Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Welke hulpteugel voor stoute haf en kleine kids?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 07:13

Zondag het bokteugeltje, of antigraasteugels geprobeerd. Geen succes :'). Meneer kon dan inderdaad niet bij de grond, maar had wel door dat het enige tijd kostte om weer goed te gaan zitten als hij zijn hoofd wat naar beneden deed (zo ver als kon) en dan flink met je neus de lucht in. Teugel aan zn kopstuk zit dan nog op dezelfde plek, maar omdat hij zn neus naar voren steekt trekt ie toch de teugels uit handen.... Mafkees :P. Morgen nieuwe poging bij de dames, die van zondag was een kleine meneer (en de dames hebben hem sowieso al beter onder controle).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:25

Het blijft de dagelijkse uitdaging
Beat the haflinger <3

En als je denkt dat je iets slims heb bedacht, verzinnen ze iets anders.
Daarom vinden we zo leuk :j

Janouk vindt het al 2 weken leuk om bij het halthouden haar hoofd recht omhoog te houden. Ze weet als zz dressuur heus wel dat ik verwacht dat ze netjes in de aanleuning blijft, maar dit is heel grappig en houdt ze gewoon 5 minuten vol.
En ik maar wachten tot ze nageeft voor ik weg stap. Kan ik mooi lang wachten.......geduld is soms zo moeilijk. Ik word op de proef gesteld.
Hahaha grrrrrr

Paaardjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:25

Het best is om zonder hulpteugel de kinderen aan de haflinger te laten wennen, wat in het begin zeker lastig zou zijn. Maarja daarvoor is het paardrijden, haha. Mocht het echt niet lukken, dan werkt vaak een tiedeman erg goed. Ik weet niet zeker of ik het goed spel maar dat is echt een ideale hulpteugel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:34

Paaardjexoxo schreef:
Het best is om zonder hulpteugel de kinderen aan de haflinger te laten wennen, wat in het begin zeker lastig zou zijn. Maarja daarvoor is het paardrijden, haha. Mocht het echt niet lukken, dan werkt vaak een tiedeman erg goed. Ik weet niet zeker of ik het goed spel maar dat is echt een ideale hulpteugel.

Ik denk toch dat ik liever een graasteugeltje zou pakken dan een thiedemann...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:00

Misschien werkt een cheque(sjek) beter dan een graasteugel. Wordt veel bij dravers gebruikt. Harry van den Bosch heeft dat wel, zul je alleen je hoofdstel op aan moeten passen of een nieuw hoofdstel kopen :P

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:28

Tja Haflingers zijn echte komieken, heb er zelf vier, dus weet daar alles van.
En een Haflinger zou zelfs een moord plegen voor één hapje gras, dus een kindje voorover trekken is dus peanuts voor een haf.

Daar kun je nog zoveel grondwerk er tegenaan kwakken, dat ga je toch niet redden. Liefde gaat echt door de maag van een Haflinger.

Dus moet je met enige regelmaat slimmer zijn dan je Haflinger.
En soms resulteert dit in tijdelijk gebruik van hulpmiddelen.
Zolang dit tijdelijk is en correct gebruikt wordt, heb ik hier totaal geen probleem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:40

josien_m_ schreef:
VivaLaVida schreef:

Vooral even loslaten, dan doet hij het de volgende keer vanuit galop :')
Oke nu even serieus, je gaat een paard toch niet belonen als hij iets doet wat niet mag?

Je kunt dit wel minachtend wegwuiven maar: hoezo niet mogen en belonen? Volgens mij is juist de communicatie tussen ruiter(tje) en paard van belang. Daarmee bevorder je de veiligheid. En paarden willen meestal graag meewerken, anders vonden wij paardrijden toch niet zo leuk? Dat "vijanddenken" wil ik niet graag hier aan de kinderen overbrengen! Van samenwerken en WEDERZIJDS begrip wordt iedereen veel blijer!

Die smiley komt denk ik verkeerd over, het was niet minachtend bedoeld. Ik snap dat jij bedoelt dat paard rijden nou eenmaal niet altijd goed/soepel hieft te gaan (toch?) En dat een dier niet meteen stout is dan.
Maar als je je paard vrijheid geeft op t moment dat hij de teugels uit je handen rukt, beloon je hem. En zal het van kwaad tot erger gaan (ik zag een dikke haflinger in een slidingstop voor me :') )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:54

evaac schreef:
En wat nou als het kind zo klein is, en op mijn pony van 1,50 rijd, die trekt haar in 1x eraf... dan durft ze niet meer, waar is het plezier, zoals bovengenoemd, dan nog?

Achja, paardrijden gaat nog altijd met vallen en opstaan. :+ Ook met jonge kids. Vooral met jonge kids. Een keer vallen is niet leuk, maar daar leren ze wel van. Worden ze handiger van, en de volgende keer gebeurd het misschien weer. Maar de derde keer, weten ze hoe of wat.
Zou het lekker zo laten, kind een zweepje geven, en t moment dat pony met hoofd naar beneden gaat een tikje laten geven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 12:37

@loveuggs: Wat achtergrondinformatie na jouw post: Beide kids zijn bij mij gekomen na enige tijd op een manege gereden te hebben en zijn daar continu op pony's gezet die de kinderen eraf kregen. Kwamen dus al met enige angst bij mij, maar wél met heel veel zin en liefde voor paarden. Daarom ook dat ons lesuur bestaat uit het ophalen, poetsen, zadelen, rijden, afzadelen, voeren en weer terugbrengen. Dus nu eerst wat zekerheid opbouwen, dan kunnen ze daarna eventueel terug naar de manege als ze dat willen. Al sla je die van mij verrot, een kind er expres afgooien doet ie niet :P.

Ylona241

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:39

Wij hebben op de manege een pony met een tideman ofoziets. Ik geloof dat dat ook wel kan helpen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:06

Ander merk komisch paard dan haflinger... de fjord..

Die van mij heeft jaren in de kinderlessen meegelopen en dan hing er een paardenmaat thiedemann aan,
de strakste 2 oogjes had ik afgeplakt met tape, dus moesten ze haar de meeste ruimte geven.
Ze kon dus nog best heel vrij lopen, maar 6 jaar oude smurfen bleven tenminste boven ipv dat ze eraf gingen :+ .
(paard was toen ook nog groen0
Verder liep diertje doodbraaf in de rondte, na jaar of zo kon hij eraf, had mevr. andere strategie ontdekt,
gewoon precies doen wat ze vragen (aan de minimalistische kant), dan had je het beste leven.

De fjord als kinderpony :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-U6PQKJ78.jpg

Ik reed er zelf ook op, zonder hulpteugel, paard prima te rijden etc. maar die kleine kids hebben op zo'n bolle gewoon beetje hulp nodig.