Paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:59

OsMo schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen maar globaal een beeld gevormd.
Het paard heeft na een half uur geen motivatie meer om nog mee te werken, op buitenrit, bij longeren en bij rijden.
In dat half uurtje doet hij prima mee maar daarna gaat ie in alles protesteren als ik het goed begrijp.
Je geeft aan dat hij dan staakt door te stoppen en alleen nog maar achterwaarts te stappen.
Ga je toch pushen wordt het staken erger en heb je met een boos paard te maken, klopt dit?

Alles wat bij mij overkomt als een paard met een sterk karakter dat best wel wat wil doen maar zich snel verveeld. Daarbij is hij slim want hij weet dat hij door te stoppen en achterwaarts te gaan zijn zin krijgt.
Een uur rijden is lichamelijk niet zwaar te zijn maar kan metaal wel saai zijn.
Bij dit type paard heeft afrossen met een zweep geen enkel effect als alleen dat hij nog meer bevestigd wordt dat werken niet leuk is.

Ik herken het gedrag namelijk wel :j .
Dit paard heeft afwisseling nodig tijdens het rijden en de tip is toch wel om het werken in de rijbak niet langer dan een half uur aan te bieden.
De kunst is om aan te voelen wanneer hij verveeld raakt :j

Dat hij op buitenrit dit gedrag ook heeft ook met andere paarden is wel een beetje vreemd aangezien een paard toch wel een kudde dier is.
Duidelijk is wel dat het hier gaat om een introvert paard en die worden vaak ten onrechte aangeduid als lui.
ik kan hier ook een eind in mee gaan hoor, wellicht kan hij als hij met de rest mee naar buiten gaat het in zijn koppie niet aan , of heeft hij de energie niet en gaat dat gedag vertonen, een ander zou gaan bokken en gek doen. Mijn paard gaat in de bak heel leuk haar rondjes doen, wat grondwerk dan paar x wat ik wil en na 4 x over een balkje springen denkt ze ook, ja doei!!! dat was t he :D dikke duim. Like en nu maar naar buiten ? of grazen ofzo? ze heeft ook een pittig karakter, geen haar op mijn hoofd om haar er over heen te slaan, ik vraag haar nog 1 x te doen wat ik wil en dan hoppa haar zin lekker naar buiten, wellicht kent hij zijn paardje nog niet zo goed om echt af te vragen wat het paard nu goed doet, al hoewel er heel veel ruiters zijn die dit ook niet weten of willen weten ;) kan best dat het de match niet is met die twee, hoop dat ze er uit komen, welke manier dan ook maar dat het goed opgelost wordt dan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:00

roosjuh17 schreef:
hmm, maar als hij spier bevangen is. zou hij dan niet altijd en meteen last krijgen?

Nee, dat hoeft niet. Ik heb zelf een paard gehad wat spierbevangen is geweest en die bleef ook lang daarna nog last houden als ze teveel / te lang belast werd. De spieren zijn dan gewoon gevoeliger en verzuren na een poosje rijden.

roosjuh17

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:08

Maar hij is nog nooit spier bevangen geweest.
En zou een dierenarts/ osteo / fysio dit niet zien?

Boedjang.
Heb je goed verwoord. Klopt, hij is ok erg slim. En totaal van niks onder de indruk.
De ruiter pusd en word inderdaad heel boos. Puur uit onmacht.

Maar stal, hij valt toch stil. hoe zou je dit oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:24

Wachten :j
Je hebt heel veel geduld nodig om met dit paard te werken.
In de rijbak tempo wisselingen, veel van hand veranderen. Juist niet teveel stappen.
Twee rondjes stappen op iedere hand is voldoende, rijd hem los in het lijf in de draf.
Met 30 minuten stoppen, nog voor hij aangeeft niet meer te willen.
Uitmuntend belonen voor alles wat hij goed doet en wat minder gaat negeer je!.
Wel consequent zijn tijdens dat half uur. Been is reactie, reactie is been stil!.

Buitenom met staken, is afwisselen met wandelen en rijden. Staat hij stil dan wacht je maar wees consequent hij mag niet linksom of rechts om draaien. Er is maar 1 manier naar voren en dat is vooruit.
Maar je gaat hem niet pushen, hij moet zelf het wachten beu worden en zelf de keuze maken vooruit te gaan.

Wissel het werken in de rijbak af met grondwerken aan de hand. Halthouden, achterwaarts, wijken voor druk, voorhand van de plek zetten en achterhand van de plek zetten.
Bij longeren ook afwisseling bieden, veel tempowisselingen! en ook niet langer dan 30 minuten.

