Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:58

http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-praktijk/paardenproblemen/kissing-spines/

Tja, het is moeilijk praten wanneer mensen zo snel geneigd zijn op te geven.
Ik vind dat je ouders met deze uitspraak niet bepaald een schoonheidsprijs winnen, maar daar kun jij uiteraard niets aan doen.

Hoe lang hebben jullie dit paard? Is er een vermoeden hoe kissing spines bij dit paard heeft kunnen opspelen?
Aangezien het ontstaan en verergeren van kissing spines toch helaas meer dan vaak gelegen is in de wijze van trainen (naast een eventueel onfortuinlijk gebouwd paard dat sneller een dergelijk probleem krijgt), ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de eigenaar om het door hem/ haar veroorzaakte/ verergerde probleem zoveel mogelijk op te lossen.
Heel lomp: je stopt het er zelf in, los het ook zelf op.
Ik ken je situatie niet helemaal, maar er worden heel wat paarden met peesblessures, kissing spines en andere aandoeningen terzijde geschoven en ingeruild voor een 'vers' paard.
Als de ruiter echter niet leert van deze ervaring, zal een volgend paard vroeg of laat ook klachten krijgen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:02

Welke methode je ook gebruikt of juist niet, is niet waar het om gaat. Het gaat erom dat TS haar paard revalideert. Zij heeft een heel proces te gaan met haar paard. Zij zullen beiden moeten zoeken en moeten leren wat voor hun de weg is naar herstel en een toekomst met rijplezier. Ik heb, om een heel andere reden, ook een moeilijk prlces met mijn paard doorlopen. . Ik adviseer TS een trainer te zoeken waar zij en haar paard zich goed bij voelen en die hen coacht gedurende het
traject.
In mijn geval: ik heb een jaar lange lijnen les gekregen op basis van klassieke dressuur. Het was een verademing voor mij en mijn paard. Ik heb les van John Erb. Hij helpt ook paarden in revalidatie processen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:26

dressuur518 schreef:
uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....

dus vandaar.

over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.

En toch hoeft Kissing Spines geen grote beperking te blijven als er op de juiste manier met het paard wordt getraind.
Er zijn paarden met Kissing Spines die alsnog hoog in de dressuur lopen. Ze kunnen dus wel veel, als er maar op de juiste manier wordt getraind. Bij dit soort dieren is het van extra groot belang dat ze de rug goed leren gebruiken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:35

John Erb is ook een goede tip idd....

Punt is voornamelijk: in dit soort zaken MAG en KAN je niet ongeduldig zijn.
Dan rijdt je voorlopig maar minder, en smeer je de lessen uit over een langere periode. Dan duurt het langer voor je ergens bent, maar dat is de consequentie wanneer je niet veel budget heb.... wat heel normaal is, want het gaat bij elkaar opgeteld om veel geld.
Als je nu eens begint met 2x per maand lessen, en daarnaast veel wandelen en fietsen met je paard, en trouw oefenen met het werken aan de hand en/of lange lijnen.... dat moet te doen zijn toch?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:35

Ninx schreef:
http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-praktijk/paardenproblemen/kissing-spines/

Tja, het is moeilijk praten wanneer mensen zo snel geneigd zijn op te geven.
Ik vind dat je ouders met deze uitspraak niet bepaald een schoonheidsprijs winnen, maar daar kun jij uiteraard niets aan doen.

Hoe lang hebben jullie dit paard? Is er een vermoeden hoe kissing spines bij dit paard heeft kunnen opspelen?
Aangezien het ontstaan en verergeren van kissing spines toch helaas meer dan vaak gelegen is in de wijze van trainen (naast een eventueel onfortuinlijk gebouwd paard dat sneller een dergelijk probleem krijgt), ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de eigenaar om het door hem/ haar veroorzaakte/ verergerde probleem zoveel mogelijk op te lossen.
Heel lomp: je stopt het er zelf in, los het ook zelf op.
Ik ken je situatie niet helemaal, maar er worden heel wat paarden met peesblessures, kissing spines en andere aandoeningen terzijde geschoven en ingeruild voor een 'vers' paard.
Als de ruiter echter niet leert van deze ervaring, zal een volgend paard vroeg of laat ook klachten krijgen.

