Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:53

iloveDreamer schreef:
Dat zeg jij, dat weet jij niet.
Dat dit paard moeilijker moet doen dan de anderen, tja.
Ik heb dit bericht geplaatst voor tips om steigeren en bokken het beste te kunnen tegengaan, niet om berichten te krijgen dat ik niet weet wat ik doe.

Met het doorrijden van jonge paarden krijg je meestal wel met bokken te maken en af en toe ook idd met steigeren, als jij meerdere jonge paarden hebt doorgereden, ben je daar over het algemeen ook wel bekend mee en weet je wat te doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:56

Als je je al af moet vragen wat je met een 3 jarige kan doen dan is de ervaring niet best.
Niet erg, dan kun je hulp vragen (buiten bokt).
Maar meen je dan zelf al flink ervaren te zijn, dan gaat het mis.
Je mist duidelijk signalen anders bokte en steigerde hij niet lelijk. Dan bleef het bij een bokje of een keer wat omhoog komen.
Op bokt zul je de oplossing niet vinden, wij missen het beeld in wat er gebeurd.
Ga les halen en leer dan wat er mis gaat :)
Laatst bijgewerkt door little_king op 03-10-13 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:57

Wat vervelend dat je paard zo steigert en bokt. Tips heb ik zelf eigenlijk niet, ik kan alleen maar zeggen dat ik les zou nemen. ;)
Ik geloof heel goed dat je ervaring hebt en weet wat je doet. Maar dat dit paard moeilijker is dan de andere paarden, wilt zeggen dat je op dat vlak niet echt weet wat je doen moet ;) Zoek een goede lesgever, want wie die kan het zelf meemaken en veel beter zeggen dan bokkers. ;)
Heel veel geluk ermee nog!

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:01

little_king schreef:
Als je je al af moet vragen wat je met een 3 jarige kan doen dan is de ervaring niet best.
Niet erg, dan kun je hulp vragen (buiten bokt).
Maar meen je dan zelf al flink ervaren te zijn, dan gaat het mis.
Je mist duidelijk signalen anders bokte en steigerde hij niet lelijk. Dan bleef het bij een bokje of een keer wat omhoog komen.
Op bokt zul je de oplossing niet vinden, wij missen het beeld in wat er gebeurd.
Ga les halen en leer dan wat er mis gaat :)

Die vraag stelde ik niet zo direct, meer van waar de grens ligt omdat veel mensen zeggen ja je moet haar bezig houden.
Maar er is bij drie jarigen een grens van wat je kan doen, omdat ze eerst goed balans moeten verkrijgen en de basis zoals stap, draf, galop, redelijk rechte lijn naast hoefslag kunnen lopen, netjes stilstaan, en de overgangen beheersen.

Ik meen niet dat ik flink ervaren ben, ik meen dat ik ervaring heb op dit gebied omdat ik al meerdere paarden zadelmak heb gemaakt en doorgereden, en die ik daarna in het Z dressuur heb gereden. Dat mag toch wel enkele ervaring zijn..

Dit topic mag van mij gesloten worden aangezien mn paardje haar lief houdt, mocht ze weer zon dag hebben dat ze zulke dingen uitvoert dan nodig ik een rijder bij mij in de buurt uit die als beroep paarden doorrijd.

little_king

Re: Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:05

Je gaat nu figuren en overgangen meer meenemen schrijf je.
Daar ben je dus te laat mee als hij al zoveel flauwekul heeft kunnen bedenken.
En daar zit dus je mindere ervaring.
Nogmaals dat is niet erg, maar banketstaaf het ook niet goed.
Ben je ervaring voel je aan welk paard je wat moet laten doen.
En bijna alleen maar rechtdoor op/ naast de hoefslag, zonder overgangen, zal bij de meeste sportpaarden aanleiding geven tot zelf voor de afwisseling te zorgen :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:07

Je hebt ondertussen een edit dat je niet heel ervaren bent, dat klinkt al heel wat anders :)
Ga gewoon fijn les halen, juist bij een jong paard is dat belangrijker dan 1 die je al goed kent en de oplossingen al weet.
Succes.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:13

Eens de hulpen er vanaf de grond op zitten, en daarna onder het zadel erop zitten kan je naar mijn idee al beginnen met figuren. (Corrigeer me als ik het fout heb. ;) ) Dat laatste moet normaal geen maanden duren, mits de hulpen vanaf de grond goed bevestigd zijn, maar het moet wel goed gebeuren.
Dan zet je het paard zo veel mogelijk aan het werk. Let op, ik schrijf mogelijk, dus wat te doen is voor een leeftijd. Als je hem goed aan het werk zet is een halfuurtje, en dit enkele keren in de week, al erg goed. Laat het paard nadenken over de stappen die hij moet zetten, zo zal hij zich minder druk kunnen maken over wat er eng kan zijn of dergelijke.

