Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:38

Luna1981 schreef:
xMercury schreef:
Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!

Hij wil niet echt naar voren bij kuitdruk (bij mij dan) en als ik een tik met de zweep geef voel ik me meteen onwijs schuldig en geeft hij een bok, waarbij ik dan denk van misschien heb ik die bok verdient want hij doet al zn best. Ik zou dit echt in een lesje moeten doen want ik kan/wil hem niet teveel 'aanpakken', of hoe zeg je dat? Ik ben ook iets te lief voor hem denk ik. Vind t al snel zielig. :') :o :P Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment.

Ik ga er nu even vanuit dat je je paard niet een keiharde mep geeft, maar gewoon een tikje. Daar moet een paard gewoon tegen kunnen hoor, dat is echt niet zielig. Wanneer je been geeft en niet direct reactie naar voren krijgt, geef je nog een keer wat duidelijker been. Krijg je dan nog geen reactie dan mag je hem best een tikje geven. Bokt ie dan, dan geef je nog een tikje (want de bok was niet de reactie die je aan je paard hebt gevraagd), geeft ie dan nog een bok, dan geef je nog een tikje. Net zo lang totdat je paard wel doet wat je van hem vroeg. Dan beloon je hem. Vervolgens vraag je direct opnieuw, dus weer gewoon been geven en als hij niet reageert, dan wat strenger enz... Door op deze manier consequent aan het werk te gaan, leert je pony dat als jij wat vraagt, hij antwoord moet geven. Anders ben jij straks heel erg druk aan het rijden en vind je pony het allemaal wel best. Want als hij niks doet, dan gebeurt er ook niks. Ga daar eerst eens mee aan de slag. Let er dan wel op dat je ruimte geeft met je hand. Hij moet aan de voorkant wel de ruimte hebben om meer voorwaarts en actiever te gaan lopen. Dat ie dan met z'n hoofd omhoog komt, is geen probleem. Dat komt later wel. Eerst aan het been rijden.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 15:04

Luna1981 schreef:
xMercury schreef:
Je moet met je been je paard naar je hand toedrijven. Dus van achter energie opwekken en die van voor opvangen. Je paard moet wel echt actief lopen dan!

Hij wil niet echt naar voren bij kuitdruk (bij mij dan) en als ik een tik met de zweep geef voel ik me meteen onwijs schuldig en geeft hij een bok, waarbij ik dan denk van misschien heb ik die bok verdient want hij doet al zn best. Ik zou dit echt in een lesje moeten doen want ik kan/wil hem niet teveel 'aanpakken', of hoe zeg je dat? Ik ben ook iets te lief voor hem denk ik. Vind t al snel zielig. :') :o :P Ik weet t, t is heel suf.. Daarom in een lesje zodat ik ff een schop onder mn kont krijg en hem gewoon durf te rijden en precies hoor wat en wanneer ik welke hulp moet geven op welk moment.

Ik ga er nu even vanuit dat je je paard niet een keiharde mep geeft, maar gewoon een tikje. Daar moet een paard gewoon tegen kunnen hoor, dat is echt niet zielig. Wanneer je been geeft en niet direct reactie naar voren krijgt, geef je nog een keer wat duidelijker been. Krijg je dan nog geen reactie dan mag je hem best een tikje geven. Bokt ie dan, dan geef je nog een tikje (want de bok was niet de reactie die je aan je paard hebt gevraagd), geeft ie dan nog een bok, dan geef je nog een tikje. Net zo lang totdat je paard wel doet wat je van hem vroeg. Dan beloon je hem. Vervolgens vraag je direct opnieuw, dus weer gewoon been geven en als hij niet reageert, dan wat strenger enz... Door op deze manier consequent aan het werk te gaan, leert je pony dat als jij wat vraagt, hij antwoord moet geven. Anders ben jij straks heel erg druk aan het rijden en vind je pony het allemaal wel best. Want als hij niks doet, dan gebeurt er ook niks. Ga daar eerst eens mee aan de slag. Let er dan wel op dat je ruimte geeft met je hand. Hij moet aan de voorkant wel de ruimte hebben om meer voorwaarts en actiever te gaan lopen. Dat ie dan met z'n hoofd omhoog komt, is geen probleem. Dat komt later wel. Eerst aan het been rijden.[/quote]

Supergoede tips! Dankjewel.

