Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roxy_ZharaX schreef:Als TS alles alleen wil doen omdat ze denkt dat ze goed kan rijden om een paard door te leren.
Ze moet het maar weten en had ze geen topic moeten opendoen voor tips want die wil ze toch niet horen of er iets meedoen.
veel plezier ermee 13jarig meisje
Amigo_stan schreef:Oke, ik heb niet heel het topic gelezen en sorry als het er al staat.
Maar op pagina 1 staat dat je ook ervaring hebt met manege paarden. Een fjord van 3 1/2 is wel wat anders dan een manege paard.
janahxginger schreef:Amigo_stan schreef:Oke, ik heb niet heel het topic gelezen en sorry als het er al staat.
Maar op pagina 1 staat dat je ook ervaring hebt met manege paarden. Een fjord van 3 1/2 is wel wat anders dan een manege paard.
Inderdaad.
Nies_ schreef:Slina schreef:Manegepaarden zijn zó anders dan een groene fjord.
Als je nu geen les neemt, dan leer je straks alles verkeerd aan. Zou het hele beestje verpesten.
Precies. Een paard heropvoeden is ook niet altijd even leuk dus stop gewoon met die onzin en pak het gelijk goed aan.
love_UOGN schreef:janahxginger schreef:ga je dan les nemen met je fjord?
Het is niet mijn fjord en hun willen gwn zelf doorrijden. Drm zocht ik tips
Sjolvir schreef:Beste TS, ik ben momenteel ook bezig met een 3 jarige fjordje, mijn eigen paardje.
Je hebt al gezegd dat je het dwars niet zo bedoelde. Hoop het echt, want die jonkies missen inderdaad balans, rechtheid, kracht en vaak snappen ze de hulpen ook nog niet helemaal.
Dus moet je heel consequent zijn in je hulpen op het paard, maar ook op de grond, zo leren ze het snelst.
Niet boos worden, gewoon je geduld bewaren, iets leren kost tijd.
Hoe vaak is je verzorg fjord al onder het zadel geweest?
Wat ik niet snap is dat de eigenaren je er mee laten modderen, iedereen heeft les nodig! Zeker met zo'n jong dier, je kan hem maar 1 x goed beleren.
Alles wat hij nu fout leert, kost veel meer moeite om eruit te krijgen, dan om het meteen goed te doen.
En het is totaal geen schande om hulp te hebben bij het inrijden/doorrijden van een paard, of het nou een fjord is of wat voor paard dan ook.
Vind het doodzonde als zo'n jonge fjord nu al verknald zou worden.
Weet je hoe oud hij precies is? Je zegt 3 1/2, maar dat zou raar zijn, dan zou hij van januari moeten zijn. Dus hij is of 4, of 3.
Met mijn 3 jarige (van april) doe ik 1 x in de week wat, heb er nu 7 x opgezeten en ook wij dweilen soms door de bak heen, gewoon omdat ze nog scheef is, soms iets niet snapt en kracht mist.
En ik ga gewoon lessen met haar (zodra er iets van een stuur op zit, zodat ik niet anderen aanrijdt in een 60 meter bak).
. Ze is nu 4. capopjekop schreef:Waarom zouden zij als eigenaar niet willen dat je gaat lessen met het dier? Ik zou dat alleen maar toejuichen. Beseffen de eigenaren wel dat zij verantwoordelijk zijn als er wat met jou gebeurt tijdens het rijden? Zonder Kundige begeleiding is de kans toch groter dat het eens fout gaat.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen jonge ruiters zelf laten aanmodderen met groene paarden. Daarnaast hebben zij er ook baat bij dat de fjord correct beleerd wordt.
Voor jou is het ook leerzaam. Je kunt nu van een ervaren persoon leren hoe je een pony door moet rijden (en dan ben je er nog niet, ieder paard heeft een eigen aanpak nodig). Ik zou dus echt in gesprek gaan met de eigenaar om het belang van goede begeleiding te bespreken.