paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:27

WildWings schreef:
Nou, het is dus nog helemaal niet zeker dat het niets lichamelijks is... wel jammer dat de rug niet op de foto gaat...

Dat was ook mijn gedachte, niet om je aan te vallen hoor TS, jij kent je paard natuurlijk beter dan wij doen, maar ik had persoonlijk toch wel graag die rug op de foto willen hebben...
Het is toch wel even anders wanneer er iemand op haar rug gaat zitten, dat gewicht kan natuurlijk wel iets teweeg brengen wat je niet ziet wanneer je er naast staat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:32

Buiten dat er echt geen pijn in het spel is zou je denken dat het haar gelukt om mensen bang te krijgen en eraf te werken. Tot nu toe wint ze dus telkens en is ze de baas. Ik zeg misschien rondje gert van den hof of een ander persoon die dit kan. Maar uitgesloten moet eerst worden of er echt niets is. Al denk ik zelf van niet na al je onderzoeken en je eigen gevoel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 07:21

olijf schreef:
Je moet ook heel snel zijn, voordat ze van de grond komen. Anders werkt het niet. En gebogen paard kan bijna ( zal vast wel ergens een uitzondering zijn) niet omhoog komen. Dus zodra ze gaan remmen, moet je al buiging hebben.
Hopelijk kun je het zelf oplossen, misschien iemand op de grond erbij, voor je vetrouwen vaak ook al fijn.
Succes.

Het is idd een goede methode maar je moet er wel heel veel ruitergevoel, snelheid en timing voor hebben. Als hij dreigt te gaan steigeren gelijk kop naar de beugel trekken en nog in het recht worden heel snel zo vooruit schoppen dat hij niet eens denkt over terugkomen en weer omhoog gaan.
Maar heb je dat ruitergevoel, snelheid en timing niet dan kun je het beter laten want het kan ook erg mis gaan (opzij trekken in omhoog komen = omslaan, paard kan explosief (en omhoog) reageren bij het voorwaarts zetten etc.).

Lynn_Nikita

Re: paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 08:44

Zij is zo razendsnel aan worden nu, daar krijg je de tijd niet voor. Ik krijg ook veel pbs over water of ei op hoofd gooien, maar als je paard vol op de rem gaat, recht omhoog gaat en dat blijft herhalen heb je daar niet eens de tijd voor, buiten dat ik dat geen goede methode vind.
Ik kan handig rijden, ben geen Anky maar mag wel zeggen wat ervaring.

Het uit balans brengen kan zeker een goede methode zijn, gebruik ik zelf soms ook nog wel. Ook voorwaards houden zodat omhoog komen niet kan. Alleen is zij nu zo sneaky dat ze op voorwaardse hulpen de rem erop gooit, ook met flinke zweepslag. Dat gebeurde vorige keer namelijk bij mij zelf, zij wil inhouden en ik drijf en geef een flinke tik, wat resulteerde in een flinke bok, rem erop opzij springen en dan omhoog komen. Dan ben je als ruiter al zo uit onbalans dat je je handen vol hebt om erop te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:50

Lynn_Nikita schreef:
Zij is zo razendsnel aan worden nu, daar krijg je de tijd niet voor. Ik krijg ook veel pbs over water of ei op hoofd gooien, maar als je paard vol op de rem gaat, recht omhoog gaat en dat blijft herhalen heb je daar niet eens de tijd voor, buiten dat ik dat geen goede methode vind.

Oh ja, zulke tips kreeg ik ook. Dergelijke tips zijn LEVENSGEVAARLIJK bij paarden zoals die van jou.

Het uit balans brengen kán werken, maar is ook erg gevaarlijk. Als ik jou was zou ik (voor je eigen veiligheid en die van het paard) gewoon een professional inhuren. Of zoals je zelf al aangaf, weer helemaal opnieuw met haar beginnen.

Wel fijn dat het dier geen pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:52

Ik denk dat het een beetje in haar karakter zit, nu ze ouder wordt, krijgt ze meer status en zal de scherpe randjes op haar karakter ook mee gaan spelen.

Kun je iemand vinden die goed in gedragsproblemen is?

Vaak hebben slimme paarden maar hele subtiele signalen nodig om openingen in leiderschap te zien en dan te gaan zoeken...dat kan al een tijdje aan de gang zijn.

Het wordt mooi weer, mijn paarden zijn ook fris, de durf en energie komt er dan ook uit.

Uitproberen zit er bij bijna alle paarden gewoon in, dat steekt de kop af en toe op, kan zelfs wel eens een paar jaar tussen zitten en hups....

Steigeren is een middel van sommige dominante paarden die steeds even een theelepel macht toegeeigend hebben om de eigenaar eens te laten zien wie de baas NU is.