ja snap ik dat je het moeilijk vindt om te begrijpen, maar ik snap het van mijn ouders ook wel, ze hebben er nu echt al een hele berg geld in gestopt, met heel weinig resultaat ( osteopaat, da, andere da, foto`s revalidatie aan de longe, controle met training) en ze denken ook van en nu? als je telkens voor zoveel geld zo weinig terug krijgt is dat niet echt heel motiverend natuurlijk. wij hebben dit paard sinds eind november vorig jaar. ze was toen al helemaal scheef, rechtsom kon ze alleen maar naar links kijken. dit is nu wel verbeterd, maar ze blijft takt fouten maken en scheef wijken ect. en toen werd ze dus ineens kreupel en hebben wij het bovenstaande traject door gemaakt.

ik ben dus zelf ook bang dat het een fout van mijn kant kan zijn en zou dat graag verbeteren. aan de andere kant, we hebben thuis nog twee pony`s een rijd ik zelf op dezelfde manier en de andere word door mijn zusje op dezelfde manier gereden en die blijken nergens last van te hebben.

maar mocht ik iets fout doen wil ik er graag van leren, deze week gaan we weer lessen dus we zullen het zien

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:36

LiVetime schreef:
dressuur518 schreef:
uit handen geven willen we liever niet, net al exstreem dure lessen. de behandeling heeft ook al super veel gekost en mijn ouders willen haar verkopen omdat ze niet nog veel meer geld willen pompen in een paard dat toch kissing spines blijft hebben. want dat blijft altijd onze beperking....

dus vandaar.

over dat ie niet te verkopen is maak ik me geen zorgen want de oude eigenaar is onze buurman en hij heeft gezegt hem terug te kopen.

En toch hoeft Kissing Spines geen grote beperking te blijven als er op de juiste manier met het paard wordt getraind.
Er zijn paarden met Kissing Spines die alsnog hoog in de dressuur lopen. Ze kunnen dus wel veel, als er maar op de juiste manier wordt getraind. Bij dit soort dieren is het van extra groot belang dat ze de rug goed leren gebruiken.

da zij ook dat dit kon, maar weer een ander zij dat deze paarden nooit meer hoog niveau dressuur konden lopen vanwege de opgerichte houding die slecht voor de rug zou zijn en ze nooit meer hoog mochten springen omdat de rug tijdens een landing hol werd?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:38

Ninx schreef:

Dan rijdt je voorlopig maar minder, en smeer je de lessen uit over een langere periode. Dan duurt het langer voor je ergens bent, maar dat is de consequentie wanneer je niet veel budget heb.... wat heel normaal is, want het gaat bij elkaar opgeteld om veel geld.
Als je nu eens begint met 2x per maand lessen, en daarnaast veel wandelen en fietsen met je paard, en trouw oefenen met het werken aan de hand en/of lange lijnen.... dat moet te doen zijn toch?

ja dat zou kunnen, maar mag ik vragen wat voor nut het fietsen en lopen heeft? en wij hebben ook een crossbaan in de straat, daar zijn heuveltjes ik heb gelezen dat bergen klimmen erg goed is voor het rug gebruik?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:40

dressuur518 schreef:
Ninx schreef:

ja dat zou kunnen, maar mag ik vragen wat voor nut het fietsen en lopen heeft? en wij hebben ook een crossbaan in de straat, daar zijn heuveltjes ik heb gelezen dat bergen klimmen erg goed is voor het rug gebruik?

Omdat je voorlopig er even niet opklimt, maar toch de conditie op peil wilt houden en haar wat afwisseling wil bieden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:19

[/quote]En toch hoeft Kissing Spines geen grote beperking te blijven als er op de juiste manier met het paard wordt getraind.
Er zijn paarden met Kissing Spines die alsnog hoog in de dressuur lopen. Ze kunnen dus wel veel, als er maar op de juiste manier wordt getraind. Bij dit soort dieren is het van extra groot belang dat ze de rug goed leren gebruiken.[/quote]
da zij ook dat dit kon, maar weer een ander zij dat deze paarden nooit meer hoog niveau dressuur konden lopen vanwege de opgerichte houding die slecht voor de rug zou zijn en ze nooit meer hoog mochten springen omdat de rug tijdens een landing hol werd?[/quote]

