Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:16

Hier bijna het zelfde probleem.

Mijn paard is 5 jaar en wordt sinds een half jaar intensiever gereden. Het is niet dat ze van bepaalde dingen op de loop gaat. In stap gaat het prima maar kan zich niet optimaal ontspannen.

In draf begint ze direct boven haar tempo. Ik rij haar in het begin op de volte en probeer haar op mijn zit steeds een beetje terug te nemen.
Als het beter gaat en we gaan de hoefslag volgen begint het. Ze draait haar oren naar achteren, gooit haar hoofd omhoog waardoor in het contact met haar mond verlies, kijkt vliegensvlug naar links naar rechts, maakt haar rug bol en schiet er vervolgens als een speer vandoor.

Ik maak mezelf lang en zwaar en zet haar op de volte die ik steeds kleiner maak tot we weer in draf zijn. Meestal gaat ze na enkele drafpassen nog een paar keer.
Ik negeer dit gedrag en wordt niet boos maar neem wel de teugels wat strakker want anders houdt ze nooit weer op.
Ze gaat nog liever in rengalop tegen de vlakte in de bochten dan dat ze opgeeft.

Ik rij 4 a 5 keer per week ongeveer een half uur a drie kwartier. Dit gebeurd elke keer soms meerdere keren. Ik rij haar nu met martingaal omdat ik er anders niet op blijf zitten. Ik rij veel overgangen en slinger de hele bak door om haar aandacht erbij te houden. Dit is effectief tot op zekere hoogte

Ik ga dapper door maar wordt soms wel eens wanhopig. Ik zou ook zo graag lekker ontspannen willen rijden. (Het zadel ligt overigens goed. :j )
Eigenlijk is het begonnen toen ik haar eens liet berijden door iemand anders. Zij wilde aansingelen op het paard wat ze niet gewend was. Ruiter kwam toen ten val. De volgende dag gooide ze mij er ook gelijk af.
Het verhaal van simpelman spreek me erg aan bdw.

_Cher

Re: Paard wat "nep schrikt" en je uittest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:42

Wat bij mij erg helpt is zelf de andere kant op kijken en gewoon door blijven rijden. Mijn instructrice zegt ook altijd, niet naar kijken gewoon door gaan. Ik merk dan ook goed dat mijn paard het dan ook een stuk minder interessant vind. Als ze iets engs ziet dan maak ik met de binnen teugel een ophouding zo van he, hier zijn we bezig en gaan we weer verder. Het is ook niet dat mijn paard dan bang is of er van door wil gaan, maar meer dat er op dat moment iets interessants is of gebeurd.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:37

Ha Simpelman, ik ben het helemaal eens met je visie hoor, mijn paard is echter niet jong maar al 14 ik heb haar nu bijna 3 jaar en toen ik haar kocht van haar vorige eigenaar was het nog erger, ze is al een stuk minder angstig geworden, het gaat soms ook tijden goed maar dan ineens heeft ze weer een periode dat er weer overal spoken zijn en dat ze zich niet lekker kan ontspannen, ik probeer zoveel mogelijk tips mee te nemen en zoveel mogelijk mezelf te verbeteren en ik ben ontzettend blij met haar hoor ik wil haar juist zo goed mogelijk leren om met haar "angsten"om te gaan.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:02

Daag je paard continu uit, als het wat suffig en makkelijk wordt, moet hij zijn aandacht op iets anders vestigen, wat in jou geval kijken en 'nep'schrikken is. Als je paard in bijvoorbeeld een hoek iets 'eng' vindt, dan blijf je daar gewoon een aantal kleine voltes rijden, tot hij stopt met het 'eng' vinden.
Breng veel afwisseling in in tempo en oefeningen, zodat je paard geen tijd heeft om zich te 'vervelen' en weer kijkerig te worden.
Neem wel een pauze, zodat je paard even kan ontspannen, dat is op zijn tijd nodig voor een paard. Krijgt hij dit niet kan hij er van alles aan overhouden op langere termijn. Een overwerkt paard, lichamelijke/psychische problemen ed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:25

