Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 15:15

Bedankt allemaal !
Ik wilde eigenlijk over stappen op AR, omdat mij dit een veel vriendelijkere manier van het trainen van mijn paard leek. Nu ik alle reacties lees weet ik dat ik te snel gedacht heb en ik weet het dus nog niet :).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:38

x_Kimberlyxx; misschien eens een klassieke en AR instructie bellen en vraag of je een les mag meekijken, misschien dat je dan zelf verschillen ziet en je een idee krijgt van wat bij jou en je paard past!

Ik kan me voorstellen dat je met zoveel meningen door de bomen het bos niet meer ziet.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:45

Nou ik zit dus met het zelfde....
Maar het is idd een idee om eens een les van beide mee te mogen kijken.
Maar is er ook niet een tussen weg in dan? Of zeg ik nu iets totaal verkeerds wat onmogelijk is?
Aangezien ik bepaalde punten uit de klassieke dressuur goed vind maar ook uit de AR zitten punten waarvan ik denk ja daar heb je gelijk in....

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:44

AR lijkt zo vriendelijk met die doorgehangen teugels, daar ben ik toendertijd ook voor gevallen.
maar niets is minder waar. Wat zij een halve ophouding noemen is met je armen en ellebogen de teugels liften, druk zetten met de teugels, totdat het paard in knikt en dan laten ze alles weer vallen.
Het paard krijgt dus continue een ruk aan de teugel die met de hele arm gedaan wordt. Een motorische hele grove beweging. De arm werkt terug naar achteren, dat kan ook niet anders want de teugels zijn veel te lang.
In mijn ogen is dit gewoon ordinair trekken. Niet eerlijk voor het paard en helemaal niet vriendelijk.
Het paard wordt in de 'juiste houding' getrokken.

De klassieke halve ophouding is het meer sluiten van je hand om de teugel, waarna gelijk weer ontspannen moet worden. Dat is namelijk het einde van de halve ophouding. Deze ophouding is dus voor het oog bijna niet te zien. Stelling wordt gegeven door middel van het indraaien van de pols, de hand blijft op zijn plek. Hierdoor werk je dus nooit naar achteren. Kan je het paard niet hinderen in de mond en werk je niet terug.

In de piaffe als het paard meer gewicht op de achterhand heeft dan op de voorhand is het logische gevolg dat de teugels min of meer door gaan hangen omdat het paard zich opricht, je kan hier niet mee beginnen, dat is de omgekeerde wereld.
Dan moet je juist hard worden omdat je teugels telkens te lang zijn, daardoor moet je telkens terug gaan werken. En dan maken ze die zo'n grove beweging ook nog op een stangteugel....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:59

Een te lange teugel is een stugge teugel. Je moet de teugellengte continu aanpassen aan het frame van je paard. Doe je dit niet dat wordt de verbinding stug, wat misskrisss verteld, dan ga je trekken en dat is niet de bedoeling.
Het frame van het paard veranderd in iedere oefening, gang of wending.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:03

In elke hoek die je rijdt zelfs. Hoeken moet je rijden alsof het een volte halve baan is, het is in feite gewoon een wending. Ik word er af en toe gek van hoe vaak ik mijn teugellengte aan moet passen haha.
Bedankt voor de aanvulling xmarliez.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:47

In de dressuur rijd je toch ook alle hoeken als volte halve baan? Of bedoelde je dat? :)

Dat idee van een lesje meekijken met beide is wel goed! Haha

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:52

Ja, je kan wss wel beide combineren, ik kijk vooral naar de blik in de ogen van de paarden, ontspanning en rust vind ik daarbij heel belangrijk (als ze gaan proesten en likken en kauwen is dit een super goed teken), maar het kan wel verschillen van paard tot paard, een heel temperamentvol paard dat maar 1 uur per dag uit zijn box mag, zal bij academische oefeningen aan de hand mss wat problemen geven.

En een goede lesgever volgt niet gewoon het boekje, maar stemt de oefeningen af op het paard, en/of laat ruimte voor eigen inbreng van ruiter/eigenaar, want vaak ken je zelf het paard best en weet je wat wel en niet werkt, zeker met "projectjes" zeg ik: better safe than sorry.

