Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:29

Neon schreef:
Logisch dat ze balans en kracht mis, dat moet opgebouwd worden ;) lekker naar buiten gaan met een los teugeltje en veel kilometers maken. Laat haar maar leren op eigen benen te lopen en sterker te worden kwa bespiering

Zoals ik al eerder in het topic heb vermeld is naar buiten gaan niet altijd een oplossing,
bedankt voor je inbreng.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:31

Giolli schreef:
Ja, daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Dat ze de hulpen van de longe en grondmens die ze goed begrijpt, kan koppelen aan mijn been hulpen. :j

Precies.
Gebruik je ook je stem als hulp? Als de stemhulp bij het longeren goed is bevestigd zou ik met de longeermens erbij ook je stem als hulp gebruiken. Als dat goed gaat dan kan de longeermens achterwege blijven en heb je je stem als extra hulp erbij.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:32

Ja, stemhulp gebruik ik voornamelijk onder het rijden.
Dan geef ik stemhulp drrrrrraf en geen ik tegelijkertijd been.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:34

Is er een mogelijkheid om met de trailer naar een rustiger gebied te rijden? Of om een maandje te verhuzien naar een rustigere plek? Mijn ervaring is dat recht door rijden het makkelijkste is om dit probleem op te lossen...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:35

Neon schreef:
Is er een mogelijkheid om met de trailer naar een rustiger gebied te rijden? Of om een maandje te verhuzien naar een rustigere plek? Mijn ervaring is dat recht door rijden het makkelijkste is om dit probleem op te lossen...

Ik beschik niet over een auto met trekhaak helaas. Maar als ik 2 maanden van te voren ga plannen, moet er vast wel wat te regelen zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:39

Ik kan mij vinden in het verhaal van Gini.
Een paard wat nog kracht en balans mist word juist gereserveerd in zijn go wanneer de bodem instabiel is.
I herken dat bij mij mijn paard.

Met de andere factoren als niet open staan voor je f je kan ik zeggen ga met haar wandelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:56

Dat paard moet gewoon aan het werk. Kilometers maken. Elke dag! de eerste 2/3 maanden misschien maar 20 minuutjes maar dat moet je wel snel langer gaan maken anders wordt ze nooit sterk en spieropbouw gaat sneller en beter als ze jong zijn. Je kan het afwisselen door de ene dag te rijden en de andere te longeren. Met bijzet. Zonder bijzet is zo'n flauwekul, je traint er niets mee qua spieren en dat is juist wat er moet gebeuren.

Dat hele voorzichtige in trainen is gewoon onwetendheid. Als wij als mens willen gaan hardlopen dan beginnen we ook niet met 1 keer in de week. We gaan 3 of 4 keer in de week een korte tijd en die tijd bouw je uit. Als je een paar maanden bezig bent ga je elke dag en dan bouw je die tijd weer uit. Met een paard werkt dat niet anders. En goed voeren. Een jong paard in training die spieren moet opbouwen krijg je nooit sterk met 2 keer per dag een schepje voer.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:12

Even vluchtig alles doorgelezen....

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, die van mij is nu bijna 5 en erg aan de maat (1,78 mtr) en mist ook nog kracht. Balans is op zich wel goed, zeker voor een groot paard. Die van mij wil ook wel eens achter het bit kruipen. Maar doet dat ook aan de longe als ik haar bijzet. Ik rijd haar 3x per week, de ene keer wat intensiever dan de andere keer. Net hoe ze aanvoelt en aanpakt. Een aantal maanden geleden had ik ook het probleem dat ze niet echt lekker voorwaarts wilde en soms zomaar tegen de hand in kwam en na de hoeken soms echt een slinger had. Ik heb toen het rijden een aantal keren laten filmen.
Ik had het idee dat ik van voren met heel weinig druk reed en echt probeerde om haar goed voorwaarts te rijden. Maar op beeld zag ik toch wel heel veel dingetjes. Zo stuur ik in de bochten echt zelf ook met mijn lijf. Hang dus in de bochten soms een beetje naar binnen, t is maar een klein beetje, maar verklaard wel de slinger na de bocht.... Daarnaast wilde ik haar soms zo graag voorwaarts rijden dan ik te vaak met mijn been inkwam. Kortom ik was dus gewoon niet consequent. Been is voorwaarts, geen verandering is in het hetzelfde tempo blijven lopen.