Je moet voor jezelf afwegen of dit paard je investering waard is..dommer kun je er niet van worden zelf dus voor jou zelf kun je het zien als leerproces waar je bij een volgend paard ook weer wat aan hebt.Als je een paard op de juiste manier traint kan hij ook met beperkingen nog in een heel eind komen maar het vereist wel veel inzicht,kennis en kunde van de ruiter/trainer.
Ik begrijp dat dit paard de problemen al had bij de aankoop..dus voor jezelf is het belangrijk om je prioriteiten te stellen..de makkelijkste weg is altijd de minst leerzame weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:20

dressuur518 schreef:
fijn, dacht dat ik op de goede weg was, maar niet dus wordt hier echt vrij moedeloos van. wat moet ik nu veranderen iniedergeval niet met m`n binnenhand trekken maar vragen. maar hoe zorg ik er ooit voor dat ze haar achthand activeerd terwijl ze in jog tempo moet lopen? en waarom is ze door deze manier van rijden (om de dag rijden en longeren) minder gaan kreupelen of is dat niet eens zo?

Achterhand activeren in een langzaam tempo doe je door te schakelen..paard goed aan je been maken en zorgen dat ie "scherp" wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:21

dressuur518 schreef:
trouwens ik zat eens op internet te speuren en zag dat de houding waarop mijn paard in het filmpje loopt niet erg veel op ldr?

LDR is met de neus naar de borst toe..als je gewoon rondt rijd en het neusje naar voren blijft wijzen is het wat ronder voorwaarts/neerwaarts en niks mis mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:09

Je hebt nu voor de tweede keer te horen gekregen dat Karmie Stroeve en Mireille den Hoed aanraders zijn... ik zou zeggen doe er wat mee. ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:48

dressuur518 schreef:
wij hebben dit paard sinds eind november vorig jaar. ze was toen al helemaal scheef, rechtsom kon ze alleen maar naar links kijken. dit is nu wel verbeterd, maar ze blijft takt fouten maken en scheef wijken ect. en toen werd ze dus ineens kreupel en hebben wij het bovenstaande traject door gemaakt.

Is ze toen wel gekeurd? want zo te lezen was ze toen al helemaal niet in orde. Is ze de 17 jarige merrie uit je profiel?
Je kan twee dingen doen:
- haar terugverkopen aan de buurman, doorrijden zoals je altijd al deed en een nieuw paard aanschaffen en kijken wat de toekomst je brengt.
- je verdiepen in de problemen van je paard, er heel veel van leren en kijken hoe goed je je paard nog kan helpen te revalideren. Ik kan je verzekeren dat er een wereld voor je open zal gaan waar je heel veel aan zal hebben.

En dan nog een paar andere dingen die meetellen:
- in hoeverre ben je gek op dit paard?
- hoe oud ben je
- ik snap je ouders ook dat ze t liefst een goed werkend paard zonder kosten voor hun kind willen, maar het is geen fiets. Jij bent de enige die hun dat aan hun verstand kan peuteren maar dan moet je er ook echt voor gaan. Als je zelf t paard wil inruilen vanwege zijn problemen, dan moet je je ouders gelijk geven. Van de andere kant, hebben ze ingestemd met de koop van een paard wat al vanaf het begin niet goed liep. Wat was de reden dat jullie haar toch hebben gekocht??

Ik vind het nooit fair als er zo met dieren (paarden) wordt omgesprongen (inruilen als t minder goed loopt), maar goed, dat is mijn manier van dieren houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:05

Citaat:
Ik sluit me aan bij de voorgaande post dat men wel erg negatief is...
Dat is blijkbaar toch een NL trekje, alles afzeiken dat buiten je eigen kader valt.

Zou je voor de grap eens eoude topics moeten lezen van pakweg 8 jaar geleden toen antoine net om de hoek kwam.
Er zijn toen zelfs bokkers geweest die een les boekte bij hem om hem helemaal af te zeiken.
Dat was echt te triest voor woorden.

En ja over geld in je lessen steken. Mijn paard was destijds kreupel en had er al 1500 euro ingestoken zonder resultaat. 2 lessen bij antoine a 50 euro en probleem opgelost.
Om nog maar te zwijgen over wat mijn oude stalgenoten in hun paard hebben gestoken (zeker een duizendje of 8) alvoren met 3 lessen een zuiver lopend paard te hebben( en na enkele jaren nog steeds rijden )

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:10

Fransje_70 schreef:
dressuur518 schreef:
wij hebben dit paard sinds eind november vorig jaar. ze was toen al helemaal scheef, rechtsom kon ze alleen maar naar links kijken. dit is nu wel verbeterd, maar ze blijft takt fouten maken en scheef wijken ect. en toen werd ze dus ineens kreupel en hebben wij het bovenstaande traject door gemaakt.