Wat dat teugelcontact betreft, de dressuur is ontstaan ten tijde van de ridders, die hun paard helemaal op benen en zit moesten kunnen sturen, aangezien ze meestal nog zwaard en schild in hun handen hadden, dus daar ging het ook quasi zonder teugelcontact, en dan nog in het strijdgewoel...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:39

Dressuur is gewoon dressuur, dingen combineren, waarom? Als je al het totaal pakket hebt waarom zou je dan uberhaupt iets anders erbij moeten?
Academisch is gewoon een aftreksel van de werkelijke dressuur. Ze hebben daarbij geprobeerd het te vergemakkelijken omdat paardrijden nou eenmaal moeilijk is. Tegenwoordig is het veel toegankelijker een paard te hebben dus moeten ze wel iets hebben wat niet te moeilijk is om te leren.
Toen ging het richting de LDR/rollkur en aangezien heel veel mensen dat niks vonden kwam het hele NH en benoemde Bent zich tot een ware grootmeester en heeft hij een stappenplan opgezet die makkelijk te volgen is. Door mensen maar te vertellen dat eeuwig in stap werken het 'tempo' van het paard is vinden mensen het niet erg dat een opleiding jaren duurt voordat ze enige progressie gemaakt hebben, oh wacht je moet natuurlijk niet vergeten dat een goede stap al een hele stap vooruit is, dus progressie wordt er zeker wel gemaakt. En je moet natuurlijk ook tegen iedereen zeggen dat de piaffe en passage voor ieder paard en iedere ruiter is weggelegd want dat doel houden ze dan voor ogen.
Door zo mensen te vertellen dat je zo echt een paard traint verdien je zelf veel geld.

Ik heb al meerdere keren gevraagd om beeldmateriaal van echt vrolijk goed gaande academisch opleiden paarden maar ik heb er nog geen een gekregen -O-

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:43

Dat verhaal over de ridders is ook zo een standaard verhaal, er schuilt nog zo veel meer achter wat helemaal niet verteld wordt.
Dressuur is veel meer dan een bedacht verhaaltje, het gaat jaren terug en heeft een enorme ontwikkeling door gemaakt, goede en minder goede maar dat heeft allemaal compleet gemaakt. Helaas is daar tegenwoordig nog maar heel weinig van over, maar het komt wel weer terug.

Het doel van de dressuur is een paard fit te houden tot op hoge leeftijd, over een aantal jaar gaan mensen dat wel weer zien. Dat het niet draait om geld, prijzen, snel hogerop komen of rijden met een los teugeltje. Dressuur draait enkel en alleen om het paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:01

En zo heeft iedereen zijn eigen ' waarheid'. Ik kies ervoor om verschillende richtingen te combineren en overal het beste voor mij en mijn paarden uit te halen zonder de rest wat niet bij mij past te veroordelen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:05

Caira schreef:
En zo heeft iedereen zijn eigen ' waarheid'. Ik kies ervoor om verschillende richtingen te combineren en overal het beste voor mij en mijn paarden uit te halen zonder de rest wat niet bij mij past te veroordelen.

Als je de rest niet zou veroordelen zou je nergens iets neer moeten zetten en al helemaal niet je mening moeten geven over filmpjes en foto's van andere ;) .

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:48

xmarliez ik respecteer absoluut dat jouw voorkeur uitgaat naar Klassiek, maar het is erg jammer dat je
ts niet gewoon verteld waarom jij de Klassieke rijkunst zo geweldig vind, wat het jou en je paard allemaal voor positiefs heeft gebracht. In plaats van alleen maar Academisch af te kraken.

Zo jammer omdat mensen nu een heel verkeerd beeld krijgen.

Ik ga van andere mensen geen filmpjes plaatsen om vervolgens toch afgekraakt te laten worden. Mensen kunnen zelf kijken als ze academische rijkunst intypen bij Google, en dan zelf een oordeel vormen.

