden. Ik had hem vooruit kunnen slaan, zoals zo veel mensen doen. Ik ben er echter mee gestopt, omdat een gevoelig, werkwillend paard niet zomaar stopt met reageren.

Denk voordat je in het vervolg reageert alsjeblieft na over wat je nu daadwerkelijk schrijft. Ik beschrijf een laatste stukje van een proces. Het is niet eerlijk daar direct conclusies op te trekken en je brengt er bovendien - in ieder geval in mijn ogen - jezelf mee in diskrediet.

Zwerfkei schreef:
maar ze had wel gelijk

Idd wat mij betreft ook. Ik had er na de eerste keer zo diebiel reageren op een zadel al een DA bij gehaald.
Overigens vind ik de DA die TS erbij heeft gehaald ook een aparte. Je kunt pas zeggen dat er niets aan de hand is als je hem goed hebt onderzocht en daar lijkt geen sprake van. Gezien de vreemde vorm van de rug is er alleszins reden voor een foto. Persoonlijk ben ik altijd eerst voor een diagnose. En daarna pas voor een osteopaat.

TS ik hoop echt voor je dat je er hiermee bent. Maar ik vrees met grote vreze...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:42

Even een kleine voorzichtige waarschuwing. Als de hunters bump een echte is dan komen de blokkades waarschijnlijk snel weer terug. Bij een echte klassieke hunters bump zijn de pezen en ligamenten rind het bekken uitgerekt en moet het paard alles met zijn spieren opvangen. Als hij niet heel zorgvuldig getrained wordt dan kunnen de spieren dat niet volhouden en zal hij zich weer in zijn hele lijf vastzetten.
Ik zou dus misschien een echo van de rug in het lendengebied laten maken om te zien of daar bandenletsel te zien is.
Ik weet echter niet of je zo diep kan gaan of dat je dan een mri nodig hebt.