RenateKo schreef:
Ha Simpelman, ik ben het helemaal eens met je visie hoor, mijn paard is echter niet jong maar al 14 ik heb haar nu bijna 3 jaar en toen ik haar kocht van haar vorige eigenaar was het nog erger, ze is al een stuk minder angstig geworden, het gaat soms ook tijden goed maar dan ineens heeft ze weer een periode dat er weer overal spoken zijn en dat ze zich niet lekker kan ontspannen, ik probeer zoveel mogelijk tips mee te nemen en zoveel mogelijk mezelf te verbeteren en ik ben ontzettend blij met haar hoor ik wil haar juist zo goed mogelijk leren om met haar "angsten"om te gaan.

Merries hebben daar vaak "last" van, dat moet je er gewoon bij nemen.
Ze lunatiek.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:46

Oké dan leg ik me erbij neer.....

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:46

Basic_ schreef:
Ayasha schreef:
klopt, maar eenmaal hij dat "door heeft" kan ie wel degelijk een schrikreactie vertonen, zonder dat ie daadwerkelijk schrikt. Dat is gewoon operante conditionering.

Ja maar dan zit er toch nog een reden achter, ik bedoel gewoon te zeggen dat een paard niet zo maar schrik en er weinig mensen zijn die na gaan waarom een paard schrikt.

In het geval wat jij bedoeld is het dan eigenlijk gewoon aangeleerd gedrag, door waarschijnlijk onbewuste reactie na het schrikken van de ruiter.

@Basic_ en Ayasha en ook Simpelman, bedankt voor jullie uitleg. Ben altijd geneigd dit soort topics te negeren vanwege het hoge "mijn paard doet het expres" en "pak m aan" gehalte van redeneren, integendeel hier!
Mijn frustratie is idd het niet gewoon relaxed in de rondte kunnen tuffen met mijn paard (eh ja, merrie, en eigenlijk nog een superkoele ook) en wat ik dan helemaal lastig vind te verwerken is dat het niet beter wordt naarmate ze beter gaat lopen, maar juist erger. En dan heb ik helemaal moeite met omgaan met mijn eigen onvermogen om er zelf niet gespannen van te raken. :+
Ben laatst op schriktraining geweest en dat gaf ook veel tekst en uitleg bij hoe een paard omgaat met enge dingen en jawel, die van mij viel in de categorie "braaf"... en ik vind een standaard 20x40 bak zo klein omdat ze gewoon zo vreselijk hárd kan sprinten.
Besef dondersgoed hoe sterk mijn eigen invloed op haar gedrag is, ik rij b.v. liever buiten en stuur zo de hele veluwe met haar rond. Maar de bak?

Vind het voor mezelf nog wel eens onlogisch om een bepaalde scherpte aan de hulpen te willen, en tegelijkertijd geen scherpte w.b. omgevingsfactoren, hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door wittepit op 16-10-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:49

Heeel veeel tempowisselingen, zet hem aan het werk consuquent zijn succes (ik heb zelf ook zo'n paard :j)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:53

wittepit schreef:
@Basic_ en Ayasha en ook Simpelman, bedankt voor jullie uitleg. Ben altijd geneigd dit soort topics te negeren vanwege het hoge "mijn paard doet het expres" en "pak m aan" gehalte van redeneren, integendeel hier!
Mijn frustratie is idd het niet gewoon relaxed in de rondte kunnen tuffen met mijn paard (eh ja, merrie, en eigenlijk nog een superkoele ook) en wat ik dan helemaal lastig vind te verwerken is dat het niet beter wordt naarmate ze beter gaat lopen, maar juist erger. En dan heb ik helemaal moeite met omgaan met mijn eigen onvermogen om er zelf niet gespannen van te raken. :+
Ben laatst op schriktraining geweest en dat gaf ook veel tekst en uitleg bij hoe een paard omgaat met enge dingen en jawel, die van mij viel in de categorie "braaf"... en ik vind een standaard 20x40 bak zo klein omdat ze gewoon zo vreselijk hárd kan sprinten.
Besef dondersgoed hoe sterk mijn eigen invloed op haar gedrag is, ik rij b.v. liever buiten en stuur zo de hele veluwe met haar rond. Maar de bak?

