Luna1981 schreef:xMercury schreef:Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!
Hij wil niet echt naar voren bij kuitdruk (bij mij dan) en als ik een tik met de zweep geef voel ik me meteen onwijs schuldig en geeft hij een bok, waarbij ik dan denk van misschien heb ik die bok verdient want hij doet al zn best. Ik zou dit echt in een lesje moeten doen want ik kan/wil hem niet teveel 'aanpakken', of hoe zeg je dat? Ik ben ook iets te lief voor hem denk ik. Vind t al snel zielig.![]()
![]()
Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment.
Ik ga er nu even vanuit dat je je paard niet een keiharde mep geeft, maar gewoon een tikje. Daar moet een paard gewoon tegen kunnen hoor, dat is echt niet zielig. Wanneer je been geeft en niet direct reactie naar voren krijgt, geef je nog een keer wat duidelijker been. Krijg je dan nog geen reactie dan mag je hem best een tikje geven. Bokt ie dan, dan geef je nog een tikje (want de bok was niet de reactie die je aan je paard hebt gevraagd), geeft ie dan nog een bok, dan geef je nog een tikje. Net zo lang totdat je paard wel doet wat je van hem vroeg. Dan beloon je hem. Vervolgens vraag je direct opnieuw, dus weer gewoon been geven en als hij niet reageert, dan wat strenger enz... Door op deze manier consequent aan het werk te gaan, leert je pony dat als jij wat vraagt, hij antwoord moet geven. Anders ben jij straks heel erg druk aan het rijden en vind je pony het allemaal wel best. Want als hij niks doet, dan gebeurt er ook niks. Ga daar eerst eens mee aan de slag. Let er dan wel op dat je ruimte geeft met je hand. Hij moet aan de voorkant wel de ruimte hebben om meer voorwaarts en actiever te gaan lopen. Dat ie dan met z'n hoofd omhoog komt, is geen probleem. Dat komt later wel. Eerst aan het been rijden.
Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment.
Mensen die al jaren in de sport rijden stappen op, voelen het aan en weten precies welke manier ze weg moeten rijden. Ze gaan er zelfverzekerd vandoor met hem. Ik zou daar niet teveel op letten. Dat kan je best onzeker maken hoor
ik hoop dat je doorgaat