Mijn paard is 5 jaar en wordt sinds een half jaar intensiever gereden. Het is niet dat ze van bepaalde dingen op de loop gaat. In stap gaat het prima maar kan zich niet optimaal ontspannen.
In draf begint ze direct boven haar tempo. Ik rij haar in het begin op de volte en probeer haar op mijn zit steeds een beetje terug te nemen.
Als het beter gaat en we gaan de hoefslag volgen begint het. Ze draait haar oren naar achteren, gooit haar hoofd omhoog waardoor in het contact met haar mond verlies, kijkt vliegensvlug naar links naar rechts, maakt haar rug bol en schiet er vervolgens als een speer vandoor.
Ik maak mezelf lang en zwaar en zet haar op de volte die ik steeds kleiner maak tot we weer in draf zijn. Meestal gaat ze na enkele drafpassen nog een paar keer.
Ik negeer dit gedrag en wordt niet boos maar neem wel de teugels wat strakker want anders houdt ze nooit weer op.
Ze gaat nog liever in rengalop tegen de vlakte in de bochten dan dat ze opgeeft.
Ik rij 4 a 5 keer per week ongeveer een half uur a drie kwartier. Dit gebeurd elke keer soms meerdere keren. Ik rij haar nu met martingaal omdat ik er anders niet op blijf zitten. Ik rij veel overgangen en slinger de hele bak door om haar aandacht erbij te houden. Dit is effectief tot op zekere hoogte
Ik ga dapper door maar wordt soms wel eens wanhopig. Ik zou ook zo graag lekker ontspannen willen rijden. (Het zadel ligt overigens goed.
)Eigenlijk is het begonnen toen ik haar eens liet berijden door iemand anders. Zij wilde aansingelen op het paard wat ze niet gewend was. Ruiter kwam toen ten val. De volgende dag gooide ze mij er ook gelijk af.
Het verhaal van simpelman spreek me erg aan bdw.
Máár wanneer er een reactie komt (en het is en blijft een levend wezen dat niet perfect is en hoe scherp ie ook op jou ingesteld is, wij raken ook wel eens afgeleid dus zij zeker.) bij zo'n paard heb ik wel de ervaring dat die vaak wat extremer is..