(Nogmaals, corrigeer me als ik het fout heb, maar bij mijn verzorgpaard, wat ik onder ervaren begeleiding heb helpen inrijden, is het zo gebeurd, en hij zet geen stap verkeerd onder het zadel. :) )

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:14

iloveDreamer schreef:
AronenLoutje schreef:
Heb ook zo'n beestje staan, die nu overigens erg braaf is. Oplossing was om een aantal weken achter elkaar, dagelijks aan het werk te gaan met hem. Nu is deze wel 5 en die van jou 3 dus dan doe je dat iets makkelijker. Na die paar weken was het wel klaar met dat idiote gedoe en tot nu hebben we er geen problemen meer mee en kan hij ook makkelijk een dagje niet gereden worden (Was ook echt bokken/draaien e.d. uit het niets)
Krijgt je paard gedurende de dag wel genoeg tijd om dr ei kwijt te kunnen in t land/paddock? Kan ook al veel schelen.
Zou idd wel prof hulp inschakelen als je het zelf niet aandurft en medische redenen uitsluiten. Veel succes gewenst!

Ik ga haar nu inderdaad meerdere keren per week rijden, heb haar maandag en dinsdag gereden en ze was superbraaf! Geen bokje of steigertje gegeven. Ze staat bijna elke dag op het grote weiland, en voordat ik haar rijdt laat ik haar even in de rijbaan los rennen.
Ik heb voor mezelf besloten dat als ze het nog een keer doet dat ik een proffesionele paarden zadelmakmaker erbij haal..
Bedankt voor je tips!

Iedereen bedankt trouwens :)

Misschien is het toch beter om in ieder geval een goede zadelmaker er naar te laten kijken.
Er is niet zo ver bij jou vandaan een hele goede waar wij ook heel veel aan gehad hebben.
En wie weet kun je ook het gebit na laten kijken. Daar kunnen paarden ook heel gevoelig voor zijn.
Succes ermee ;)

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:23

AronenLoutje schreef:
Misschien is het toch beter om in ieder geval een goede zadelmaker er naar te laten kijken.
Er is niet zo ver bij jou vandaan een hele goede waar wij ook heel veel aan gehad hebben.
En wie weet kun je ook het gebit na laten kijken. Daar kunnen paarden ook heel gevoelig voor zijn.
Succes ermee ;)

Thanks :) Hier heb ik wat meer aan. tandarts is er onlangs al bijgeweest, wolfstandjes enzo eruit en haken mooi weggewerkt, was flink wat werk want ze kwam zo uit het weiland. Welke zadelmaker heb jij? Ik heb al wel een vaste zadelmaker, Godfried, alleen deze kan niet op de korte termijn langskomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:38

Het zadel lag toch perfect?

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:18

Mindim schreef:
Het zadel lag toch perfect?

voor de zekerheid ;)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:24

Soraya10 schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat de oplossing is haar aan het werk te zetten. Niet gaan afwachten maar bezig houden zodat ze de kans niet krijgt om zo idioot te doen. Aan het been maken, op jou laten letten. Let ook op het orenspel, als de oren constant naar voren zijn zijn ze niet bij jou maar letten ze meer op de omgeving, laat haar dan meer op jou letten, vraag een oefening, praat tegen haar tot het orenspel opzij of terug is.

Ik ga hier helemaal in mee! En kan je niet een slof of elastiek o.i.d gebruiken zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien om te steigeren?

NOOIT EEN SLOF OP EEN JONG PAARD!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:43

EJuniorOost, dat is wel weer wat overdreven.. Maar niet in deze situatie in ieder geval ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:54

Suelza schreef:
ik zeg gewoon dat ik er geen verstand van heb :')

Ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde, maar ik probeer in geen geval jouw input als minderwaardig af te doen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:22

maar je hebt alleen gewoon de buurvrouw of wie dan ook gevraagd te kijken naar het zadel en niet een zadelpasser???
dat lijkt me belangrijke informatie. is een reden voor dat je moet leren voor zadel passer ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:25

Ik ken een vrouw, ik ken niemand die meer ervaring heeft met jonge paarden dan zij (zeker 10 jonge paarden van veulen af aan opgevoed, zadelmak gemaakt, doorgereden en verkocht of zelf uitgebracht op wedstrijd) en zij neemt ook nog steeds les elke keer dat ze een jong paard gaat doorrijden. Ook doet ze het zadelmak maken nooit alleen maar met iemand erbij die er ook (zo niet meer) verstand van heeft.

Twee zien nu eenmaal meer dan een, zeker als één van de twee op de rug van het paard zit.

Ik meende gelezen te hebben dat de zadelmaker er al naar gekeken had, maar het kan altijd zijn dat deze ernaast zat. Geen gek idee dus om een second opinion te vragen.

Verder: gewoon les nemen. Punt.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:25

unihorses schreef:
maar je hebt alleen gewoon de buurvrouw of wie dan ook gevraagd te kijken naar het zadel en niet een zadelpasser???
dat lijkt me belangrijke informatie. is een reden voor dat je moet leren voor zadel passer ;)

Beide instructeurs waarbij ik les, dus niet zomaar iemand ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:27

iloveDreamer schreef:
unihorses schreef:

maar dus geen gediplomeerden,...