Air

Re: Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:09

Ik weet niet van wie je les had?
Maar op paardenrecht.org staan meer instructeurs volgens AdB.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:23

Je bent wel streng voor jezelf ;) Mensen die al jaren in de sport rijden stappen op, voelen het aan en weten precies welke manier ze weg moeten rijden. Ze gaan er zelfverzekerd vandoor met hem. Ik zou daar niet teveel op letten. Dat kan je best onzeker maken hoor ;)

Dit paard is juist een ideale leermeester, leer van hem en haal er alles uit ;) Het gevoel voor nageven en hoe je dan precies met je benen drijft naar je hand is er heus niet binnen een maandje... en ook niet binnen een paar maand. Dat gaat met elke dag goed oefenen, veel begeleiding en soms ook eens iemand die hem vanaf de grond aan de teugel prutst (klinkt wel een beetje hard maar dan weetje ook hoe het in jou handen voelt en hoe ze dat precies doet met dr handen) en langzaam aan zal het lukken dat weet ik zeker ;)

Zorg dat je paardje goed los is, veel galopperen en tempowisselingen, wendingen maken en slangevoltes helpen mijn paard heel erg om haar op gang te krijgen. Ze is net een dieseltje... pruttelt wat in het begin ma na een tijdje loopt ze als een zonnetje.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:58

Maak lol, heb plezier en focus je op het genieten, dan is je paard misschien wel gelukkiger dan met een ruiter die hem direct nageeflijk heeft. Een leuke band met je paard vind ik dan meer waard, als hij maar lekker in zijn vel zit.
En wees arrogant met het rijden, hoe stom het ook klinkt.
Denk gewoon dat wat jij doet goed is (natuurlijk moet je ook je fouten accepteren, maar oké) en ga zo rijden.
Als jij ontspannen bent en lekker in je vel zit en dus niet constant twijfelt of je alles wel goed doet, dan komt die ontspanning bij je paard ook vanzelf.
Ga hem alsjeblieft niet verkopen en denk niet dat alles zielig is.
Ik rijd een paard en ik vind haar geweldig en ontzettend lief, maar als ze niet reageert op mijn beenhulp en ik weet toch vrij zeker dat ze het wel snapt, dan krijgt ze echt wel een tik.
En ik sla er niet flink op los, gewoon een tikje van 'hé, ik vroeg je iets, doe is wat ik zeg'
Het zou ook kunnen dat je te lief bent en daardoor dus bijv. geen reactie op je hulpen krijgt. Je paard wordt 'lui' en zal nooit zijn achterhand er goed onder zetten en dan kun je rijden wat je wilt, maar dan krijg je een paard niet lekker nageeflijk.
Wees consequent: been moet reactie geven en komt er geen reactie, dan geef je duidelijker been. Nog geen reactie? Tikje achter je kuit. Dat hij bokt op de zweep, moet je er ook uit rijden, inderdaad zoals marleeentje al aangaf.
Speel met het tempo en de stelling, rijd veel voltes en overgangen en dan komt het wel goed.
Ga, als je de mogelijkheid hebt en als het vertrouwd is, ook eens op buitenrit. Goed voor jouw ontspanning. Houd gewoon contact met de teugels, maar denk eens niet aan nageeflijkheid en hoe anderen jouw paard rijden.

En over dat springen, dat moet je ook alleen doen als je er zelf vertrouwen in hebt. En hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt en hoe leuker je het waarschijnlijk vindt.
Hierbij geldt ook dat jouw paard moet doen wat jij wilt, dus wil jij in draf en gaat hij in galop, dan draai je een volte, totdat hij in draf rustig is en dan rijd je opnieuw aan. Weer galop? Weer een volte.

Ik weet vrijwel zeker dat jouw paard je een fijner baasje vindt, als jij consequent bent. Dan weet hij wat hij aan je heeft.
Vandaag been = reactie, morgen ook en overmorgen ook? Oké, dan weet hij precies wat hij moet.
De ene keer na tien keer aansporen pas een keer reactie en de volgende keer ineens actief moeten lopen? Dan snapt hij het ook niet.

