We zijn weer bij 0 helaas....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:36

Maar het is wel een heééééééle lange weg. Vindt het behoorlijk frustrerend.
Een beetje leuk dressuur rijden in de bak zit er nog niet in:(
Wou ook graag op den duur wedstrijd rijden, maar ik heb het idee dat dat er niet in zit.
Gelukkig hebben we de vrijheidsdressuur en buitenritjes, zodat we even lekker samen kunnen genieten ipv continu in strijd zitten in de bak...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:55

Paardrijden is ook echt niet simpel... maar maak er geen strijd van... daar doe je jezelf en je paard geen plezier mee... dat het lastig gaat en iets niet lukt... laat het je niet frustreren maar neem stapje terug en kijk naar wat wel gaat. Als je gaat vechten dan kom je nooit waar je wil zijn iig niet bij paardrijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

Paardrijden is retemoeilijk ...je bent nooit uitgeleerd!

Ik ga binnenkort Z2 starten, maar ook ik heb nog een heééééééle lange weg te gaan.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:07

Wat mij enorm geholpen heeft om weer een zachte hand te krijgen is het rijden zonder handschoenen. Door verkeerde lessen ging ik met steeds hardere hand rijden en was het uiteindelijk onmogelijk om nog zonder handschoenen te rijden, omdat ik anders blaren kreeg.
Toen ik uiteindelijk een eigen paard kocht was ik hopeloos op zoek om weer "ouderwets" zonder handschoenen te kunnen rijden, met een zachte hand.
De enige manier voor mij was om directe feed-back te krijgen door zonder handschoenen te rijden. Heeft wel wat bloed en blaren gekost, maar liever ik pijn dan mijn paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:09

listiglistje schreef:
Paardrijden is retemoeilijk ...je bent nooit uitgeleerd!

Ik ga binnenkort Z2 starten, maar ook ik heb nog een heééééééle lange weg te gaan.

Pfffff Z2..........
Ik kan nog niet eens fatsoenlijk een rondje over de hoefslag galopperen...

Maar aan de andere kant iedereen heeft zijn/haar kwaliteiten..
Ik ben goed in de omgang qua geduld op de grond bij paarden zoals vrijheidsdressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:10

Piepdruif schreef:
Wat mij enorm geholpen heeft om weer een zachte hand te krijgen is het rijden zonder handschoenen. Door verkeerde lessen ging ik met steeds hardere hand rijden en was het uiteindelijk onmogelijk om nog zonder handschoenen te rijden, omdat ik anders blaren kreeg.
Toen ik uiteindelijk een eigen paard kocht was ik hopeloos op zoek om weer "ouderwets" zonder handschoenen te kunnen rijden, met een zachte hand.
De enige manier voor mij was om directe feed-back te krijgen door zonder handschoenen te rijden. Heeft wel wat bloed en blaren gekost, maar liever ik pijn dan mijn paard!

Ik rijd altijd zonder handschoenen.. kan niet met die dingen rijden haha

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:31

Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is, maar mijn verzorg Fries liep toen ik haar net begon te verzorgen óf de hele tijd met haar neus in de lucht, óf veel te ver achter de loodlijn. Ik ben toen een tijdje gaan longeren naar ontspanning, gewoon haar een tijdje laten draven en op den duur deed ze haar hoofd naar beneden. Ik beloonde haar en deze stukken werden steeds langer, en nu loopt ze ook netjes met rijden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:21

Om paard te leren rijden begin je met je balans en zit voor elkaar te krijgen.
als je balans niet goed is ga je op je teugels steunen vaak ongemerkt.
Ga op je paard met losse teugels rijden.
alleen maar zitten in stap en draf leer het paard harder en zachter te lopen alleen op je zit.
Als het goed is heb je dit al geleerd van je instructie of niet?
Ik deed dit altijd in de eerste lessen en het is de snelste manier om je balans voor elkaar te krijgen
Doe dit met doorzitten en met licht rijden gaat dit moeilijk doe dan een beugelriem om de hals van het paard en pak hem vast als je je evenwicht verliest.
durf je dit niet los dan gewoon aan de longeerlijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:24

AmoorM schreef:
Simpelman schreef:
Denk alleen maar aan de mond van je paard en hoe je daar zo zacht en vriendelijk en meegaand mogelijk voor kunt zijn.
Concentreer je daar op.
Een perfecte ruiterhand staat niet stil, hij volgt de mond.
Op den duur als het beter getraind is kan een paard steeds beter in een stabiele houding blijven lopen en wordt het noodzakelijk meebewegen van de hand steeds geringer.
Op het laatst lijkt het of de hand stil staat, in werkelijkheid staat het hoofd van het paard stil.
Het ziet er hetzelfde uit maar het is totaal iets anders.

Zou je de laatste twee punten uit kunnen leggen? Op contactteugel na dan.

De ruiterhand is onafhankelijk, ontspannen en geconcentreerd.
De hand voelt voortdurend.

Een onbevestigd paard beweegt zijn hoofd ten opzichte van zijn romp in de verschillende gangen op een verschillende manier.
De hand volgt die bewegingen zo nauwgezet mogelijk.

Gedurende de africhting gaat een paard zijn door de ruiter verstoorde evenwicht steeds beter opnieuw onder contrôle krijgen.
Een paard gaat ook als gevolg van goede dressuur zijn massa steeds meer naar de achterhand verplaatsen die op zijn beurt steeds meer gaat veren.
Het gevolg hiervan is dat het paard zijn hoofd en hals dat het als balansstok gebruikt steeds stiller gaat houden.

Het gevolg hiervan is dan dat de ruiterhand ten opzichte van het ruiterlichaam steeds minder beweegt.
De hand lijkt dus stiller te worden maar het is in werkelijkheid het paardenhoofd dat stiller wordt.

De contact teugel is DE MANIER om een goede stille hand te krijgen.