Omdat jij ook zegt dat ze het lastig vind om hulpen te combineren denk ik dat het heel belangrijk is om consequent hulpen te geven. Been is voorwaarts en ze moet dan wel meteen reageren. Ze geeft aan dat ze goed op stemhulp reageert, ik zou daar onder het zadel gebruik van maken. Door consequent te zijn is het voor haar duidelijker. Leer haar goed te reageren op gewichtshulpen, ik kan de mijne nu heel makkelijk terug rijden aan de lange teugel zonder in te komen met mijn hand. Omdat ze aan de longe zo goed op jouw houding reageert denk ik dat ze daar ook gevoelig op zal zijn onder het zadel. Bovenbenen sluiten is dus rem. Been is gas. Geen reactie, kriebel erbij met je zweepje of in geval van remmen ophouding met je hand. Braaf? Heeel goed belonen!!! Als t kwartje dan valt zal ze zeker scherper worden.

Galoppeer je al met haar? Ik heb gemerkt dat de mijne na een lekkere voorwaartse galop veel makkelijker voorwaarts draaft en fijner in de bovenlijn is, waardoor ze de hand makkelijker volgt. Maar die van mij is natuurlijk wel een jaartje ouder.

Ik longeer de mijne altijd zonder bijzet, wil graag dat ze ongestoord haar balans kan vinden.

Kracht en balans ontwikkelen kost tijd en gaat met ups and downs. Maar het komt uiteindelijk echt wel. Is ze fijn voorwaarts en beter aan het been dan zal ze automatisch ook beter je hand volgen omdat ze dan met beter ruggebruik gaat draven. Ik zou me eerst focussen op de reactie op je been en gewichtshulpen en voorwaartse drang. Dan komt een fijne aanleuning daarna als het goed is vanzelf.

Ik rijd ook niet buiten omdat ik net als jij teveel drukke weggetjes heb en smalle bermen met een sloot ernaast. Ik denk ook dat je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Vertrouwen moet groeien. Iets geforceerd gaan doen omdat het goed voor haar is zal je denk ik niet helpen. Wat betreft balkjes draven, ik zou starten met 1 balkje, tot ze snapt dat ze er ook gewoon overheen kan draven. Kan ook aan de longe. Dan kan je het uitbouwen naar 2 en zo verder.

Lekker aan de slag en vertrouwen opbouwen! Dan komt de band met dit paard vast ook helemaal goed. En al duurt het 5 jaar als je maar plezier hebt!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:18

janderegelaa schreef:
Dat paard moet gewoon aan het werk. Kilometers maken. Elke dag! de eerste 2/3 maanden misschien maar 20 minuutjes maar dat moet je wel snel langer gaan maken anders wordt ze nooit sterk en spieropbouw gaat sneller en beter als ze jong zijn. Je kan het afwisselen door de ene dag te rijden en de andere te longeren. Met bijzet. Zonder bijzet is zo'n flauwekul, je traint er niets mee qua spieren en dat is juist wat er moet gebeuren.

Dat hele voorzichtige in trainen is gewoon onwetendheid. Als wij als mens willen gaan hardlopen dan beginnen we ook niet met 1 keer in de week. We gaan 3 of 4 keer in de week een korte tijd en die tijd bouw je uit. Als je een paar maanden bezig bent ga je elke dag en dan bouw je die tijd weer uit. Met een paard werkt dat niet anders. En goed voeren. Een jong paard in training die spieren moet opbouwen krijg je nooit sterk met 2 keer per dag een schepje voer.

Helemaal mee eens.

Paard snapt niet wat er gevraagd wordt, als je haar nu een half jaar wegzet snapt ze het over een half jaar heus niet ineens wel.

Is het geen idee haar wat verder door te laten rijden tot ze in ieder geval snapt dat been vooruit is? Dan is het voor jou veel makkelijker om daarmee verder te gaan, nu zijn jullie beiden zo aan het zoeken dat het heel lastig gaat worden om die o zo belangrijke basis er goed in te krijgen.