Kijk eens naar ruinen die doen elke dag schijngevechten en steigeren is daar een ritueel in.

Als merries dat gaan doen, denk ik aan baarmoeder, eierstokken probleem, hengstigheidproblemen , of pismerrie achtige neigingen, alfamerrie die ineens super beledigd is en misschien te grove hulpen of stemhulpen krijgt wat haar pislink maakt.

Ik zou een gedragsproblemen iemand nemen, die kan goed beoordelen of het lichamelijk is.

Neem iemand die met veel respect en beleid te werk gaat, die dwingen en forceren niet, maar nemen op een natuurlijke manier de leiding op zich...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:53

Lynn_Nikita schreef:
Ik kan handig rijden, ben geen Anky maar mag wel zeggen wat ervaring.

Het uit balans brengen kan zeker een goede methode zijn, gebruik ik zelf soms ook nog wel. Ook voorwaards houden zodat omhoog komen niet kan. Alleen is zij nu zo sneaky dat ze op voorwaardse hulpen de rem erop gooit, ook met flinke zweepslag. Dat gebeurde vorige keer namelijk bij mij zelf, zij wil inhouden en ik drijf en geef een flinke tik, wat resulteerde in een flinke bok, rem erop opzij springen en dan omhoog komen. Dan ben je als ruiter al zo uit onbalans dat je je handen vol hebt om erop te blijven.

Deed die van mij ook, zodra ze op de rem gaan gelijk opzij trekken en een flinke schop met binnenbeen er achter aan. Maar goed zoals anderen zeggen moet je wel goed timen anders heb je er nog niks aan. Die van mij bleef vaak ook doorgaan met spartelen. Bij haar bleek het achteraf dus wel lichamelijk. Nu is ze weer helemaal hersteld en doet ze het gelukkig niet meer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:08

FIk ben benieuwd wat de DA gaat zeggen, dat lijkt mij een goede eerste stap. Doorrijden ben ik zelf voorzichtig in, naar mijn idee doet een paard niet zulke dingen om te 'pesten' of uit te proberen. Maar was het wel is, is soms lastig. Mijn merrie was ook altijd braaf, maar heeft periodes dat ze in de staak gaat zodra het been wordt aangelegd. Dat is voor mij een teken dat ik zelf verkeerd bezig ben, gaan we weer een paar stapjes terug, en dan is vooral rechtrichten heel belangrijk. Bv net iets teveel binnenhand (die mag ik dan helemaal niet gebruiken), van die kleine dingen dat je denkt; waarom wordt je daar gelijk zo op afgestraft, maar met de juiste begeleiding komen we er wel weer door. Maandje terug begon ze weer met staken. Zij kan ook recht omhoog komen, vooral met de galop. Paar stappen terug, rechtrichten op 1 en de juiste begeleiding doet ze het inmiddels niet meer...

Dat is mijn ervaring, maar hoeft niet te zeggen dat het bij een ander paard ook zo is, puur om mijn ervaring te delen. Het is zo lastig waarom een paard het doet. Heeft ze ergens pijn? Heeft ze ergens last van? Komen ze een zure appel in de spieren tegen waar ze zo heftig op reageren? Door een zure appel moeten ze soms gewoon heen om naar het juiste te komen, juiste gebruik van hun lichaam, maar maak een paard dan maar wijs dat het daarna wel beter zal gaan als zij op dat moment die zure appel tegen komen. Zo lastig, konden ze maar praten. Ondertussen is het medische uitsluiten wel het eerste wat ik zou doen, wat je nu ook doet.

Eieren, klappen en dergelijke... zal ook vast wel helpen. Uiteindelijk zal een paard dan misschien wel opgeven. Misschien heb je dan een gedrag 'tik' dan doorbroken. Of je paard geeft zich gewonnen en geeft het op, ondanks dat hij ergens toch wat last heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:15

Die eieren vind ik dus onzin! En gevaarlijk!

Leer je paard dat ze respect moet hebben en ga zelf met respect om met haar. Dat fratsen ze maar op de wei doet.

Zo een ei, wat leert ze daarvan? Ze moet weten dat ze zich gedraagt en manieren toont.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:20

Eieren vind ik ook onzin, ik heb wel eens meegemaakt dat ze dat deden en het paard schoot zo hard onderuit dat ie op zijn kont viel en alsnog achterover klapte. Beest had een aardig trauma daarna.

Ik denk dat dit toch een gevalletje Gert van het Hof wordt, die weet wel raad met dit soort paarden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:22

Eieren/zakjes water/etc. wordt imo vaak geopperd door mensen die het ergens eens gelezen hebben of gehoord, maar zelf vaak geen steigerend paard hebben gehad. Dat zijn ouderwetse en achterhaalde methodes.