Vind het voor mezelf nog wel eens onlogisch om een bepaalde scherpte aan de hulpen te willen, en tegelijkertijd geen scherpte w.b. omgevingsfactoren, hoe denken jullie hierover?

Een paard dat scherp op de hulpen is, hoort met de aandacht in die mate bij de ruiter te zijn dat ie eigenlijk te weinig hersencapaciteit over heeft om nog écht bezig te zijn met de omgeving. :) Máár wanneer er een reactie komt (en het is en blijft een levend wezen dat niet perfect is en hoe scherp ie ook op jou ingesteld is, wij raken ook wel eens afgeleid dus zij zeker.) bij zo'n paard heb ik wel de ervaring dat die vaak wat extremer is.. :)
Maar in principe heb je hem ook sneller weer onder controle (ik haal wederom Satchmo van Isabell Werth aan, hij reageerde daar behoorlijk overtrokken en best fel maar al bij al had ze hem snel weer onder controle en kon ze haar proef af maken, met spanning maar niet in die mate dat er niets mee aan te vangen was.)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:38

Wittepit, ik kan je, als je dit soort vraagstukken interessant vindt, het boek van McLean, 'Truth about horses' aanraden (en anderen hier uiteraard ook). Gaat over hoe paarden leren, dus ook hoe schrikreflexen werken en hoe je erop kunt trainen dat die minder worden (en hoe je ze soms zelf onbewust kan verergeren). Ook over ander 'probleemgedrag'. Heel interessant. Ook met concrete voorbeelden en oplossingen. Eigenlijk voor elke paardenhouder een aanrader.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:49

Ik denk dat paarden vaak schrikken omdat de ruiter teveel bezig is met eventuele bakspoken. Negeer vooral je eigen gevoel van anst of mogelijke angstobjecten. En blijf dus ontspannen in je lijf. Mocht je paard toch kijkerig zijn op iets buiten de bak, kijk zelf dan bewust naar binnen. Negeer het, en blijf hem aan zijn werk houden. Niet krampachtig er naar toe sturen maar een neutrale middenlijn pakken en zelf leiding en stuur houden. Een beetje paard zal snel inzien dat het hem teveel energie kost die niet loont en snel ophouden met zulk gedrag..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:08

Even een heel andere benadering: hoe reageert het paard als je hem aan de hand meeneemt de bak in? Doodkalm of kijkerig?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:48

Visitor schreef:
Wittepit, ik kan je, als je dit soort vraagstukken interessant vindt, het boek van McLean, 'Truth about horses' aanraden (en anderen hier uiteraard ook). Gaat over hoe paarden leren, dus ook hoe schrikreflexen werken en hoe je erop kunt trainen dat die minder worden (en hoe je ze soms zelf onbewust kan verergeren). Ook over ander 'probleemgedrag'. Heel interessant. Ook met concrete voorbeelden en oplossingen. Eigenlijk voor elke paardenhouder een aanrader.

Oké, dat wordt Amazon weer eens even met een bezoekje vereren, bedankt voor de tip!

@Kamille: in mijn geval: meestal rustig. Kortom, het ligt aan mij :D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:52

Lekker actief rijden, draait ie om teurg sturen verder rijden, gaat ie aan de kletter, door galoperen!
Altijd door rijden, en actief houden. Hou hem bezig, ga veel verwchillende dingen doen, steeds weer iets anders. Heeft ie ook wienig kans ok wat te gaan doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:09

De mensen die een paard "door blijven rijden" en "door galopperen" enz hebben volgens mij nog nooit eentje gehad die kan blijven gaan... :')
Sommige paarden bereik je meer mee door juist terug te rijden want die lopen zich dood met door rijden.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:53

Ayasha schreef:
De mensen die een paard "door blijven rijden" en "door galopperen" enz hebben volgens mij nog nooit eentje gehad die kan blijven gaan... :')
Sommige paarden bereik je meer mee door juist terug te rijden want die lopen zich dood met door rijden.
sannedeedee1 schreef:
Lekker actief rijden, draait ie om teurg sturen verder rijden, gaat ie aan de kletter, door galoperen!
Altijd door rijden, en actief houden. Hou hem bezig, ga veel verwchillende dingen doen, steeds weer iets anders. Heeft ie ook wienig kans ok wat te gaan doen...