"Van voren beetpakken en been eraan" is juist iets wat je niet moet doen. Bij een jong paard komt dat heel nauw, als je been geeft moeten ze gelijk de ruimte voelen om naar voren te gaan. Als je dan van voren iets vasthoud (soms van schrik omdat ze wegschieten voor je been) is het vertrouwen gauw weg en durven ze niet meer naar voren. Daarom komt het samenspel tussen hand en been heel nauw. Naar voren gaan moet dus altijd positief zijn voor het paard, ik zou nog niet zo bezig zijn met die rem, eerst maar eens voorwaarts durven denken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:19

Bedankt. Galopperen doe ik amper. Af en toe een lange zijde, maar meer eigenlijk niet. Rechtdoor galopperen is ook heel moeilijk maar ik vind het belangrijk dat ze in stap en draf gewoon onder controle is en daarna pas de galop. Buiten galopperen vind ze héél spannend, ze gaat dan enorm hard draven en als ik haar net even wat meer aanmoedig, dan galoppeert ze 3 passen en that's it. Dan beloon ik haar en neem haar terug naar een ontspannen drafje.

Ik heb gister overigens wel voor het eerst in 5 maanden weer gegaloppeerd. Ze vond het heel leuk maar heel moeilijk.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:30

Als ik op de filmpjes kijk, zie ik een vrij starre hand. Terwijl je paard volgens mij een vrij grote halsbeweging heeft, die ze waarschijnlijk ook nodig heeft voor haar evenwicht op dit moment. Ik zou proberen in stap veel meer met de hand de halsbeweging van het paard te volgen, zodat ze haar hals optimaal als balans kan gebruiken. In draf is de hals van het paard stiller, en hoeft onze hand ook niet die beweging te maken. In galop geldt hetzelfde, ook daar beweegt de hals meer en opzichte van het lijf, dus moet zeker bij een jong paard onze hand die beweging veel meer volgen. Als balans en evenwicht beter worden, wordt de halsbeweging kleiner, en hoeft de beweging met onze hand ook niet meer zo groot te zijn.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:31

Giolli schreef:
Bedankt. Galopperen doe ik amper. Af en toe een lange zijde, maar meer eigenlijk niet. Rechtdoor galopperen is ook heel moeilijk maar ik vind het belangrijk dat ze in stap en draf gewoon onder controle is en daarna pas de galop. Buiten galopperen vind ze héél spannend, ze gaat dan enorm hard draven en als ik haar net even wat meer aanmoedig, dan galoppeert ze 3 passen en that's it. Dan beloon ik haar en neem haar terug naar een ontspannen drafje.

Ik heb gister overigens wel voor het eerst in 5 maanden weer gegaloppeerd. Ze vond het heel leuk maar heel moeilijk.

Ik zou dan starten met galopwerk aan de longe, idd kilometers maken. Ik merk dat die van mij erg vooruit gaat in kracht nu ik meer galop werk doe. Daardoor gaat schakelen in stap en draf ook weer makkelijker. Neem er gewoon de tijd voor, steeds een stukje meer, rustig opbouwen. Wellicht snapt ze de galophulp ook nog niet helemaal? Dan is het makkelijker als ze eerst goed op de stemhulp reageert aan de longe en dat kan je dan onder het zadel weer gebruiken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:33

chuzzle schreef:
Als ik op de filmpjes kijk, zie ik een vrij starre hand. Terwijl je paard volgens mij een vrij grote halsbeweging heeft, die ze waarschijnlijk ook nodig heeft voor haar evenwicht op dit moment. Ik zou proberen in stap veel meer met de hand de halsbeweging van het paard te volgen, zodat ze haar hals optimaal als balans kan gebruiken. In draf is de hals van het paard stiller, en hoeft onze hand ook niet die beweging te maken. In galop geldt hetzelfde, ook daar beweegt de hals meer en opzichte van het lijf, dus moet zeker bij een jong paard onze hand die beweging veel meer volgen. Als balans en evenwicht beter worden, wordt de halsbeweging kleiner, en hoeft de beweging met onze hand ook niet meer zo groot te zijn.

Ik kan het filmpje niet zien, maar dat zou wel verklaren waarom ze niet goed voorwaarts durft. Als ze dan steeds de hand van de ruiter tegenkomt (al is het misschien maar minimaal, een gevoelig paard reageert daar op), dan snapt ze de hulpen gewoon niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:35

Top, bedankt voor de tip Chuzzle.

