Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dressuur518 schreef:uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....
dus vandaar.
over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.
Ninx schreef:http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-praktijk/paardenproblemen/kissing-spines/
Tja, het is moeilijk praten wanneer mensen zo snel geneigd zijn op te geven.
Ik vind dat je ouders met deze uitspraak niet bepaald een schoonheidsprijs winnen, maar daar kun jij uiteraard niets aan doen.
Hoe lang hebben jullie dit paard? Is er een vermoeden hoe kissing spines bij dit paard heeft kunnen opspelen?
Aangezien het ontstaan en verergeren van kissing spines toch helaas meer dan vaak gelegen is in de wijze van trainen (naast een eventueel onfortuinlijk gebouwd paard dat sneller een dergelijk probleem krijgt), ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de eigenaar om het door hem/ haar veroorzaakte/ verergerde probleem zoveel mogelijk op te lossen.
Heel lomp: je stopt het er zelf in, los het ook zelf op.
Ik ken je situatie niet helemaal, maar er worden heel wat paarden met peesblessures, kissing spines en andere aandoeningen terzijde geschoven en ingeruild voor een 'vers' paard.
Als de ruiter echter niet leert van deze ervaring, zal een volgend paard vroeg of laat ook klachten krijgen.
LiVetime schreef:dressuur518 schreef:uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....
dus vandaar.
over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.
En toch hoeft Kissing Spines geen grote beperking te blijven als er op de juiste manier met het paard wordt getraind.
Er zijn paarden met Kissing Spines die alsnog hoog in de dressuur lopen. Ze kunnen dus wel veel, als er maar op de juiste manier wordt getraind. Bij dit soort dieren is het van extra groot belang dat ze de rug goed leren gebruiken.
Ninx schreef:John Erb is ook een goede tip idd....
Punt is voornamelijk: in dit soort zaken MAG en KAN je niet ongeduldig zijn.
Dan rijdt je voorlopig maar minder, en smeer je de lessen uit over een langere periode. Dan duurt het langer voor je ergens bent, maar dat is de consequentie wanneer je niet veel budget heb.... wat heel normaal is, want het gaat bij elkaar opgeteld om veel geld.
Als je nu eens begint met 2x per maand lessen, en daarnaast veel wandelen en fietsen met je paard, en trouw oefenen met het werken aan de hand en/of lange lijnen.... dat moet te doen zijn toch?
dressuur518 schreef:Ninx schreef:John Erb is ook een goede tip idd....
Punt is voornamelijk: in dit soort zaken MAG en KAN je niet ongeduldig zijn.
Dan rijdt je voorlopig maar minder, en smeer je de lessen uit over een langere periode. Dan duurt het langer voor je ergens bent, maar dat is de consequentie wanneer je niet veel budget heb.... wat heel normaal is, want het gaat bij elkaar opgeteld om veel geld.
Als je nu eens begint met 2x per maand lessen, en daarnaast veel wandelen en fietsen met je paard, en trouw oefenen met het werken aan de hand en/of lange lijnen.... dat moet te doen zijn toch?
ja dat zou kunnen, maar mag ik vragen wat voor nut het fietsen en lopen heeft? en wij hebben ook een crossbaan in de straat, daar zijn heuveltjes ik heb gelezen dat bergen klimmen erg goed is voor het rug gebruik?
dressuur518 schreef:fijn, dacht dat ik op de goede weg was, maar niet dus wordt hier echt vrij moedeloos van. wat moet ik nu veranderen iniedergeval niet met m`n binnenhand trekken maar vragen. maar hoe zorg ik er ooit voor dat ze haar achthand activeerd terwijl ze in jog tempo moet lopen? en waarom is ze door deze manier van rijden (om de dag rijden en longeren) minder gaan kreupelen of is dat niet eens zo?
dressuur518 schreef:trouwens ik zat eens op internet te speuren en zag dat de houding waarop mijn paard in het filmpje loopt niet erg veel op ldr?
dressuur518 schreef:wij hebben dit paard sinds eind november vorig jaar. ze was toen al helemaal scheef, rechtsom kon ze alleen maar naar links kijken. dit is nu wel verbeterd, maar ze blijft takt fouten maken en scheef wijken ect. en toen werd ze dus ineens kreupel en hebben wij het bovenstaande traject door gemaakt.

Citaat:Ik sluit me aan bij de voorgaande post dat men wel erg negatief is...
Dat is blijkbaar toch een NL trekje, alles afzeiken dat buiten je eigen kader valt.