TS ik kan alleen mijn eigen ervaring met AR vertellen en ik ben nog beginnend maar enorm enthousiast.
Ik heb een Noordzweed (Brukshast), het trekpaard type. De AR heeft hem al zo enorm verbeterd, het ontzettende stuwen is zo goed als verdwenen, dankzij de travers en SB aan de hand om zijn stijvere stuwende linker achterbeen meer buigzaam te maken. Want de travers is niet het kunstje dat je pas mag gaan doen als je in de M dressuur rijd. Het is gewoon een gymnastische oefening om de achterbenen te trainen. Verder zijn we nu heel druk bezig met het gewicht van de voorhand wat naar de achterhand te verplaatsen, want trekpaarden zijn vaak erg op de voorhand gebouwd. Ook dit gaat heel goed aan de hand. En dat is AR per paard bekijken met welke oefeningen je hem soepeler, rechter en sterker in zijn lijf kunt maken.

En waarom eerst aan de hand werken en in stap, om de spieren van je paard beetje bij beetje te rekken en strekken......Mijn paard is linksgebogen, het werken aan de hand op de volte met lengtebuiging zorgt dat je de korte spieren langzaam oprekt. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, dit kost tijd. Het stappenplan is een mooie leidraad, maar als het goed is met een goede instructie bekijk je dit per combinatie....het is geen vast trainingsschema. Mijn Noordzweeds trekpaard kun je niet vergelijken met een Andalusiër of kwpn-er etc. daar pas je je oefeningen en training op aan. Maar ook hoe scheef is een paard en wat is de leeftijd etc. Het is absoluut niet zo zwart wit als men hier doet voorkomen!

Ik heb 8 maanden aan de hand gewerkt omdat mijn paard geblesseerd was, maar als je wilt kun je natuurlijk al veel sneller onder het zadel gaan werken. En natuurlijk longeren hoort er ook allemaal bij.

Het rijden met BBP heeft vele voordelen, je leert je paard weer voelen. Hoe plaatst hij zijn benen, voelen wanneer hij een bepaald been optilt. Maar ook zelf weer leren echt te kunnen zitten met ontspannen benen en zonder op je teugels te steunen. Leren sturen door je gewicht te verplaatsen. En geloof me dat tegenwoordig met (had ik zelf ook) van die mooie zadels met diepe zit en dikke wrongen, is dat nog best weer even een leerproces.

Ja het is een lange weg maar zo ontzettend leuk, paard is helemaal enthousiast want ik werk net als vele andere in de AR met beloning (brokje).

En makkelijk.....nee het is echt niet makkelijk! Je paard netjes aan de hand leren werken, travers, SB, renvers, etc. etc. tot de hoogste dressuuroefening in alle gangen en dit ook allemaal onder het zadel leren is allesbehalve makkelijk maar wel ontzettend leuk voor mens en paard ;).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:29

Amen to that !

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:59

Leuk om je ervaring te lezen Paperboy. Klopt wat je zegt over dat er naar het paard gekeken wordt. Ik benadrukte daarom in mijn post ook dat het geen stappenplan is. Het is een houvast maar er kan prima van afgeweken worden, afhankelijk van wat de combinatie op dat moment nodig heeft. En waar ook aandacht aan besteed wordt; je leert wat aan, gaat door, maar je keert ook weer terug naar het eerder aangeleerde om daar weer meer de puntjes op de i te gaan zetten. Steeds wat laagjes er overheen om te verfijnen.
Niet de oefeningen rijden om de naam maar om te gebruiken voor verdere training. Als je op de volte voelt dat het paard het buitenbeen naast het spoor zet, dan net ff een paar passen traversmatig zetten om dat achterbeen aan te spreken en dan komt het achterbeen vervolgens weer beter mee, ik noem maar wat. En waarom kwam het achterbeen niet goed mee? Paard was op dat moment kijkerig en gespannen, zette de kaak scheef. Zoiets wil je achter oplossen, vanuit daar moet de trein weer goed gaan lopen, dus achter gecorrigeerd, (zorgt ook meteen voor oplettendheid) en voor hoef je dan niet te gaan zitten trekken om het hoofd weer recht te krijgen. Zo kan je de oefeningen die je geleerd hebt gebruiken om andere momenten in de training op te lossen.
Het wordt helaas door sommige mensen te veel als een stappenplan gezien maar het is helemaal niet een heilig iets waar je niet van af mag wijken. Zodoende kan je dus prima binnen de AR een op maat gecreëerd sausje hanteren, net datgene wat voor jou en je paard nodig is. Die vrijheid vind ik prettig en daar heb ik al super veel van geleerd. En bovenal, geen spierpijn meer door stramme strakke houdingen om het dier bij elkaar te houden zoals ik eerst gewend was, opvangen aan de voorkant is nu voldoende. Maar dat is voor klassieke dressuur net zo goed een streven. Ik ben dan ook absoluut niet tegen (klinkt stom) klassiek, maar dat is niet eerder op mijn pad gekomen, dit is wat ik nu doe en waar het paard beter van is geworden en waar ik me goed bij voel. Je zou je er bijna voor schamen hahahaha!!!!! :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 06:42