Dat dacht ik eerst ook maar het werkt averechts ben ik achter gekomen. Het wekt meer spanning op door haar te laten gaan.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:59

Dit inderdaad wel herkenbaar. De mijne doet het vooral wanneer ze inderdaad te tijd krijgt om na te denken. Maar ook als je net lekker bezig bent kan ze weer moeilijk doen om bijvoorbeeld een jas bij de bakrand. Wat bij mij goed helpt, is de eerste keer goed je been eraan te houden en duidelijk, kort en streng 'door!' zeggen. Als ze er dan langs gaat, belonen, en als we weer langs die plek gaan en ik voel dat ze weer stopt, meteen streng been eraan. Een paar keer kijkt ze er dan nog naar maar ze gaat er dan iig wel gewoon langs :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:16

piezze schreef:
Ik denk dat paarden vaak schrikken omdat de ruiter teveel bezig is met eventuele bakspoken. Negeer vooral je eigen gevoel van anst of mogelijke angstobjecten. En blijf dus ontspannen in je lijf. Mocht je paard toch kijkerig zijn op iets buiten de bak, kijk zelf dan bewust naar binnen. Negeer het, en blijf hem aan zijn werk houden. Niet krampachtig er naar toe sturen maar een neutrale middenlijn pakken en zelf leiding en stuur houden. Een beetje paard zal snel inzien dat het hem teveel energie kost die niet loont en snel ophouden met zulk gedrag..

Dat werkt ook wel heb ik nu gemerkt :j

Bij de "enge hoek" ga ik zelf ook heel erg staren (naar iets wat er niet is, want er is niks te zien), naar voren zitten, inhouden etc.
Probeer nu gewoon door te rijden en te kijken naar datgene waar ik heen wil, dan merk ik dat hij ook meer op mij blijft letten.

Grappige is dat hij van potentiele enge dingen (jas op de rand, boom die mega over de bakrand zwiept, hond die langs de bak rent) echt totaal niet schrikt. Hij is best bomproof. Maar zodra hij tijd krijgt om zelf na te denken dán opeens is die ene zandkorrel die scheef ligt toch wel errrrrug eng.

Heb vandaag 2 keer een B-proef geoefend, en daarin schrok hij wel een keer of 5. Simpelweg omdat het te simpel was denk ik.
Volte E-B-E? *Gaap*
K-X-M middendraf? 2 hoefjes in de neus!
Dus daar moeten we wel nog even op oefenen, dat ook die simpelere oefeningen goed gaan :j

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:32

Je noemt je oplossing eigenlijk zelf al... Aanpakken, uit je verhaal merk ik op dat het een paard is wat gewoon aan het werk gezet moet worden, bezig houden en de concentratie bij jou houden ipv bij de omgeving. Been er aan, tussen 2 teugels houden en niet zomaar wat 'ontspannen' rond rijden, werken. Rijd er zelf ook zo 1, die kan in alle hoeken en kieren van de bak spoken zien, maar als ze aan het werk is krijgt ze daar de kans niet voor.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:40

wittepit schreef:
@Kamille: in mijn geval: meestal rustig. Kortom, het ligt aan mij :D