Fransje_70 schreef:dressuur518 schreef:wij hebben dit paard sinds eind november vorig jaar. ze was toen al helemaal scheef, rechtsom kon ze alleen maar naar links kijken. dit is nu wel verbeterd, maar ze blijft takt fouten maken en scheef wijken ect. en toen werd ze dus ineens kreupel en hebben wij het bovenstaande traject door gemaakt.
Is ze toen wel gekeurd? want zo te lezen was ze toen al helemaal niet in orde. Is ze de 17 jarige merrie uit je profiel?
Je kan twee dingen doen:
- haar terugverkopen aan de buurman, doorrijden zoals je altijd al deed en een nieuw paard aanschaffen en kijken wat de toekomst je brengt.
- je verdiepen in de problemen van je paard, er heel veel van leren en kijken hoe goed je je paard nog kan helpen te revalideren. Ik kan je verzekeren dat er een wereld voor je open zal gaan waar je heel veel aan zal hebben.
En dan nog een paar andere dingen die meetellen:
- in hoeverre ben je gek op dit paard?
- hoe oud ben je
- ik snap je ouders ook dat ze t liefst een goed werkend paard zonder kosten voor hun kind willen, maar het is geen fiets. Jij bent de enige die hun dat aan hun verstand kan peuteren maar dan moet je er ook echt voor gaan. Als je zelf t paard wil inruilen vanwege zijn problemen, dan moet je je ouders gelijk geven. Van de andere kant, hebben ze ingestemd met de koop van een paard wat al vanaf het begin niet goed liep. Wat was de reden dat jullie haar toch hebben gekocht??
Ik vind het nooit fair als er zo met dieren (paarden) wordt omgesprongen (inruilen als t minder goed loopt), maar goed, dat is mijn manier van dieren houden.
In het belang van je paard (een verantwoordelijkheid die je aangaat als je een levend dier koopt): niet verkopen dat ie god-weet-waar belandt, maar fixen. dressuur518 schreef:ja dat is zo, maar als ik een ander paard zou kopen dat zou ik sowieso gaan lessen bij iemand die me ook begeleid in het rechtrichten en het goed te houden. Maar ik wil inderdaad graag leren op de juiste manier te rijden dus het is even kijken waar en hoe en met welk paard.
ijssnuiver schreef:dressuur518 schreef:uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....
dus vandaar.
Ik heb ook een paard met Kissing Spines en met de juiste benadering hoeft dat geen beperking te zijn. Zie het als een uitdaging!
Liever een keer goed geld insteken(door uit handen geven of door een iets duurdere maar wel goede les), dan een beetje half. Dan zal het nooit beter worden.
jasmijn78 schreef:Eerder in dit topic werd de site http://www.klassiekedressuur.com aangehaald. Dit is geen klassieke dressuur, maar academische dressuur. Dit is klassieke dressuur:
http://www.youtube.com/watch?v=d8-kfGJvusw
Vergelijk dit met het filmpje op de site en andere voorbeelden uit de AR en zoek de verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar de zijgnagen: in de AR hebben de paarden echt nauwelijks afdruk, oprichting, verzameling... Ze krabbelen maar een beetje opzij. In de klassieke dressuur is het de bedoeling dat je takt, impuls, losgelatenheid, verzameling ect. (dus alle basisaspecten) behoudt in de zijgang (dus de zijgang is niet het doel op zich, maar je toont dat je in de zijgangen ook alle basisaspecten kunt behouden en dat kun je alleen als je paard echt helemaal goed gegymnasticeerd is). Een paard kan het achterbeen ook alleen maar zo hoog optillen, zo ver onderbrengen als het echt goed getraind is. Als het ruggebruik optimaal is, als de buik en borstspieren optimaal ontwikkeld zijn. In de AR doen de achterbenen van de paarden nauwelijks iets. Ze gaan soms een beetje zitten, maar dan nog komen de achterbenen nauwelijks van de grond. Op zich is wat ze in de AR laten zien niet echt heel fout of zo. Alleen er wordt weinig getraind. Op die manier wordt het paard niet veel sterker en soepeler gemaakt. Die manier van training doet weinig voor het optimaal ontwikkelen van rug, buik en borstspieren van het paard. Om spieren te ontwikkelen moet je spieren ook afwisselend verlengen en verkorten. Door bijvoorbeeld tempowisselingen te rijden, uitstrekken versus verzamelen. Oprichting afwisselen met lang en laag. In de AR zie je de paardenbijvoorbeeld nooit een uitgestrekte draf of galop laten zien. Daarom is voor mij die manier van training niet effectief genoeg.
jasmijn78 schreef:Eerder zei iemand hier dat in de klassieke dressuur '' up-tempo'' gereden werd, en dat is zeker niet waar. Er wordt wel gereden met impuls. En dat iets heel iets anders dan een paard over zijn tempo jagen.