Is ze toen wel gekeurd? want zo te lezen was ze toen al helemaal niet in orde. Is ze de 17 jarige merrie uit je profiel?
Je kan twee dingen doen:
- haar terugverkopen aan de buurman, doorrijden zoals je altijd al deed en een nieuw paard aanschaffen en kijken wat de toekomst je brengt.
- je verdiepen in de problemen van je paard, er heel veel van leren en kijken hoe goed je je paard nog kan helpen te revalideren. Ik kan je verzekeren dat er een wereld voor je open zal gaan waar je heel veel aan zal hebben.

En dan nog een paar andere dingen die meetellen:
- in hoeverre ben je gek op dit paard?
- hoe oud ben je
- ik snap je ouders ook dat ze t liefst een goed werkend paard zonder kosten voor hun kind willen, maar het is geen fiets. Jij bent de enige die hun dat aan hun verstand kan peuteren maar dan moet je er ook echt voor gaan. Als je zelf t paard wil inruilen vanwege zijn problemen, dan moet je je ouders gelijk geven. Van de andere kant, hebben ze ingestemd met de koop van een paard wat al vanaf het begin niet goed liep. Wat was de reden dat jullie haar toch hebben gekocht??

Ik vind het nooit fair als er zo met dieren (paarden) wordt omgesprongen (inruilen als t minder goed loopt), maar goed, dat is mijn manier van dieren houden.

Ik vindt het lastig, aan de ene kant wil ik er idd veel van leren, aan de andere kant zegt iedereen om me heem dat ik gek ben als ik hier mee door ga (dan heb ik het over de mensen om me heen niet over bokt haha)

Ik ben wel gek op dit paard, maar ik ben gewoon gek op paarden, ik werk op een handelstal en heb daarom nooit zo`n moeite met paarden waar je lang mee rijd en die dan ineens weg gaan.
Ik ben 16.
Wij dachten wel dat ze goed liep ookal is ze nooit gekeurd. Of nouja wij dachten dat ze regelmatig liep scheefheid is wat anders ( sowieso in de ogen van mijn ouders want die hebben niks met paarden)

Dat ik op een handstal werk maakt het ook niet makkelijker, de manier van rijden is ook wel een beetje in de krul trekken. Daarom wil ik misschien juist deze kans pakken om te leren dat het ook anders kan. Maar goed. Ik weet niet wat ik moet.

Air

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:16

Je wordt nu even met je neus op de feiten gedrukt, niet leuk, maar het is wel duidelijk dat je nu gewoon anders moet gaan rijden.... doe je het nu niet en ga je vrolijk verder rijden als waar je gebleven was, dan heb je een zeer grote kans dat je het nog een keer tegenkomt.
Je bent nog maar 16, leert daardoor nog makkelijker dan iemand die ouder is..
Correct leren rijden kan nooit vroeg genoeg zijn, alleen te laat....

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:20

ja dat is zo, maar als ik een ander paard zou kopen dat zou ik sowieso gaan lessen bij iemand die me ook begeleid in het rechtrichten en het goed te houden. Maar ik wil inderdaad graag leren op de juiste manier te rijden dus het is even kijken waar en hoe en met welk paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:56

Ik vind zelf dat je het dit paard verplicht bent, aangezien het waarschijnlijk zo is dat jouw rijstijl in combinatie met een gevoeligheid van het paard voor deze aandoening het veroorzaakt hebben. Het is nogal l*llig om het paard dan maar weg te doen. Ik zou het dier minstens gezond(er) willen krijgen voor de verkoop. Je weet niet waar een dergelijk paard uiteindelijk belandt. Zo'n ziek paard verkopen (waarbij zijn aandoening waarschijnlijk ook nog eens door jouw toedoen komt) kun je i.m.o niet maken.

Ik bedoel het overigens totaal niet aanvallend, ik begrijp dat mijn stuk niet fijn is om te lezen, maar ik hoop dat er iets van tot je doordringt. :) In het belang van je paard (een verantwoordelijkheid die je aangaat als je een levend dier koopt): niet verkopen dat ie god-weet-waar belandt, maar fixen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:23

dressuur518 schreef:
ja dat is zo, maar als ik een ander paard zou kopen dat zou ik sowieso gaan lessen bij iemand die me ook begeleid in het rechtrichten en het goed te houden. Maar ik wil inderdaad graag leren op de juiste manier te rijden dus het is even kijken waar en hoe en met welk paard.