Maar vooral genieten!!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:03

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar misschien kan je eens vragen aan iemand op stal die hem makkelijk rond rijd, of hij/zij je wat tips kan geven? :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:39

Wat een goede tips staan er allemaal al tussen :) Ik heb een bijrijpaardje sinds april en daarvoor ongeveer 6 jaar niet gereden ivm paard met pensioen.. Met mijn eigen paard reed ik meer met los teugeltje in het bos. . Afijn nu heb ik de kans gekregen om een super leuk paardje te mogen verzorgen , paard heeft ook een erg goede dressuur achtergrond , ze is de perfecte leermeester voor me ! Ook al vind ik het erg moeilijk ik vind het super wat voor kleine stapjes Ik al bereikt heb samen met me instructrice :) ..
Gewoon goed en vooral met plezier dooroefenen ts :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:17

TS Hoe lang is het geleden dat je bij de manege bent weggegaan. Je bent 31 (toch?).
Gewoon er naar toe gaan voor een goed gesprek. Ook een manege heeft last van de crisis en is blij met iedere klant.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:13

senna21 schreef:
TS Hoe lang is het geleden dat je bij de manege bent weggegaan. Je bent 31 (toch?).
Gewoon er naar toe gaan voor een goed gesprek. Ook een manege heeft last van de crisis en is blij met iedere klant.

Ik ben daar vroeger door een groepje meiden weggepest die daar nog steeds rijden en op stal werken. Nu is dit al jaren geleden en is de sfeer iets beter en ik heb goed contact met de manege-eigenaren maar teruggaan met paard dat mag iig niet. Daar in de lessen op manegepaarden rijden heb ik een anderhalf jaar geleden gevraagd maar ze vonden dat ik beter dat geld aan les met mn eigen paard kon besteden dan op de manegepaarden rijden plus zij hebben geen last van de crisis (hele wachtlijsten en volle lessen, hele goede manege) dus geen plekje voor mij. Ik zou juist terugwillen en het leuk vinden om daar in de lessen te rijden (leuke lieve paarden) en de buitenritten mis ik ook in die omgeving.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:52

Nou ja, raar verhaal. Jij en die `meiden`zijn toch ouder (en hopelijk wijzer) geworden?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:59

Hij is niet voorwaarts en reageert niet op je been en je geeft hem een tik. vervolgens krijg je een protest bokje en wordt je onzeker, niet doen! Geef m nog een tik! Je moet niet zo aan jezelf twijfelen. Ik lees een al onzekerheid uit je posts. Jij bent de leider. Het hoeft er echt niet meteen perfect uit te zien, als je maar lol hebt! Probeer een poos maar eens gewoon te ontspannen. Lekker ontspannen lol maken.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:03

ik weet precies way je doormaakt.... als ik jou was, lekker aan de slag ermee. want ik kan je vertellen, als je misschien over een jaartje goed gaat, en je kijkt dan terug zul je heel erg trots zijn :D ik hoop dat je doorgaat

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 22:25

Nou ik heb het geprobeerd allemaal maar ik voel me nu momenteel echt heeel klote. Lukt allemaal gewoon niet en heb t helemaal gehad ff. Ik vind het nu gewoon niet meer leuk. Ik doe zo mn best en dan nog lukt t niet! Heb er gewoon geen zin meer in ff. Ik houd echt heel veel van hem en wil hem niet kwijt maar soms vraag ik me af of ik niet een ander paardje had moeten kopen. Ik heb hem nu al een paar jaar en nog lukt t me niet. Rijden hoort leuk te zijn maar ik vind t niet meer leuk zo.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:24

Luna1981 schreef:
Nou ik heb het geprobeerd allemaal maar ik voel me nu momenteel echt heeel klote. Lukt allemaal gewoon niet en heb t helemaal gehad ff. Ik vind het nu gewoon niet meer leuk. Ik doe zo mn best en dan nog lukt t niet! Heb er gewoon geen zin meer in ff. Ik houd echt heel veel van hem en wil hem niet kwijt maar soms vraag ik me af of ik niet een ander paardje had moeten kopen. Ik heb hem nu al een paar jaar en nog lukt t me niet. Rijden hoort leuk te zijn maar ik vind t niet meer leuk zo.

Ik snap je helemaal. Ik had ook zo'n periode. Dit is wat je het beste kan doen. Laar het dressuren even zitten. Lekker gaan hobbelen, springen, op buitenrit gaan, vrijheidsdressuur doen of iets leren zoals paarden masseren. Dat heb ik ook gedaan. Gewoon weer lol krijgen want dit is niet goed. Na een tijdje als je ondertussen plezier hebt en misschien een nieuwe instructeur op het oog hebt dan kan je het weer opnieuw proberen.

