Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:40

Afbeelding

Het kan dus prima.
Wellicht zijn wij hier in NL (Bokt) wel een beetje te voorzichtig.
Of moeten we toch eens sterkere paarden gaan fokken :D

Het kan zelfs tot op het allerhoogste niveau haalbaar:
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:50

Gewoon proberen, je merkt het vanzelf of het past of niet!

Mijn broertje (1.90m en zeker wel minimaal 85/ 90kh) heeft ook z'n eerste 'rijlessen' op mijn kwpn tuigpaard (1.70m, 650kg) gehad. Paste prima en paard vond het leuk.

Sparks_Fly

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:50

Mijn vriend rijdt wel eens een (western) les mee en die weegt ook rond de 90. Dat gaat altijd prima. Hij krijgt dan wel een wat groter en sterker paard toegewezen.

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:58

Normaal paard/tuigpaard is 550 tot 700 kilo. Paarden mogen 16 % van hun eigen gewicht dragen.
Dus al is het 600 kilo mag hij 96 kilo dragen.
Maar een breed grof paard moet het wel houden hoor :P

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:52

Is het ook niet belangrijk om te kijken naar de regelmaat waarin het gebeurt?
De TS heeft het over eens in de 2 weken... Dat is anders dan elke dag urenlang...
Als ik naar de sportschool ga en met gewichten ver boven mijn lichaamsgewicht train, is dat toch ook niet slecht voor me? Uurtje trainen en dan heb ik weer vrij :)

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:56

Als je sommige mensen moet geloven hier kun je beter overstappen op een ander dier
Afbeelding

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:29

Ik denk dat als je een goed volgroeid paard hebt wat enigsinds getraind wordt en een ruiter die alleen al zijn best doet niet tegen te werken, dat dit prima te doen moet zijn. Zeker als het om een stevig gebouwd paard gaat. Kijk bijv. Naar enduramce wedstrijden. Voor hoger niveau wedstrijden ligt het minimum gewicht vaak op 75 kg. Deze wedstrijden duren uren, en de meeste paarden zijn arabjes. Niet de meest stevig gebouwde. En deze rennen, met plezier, urenlang rond. Lijkt me dat een flink paard geen enkel probleem moet hebben met die extra 15 kg, mits zn rug etc natuurlijk in orde zijn

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:47

Ikzelf ben ook struis gebouwd (rond de 80kg) en mijn paard is een haflinger kruising en kan mij met gemak dragen. Ik houd uiteraard wel rekening met mijn gewicht en ga niet elke dag zonder zadel rijden en haar dan laten galopperen (gebeurt echt heeeel afentoe en dan meestal stap en een klein stukje draf).
Veel hangt inderdaad van het paard af, van zijn conditie en spiermassa, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:02

Dees, dat iemand op een paard gaat zitten en als foto ergens te zien valt, zegt niet of het wel kan.

Ik ben momenteel ook te zwaar, nog lange na geen 90 kg, maar na mijn vakantie ga ik in een strak programma al dat reuzel in mijn lijf eens lozen....

Als je 90 kg weegt als vrouw dan ben of heel erg groot of gewoon te dik......en als je erg groot/lang bent, dan pas je ook niet op een halflinger of zo..

De verbinding in de rug zijn wervels en zo sterk zijn die niet.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:04

Dat kan prima denk ik, paard is stevig gebouwd en best lang. Geen probleem. Op onze manege hebben we heel weinig van dit soort paarden. Daarom is er bij ons een regel dat je maximaal 95 kilo mag wegen, omdat wij net zulke paarden hebben. :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:10

Daar ben ik het volledig mee akkoord. Ik ben ook niet iemand die zegt van ik wil op dat of dat paard rijden, ik wil ook dat het kan voor het paard. En daarbij, het zou ook geen zicht zijn om mij op een arabiertje van 1m55 te zetten, haha.
Russel, anders moeten we samen eraan werken, ik ga namelijk er ook aan beginnen na het verlof!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:20

Her moeilijke is dat je heel goed moet gaan kijken wat je eet, ik heb de afgelopen 2 weken elke dag lekkere broodjes met salades gegeten, bomvol E nummers en daar wordt ik moddervet van.

Ga ik brood laten staan, eet ik allleen puur, dus niks wat al is bewerkt, dus geen E nummers, dan val ik vlot af.