Probeer het gewoon zou ik zeggen,verkopen kan als ik het goed begrijp altijd nog aan de buurman?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:48

ijssnuiver schreef:
dressuur518 schreef:

dus vandaar.

Ik heb ook een paard met Kissing Spines en met de juiste benadering hoeft dat geen beperking te zijn. Zie het als een uitdaging!
Liever een keer goed geld insteken(door uit handen geven of door een iets duurdere maar wel goede les), dan een beetje half. Dan zal het nooit beter worden.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zie het als een kans. Een kans om goed te leren rijden Want ook een pony zonder kissing spines moet goed worden gereden om gezond te blijven.
Door je pony ben je met de neus op de feiten gedrukt en in zijn geval is het dubbel belangrijk om goed te leren rijden. Goede instructie is altijd belangrijk, wat voor pony je ook hebt.
In de mate waarin jouw pony kissing spines heeft (ik zag op de foto dat er maar twee wervels tegen elkaar zitten) is de prognose nog gunstig. Verkopen en een andere pony kopen.... tja, je weet nooit wat die andere weer krijgt. Van deze pony weet je inmiddels dat die buiten de KS helemaal gezond is. Dat is ook wat waard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:45

Mijn paard heeft qua spieren wat problemen rond de schoft gehad (geen kissing spines) en wil van nature ook graag scheef lopen (net zoals veel paarden). Ik laat hem regelmatig (preventief) behandelen door een fysiotherapeut (van wie ik dan weer goede input krijg voor mijn training). Mijn instructrice overlegt dan weer met de fysio zodat we allemaal op dezelfde lijn zitten. Verder wissel ik het rijden af met longeren (wel bijgezet) en veel cavaletti''s draven. Als je je paard bijgezet (laag en lang) aan de longe cavaletti''s laat draven dan maakt hij de bovenlijn bol, spant hij zijn buikspieren aan. Omgoed ruggebruik te bewerkstelligen (bij goed ruggebruik wordt de rug bol, en dus krijgen dan de kissing spines ook meer ruimte) moet je ook de buikspieren en ook de borstspieren trainen. Hier een artikel over het trainen van de buikspieren. Nu staan daar een aantal oefeningen in die voor TS te hoog gegrepen zijn (zoals het rijden van pirouettes etc.) maar ook een aantal tips die haar wel kunnen helpen (zoals dat je er om moet denken dat je niet met je bovenbenen knijpt, en dat doen veel ruiters, dat is funest)

http://paardenlifestyle.com/buikspieren ... ain-je-ze/

Hier ook nog een artikel over het trainen van de borstspieren en voor de situatie van TS zeer relevante informatie:

http://paardenlifestyle.com/loopt-jouw- ... -je-paard/

Verder ben ik geen fan van de academische stroming om redenen die hier eerder door Acab en Simpelman werden aangegeven. Rechtrichten is geen doel op zich, maar een fase/apsect van het scala. Het scala der ausbildung is DE basis voor dressuur. Verder wordt ook onnodig ingewikkeld gedaan over rechtrichten. Het is niet meer dan de voorhand voor de achterhand plaatsen. En als je een paard hebt dat nageeflijk, ontspannen en voorwaarts op je been is, is dat helemaal niet zo ingewikkeld. Gewoon een beetje begrenzen aan de kant waar de schouder er uit wil piepen (bolle kant). De theorie is dus simpel, maar in voor veel mensen is het in de praktijk al heel moeilijk om een paard echt nageeflijk, eerlijk voorwaarts op het been en ontspannen de baan rond te krijgen (dat is zeg maar B/L niveau en daarom is voor veel ruiters de klasse L vaak voor Levenslang). En paard echt nageeflijk rijden vraagt veel gevoel. Veel paarden lopen '' aan de loodlijn of er net iets voor'' maar zijn niet ontspannen in de kaak en in de nek. Als je je hand naar voren steekt en je paard volgt de hand niet direct helemaal naar beneden, dan is het paard niet nageeflijk. Zolang een paard niet nageeflijk is, kun je verder niks. Dan kun je geen stelling vragen, geen buiging... kun je het tempo niet controleren... niks. Dus dan is van rechtrichten al helemaal geen sprake. Daarom kun je nooit beginnen bij rechtrichten. Daar gaat eerst het een en ander aan vooraf.