Paperboy schreef:
xmarliez ik respecteer absoluut dat jouw voorkeur uitgaat naar Klassiek, maar het is erg jammer dat je
ts niet gewoon verteld waarom jij de Klassieke rijkunst zo geweldig vind, wat het jou en je paard allemaal voor positiefs heeft gebracht. In plaats van alleen maar Academisch af te kraken.

Dan lees je verkeerd. Je leest dat ik de academische rijkunst afkraak, nee dat doe ik niet. Ik vertelde wat ik daar niet goed aan vindt en schreef hoe ze dingen bij de 'klassieke' rijkunst anders aanpakken, hoe, waarom en wat ze precies doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 06:50

http://www.youtube.com/watch?v=Zy-BrVj133E
Perfect voorbeeld van de academische rijkunst dacht ik zo.
Ik zie geen een keer een vrolijk, goed gaand paard met enige impuls of schwung. Ik zie enkel halsbuiging en een op de voorhand gaand paard. Daarom kan het paard de oefeningen ook nooit uitvoeren zoals het moet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:10

xmarliez schreef:
Ik zie geen een keer een vrolijk, goed gaand paard met enige impuls of schwung. Ik zie enkel halsbuiging en een op de voorhand gaand paard. Daarom kan het paard de oefeningen ook nooit uitvoeren zoals het moet.

Ik zie ontspannen paarden en een oplettend orenspel! Leuk hoor hier wordt ik nou gemotiveerd van :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:26

Paperboy schreef:
xmarliez schreef:

Ik zie ontspannen paarden en een oplettend orenspel! Leuk hoor hier wordt ik nou gemotiveerd van :D

Hoe wordt je paard er beter van als het enkel ontspannen en een oplettend orenspel is/heeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:10

xmarliez schreef:
Paperboy schreef:
xmarliez schreef:

Hoe wordt je paard er beter van als het enkel ontspannen en een oplettend orenspel is/heeft?

Paard heeft er tenminste plezier in :D
Daarnaast, de oefeningen dat deze paarden doen zien er imo behoorlijk goed uit, en zullen ze ook niet kunnen doen als ze énkel maar op de voorhand gaan ...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:11

Tjonge tjonge, wat gaat dat hier weer tekeer... ik vind t jammer dat al de mensen die hier aan AR doen zich zo moeten verdedigen terwijl het "klassieke" leger zich op filmpjes beroept zonder echt zelf de ervaring gemaakt te hebben . En als, dan kan het best zijn, dat gewoon een slechte instructeur gekozen was. Feit:AR is booming. Overal schieten de instructeurs uit de grond ... en eerlijk is eerlijk, er zijn veel ertussen die een hoop geld vragen voor te weinig. .. maar dat heb je. Ik heb me ook in verdiept en kan me in sbw,tv , grondwerk echt vinden. Mijn dikzak is behoorlijk alert van geworden. Maar : ik vind jammer dat bvb je bij een Bent niet eens kan lessen als je niet eerst een van zijn instructeurs doorlopen hebt. Een goede leermeester gaat ook met iemand minder aan de slag, juist omdat hij dan dan zijn leerkunst kan onderbouwen. Dus ik heb gekeken, ben geschrokken van de prijzen. .. maar wilde wel wat doen... en dus lezen, lezen en kijken... uiteindelijk ( en heb t in andere discussies al genoemd) weer terug naar CP :-)
Ik vind de hipe alleen zo jammer . Maar als ik n gemiddelde klassieke wedstrijd zie wordt ik ook echt niet vrolijk... trekken en prikken. Ik haal mij dus van alles wat waarvan ik denk ( en uiteraard mijn paardje het aangeeft ) dat het ons helpt. Maar welke richting het ook is. Geduld is het toverwoord. ..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:25