Ik zou zeggen doe is schiktraining of pak een cross les mee.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:28

Bedankt Osmo: handig tips die je geeft!
schriktraining is voor hem appeltje eitje hihi . Hij schrikt werke lijk nergens van :p staat dan gewoon wat sullig te kijken .
Crossen zit er voorlopig nog niet in... en om heel eerlijk te zijn durf ik dat niet met hem.
Als hij bvb in de weide los loopt , ploegt hij alles om. als hij aan het rijden is , en hij stuurt eens niet zo lekker ouzo, dan loopt hij kruiwagens om :p en hindernissen loopt hij ook om.
Hij heeft geen angst om zich pijn te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:39

Dat hij schriktraining niet eng vind maakt niet uit, je biedt het aan om hem afwisseling te geven.
Wat ook leuk is voor hem is hem op commando dingen aan te laten raken.

Hij heeft geen angst om zich zeer te doen klinkt meer dat hij wat doof is geworden voor alles om hem heen.
Dat onhandige doet mij denken aan geen rekening houden met mensen/attributen om hem heen.
Heeft te maken met het missen van respect voor zijn omgeving.
Dat kun je goed aanpakken met grond werk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:44

Is hij echt alleen van niks onder de indruk en lomp? Ik denk dan meteen dat het geen angst is om zichzelf pijn te doen maar dat hij zich compleet heeft afgesloten.

Ik zie dat vaak bij stakende paarden, dat ze er eigenlijk niet meer zijn.

Zoekt hij met grondwerk wel contact met mensen?

Ik denk dan eigenlijk dat het staken niet eens het grootste probleem is, hard gezegd is dat het probleem waar je met rijden last van hebt, maar niet het begin van het probleem, dan begint het al voordat hij gaat staken. Jij kent het paard, zie je dat afsluiten gebeuren?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:48

nou, die angst om zich geen pijn te doen , komt dus wel echt gewoon uit zichzelf.
Hij is super sociaal.
Maar hij is al zo van toen hij uit de baarmoeder kwam.
Hij weet gewoon dat hij enorm sterk is.
Bvb als hij achter houten omheining staat. En hij ziet dat we voer aan het uitscheppen zijn ( deed hij ook als veulen ) dan loopt hij gewoon door de omheining uit.
Zelfde als hij vrijspringt. Of er een opstakel staat. loopt hij gewoon alles om.

Hij is gewoon enorm Sterk, groot, breed en slim.
En dat weet hij.
Ik heb zelf niet de indruk dat hij zich afsluit , of angst heeft.
hij is echt enorm lief, en sociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:49

Ruitje dat kan ook heel goed ipv het missen van respect, dat het vluchten is in het eigen koppie.
Dan kom je er niet meer door heen en krijg je geen contact.
Als dat het is dan kan TS dat snel genoeg zien wanneer het paard dat gedrag vertoont.

TS heb je niet een filmpje waarbij die dat gedrag vertoont? dat over alles en iedereen heen walsen?

Edit als hij wel contact maakt dan mist hij dus respect :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:53

Ah oke, dan is het dus inderdaad wat OsMo aangeeft, dan weet ik eerlijk gezegd ook niet of je dat 1,2,3 recht krijgt hoor, als het vanaf veulen al zo is is er vanaf heel vroeg toch wel een hoop mis gegaan in zijn begeleiding.

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen het rijden even te laten voor wat het is, ik zie niet in wat je erop moet doen als hij op de grond zo weinig respect heeft :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 00:17

Ipv stoppen als hij staakt gewoon eens wachten wat er gebeurt als je als ruiter niets doet op het staakgedrag? Dus als het paard achterwaarts gaat zelf ook de hulp voor achterwaarts geven en nog even doorgaan als het paard het eigenlijk wel zat is. Daarna weer rustig voorwaarts en een oefening rijden waar het paard altijd plezier in heeft. Daarna pas stoppen. Zelf het initiatief houden als ruiter wanneer het klaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:00

Hij hoeft nog niet spierbevangen geweest te zijn maar kan hier wel tegen aan zitten. Wat voor voer krijgt hij en hoeveel?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:40

roosjuh17 schreef:
Tinkerpleinl: ja is ook, buiten is ook veel leuker denk ik dan

nine: hij is volledig nagekeken :) hij heeft echt geen pijn.

Dat scheelt al de helft.. Sorry was te lui om alles eerst na te lezen.. :) succes ermee..