Eerder zei iemand hier dat in de klassieke dressuur '' up-tempo'' gereden werd, en dat is zeker niet waar. Er wordt wel gereden met impuls. En dat iets heel iets anders dan een paard over zijn tempo jagen. Een paard moet in een constante takt en impuls blijven lopen, tot de ruiter wat anders vraagt. En een veel gemaakte fout is dat wanneer een ruiter een paard nageeflijk probeert te rijden, dat het paard dan meteen terugvalt in tempo of juist harder gaat. Dan is er onvoldoende samenwerking tussen hand, zit en beenhulpen. In de AR dressuur wordt in een heel laag tempo gereden, met nauwelijks enige zichtbare afdruk. Ik vind dat voor de balans niet bevordelijk (en ik vind het er bovendien niet uitzien, maar dat verder geheel terzijde). Ga jij maar eens echt heel langzaam fietsen, dan zul je zien dat je veel meer aan je stuur moet rammelen om in balans te blijven. Met iets meer tempo gaat dat veel beter. Wat het juiste tempo voor het paard van de TS is, moet ze zelf uitvogelen. Op het moment dat de takt/regelmaat verstoord raakt, dan is het tempo te hoog en op het moment dat er geen voorwaartse drang meer is, is het tempo te laag.

Ik zou zeggen: zoek een goede instructeur en zoek het in de reguliere/klassieke richting. Reken er wel op dat je goed les niet hebt voor een 10,- tot 20,- per uur. De betere instructeurs rekenen nu eenmaal wat meer. Zoals gezegd: goedkoop is vaak duurkoop. En goede instructeurs kunnen hun visie aan jou vaak in eenvoudige bewoordingen duidelijk maken. Dus als je op een site een ingewikkeld verhaal tegenkomt? Gewoon doorklikken en verder zoeken. Ga bij de beter rijdende ruiters in jouw omgeving vragen bij wie ze lessen, ga een keer kijken. Neem een proefles.

Eerder in dit topic werd de site http://www.klassiekedressuur.com aangehaald. Dit is geen klassieke dressuur, maar academische dressuur. Dit is klassieke dressuur:
http://www.youtube.com/watch?v=d8-kfGJvusw

Vergelijk dit met het filmpje op de site en andere voorbeelden uit de AR en zoek de verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar de zijgnagen: in de AR hebben de paarden echt nauwelijks afdruk, oprichting, verzameling... Ze krabbelen maar een beetje opzij. In de klassieke dressuur is het de bedoeling dat je takt, impuls, losgelatenheid, verzameling ect. (dus alle basisaspecten) behoudt in de zijgang (dus de zijgang is niet het doel op zich, maar je toont dat je in de zijgangen ook alle basisaspecten kunt behouden en dat kun je alleen als je paard echt helemaal goed gegymnasticeerd is). Een paard kan het achterbeen ook alleen maar zo hoog optillen, zo ver onderbrengen als het echt goed getraind is. Als het ruggebruik optimaal is, als de buik en borstspieren optimaal ontwikkeld zijn. In de AR doen de achterbenen van de paarden nauwelijks iets. Ze gaan soms een beetje zitten, maar dan nog komen de achterbenen nauwelijks van de grond. Op zich is wat ze in de AR laten zien niet echt heel fout of zo. Alleen er wordt weinig getraind. Op die manier wordt het paard niet veel sterker en soepeler gemaakt. Die manier van training doet weinig voor het optimaal ontwikkelen van rug, buik en borstspieren van het paard. Om spieren te ontwikkelen moet je spieren ook afwisselend verlengen en verkorten. Door bijvoorbeeld tempowisselingen te rijden, uitstrekken versus verzamelen. Oprichting afwisselen met lang en laag. In de AR zie je de paardenbijvoorbeeld nooit een uitgestrekte draf of galop laten zien. Daarom is voor mij die manier van training niet effectief genoeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:07

jasmijn78 schreef:
Eerder in dit topic werd de site http://www.klassiekedressuur.com aangehaald. Dit is geen klassieke dressuur, maar academische dressuur. Dit is klassieke dressuur:
http://www.youtube.com/watch?v=d8-kfGJvusw

