Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
listiglistje schreef:Paardrijden is retemoeilijk ...je bent nooit uitgeleerd!
Ik ga binnenkort Z2 starten, maar ook ik heb nog een heééééééle lange weg te gaan.
Piepdruif schreef:Wat mij enorm geholpen heeft om weer een zachte hand te krijgen is het rijden zonder handschoenen. Door verkeerde lessen ging ik met steeds hardere hand rijden en was het uiteindelijk onmogelijk om nog zonder handschoenen te rijden, omdat ik anders blaren kreeg.
Toen ik uiteindelijk een eigen paard kocht was ik hopeloos op zoek om weer "ouderwets" zonder handschoenen te kunnen rijden, met een zachte hand.
De enige manier voor mij was om directe feed-back te krijgen door zonder handschoenen te rijden. Heeft wel wat bloed en blaren gekost, maar liever ik pijn dan mijn paard!
AmoorM schreef:Simpelman schreef:Denk alleen maar aan de mond van je paard en hoe je daar zo zacht en vriendelijk en meegaand mogelijk voor kunt zijn.
Concentreer je daar op.
Een perfecte ruiterhand staat niet stil, hij volgt de mond.
Op den duur als het beter getraind is kan een paard steeds beter in een stabiele houding blijven lopen en wordt het noodzakelijk meebewegen van de hand steeds geringer.
Op het laatst lijkt het of de hand stil staat, in werkelijkheid staat het hoofd van het paard stil.
Het ziet er hetzelfde uit maar het is totaal iets anders.
Zou je de laatste twee punten uit kunnen leggen? Op contactteugel na dan.