Nou xmarliez; ik zie op het filmpje ontspannen, oplettende paarden met vertrouwen in de ruiter, die behoorlijk indrukwekkende arbeid laten zien. Je vraagt hoe een paard beter wordt van ontspanning: paarden gedijen bij rust. Waarom zou je m in de stress helpen? Ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om zo humaan mogelijk te trainen. Verdiep je in het wezen 'paard' en in leerprocessen. Ik zie zelf graag een zo ontspannen mogelijk paard, want dat is een blij paard. Ontspannen is niet hetzelfde als suf of doods trouwens, dat vind ik onnodige vermenselijking van het paard.

xmarliez Ik raad je wel aan om je eerst wat beter te verdiepen in de AR voordat je het zo veroordeelt. Je vertelt een hoop onwaarheden en dat vind ik jammer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:12

Simpelman schreef:
Het Scala der Ausbilding is een in twee eeuwen door honderden gepassioneerde experts geëvolueerd en uitgewerkt africhtings systeem voor paarden dat tot het best mogelijke resultaat leidt met het minste risico van problemen en fouten.

Er zijn op het moment een aantal personen vooral commercieel actief met een "nieuw" systeem van africhting, de zg AR.
Dit is een systeem waarin het begrip VOORWAARTS terzijde is gelegd, het voorwaarts is het belangrijkste onderdeel in de Klassieke africhting, alles wordt hier op gebaseerd en gebouwd.
Zonder het voorwaarts zijn er geen nageeflijkheid, durchlassigkeit, tact en schwung er blijft slechts circus dressuur over.
Alle bewegingen van het paard in de Klassieke rijkunst komen voort uit het voorwaarts, zelfs het achterwaarts.
Zo werkt het systeem, anders niet.

Het voorwaarts is terzijde gelegd omdat het in eerste instantie voor de ruiter vermoeiend en mogelijk vervelend is, het "verkoopt" niet.
Het vraagt het nl om bij een jong paard voortdurend, zonder aflaten en voor alles alert te zijn op dat net een beetje meer naar voren gerichte energie die er gevraagd wordt dan dat wat het paard van zichzelf aanbiedt in plaats van allerlei mooie figuren in een mooie houding te rijden.
Zonder voorwaarts gaat het paard zijn ruiter niet actief dragen, een unieke ervaring, het gevoel met het bekken in de achterhand van het paard te zakken, één te worden. Denk aan Centaur.

Het voorwaarts wordt veel verward met zg looplust wat in werkelijkheid slechts het vluchten/ontwijken is van een paard dat angstig, onzeker of ongehoorzaam is.

Vanuit het voorwaarts evolueren in een aantal jaren met toepassing van rijkunstige oefeningen op een harmonische manier het dragen en de oprichting.
Paarden op deze manier ontwikkeld voelen zich duidelijk zichtbaar lichamelijk en geestelijk goed en zijn fijn te rijden.
We zien er helaas nog maar weinig zo als gevolg van het gebrek aan duidelijkheid voortkomend uit onzekerheid en gepassioneerde kennis bij het grote merendeel van de hedendaagse instructeurs.
Er worden veel te veel commerciële compromissen gesloten.

Het Scala der Ausbildung:
Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.

Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.
In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.
Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling. Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard. Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden). Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zijn benen energiek optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard. Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen. Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf. Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning. En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten...............!
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand. Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten. Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht. De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef. Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant. Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk. Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen. Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout. Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen. Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Zie verzameling voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Het einddoel: Durchlässigkeit
In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing. Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend. Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid. Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel. Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is. Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter. Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