Enige wat bij die van mij hielp als ie zo'n steiger periode had zoals bij TS, was iemand met de longeerzweep in de bak. Hij wist dan meteen dat ie een flink tik op zijn kont kreeg en bleef dus lopen.

En als ze willen steigeren dan gaan ze toch.. Of je ze nou omtrekt/zorgt dat ie zich niet recht kan maken/voorwaarts houden/etc. En als deze merrie dit blijft doen, dan zou ik echt verder gaan onderzoeken en daarna pas ergens in training zetten. het hoeft namelijk niet uit de rug te komen, kan ook SI-gewricht/hals/nek/schoft/etc. zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 09:35

Het speelt al langer dan nu deze maand, bij de bijrijders begon het al rond oktober of November meen ik, alleen kon ik er toen niet op ivm zwangerschap. dat het weer meespeelt denk ik dus niet
Z is niet de leider , dat is Nikita, beledigd kan wel, dat er ineens andere ruiters opgezeten hebben. Er is wel wat gewijzigd, nu Nikita gewond is staat zij apart, maar dit gedrag speelde al eerder. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

Ik ga het nu weer zoals ik 7 jaar geleden ook gedaan heb vanaf de grond aan opnieuw opbouwen, als dat niet werkt, schakel ik hulp in. Zowel instructrice, osteo, 2 klinieken zeggen dat dit aan haar gedrag ligt en niet lichamelijk is, en daar wil ik nu wel mee verder gaan. Heb helaas minder tijd dan 7 jaar geleden met inmiddels 2 kindjes, maar dat moet gaan lukken, zo niet, kan ik haar altijd nog naar een ander brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:48

Jammer, in die tijd heeft ze het dreigen tot aangewend tot uitvoeren nu.

Misschien is het probleem door je bijrijders er in gereden, rijden zij op een manier waar zij last van heeft, zitten ze op een manier waardoor ze ergens pijn of ongemak door heeft gekregen.

In mijn ogen praten paarden op deze manier, ze moeten wel...

Ik zou eerst leiderschap gaan doen en dan goed gaan kijken wanneer ze protesteert, met een buiging, met aanspringen in galop, met been aanleggen, met druk op het bit....wanneer gaat ze af...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:13

Tja kan ook zijn dat ze wat scheef is en bijrijders dit niet gemerkt hebben. Ze hiervan wat ongemak heeft gehad en voor haar het bekende verzet weer uit de kast gehaald heeft.

Je weet nooit wat de trigger geweest is maar goed als t niet iets ernstigs is zou ik gewoon kijken of je een dapper iemand kan vinden (of zelf) die haar eerst even kan laten weten dat steigeren gewoon not done is en dan rijtechnisch verder kijken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:38

Ts ik vind dat je het prima gedaan hebt tot nu toe. Eerst uitsluiten dat ze geen pijn heeft. Nu je weet dat het gewoon dwars gedrag is is het inderdaad zaak om haar het simpelweg af te leren. Dit moet wel in een keer goed gebeuren anders krijg je ongelukken. Al die dingen als een ei op zijn kop slaan zijn levensgevaarlijk zeker bbij een paard als dit. Ze zal inderdaad een keer klappen moeten hebben maar laat dat alsjeblieft door iemand doen die vaker met zulke paarden werkt. Als je het in een keer goed doet is het namelijk zo klaar. Gaat het weer fout dan krijg je een paard met zon karakter nooit meer aan de praat.

Je kan ook eventueel een professionele ruiter vragen om naar jou toe te komen een aantal keer. Scheelt je in ieder geval stallingskosten en je kan haar eventueel als het goed gaat een keer overnemen. Het gevaar is namelijk dat als je haar wegbrengt dat zij er wel mee kunnen rijden en dat het dan gelijk thuis weer fout gaat.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:29

Urielle schreef:
olijf schreef:
Je moet ook heel snel zijn, voordat ze van de grond komen. Anders werkt het niet. En gebogen paard kan bijna ( zal vast wel ergens een uitzondering zijn) niet omhoog komen. Dus zodra ze gaan remmen, moet je al buiging hebben.
Hopelijk kun je het zelf oplossen, misschien iemand op de grond erbij, voor je vetrouwen vaak ook al fijn.
Succes.

Het is idd een goede methode maar je moet er wel heel veel ruitergevoel, snelheid en timing voor hebben. Als hij dreigt te gaan steigeren gelijk kop naar de beugel trekken en nog in het recht worden heel snel zo vooruit schoppen dat hij niet eens denkt over terugkomen en weer omhoog gaan.
Maar heb je dat ruitergevoel, snelheid en timing niet dan kun je het beter laten want het kan ook erg mis gaan (opzij trekken in omhoog komen = omslaan, paard kan explosief (en omhoog) reageren bij het voorwaarts zetten etc.).