Ankie2013: Galopperen aan de longe doen we veel. Af en toe ook bijgezet...
Op stemhulp is ze heel braaf, dus op de korte zijde aankondigen met: "Feetje, léét op"
En in de hoek: "Gggggalop"
Ze doet dat heel goed, houd het alleen nog niet zo lang vol maar daarom doen we veel schakelen. Half rondje galop, rondje draven, opnieuw aanspringen etc.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:41

Schakelen is op zich goed, maar krijgt ze de gelegenheid om in balans te galopperen als je maar een half rondje doet? Ik merkte dat die van mij echt even een paar sprongen nodig had om in een fijn ritme en balans te komen. Dan is een half rondje wellicht iets kort. Ik kon het filmpje idd ook niet zien, maar las iets over een starre hand... Let op dat je haar voldoende "lucht" geeft in galop zodat ze haar sprong goed af kan maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:47

ankie2013 schreef:
Schakelen is op zich goed, maar krijgt ze de gelegenheid om in balans te galopperen als je maar een half rondje doet? Ik merkte dat die van mij echt even een paar sprongen nodig had om in een fijn ritme en balans te komen. Dan is een half rondje wellicht iets kort. Ik kon het filmpje idd ook niet zien, maar las iets over een starre hand... Let op dat je haar voldoende "lucht" geeft in galop zodat ze haar sprong goed af kan maken.

Ik heb inderdaad een 'starre hand' dat komt omdat ik contact wil houden maar mijn teugels te lang laat. Zet mijn handen dan een beetje vast op het zadel waardoor ik niet kan mee geven. :j Ik moet de teugels korter houden en mee veren met haar mond. Nu gaat ze soms in een valse knik waardoor de teugels los gaan en als ze weer terug komt ze een ophouding in haar mond krijgt. Ik ga hier zeker mee aan het werk!

Hoe komt het dat jullie het filmpje niet kunnen zien? Ik heb vaker die problemen via Photobucket. Zal het filmpje eens uploaden op YouTube. Wellicht dat jullie hem dan kunnen zien. (Al ben ik er niet heel trots op, maargoed)

Edit: Wat je zegt over een half rondje galopperen, zo heb ik daar nooit over na gedacht. Ik zal haar eens langer laten galopperen om haar meer kans te geven om balans te vinden in de galop. Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:49

Giolli schreef:

Let er ook op dat je inspeelt op haar conditie en een hulp terug geeft voordat ze zelf terugvalt. Als ze zelf terugvalt corrigeren met weer in draf gaan en dan kort daarna weer ho stap. Ze moet ook maar direct leren dat ze net zo lang in draf blijft tot dat jij vindt dat ze terug mag in stap.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 10:51

Babootje schreef:
Giolli schreef:

Let er ook op dat je inspeelt op haar conditie en een hulp terug geeft voordat ze zelf terugvalt. Als ze zelf terugvalt corrigeren met weer in draf gaan en dan kort daarna weer ho stap. Ze moet ook maar direct leren dat ze net zo lang in draf blijft tot dat jij vindt dat ze terug mag in stap.

Dat probeer ik inderdaad. Ik ben haar steeds te snel af (althans, dat probeer ik) zeker met sturen. Ik moet dan als ik de volte begin al beginnen met sturen voor de volgende bocht, anders gaat ze gewoon compleet de andere kant op. Je moet in ieder geval heel oplettend zijn bij haar. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:01

Hier heb ik het filmpje:

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:05

Ik ben nu mijn 3 jarige paard aan het beleren. Mijn paard heeft een uitzonderlijk goed balans voor een 3 jarige, maar daar werk ik dan ook al een half jaar aan en ik rij pas 2 maanden.

Ik heb haar heel veel in een longeerbak zonder ook maar iets laten lopen, dus ook zonder longeerlijn. Hierbij leert ze op haar eigen benen staan en goed naar mijn commando's te luisteren. Hierbij veel overgangen laten maken, want dan verplaatst ze vanzelf haar gewicht op de achterhand en maakt ze zichzelf sterker

Daarnaast heb ik haar met een leadrope op een kleinere volte gezet. Met een lange zweep wees ik het been aan wat ze nog niet goed bijzetten, waardoor haar balans werd verstoort. Zeker het binnen achterbeen vergeten die jonge dingen nog wel eens. Zodra ze op die volte goed ondertreed ben ik begonnen met zadelmak maken.

Nu onder het zadel heb ik een paard wat belachelijk goed in balans is (voor een 3 jarige). Madam kan de meest gekke manoeuvres uithalen zonder uit balans te raken (ook af en toe lastig hoor, haha).