Vergelijk dit met het filmpje op de site en andere voorbeelden uit de AR en zoek de verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar de zijgnagen: in de AR hebben de paarden echt nauwelijks afdruk, oprichting, verzameling... Ze krabbelen maar een beetje opzij. In de klassieke dressuur is het de bedoeling dat je takt, impuls, losgelatenheid, verzameling ect. (dus alle basisaspecten) behoudt in de zijgang (dus de zijgang is niet het doel op zich, maar je toont dat je in de zijgangen ook alle basisaspecten kunt behouden en dat kun je alleen als je paard echt helemaal goed gegymnasticeerd is). Een paard kan het achterbeen ook alleen maar zo hoog optillen, zo ver onderbrengen als het echt goed getraind is. Als het ruggebruik optimaal is, als de buik en borstspieren optimaal ontwikkeld zijn. In de AR doen de achterbenen van de paarden nauwelijks iets. Ze gaan soms een beetje zitten, maar dan nog komen de achterbenen nauwelijks van de grond. Op zich is wat ze in de AR laten zien niet echt heel fout of zo. Alleen er wordt weinig getraind. Op die manier wordt het paard niet veel sterker en soepeler gemaakt. Die manier van training doet weinig voor het optimaal ontwikkelen van rug, buik en borstspieren van het paard. Om spieren te ontwikkelen moet je spieren ook afwisselend verlengen en verkorten. Door bijvoorbeeld tempowisselingen te rijden, uitstrekken versus verzamelen. Oprichting afwisselen met lang en laag. In de AR zie je de paardenbijvoorbeeld nooit een uitgestrekte draf of galop laten zien. Daarom is voor mij die manier van training niet effectief genoeg.

Ik ben het met je eens hoor Jasmijn. Ben ook geen fan van AR. Toch vind ik op de site klassiekedressuur.com wel een heldere uitleg over de (natuurlijke) scheefheid van een paard waar TS wat aan kan hebben. Ik zou het zeker ook in de richting van reguliere/klassieke instructie zoeken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:21

Ik vind Leandra Theunissen van "Van ruiter naar trainer" en schrijfster van het gelijknamige boek, zeer goed qua prijs/kwaliteit (550 euro/maand pension inbegrepen). Zij zit in Maasbree, is klassieke dressuurruiter, goede lesgeefster, osteopate en revalidatietrainster.

Ik zou zeggen: gooi je paard op de wei, doe er wat grondwerk mee, ga wat stappen aan de hand, en/of ga aan de slag aan de hand/dubbele longe onder goede begeleiding, en laat je dan adviseren of rijden nog mogelijk is. Mijn merrie is weer goedgekomen via academische dressuur, was nochtans fysiek en mentaal er heel erg aan toe. Met mijn hengst lukte het niet, zit nu bij Leandra in training, maar zij raadt af om onder het zadel te werken ermee.

Maar door het werk met mijn merrie zijn voor mij zoveel deuren opgegaan: ik ben na 15 jaar weer beginnen rijden, heel veel cursussen gevolgd over revalidatie, massage, shiatsu, rechtrichten, klassieke en academische dressuur, centered riding... Ik begin nu ook wat mensen te begeleiden met grondwerk, heb een probleempaard zadelmak gemaakt... allemaal ervaringen die ik anders nooit gehad zou hebben, en die mijn paardenpassie een tweede jeugd doen beleven (ben er intussen 39 en sinds een paar jaar weer aan het rijden, wel altijd paarden gehad vanaf mijn 13de)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:45

jasmijn78 schreef:
Eerder zei iemand hier dat in de klassieke dressuur '' up-tempo'' gereden werd, en dat is zeker niet waar. Er wordt wel gereden met impuls. En dat iets heel iets anders dan een paard over zijn tempo jagen.

Dan hangt het ook af van lesgever tot lesgever. Heb es een lesgenomen bij Antoine De Bodt, en ik reed een paard van de stalhoudster die de les organiseerde. Ik moest het paard veel sneller laten draven dan comfortabel was, het paard drukte ook volledig zijn rug weg, ik heb 1 of 2 maal mijn stijgbeugels moeten verkorten omdat ik niet eens kon lichtrijden op die manier. Toen Antoine me aan de longe nam om te tonen dat het nog sneller moest, donderde ik er bijna af.