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:56

Ik heb met mijn paard ook soortgelijke problemen gehad in het begin en heb de tip gekregen om eens naar de filmpjes te kijken van 'Horsenality'. Ik ben geen 'aanhanger' van Parelli maar in de 4 karakter-typen van het paard en daarop aangepaste training zie ik toch veel vooruitgang. Mijn ene paard is een volbloed: heet, voorwaarts, alert en de ander is veel flegmatieker, eerder lui dan moe. Nu ik ze beiden op een volstrekt andere manier en benadering rijd zijn de problemen grotendeels weg.
Kijk maar eens naar youtube http://www.youtube.com/playlist?list=PL82FA88194687DB5D
Het is echt heel leuk hoe snel je verandering gaat zien op een manier zonder dat je hem 'moet aanpakken' maar door gewoon in te spelen op zijn karakter: succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:04

Fight, freze of flight komt bij mij op. Dit paard bevriest dus, omdat hij het niet kan bolwerken? Of verzuring?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:42

Kan het ook zo zijn dat hij al vanaf de geboorte niet goed kan zien ???????
Vind het een beetje raar dat hij gewoon overal tegen aan of zelfs doorheen loopt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

Dat is ook nog een hele mooie optie inderdaad .. (doet mijn blinde ook ja :+ ).
Maar neem aan dat dit wel uitgesloten is samen met al het andere uitsluiten van pijn/ongemak? Zou je toch denken, aangezien hij HELEMAAL nagekeken is .. ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:49

Kan het paard niet spierbevangen raken tijdens de les? Ze groeien ook nog en mentaal moeten ze ook verwerken. Maar met 4 benen stoppen..bij mij paste toen het zadel niet meer. Maar verzuring was er ook. Al bloed laten prikken op het moment dat hij stopt/ Dan kan het zijn dat je meer ziet..verzuring ziet? Volgende dag stijf beginnen? Zeker weten verzuurt. Zeker bij zn jong dier die zo weinig moet lopen. Zit geen ritme in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:49

roosjuh17 schreef:
Ik denk zelf dat het meer een vertrouwend kwestie is en een mismatch tussen paard en ruiter

Heel simpel, dan is het wel een mismatch tussen paard en een héle hoop ruiters.

1x in de week een vol uur aan de bak vind ik veel hoor voor een jonge gup. Dat hij al een jaar aan het werk is spreekt in mijn ogen niet bepaald vóór de situatie omdat ik 3 erg jong vind om door te rijden en aan het werk te houden, maar goed, ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Als hij het 25 minuten prima doet, waarom dan doorrijden tot ver over het moment dat hij het níet meer prima doet?

Ik zou zelf ook zeggen, véél meer rust erin. Niet een uur les, maar een half uur les en daarna ook gewoon stoppen. Genoeg is genoeg, zeker bij die jonge dieren moet je niet meer willen maar precies genoeg. Paard geeft aan dat 25 minuten de max is, stop dan eens een keer op 20 minuten, zodat je het ook een keer positief af kan sluiten in plaats van met een gevecht..

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:51

hihi ,nee hij is niet blind.
Ook daar is naar gekeken,.
hij is denk ik gewoon heel erg bewust van zijn sterkte

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:56

nee helaas geen filmpje. Hij was vandaag met rijden wel achteruit aan het gaan. En is hij achteruit over iedereen die aan de poort stond heen gelopen... ( stiekem wel een beetje lachwekkend, oeps)

Ik denk ( hoop stiekem) dat als hij hier komt te staan hij wel wat gaat open bloeien.
ik heb een hele rustige super in ballans kudde.
En mijn paarden staan aan huis. Dus ik kan er dagelijks even mee bezig zijn.
Ik denk zelf dat hij liefde, en een eerlijke hand nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:36

roosjuh17 schreef:
nee helaas geen filmpje. Hij was vandaag met rijden wel achteruit aan het gaan. En is hij achteruit over iedereen die aan de poort stond heen gelopen... ( stiekem wel een beetje lachwekkend, oeps)

Ik denk ( hoop stiekem) dat als hij hier komt te staan hij wel wat gaat open bloeien.
ik heb een hele rustige super in ballans kudde.
En mijn paarden staan aan huis. Dus ik kan er dagelijks even mee bezig zijn.
Ik denk zelf dat hij liefde, en een eerlijke hand nodig heeft.

Harde hand kan ook zorgen voor kortsluiting van een paard. Als hij teveel geblokkeerd wordt of echt pijn in de mond krijgt wil een paard alleen maar van de hand af komen, dus achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:38

roosjuh17 schreef:

En binnenkort gaat hij bokken en/of steigeren en als dat niet werkt gaat hij er bij liggen ...

*zucht*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:04

Evelijn schreef:
Dier is maar 4 jaar... en als hij half uur goed gaat... stop dan eens na 25 minuten.
het kan zijn dat dier gewoon is overvraagd en dus daardoor helemaal blokkeert na een tijdje... en dan zich helemaal afsluit.. als het introvert dier is dan hoeft het ook niet te betekenen dat hij niet bang is hij toont het alleen niet.

Helemaal mee eens. 4 jaar is gewoon nog jong en een half uur is echt al behoorlijk wat. Ik zou ook even wat gas terug nemen en hem wat meer de tijd geven. Mogelijk nog in de groei en dat vergt ook nog wel wat energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:18

Persoonlijk zou ik dit paard nog even lekker een flinke poos op de wei doen en dan volgend jaar of zo weer lekker van voor af aan beginnen.