Nu ben ik bezig onder begeleiding van mijn instructeur om haar langere stukken te laten lopen. Dus continue de hoefslag volgen en alleen de buitenteugel er een beetje bijhouden. Steeds naar voren denken. Als ze vertraagd direct naar voren, als ze dan gaat rennen lekker laten rennen totdat JIJ besluit wanneer je terug wil. Veel draven en kilometers maken is de oplossing voor de vertraging en versnelling die vanuit het paard komt.

Mijn instructeur heeft me ook de tip gegeven om net iets harder te lopen dan haar eigen tempo. Op die manier blijft het tempo namelijk van jou en in het begin is het handig om haar continue te laten denken dat jij degene bent die de controle heeft over alles.

Dus in het kort:

- Aan de longe zonder bijzet veel overgangen maken
- Aan een leadrope zorden dat ze goed ondertreed en haar balans dus heeft.
- Onder het zadel veel draven op de hoefslag. Hoe je buitenteugel erbij als ze te hard gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:11

Je hangt wat achterover in je onderrug met strakke schouders en je handen geblokkeerd op 1 plek. Ik kan me goed voorstellen, als je op deze manier aandraaft, dat je paard dan haar hoofd naar voren doet en dan een ruk in de mond voelt en daardoor het vertrouwen in de ruiterhand en in het voorwaarts mogen gaan kwijt is.

Ga rechtop zitten, denkend dat je hoofd met een touwtje aan het plafond vast zit. Maak je rug lang en je schouders netjes boven je heupen. Als je die balans hebt, kan je je handen soepel voor je houden, je veert dan in je ellebogen en gaat heel soepel mee met de beweging van het paard.
Verder nog niet bezig zijn met dat contact, het gewicht van de teugel is al genoeg voor het paard om je hand te voelen. Meer verbinding komt later wel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:12

janderegelaa schreef:

Paard moet kilometers maken, helemaal mee eens.

Met bijzet, niet zo mee eens. Jonge paarden hebben heel erg de neiging steun te zoeken in de bijzet en dan heb je het probleem direct weer als je zonder bijzet gaat rijden. Als je longeer kan je prima trainen zonder bijzet, door veel overgangen te maken. Eventueel aan de dubbele lijnen. Je leert het paard goed op zijn eigen benen te lopen door juist geen bijzet te gebruiken in het begin.

(maar goed, iedereen zijn eigen mening, maar dit zijn mijn ervaringen met bijzet)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:12

Het is inderdaad nog een lekkere, lange slungel. Ik zou met dit type puber ook vooral voorwaarts rijden. Als je de gelegenheid hebt: lekker naar buiten, bij voorkeur achter een ander paard aan (heb je ook steun aan in griezelige situaties). Niets zo fijn voor een jong paard om lang rechtuit te lopen, dan gaat dat stappen plots ook veel makkelijker. Maar je geeft aan dat dit lastig is (mss in een wei rijden?), dus voor in de bak: niet teveel stappen en teveel bochtjes draaien, maar lekker rechtuit in een vlotte draf en zo nu en dan een galopje. Het is net als fietsen: het is lastig om rechtdoor te fietsen als je heel langzaam gaat, dat gaat veel makkelijker als je wat tempo hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:23

PaulinBijoux schreef:
janderegelaa schreef:

Paard moet kilometers maken, helemaal mee eens.

Met bijzet, niet zo mee eens. Jonge paarden hebben heel erg de neiging steun te zoeken in de bijzet en dan heb je het probleem direct weer als je zonder bijzet gaat rijden. Als je longeer kan je prima trainen zonder bijzet, door veel overgangen te maken. Eventueel aan de dubbele lijnen. Je leert het paard goed op zijn eigen benen te lopen door juist geen bijzet te gebruiken in het begin.

(maar goed, iedereen zijn eigen mening, maar dit zijn mijn ervaringen met bijzet)

Dubbbele lijnen is ook prima, pessoa ook. Zolang het maar niet zonder iets is. Ze gaan alleen maar met het hoofd omhoog lopen en de rug wegdrukken.
Als je een paard goed longeert gaat hij niet hangen in de bijzet. Actief en voorwaarts houden dan kunnen ze niet hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:54

Passoa dwingt op de voorhand, eerst op eigen voeten lopen...

De kunst is het om dat niet te laten doen, maar dat moet je leren..