Ondanks dat ik enorm fan ben van Anja Beran (klassieke dressuur), blijf ik ook in het academische geloven. Wat me bij Antoine ook tegenviel, was dat ie zei: "Ik ben net terug van bij Edward Gal, daar moeten ze allemaal met slof rijden omdat ze zo erg voorwaarts zijn". Terwijl een slofteugel nu net het ideale hulpmiddel is om een paard kapot te rijden, lees maar es het boek "Dressuur onder vuur".

En wat je daar zei dat het veel moeilijker is je balans te vinden in een traag tempo (zoals met een fiets), spreekt juist in het voordeel van de academische dressuur: als een paard in zo'n tempo netjes uitgebalanceerd kan lopen, dan heeft ie het toch goed voor elkaar? Mijn merrie ging in haar extreem scheve periode juist sneller lopen om niet om te vallen, neus in de lucht, rug weggedrukt, nauwelijks nog stuur of rem erop.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:11

@ Babootje (op een een of andere manier doet mijn qoute functie het niet): dat is ook vaak het probleem: overal staat prachtige theorie, maar het in de praktijk brengen laat vaak te wensen over. En dat is jammer.

@ HWN:
Ten eerste: die AdB is gewoon een koekebakker. En Anja Beran is geen klassieke dressuurruiter, maar ook AR. Zodra je rijbanen ziet met schilderijen, mannen met puntsnorren en middeleeuwse kledij, ruiters met enkel een stangbit en zodra je valken door de rijbaan ziet vliegen... dan zijn dat in de regel AR-ruiters en goeroes.

Ten tweede: in goede handen is een slof een prima (tijdelijk) hulpmiddel om een probleem op te lossen.

Ten derde: het is een misvatting dat de paarden in de AR in balans lopen omdat ze in zo''n laag tempo gaan. Ze komen haast met de benen niet van de grond, dus dan zal een eventueel balansprobleem ook niet zo snel zichtbaar zijn. Er is geen sprake van echte verzameling, de paarden tonen nauwelijks draagkracht en buiging in de gewrichten. En pas als je je paard ECHT gaat verzamelen (dus MET impuls, afdruk, takt, oprichting ect) zal blijken of het voldoende rechtgericht is. Als je de goeroe Bent Branderup himself een pirouette ziet rijden dan slaat zijn paard in het ritme van de galop bij elke sprong zijn hoofd omhoog om de voorhand te liften. Het feit dat dat paard dat doet is een gevolg an het feit dat de bovenlijn onvoldoende aangespannen is. Gevolg van een gebrek van verzameling en draagkracht. Ik wil ook wel eens zien dat ze die paarden in een goede uitgestrekte draf of galop naar voren rijden. Dan vallen ze waarschijnlijk wel door de mand. Wantals er in de gewone draf al nauwelijks een zweefmoment te ontdekken is, dan ligt het niet voor de hand dat we dan wel een echt goede verruiming gaan zien. In het filmpje van de site http://www.klassiekedressuur.com zie je dat ook. Dan zie je een paard met van nature een hele goede stap. Gezien het exterieur van dat paard moet hij ook goed kunnen draven en galoperen, en toch laat ze maar een heel laf drafje zien. En in galop gaat het paard in de 4 takt en is er echt nauwelijks sprong te ontdekken. Ja het oogt ontspannen, maar ik heb niet het idee dat de natuurlijke aanleg van dat paard optimaal ontwikkeld is, eerder verslechterd. Het aanspringen van galop in dat filmpje getuigd ook echt van weinig draagkracht en balans; de bedoeling is een overgang van stap naar galop te maken, maar het paard doet dat op beide handen door zeker 3 a 4 passen draf. Nu haal ik dit filmpje toevallig even als voorbeeld aan, maar ik heb er een heleboel bekeken van de AR en ik zie overal hetzelfde.

Ik vind het verder prima dat mensen die stroming aanhangen hoor. Nogmaals: ik denk dat ze er op zich niet heel veel kwaad mee doen. Maar ze trainen ook niets. Die paarden hoeven zich nauwelijks in te spannen om op die manier te lopen. Dat zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn dat paarden met mankementen in die richting nog wel mee kunnen. TS heeft haar paard uitgebracht op wedstrijden. Ik neem aan dat ze daarmee door wil gaan. Als dat zo is zou ik zeker weten niet de AR richting opgaan. Daar ga je in de reguliere dresuur niet mee wegkomen.