biscaya schreef:Zolang je paard zijn lange rugspier niet ontspant zal doorzitten lastig zijn. Deze ontspanning kun je echter niet afdwingen met je hand maar door voorwaarts neerwaarts te rijden en zijdelings te stretchen dmv van zijgangen ( wijken, schouderbinnenwaarts, schouderbuiten, traver, renvers zijn onderdelen van het rechtrichten ) zal je paard steeds beter zijn rug kunnen ontspannen en jou hierdoor veel beter laten gaan zitten. Ook is de contra-stelling een goede oefening stelling vragen wachten totdat het paard wil zakken en dan eerst de teugel helemaal meegeven totdat die kan zakken dit 2 kanten op dan krijg je een ongedwongen ontspanning van de rug. Het paard zal eerst moeten leren zijn buikspieren aan te spannen alvorens hij je kan gaan laten zitten. Zonder ontspanning in de rug kun je nooit fijn zelf ontspannen zitten op de rug van je paard. Kleine stukjes oefenen dus met het aandraven eerst een paar passen doorzitten en dat gaan opbouwen naar steeds iets meer passen dit kun je ook doen met de overgang terug, zodra het paard zijn hoofd omhoog brengt en dus spanning in de rug heeft/krijgt weet je dat je een fake-nageefelijkheid hebt en dat deze dus teveel met handen en teugeldruk is ontstaan. Dit hele proces neemt tijd in beslag en heb je niet zomaar voor elkaar mijn inziens moet dit stukje bevestigd worden in de klasse B alvorens naar een andere klasse te willen gaan. De zijgangen aanleren biedt je paard de mogelijkheden zijn lichaam optimaal te gebruiken en te ontwikkelen en de juiste spieren te gebruiken om jou fijn te kunnen laten zitten. De zijgangen zijn in eerste instantie het makkelijkst aan te leren naast je paard dmv grondwerk hiervoor moet je goede instructie zoeken. D.m.v dit werk wordt jij de optimale fitnesstrainer van je paard en geef je het paard de mogelijkheden te doen wat jij van hem vraagt. Uiteindelijk bieden deze oefenen de mogelijkheid aan om het zwaartepunt van je paard te gaan verleggen van de voorhand naar de achterhand en zijn achterbenen te kunnen gaan ondertreden. Een paard loopt van nature op de voorhand en is scheef kijk maar eens naar een (jong) paard aan de longe vaak gaat het dier plat door de bocht ( valt naar binnen of naar buiten ) vaak ook in een enorm tempo dit omdat het paard nog geen balans heeft en de achterhand nog niet kan ondertreden, rechts of linksgebogen is, het tempo onstaat omdat een paard wat scheef is en niet op eigen benen kan lopen het idee heeft dat ie omvalt door tempo te houden houdt hij zichzelf overeind. Dit is een wat technisch verhaal maar als je de logica ervan in gaat zien is er wat mij betreft geen andere weg. Zou je over dit alles meer informatie willen stuur me dan even een pb.
Heel veel suc6!
de stelling en rugspier ontspannen is het probleem totaal niet, het gaat meer om het langer door blijven zitten, maar ik kan al L2 proeven rijden, dus ik denkt dat het wel goed komt !