In dat geval kan het goed zijn dat het aangeleerde angst is. In dat geval zou jij dus tijdens het rijden iets doen waarmee je je paard beloont direct na zijn schrikreactie. Of waardoor hij zich beloond vóelt. Wat doe je als hij schrikt? Hou je even pauze om bij te komen? Laat je hem even stilstaan? Beloon je hem om hem te kalmeren? Rust- stoppen met rijden- is voor een paard een grote beloning. Dus in de tijd dat jij diep ademhaalt en poepoe zegt, kan je paard denken: lekker even niks doen! en dat koppelen aan zijn schrikreactie. Met als gevolg dat het schrikken beloond word door een pauze in het rijden. Wat je in dat geval kunt doen is, stel je paard gaat ervandoor, direct overnemen en doorgalopperen, goed aan het werk zetten, hup op de volte en aan het werk. Niet straffen, want als het wel echt angst is wordt het daarvan erger, omdat je hem dan nog banger maakt. Verder is je eigen gemoedstoestand erg belangrijk. Probeer neutraal te blijven in je gevoel, onverschillig bijna. Hoe neutraler jij bent, hoe neutraler het paard zal reageren. Geen frustratie, geen angst, niet proberen om je paard te blokkeren in zijn reactie. Ontspan bewust je spieren door diep uit te ademen. En als je er al iets bij wilt voelen, lach er dan om! Lachen ontspant ook. Maar houd geen pauze in je rijden, want dan beloon je hem. Verder kan een paard ook schrikkeriger zijn als het pijn ervaart, bv slecht zadel of zere rug ofzo. Maar dan zou hij ook op andere plaatsen zo moeten reageren. Ténzij hij het weer alleen bij bepaalde oefeningen doet, dan kan hij daar weer last van hebben.

Lolpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:30

Mijn grote ruin doet dat ook altijd, proberen onder het werk uit te komen. Hij ziet het als een spelletje. Mijn oplossing die erg goed werkt is hem gewoon heel goedbezig houden, veel overgangen, figuren, tempwisselingen.

Veel succes!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:47

kamille schreef:
In dat geval kan het goed zijn dat het aangeleerde angst is. In dat geval zou jij dus tijdens het rijden iets doen waarmee je je paard beloont direct na zijn schrikreactie. Of waardoor hij zich beloond vóelt. Wat doe je als hij schrikt? Hou je even pauze om bij te komen? Laat je hem even stilstaan? Beloon je hem om hem te kalmeren? Rust- stoppen met rijden- is voor een paard een grote beloning. Dus in de tijd dat jij diep ademhaalt en poepoe zegt, kan je paard denken: lekker even niks doen! en dat koppelen aan zijn schrikreactie. Met als gevolg dat het schrikken beloond word door een pauze in het rijden. Wat je in dat geval kunt doen is, stel je paard gaat ervandoor, direct overnemen en doorgalopperen, goed aan het werk zetten, hup op de volte en aan het werk. Niet straffen, want als het wel echt angst is wordt het daarvan erger, omdat je hem dan nog banger maakt. Verder is je eigen gemoedstoestand erg belangrijk. Probeer neutraal te blijven in je gevoel, onverschillig bijna. Hoe neutraler jij bent, hoe neutraler het paard zal reageren. Geen frustratie, geen angst, niet proberen om je paard te blokkeren in zijn reactie. Ontspan bewust je spieren door diep uit te ademen. En als je er al iets bij wilt voelen, lach er dan om! Lachen ontspant ook. Maar houd geen pauze in je rijden, want dan beloon je hem. Verder kan een paard ook schrikkeriger zijn als het pijn ervaart, bv slecht zadel of zere rug ofzo. Maar dan zou hij ook op andere plaatsen zo moeten reageren. Ténzij hij het weer alleen bij bepaalde oefeningen doet, dan kan hij daar weer last van hebben.

Je hebt he-le-maal gelijk. En toch... ik kan mezelf niet op standje neutraal zetten en daar baal ik van (en dus...). Het is meer het "weten wat ze kan" dan dat de daadwerkelijk acties nou zoveel probelemen opleveren. Ik val er niet af, kan er inderdaad ook wel om lachen, maar voor mijn gevoel belemmert me het in hoe ik zou willen rijden. Ben nogal van de "vriendelijke rijstijl" in de zin van niet achterop je zadel hangen, een soepele teugelvoering en proberen correct, dus door het schakelen en rijden van wendingen, het dier los over de rug te laten lopen. Maar zo licht zitten als dat ik zou willen doe ik niet, want dan draait ze onder me weg. En de hals zo ver laten zakken als dat ik zou willen doe ik niet, zie boven.