Ik kan heel vaak goed helpen in deze situatie. Bovendien hou ik erg van les geven. Ik help een aantal vriendinnen van mij en ze houden van mijn manier van les geven. Jammer genoeg woon je te ver weg anders had ik in het praktijk ook kunnen helpen.

Maar voor nu, totdat je weer een fijne instructeur hebt gevonden, gewoon plezoer hebben en andere leuke dingen doen met je pony.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:36

Sparen en les nemen TS. Paardrijden is veel te moeilijk om in je eentje te moeten leren. Dat lukt gewoon niet, op geen enkel paard vrees ik...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:02

Met een ander paard loop je er ook tegen aan. Misschien nog wel slechter omdat een ander paard misschien echt misbruik gaat maken en gaat rennen of bokken of zoiets.

Les heeft iedereen nodig, zonder les komt niemand er.
Vind je het duur neem dan elke 2 weken een half uurtje, dan heb je wat tips om uit te werken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:22

Ik denk dat jij met lessen dit op kunt lossen... maar het allerbelangrijkste is dat jij vertrouwen gaat krijgen in je eigen kunnen. Je kunt alles leren! Laat het idee dat je niet goed genoeg bent voor je pony los en ga zelf eens lekker ontspannen op je paardje zitten... niet te veel aan de voorkant lopen plukken en gewoon ontspannen rijden. Je hoeft geen anky te zijn om te ontspannen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:46

Iedereen heeft weleens zo'n periode dat het niet lukt. Ik heb ook weleens gehad dat ik echt helemaal klaar was met mijn pony en ik wilde haar toen ook bijna verkopen. Ik heb haar toen vakantie gegeven en heb een paar weken niet gereden en alleen maar leuke dingen gedaan. Lekker wandelen, poetsen, keer longeren. Daarna zat mijn pony weer lekker in haar vel en ik ook en zijn we weer gaan rijden. Toen ging het echt super. Moet er wel bijzeggen dat daarvoor mijn bijrijdster niet zoveel zin meer had in het rijden en mijn pony maar haar eigen zin liet doen. Als ik dan weer wilde rijden moest ik een half uur kloten voordat ze weer een beetje normaal liep.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:03

Ik zou het rijden even laten voor wat het is. Je bent duidelijk gefrustreerd en waarschijnlijk je paardje ook en met zo'n bui opstappen werkt je vreselijk in het nadeel.
Ga lekker een buitenritje maken, lekker relaxed en gewoon gaan. Dressuur aan de kant zetten. Lekker grondwerk en longeren, vrijheids dressuur, uren poetsen knuffelen en koekjes voeren en je zult zien dat je paard zich langzaam aan je gaat hechten. Misschien zou je wat cursussen kunnen volgen met je paard in grondwerk. Misschien handig om de verstandhouding tussen jou en je paard recht te zetten en hem beter te leren kennen ? Grondwerk klinkt soms zweverig maar het zal je veel zelfvertrouwen geven als je paard eens ging doen wat JIJ wilt.

Ik zou ook een andere manege gaan zoeken of eventueel een instructrice waar je bij aan huis kan komen of zij bij jou. Alle aandacht voor jou en je paard. Kun je beter 10 euro meer betalen voor en 10 lessen volgen dan 30 bij een groepsles waar je nog niet wijzer uit word.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:06

Luna1981 schreef:

Hoe is het nu 2 weken verder? Wat heb je de afgelopen 2 weken gedaan?

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:14

Charityyy schreef:
Ik zou het rijden even laten voor wat het is. Je bent duidelijk gefrustreerd en waarschijnlijk je paardje ook en met zo'n bui opstappen werkt je vreselijk in het nadeel.
Ga lekker een buitenritje maken, lekker relaxed en gewoon gaan. Dressuur aan de kant zetten. Lekker grondwerk en longeren, vrijheids dressuur, uren poetsen knuffelen en koekjes voeren en je zult zien dat je paard zich langzaam aan je gaat hechten. Misschien zou je wat cursussen kunnen volgen met je paard in grondwerk. Misschien handig om de verstandhouding tussen jou en je paard recht te zetten en hem beter te leren kennen ? Grondwerk klinkt soms zweverig maar het zal je veel zelfvertrouwen geven als je paard eens ging doen wat JIJ wilt.