Jammer dat we net als onze paarden vol gestopt worden met troep, eetbare troep, aangesmaakt met kiloos gerafineerde suiker en geurstoffen anders lusten we her nier. We eten niets....alleen vulstoffen, bewerkte afvalstoffen, geur, smaak,weekmakers om het mals te laten lijken, gewoon nep met kunstmatige vitamines toegevoegd en daar worden we allemaal heel dik van.....en krijgen onverklaarbare ziektes..

Lees eens hoeveel paarden van alles mankeren en niemand weet wat? Al die insulineresistente paarden?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:25

Idd russel, zo is dat. Ik heb ooit eens 6 maanden dietiste gedaan met echt een programma en ik was 16 kilo kwijt, maar het is zo blijven eten. We moeten de gewoontes aanpassen en tja ik ben nu eenmaal bourgondier, wat het niet makkelijk maakt.
Maar ik denk dat we wat afwijken van het topic ;-) haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:29

Houd ook van eten hoor, en dan nog de leeftijd erbij, dat tikt aan.

Off topic, moet eens kunnen, worden mensen bewust. Afvallen is moeilijk, maar als je niet weet wat je eet, lukt het ook niet....

Iig stap ik niet met 72 op mijn nog niet zadelmakke beestje....minimaal 65 en dat vind ik dan de grens...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-13 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:29

Niet twijfelen dit kan prima!

Ben het eens met Elcamino en Dees!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:31

Dees? Wel iel menneke zal er onder die dikke jas zitten? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:36

russel schreef:
Dees, dat iemand op een paard gaat zitten en als foto ergens te zien valt, zegt niet of het wel kan.

Ik ben momenteel ook te zwaar, nog lange na geen 90 kg, maar na mijn vakantie ga ik in een strak programma al dat reuzel in mijn lijf eens lozen....

Als je 90 kg weegt als vrouw dan ben of heel erg groot of gewoon te dik......en als je erg groot/lang bent, dan pas je ook niet op een halflinger of zo..

De verbinding in de rug zijn wervels en zo sterk zijn die niet.

Ben ik het helemaal mee eens, niets meer aan toe te voegen.
Mijn vriend heeft ook op mijn pony gereden maar nu hij wat meer is aangekomen (nog niet aan de 90 kilo hoor verder) wil hij pas op m'n pony weer rijden als hij zijn oude gewicht terug heeft. Vind ik heel netjes en redelijk, tot die tijd lest hij weer alleen op de grotere manegepaarden.

K vind ook dat als je een dusdanig gewicht bereikt dat je zelf gaat twijfelen of het wel okee is, je het dan ook niet moet doen. Maar goed ik heb makkelijk praten met m'n lichtgewicht (dan is dat er vast uit, hoeft dat niet door een ander gezegd te worden :D )

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:40

Het is inderdaad zo dat mensen zelf moeten beseffen wat kan en wat niet. Kan confronterend zijn voor jezelf, maar het is nu eenmaal zo en het kan motiverend werken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:49

Toen Ratina Z met haar 1.66m. onder boom van een vent Beerbaum over 1.60m. sprong, bestond Bokt amper en hoorde je niemand over de gewichtsverhouding ruiter - paard. Hooguit dat Beerbaum wel heel groot was op dat fijne beestje.

Ik ben er dus helemaal niet van overtuigd dat je max 80 kilo mag wegen om op een (KWPN)paard te zitten. Dan kan onze hele nationale springequipe wel ophouden. En Edward Gal is niet dik, maar zou die geen 80 kilo wegen? Vast wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:54

Ik denk het wel, maar soms kan je je wel vergissen, maar Edward heeft wat meer spierbeheersing dan de gemiddelde en heel wat meer dan de beginnende ruiter en dat makt ook lichter, makkelijker en comfortabeler voor het paard. Verwacht hem ook niet op een haffie zoals ik ook lees het topic.

Maar we hebben nog niet de gelegenheid om het de paarden te vragen...
Misschien krijgen we dan ook bij de top andere antwoorden van de paarden. De meesten in de top halen de 80 of 90 niet hoor, bij lange na niet

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:45

Ik denk dat menig Haffie sterker is dan menig hoogbenige KWPN-er.
Waar het om gaat is dat het niet sec het gewicht van de ruiter is die hem zwaar maakt.
Reken maar dat paarden ook last hebben van 'maatje 36' dat niet in het ritme kan lichtrijden.