Fijn dat je het nog even duidelijk uitlegd, bedankt ;)
Idd als je dit probeert met maar een beetje twijfel, onzekerheid of net niet kundig genoeg bent.
Kan je het beter niet doen. Had het duidelijker moeten zeggen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:44

Wat doet je paard als ze gelongeerd wordt met zadel, ruiter en alles, maar zonder beenhulpen?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:59

hmmm, ik blijf het extreem gedrag vinden...Als ze nooit beloond is voor dit gedrag (bijv gelijk afstappen en op stal zetten) is het raar dat ze dit gedrag blijft vertonen.
Bij mijn merrie werd ook steeds gezegd dat er medisch niks aan de hand was toen ze staakte..na 1,5 jaar zoeken bleek ze toch kissing spine, en dus veel pijn te hebben...

Wat zegt je onderbuikgevoel??? Je kent vaak je eigen paard het beste...bij mij merrie werd ook gezegd dat het een gedragsprobleem was, maar haar kennende geloofde ik dit niet. Uiteindelijk bleek mijn intuitie toch te kloppen..

Met thermografie kun je soms ook al zien of er in het lichaam probleemgebieden zijn die verder onderzoek behoeven...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:07

Zandro schreef:
hmmm, ik blijf het extreem gedrag vinden...Als ze nooit beloond is voor dit gedrag (bijv gelijk afstappen en op stal zetten) is het raar dat ze dit gedrag blijft vertonen.
Bij mijn merrie werd ook steeds gezegd dat er medisch niks aan de hand was toen ze staakte..na 1,5 jaar zoeken bleek ze toch kissing spine, en dus veel pijn te hebben...

Wat zegt je onderbuikgevoel??? Je kent vaak je eigen paard het beste...bij mij merrie werd ook gezegd dat het een gedragsprobleem was, maar haar kennende geloofde ik dit niet. Uiteindelijk bleek mijn intuitie toch te kloppen..

Met thermografie kun je soms ook al zien of er in het lichaam probleemgebieden zijn die verder onderzoek behoeven...

Wat is belonen? Een beloning moet direct plaatsvinden na het voorval paard denkt echt niet 10 minuten later oh heerlijk nu sta ik op stal. Beloning is in dit geval onder het werk uitkomen en het gevraagde niet doorzetten. Er is maar iets heel kleins nodig bijvoorbeeld hand toestaan of stoppen met been.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:17

Gezien het verleden van dit paard is het waarschijnlijker dat het iets met die bijrijdster te maken heeft. Die suggesties van gert van 't hof zou ik met dit paard echt niet aan beginnen, die gaat daar niet goed op reageren ben ik bang, daar maak je het alleen maar erger mee. Ze worden bij hem alleen maar even overdonderd en vervolgens kun je zelf weer aanklooien met een paard wat nog steeds van slag is. Net zoiets als die acties met eieren/water etc. dat werkt vaak alleen maar averechts.

Wanneer je je paard bij iemand wegzet dan hoort diegene je ook aan te leren hoe je er zelf mee om moet gaan, anders heb je geen goede te pakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 15:29

Mijn gevoel zegt ook karakter, iets teveel karakter :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 15:30

Jasmijn159 schreef:
Wat doet je paard als ze gelongeerd wordt met zadel, ruiter en alles, maar zonder beenhulpen?

niet geprobeerd, kan wel eens proberen

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:59

hyppolyte schreef:
Gezien het verleden van dit paard is het waarschijnlijker dat het iets met die bijrijdster te maken heeft. Die suggesties van gert van 't hof zou ik met dit paard echt niet aan beginnen, die gaat daar niet goed op reageren ben ik bang, daar maak je het alleen maar erger mee. Ze worden bij hem alleen maar even overdonderd en vervolgens kun je zelf weer aanklooien met een paard wat nog steeds van slag is. Net zoiets als die acties met eieren/water etc. dat werkt vaak alleen maar averechts.

Wanneer je je paard bij iemand wegzet dan hoort diegene je ook aan te leren hoe je er zelf mee om moet gaan, anders heb je geen goede te pakken.

Denk dat ze bij Gert best goed zou zitten hoor, met makmaken overbluft hij misschien.
Maar hij kan ook heel goed fout gedrag corrigeren en je rijd dan bij hem onder begeleiding daarna tot je het zelf weer aankan\ durft!
Een paard wat stout gedrag vertoond overbluf je ook niet...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:08

Ik ben het met Olijf een en vind Gert een hele goede optie, die kan echt heel veel probleempaarden weer op de rit krijgen

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:45

Lynn_Nikita schreef:
Jasmijn159 schreef:

niet geprobeerd, kan wel eens proberen

En dubbele lange lijnen? Dan kan je ook nog buiging geven, zit er niemand op, als ze omhoog komt heb je dat probleem in ieder geval niet.