Ik zou ook een andere manege gaan zoeken of eventueel een instructrice waar je bij aan huis kan komen of zij bij jou. Alle aandacht voor jou en je paard. Kun je beter 10 euro meer betalen voor en 10 lessen volgen dan 30 bij een groepsles waar je nog niet wijzer uit word.

Inderdaad. Gewoon even alleen maar genieten van je paard zodat het paardrijden weer leuk wordt. Lekker vrijheidsdressuur, knuffelen, tutten, leren hoe je ingewikkelde patronen in de manen legt maar vooral: buitenrijden! De meeste paardengekken vinden dit naar mijn ervaring toch wel één van de leukere dingen om te doen en het is heel ontspannend.

--

Tot zover mijn advies. Inderdaad, wat heb je de afgelopen twee weken gedaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:30

Ook ik heb zulke frustrerende toestanden meegemaakt... maar laat het dan even voor wat het is, ook ik heb mijn paard uit frustratie te koop gezet (3 dagen, tot mensen uit mijn omgeving daar achter kwamen en mij een beetje voor lijp verklaarden en mij wakker hebben geschud... "door krijg je zo'n spijt van"! meteen er af gehaald... ik had er zelfs al kopers voor!) Dat is vele jaren geleden, ik rijd hem nog met veel plezier!

Soms sta je gewoon verkeerd in je eigen verhaal, maar ziet de omgeving van jezelf dat beter.

Niets doen leidt in elk geval tot helemaal niks. Ga dan liefst dagelijks wat poetsen, wandelen, of longeren, als je er nu even niet meer op wil.

Een time-out is niet verkeerd, het kan de verhoudingen tussen jou en je paard weer normaliseren.
Vaak wil je als mens te veel afdwingen, en vaak ben je als mens ook te veel "ruiter", en als dat ruieterschap niet naar wens lukt lukt krijg je de pest in, en vervolgens ben je zwaar teleurgesteld in dat paard (en denk je ook nog dat die "het" met ieder ander wel zou kunnen, maar juist met jou niet... het paard moet wel een hekel aan je hebben).
Nee hoor. Uiteindelijk ben je in jezelf teleurgesteld, en wordt dat op het paard geprojecteerd.

Hoort er allemaal bij, "growing up with horses" is niet leeftijdsgebonden, het is door iedereen te leren.
Om een beetje "horse-sense" te ontwikkelen.

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:02

Ook ik heb hier ervaring mee. Mijn vorige paard heb ik drie jaar gehad, was stapelgek met dat beest maar door mijn eigen medische klachten was hij gewoon veel te veel mans voor mij. Had hem te koop gezet, kijkers geweest en toen dat niet doorging was ik zo blij! Gelijk weer uit de verkoop gehaald en tegen beter weten in door blijven modderen. Uiteindelijk na heel veel vallen en weer opstaan toch maar weer te koop gezet. Ik vond dat dit paard meer verdiende dan ik hem kon bieden en ik zat hem alleen naar in de weg. Binnen een dag was hij verkocht {slik} aan de mensen die de 1e keer ook waren komen kijken dus tijd om me weer te bedenken had ik deze keer niet meer. Ik heb een ander, rustiger paardje terug gekocht en mijn vorige doet het supergoed bij zijn nieuwe baas. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat je de handdoek in de ring moet gooien maar wel dat je op moet letten of het allemaal wel eerlijk is tegen over het paard of dat je er beter aan doet een stapje terug te doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:20

Even alles los laten en gewoon lekker gaan rijden zonder te ver vooruit te kijken, hoe meer jij wilt dat het goed gaat hoe meer druk jij op jezelf zet. Ga gewoon genieten van je mooie paard en je zult zien als je lekker ontspannen aan de slag gaat je vanzelf stapjes vooruit gaat maken. En nooit naar andere kijken om met jezelf te vergelijken want daar schiet je niets mee op.

patricia_mes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:23

Goede instructie die bij je past kan vaak helpen. Ik ben zelf instructrice en het maakt mij niets uit of iemand wedstrijden wil rijden of alleen lekker recreatief met zijn paard aan de slag wil. Als je denkt dat je niet goed genoeg rijd voor je paard, dan is daar vaak wat aan te doen. Het kan zijn dat een paard niet bij je past. Maar voor je verkoopt, zou ik eerst advies van een deskundige vragen. In mijn boek geef ik uitleg hoe je meer inzicht in je paard kunt verkrijgen en hoe je veel miscommunicatie tussen ruiter en paard kunt oplossen.