Snap die laatste zin van Russel niet helemaal, geloof ik.
Maar we kunnen wel stellen dat iedere man die op een paard gaat zitten, dat doet met een minimum gewicht van zeker 80 kilo. Mannen zijn nu eenmaal zwaarder. Carl Hester, Jan Brink, Albert Zoer, Jeroen Dubbeldam... Zeker, optimale spierbeheersing. Maar dat maakt ze niet ene kg lichter op de rug van het paard. Een getraind paard kan dus absoluut gewicht dragen.

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:01

Is prima te doen denk ik!
Als het paard redelijk stevig gebouwd is zal hij qua gewicht er geen laat van hebben denk ik!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:38

Dees schreef:
Ik denk dat menig Haffie sterker is dan menig hoogbenige KWPN-er.
Waar het om gaat is dat het niet sec het gewicht van de ruiter is die hem zwaar maakt.
Reken maar dat paarden ook last hebben van 'maatje 36' dat niet in het ritme kan lichtrijden.

Waarheid als een bus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:06

Een haffie heeft een sterker beenwerk, de wervels zijn nog steeds van zelfde makelij.

Maatje 36 kan ook behoorlijk belastend zijn, maar is in den regel niet zwaarder dan 60 kg en scheelt toch nog een slordige 30 kg, een derde dus...

Je verantwoording nemen is nog steeds een schoon goed als je paard wil rijden.

Ik moet even visualiseren om te beoordelen hoe ik ala 1.70 er uit zal zien als ik 90 kg weeg, doe maar een slordige 20 erbij. Ik weet niet of ik mij dan nog fatsoenlijk kan bewegen om soepel en atletisch te zijn om spierbeheersing te hebben om fatsoenlijk te rijden..en zie mij al op mijn Anda gaan zitten...ook een paard met behoorlijk beenwerk en even zo groot als de grotere maat Haffie..

Nu met 70 niet en zeker niet met 90.

Ik vraag mij dan toch af waarom mensen het zo eager willen blijven goedpraten.

Ik met nog 20 kg erbij, dan is mijn figuur toch echt wel drastisch veranderd en de vetopslag geconcentreerd op mijn romp. Ik pas dan ook niet meer in mijn zadel, vraag mij dan af of een veel groter zadel wel op mijn paard past....te vaal ziek ik mensen in een veel te kleine zittingmaat rijden. Dat is pas belastend voor het paard op helemaal in de achterkant met volle vips in de lepel neer te komen....

Het is niet afzeiken, wat ik het gevoel heb dat mensen dat zo ervaren.....maar gewoon eerlijk zijn naar het paard.

Een breder gebouwd paard, dus breder zwaarder beenwerk, rondere borst, bredere ribbenkast dan een chique sportpaard ogend dier...is dan dus per definitie zo veel sterker om te dragen? Om te trekken en te werken in stevige grond denk ik zeker wel...maar dragen is nog steeds zitten op een scharnieren en kwetsbaar deel van het skelet. Dat sterker wordt als de bespiering mee doet.

Maar welk paard en zeker de recreatieve rassen lopen met juiste bespiering en dragen ipv niet over de rug, dus gewoon met holle rug waar een last op zit?
Dat is ook verantwoording nemen.

Ruiters die perfect voelen hoe hun paarden hun bespiering aanspant en het paard een mooie getrainde bovenlijn heeft gegeven, zullen vast gaan denken dat een zwaarder iemand dan zij zijn zeker wel kan dragen, en dat zal ook dan wel als die persoon op dezelfde manier rijdt, maar het paard voelt wel degelijk dat die persoon een stuk zwaarder is....

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:13

Topsportpaarden zijn nu ook niet de paarden waar ik mijn paard mee wil vergelijken.
Ze doen hun best, maar dierenwelzijn en topsport zijn jammer genoeg maar tot op een bepaalde hoogte te verenigen. Vanaf een bepaald punt moeten er compromissen gemaakt worden.
Trouwens, ik heb ook jarenlang met een rugzak van 10 kilo en meer rondgelopen. Ik vond het best zwaar, maar liep er toch hele dagen mee rond. Ben nooit ineen geklapt onder het gewicht. Toch is het gek dat een jong kind met zo een zware tas moet rondzeulen en is het sinds mijn jeugd ook ieder jaar weer in het nieuws dat de boekentassen lichter moeten.
Het is niet omdat het paard niet spontaan dood neervalt van het gewicht, dat het daarom ook ineens goed is. Mijn rug zal later wel de tekenen van de zware tas vertonen.