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:32

unihorses schreef:
iloveDreamer schreef:

maar dus geen gediplomeerden,...

Beide zijn gediplomeerd, ervaren en al tientallen jaren actief in het vak, hebben beiden een eigen stal etcetera. Lijkt me niet dat ze er geen verstand van hebben ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:34

iloveDreamer schreef:
Beide zijn gediplomeerd, ervaren en al tientallen jaren actief in het vak, hebben beiden een eigen stal etcetera. Lijkt me niet dat ze er geen verstand van hebben ;)

voor zadelpassen of voor lesgeven?
en laat ik maar niet gaan beginnen over wat allemaal een stal mag beginnen :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:40

unihorses schreef:
iloveDreamer schreef:

-O- Eeuwige dooddoener wat betreft je stukje over ongediplomeerd lesgeven. Ik heb zoveel geleerd van mensen die nooit de ORUN of wat dan ook gedaan hebben. Het gaat om het talent om je kennis en vaardigheden mondeling over te kunnen dragen. En helemaal in de paarden heb je het vaak over gevoel en niet eens direct techniek. Dat vraagt om charisma, inhoudelijke kennis, didactiek, enthousiasme en doorzettingsvermogen.
Heb je wél Orun, dan is dat meegenomen maar dat maakt je niet automatisch een betere instructeur. Misschien heb je een basis over didactiek en lesindeling, maar daar is ook alles mee gezegd (uitgaande van Orun-basis/niveau 2 oude stijl)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:43

Amaryllis schreef:
unihorses schreef:

-O- Eeuwige dooddoener wat betreft je stukje over ongediplomeerd lesgeven. Ik heb zoveel geleerd van mensen die nooit de ORUN of wat dan ook gedaan hebben. Het gaat om het talent om je kennis en vaardigheden mondeling over te kunnen dragen. En helemaal in de paarden heb je het vaak over gevoel en niet eens direct techniek. Dat vraagt om charisma, inhoudelijke kennis, didactiek, enthousiasme en doorzettingsvermogen.
Heb je wél Orun, dan is dat meegenomen maar dat maakt je niet automatisch een betere instructeur. Misschien heb je een basis over didactiek en lesindeling, maar daar is ook alles mee gezegd (uitgaande van Orun-basis/niveau 2 oude stijl)

ik heb niets met die papiertjes... dat je het rijd gevoel heb zegt niet dat je ook het kan over brengen en je kan het goed kunnen overbrengen maar niet ook super rijden.... ( met al die eisen ) en het geld groeit ook niet iedereen op de rug.
maar ik zeg toch niks over ongediplomeerd lesgeven?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:51

Oke dan heb ik het niet goed begrepen, sorry. Nu ik het een tweede keer lees doel jij op de zadelmaker geloof ik :+

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:08

Amaryllis schreef:
unihorses schreef:

ik heb niets met die papiertjes... dat je het rijd gevoel heb zegt niet dat je ook het kan over brengen en je kan het goed kunnen overbrengen maar niet ook super rijden.... ( met al die eisen ) en het geld groeit ook niet iedereen op de rug.
maar ik zeg toch niks over ongediplomeerd lesgeven?

Ik ga hier verder niet op in, ik weet dat mijn instructrice en instructeur niet zomaar mensen zijn met een 'O run cursus', ze zijn goed en bekend met paarden en weten of een zadel wel of niet past. punt uit.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:12

Wat ik nergens terug lees is hoeveel eten krijgt je paard/ Want...een jong dier wat niet hard hoeft te werken hoeft geen kilo's krachtvoer te krijgen. Liever veel hooi om verveling tegen te gaan. In plaats van meer werken misschien eens goed naar de voeding kijken:) Kan veel helpen bij raar gedrag. Die fout is bij mijn paard toen hij jong was ook gemaakt;) Ik wist het toen niet wat de stal percies aan mijn paard gaf. Ook dom van mij dat ik dat toen niet nagevraagd heb. En mijn man die niets met paarden heeft kwam er toen mee omdat ik daarvoor geen problemen had;) Maar hij kreeg uiteindelijk zoveel eten wat ik er echt niet af reed in training dus als ik op stapte dacht die: JIPPIE GAAN:) En kon alles....tot boven het hek springen, steigeren dat je dacht kom ik nog terug naar voor. Maar nu steigert hij onder het zadel nooit meer. En bokken ook niet meer. Had toen ook alles gecheckt van materiaal op het paard, tanden, lichamelijk. Een prof laten rijden die mijn paard voor gek verklaarde als jonkie. En hij kreeg vrije beweging in kudde maar ook daar heeft hij flink wat uit gehaald. Was gewoon een bom energie en bleek dat hij veel puur energie kreeg in voeding;) Teveel met wat hij moest presteren. Veel van geleerd toen:) En ik dacht toen na veel ingereden te hebben alles wel gehad te hebben tot mijn eerste eigen jonkie gekocht te hebben. Maar dat stal waar je staat doet ook veel met een paard:) Omdat je niet alles ziet wat ze doen als je er niet bent:)