Duidelijke post Simpelman. In mijn ogen slaat AR de eerste 3 o zo belangrijke punten over (sterker nog het komt helemaal niet meer aan bod).
Wat ik wel vind en waarom er zoveel -naar mijn idee- overstappen naar AR is de beroerde instructie die je krijgt door de klassiek geschoolde (Scala) instructeurs met Orun papiertje (enkelingen daargelaten). Buigingsarbeid komt pas in een later stadium aan de orde; een stadium dat veel "mindere goden" vaak helemaal nooit bereiken. Die blijven hangen aan het veelal via de buitenteugel/kant plaatsen van de voorhand voor de achterhand en het resultaat is vaak veel te strenge buitenhand en een stijve hark van een paard.
In dat opzicht heeft AR wel weer een functie; paard wordt er losser van. Gymnastiekoefeningen kun je ook in een wat lager tempo doen.
Maar correct is het in mijn ogen niet. Aanleuning blijft achterwege (wat resulteert in dat paarden vaak in een "houdinkje" lopen) en echte durchlassigkeit zie je eigenlijk bij AR nooit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:23

sasja0705 schreef:
Tjonge tjonge, wat gaat dat hier weer tekeer... ik vind t jammer dat al de mensen die hier aan AR doen zich zo moeten verdedigen terwijl het "klassieke" leger zich op filmpjes beroept zonder echt zelf de ervaring gemaakt te hebben . En als, dan kan het best zijn, dat gewoon een slechte instructeur gekozen was. Feit:AR is booming. Overal schieten de instructeurs uit de grond ... en eerlijk is eerlijk, er zijn veel ertussen die een hoop geld vragen voor te weinig. .. maar dat heb je. Ik heb me ook in verdiept en kan me in sbw,tv , grondwerk echt vinden. Mijn dikzak is behoorlijk alert van geworden. Maar : ik vind jammer dat bvb je bij een Bent niet eens kan lessen als je niet eerst een van zijn instructeurs doorlopen hebt. Een goede leermeester gaat ook met iemand minder aan de slag, juist omdat hij dan dan zijn leerkunst kan onderbouwen. Dus ik heb gekeken, ben geschrokken van de prijzen. .. maar wilde wel wat doen... en dus lezen, lezen en kijken... uiteindelijk ( en heb t in andere discussies al genoemd) weer terug naar CP :-)
Ik vind de hipe alleen zo jammer . Maar als ik n gemiddelde klassieke wedstrijd zie wordt ik ook echt niet vrolijk... trekken en prikken. Ik haal mij dus van alles wat waarvan ik denk ( en uiteraard mijn paardje het aangeeft ) dat het ons helpt. Maar welke richting het ook is. Geduld is het toverwoord. ..

Zo doe ik het eigenlijk ook. Tot AR voel ik mij eigenlijk helemaal niet getrokken (uit wat ik ervan heb gezien) overigens van mensen die bij Bent Branderup himself lessen.
Ik zie veel laag tempo zgn verzameling en kunstjes alles met een weggedrukte rug. En uiteraard met kandare. Een keertje hals strekken of over de rug rijden gebeurt niet. Zo vriendelijk vind ik het allemaal niet eigenlijk. Het oogt wel "show" overigens.
Mijn tip aan TS is: zoek een echt goede klassiek geschoolde instructeur/trice. Hang ook een prijskaartje aan weliswaar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:30

Ik kan maar 1 tip geven aan mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de klassieke dressuur. Zoek een fantastische instructeur (en ik weet, daar zijn er niet veel) en er zal een wereld voor je open gaan. Ik ben ook van mening dat er heeeeeel veeeeeel mensen zijn in Nederland die zich met een Orunpapiertje instructeur noemen en waarbij het niveau van lesgeven bedroevend is. Ik zie dat ook met lede ogen aan. Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard. En dat is zonde, want er is zoveel meer. Een paard echt verbeteren in beweging en lichaamsgebruik en met schwung en afdruk en losgelatenheid met een lichte voorhand waarbij de hoeven de bodem amper lijken te raken, met alleen het gewicht van de teugels in je handen en alleen op zit te kunnen rijden. Wat zeg ik, als je alleen maar denkt dat ie dan al alles doet wat je van hem vraagt, is ZO kicken. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. En nee, dat leer je volgens mij niet bij een instructeur om de hoek met een Orun-diplomatje die dat zelf nog nooit ervaren heeft en ook niet geleerd heeft hoe hij/zij dat moet overbrengen aan de leerling.
Zo, dat wilde ik even kwijt. ;)