Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:19

Als ik je probleem goed begrijp dan; meer vrije beweging, en minder voer (lees: minder krachtvoer, meer hooi) voeren ze iets vanuit stal? Navragen wat dat is.

Indien je zo door gaat, voorzie ik dat jullie probleem alleen maar erger wordt. (Steeds een scherper bit, steeds meer kracht nodig.) Het is geen correcte, duurzame oplossing. Ik zie paarden liever aan de lange/losse teugel, met een vriendelijk bit of bitloos, dan dit. En vanuit laatst genoemde, kun je wel weer makkelijker verder.
Je leert tijdens je les toch dingen, waar je verder zelf mee aan de slag kan? Anders zouden we allemaal dagelijks les nodig hebben ;) vraag of je instructrice *wellicht is het tijd voor een andere* belangrijke zaken even op papier zet, dan kun je weer even vooruit met trainen.

Wat zijn je andere opties? Kun je misschien een goede bijrijdster vinden? Daar zijn jullie sowieso al mee geholpen, en wellicht wil hij/zij ook nog een bijdrage leveren. Niet dat je dít móét doen, maar wat zijn de mogelijkheden die je hebt?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:26

Ik zou zeggen. Terug naar de basis. Slof eraf.

Begin met alleen maar stap. Ontspannen en laag over de rug.
Dat je daar een uur over doet, is niet erg. Niet boos worden als het even niet lukt, diep ademhalen en opnieuw beginnen.
Je stopt als het goed gaat. Hoeft niet lang te zijn. Al loopt je paard in het begin maar 10 meter ontspannen. Belonen en klaar. En dat kun je uitbreiden naar langere stukjes.
Het kwartje bij het paard moet ook vallen.

Als de stap beter gaat. Beginnen met kleine stukjes draf. Aandraven, paar passen draven en weer terug. Als je spanning voelt, gelijk terug naar stap en spanning af laten vloeien.
Op een gegeven moment lukt dat ook in draf, maar in het begin nog niet.

Hou het simpel. Ook voor het paard.
Bij goed gedrag, gelijk belonen. Stem, kriebeltje in de manen, even je hand door de manen halen.

Indien je echt een ander bit wilt, kijk dan eens naar een K&K. Die zijn van Aurigan of Argentaan gemaakt en dat geeft een smaakje, zodat het paard wat meer met het bit wil spelen/ kauwen/ aannemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:05

onkeltje schreef:
Het enige wat ik vraag zijn tips en info...
En waarom rijden er dan zoveel mensen met verschillende bitten?
Omdat elk paard er anders op reageert... toch?
Anders kunnen we net zo goed met zn alle op 1 bit blijven rijden.
Heel de wereld rijdt met andere bitten, dus waarom zou ik niet kunnen proberen of ze ergens anders misschien beter op reageert?

En dat begrijp ik heel goed.
Maar je hebt je paardje ook nog niet echt de kans gegeven met het bit wat ze nu heeft.
Ik vrees alleen dat jij nu zo gefocust bent op het bit, dat ik gewoon denk dat je ontgoocheld gaat zijn. Welk bit dan geschikt is, dat kunnen wij niet zeggen. Iedereen kan nu wel merken en soorten bitten gaan opnoemen, maar die gaan jouw probleem niet oplossen. Waarom? Omdat jouw probleem is dat het paard rijtechnisch gewoon nog niet ok is. Jouw paard weet nog niet hoe die zijn lijf optimaal moet gebruiken, dat moet jij haar leren. En daar gaat een ander bit gewoon niets aan helpen.

En dat heel de wereld op een ander bit rijdt? Je zou eens moeten weten hoeveel springruiters thuis gewoon op een simpel bitje rijden. Het is pas op wedstrijd dat het stevigere werk in de mond gaat.

Princesj

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:26

Ik las net over je voer, laat dat maar eens helemaal weg. Gewoon hooi en gras, niks meer. Mocht ze op stal moeten eten, dan een klein handje of een vitaminekorrel. Mijn merrie heeft 1,5 jaar op dit rantsoen gestaan, tot ze haar energie in de juiste dingen wist te steken.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:26

er bestaan zo binnen met tonglepel eraan. dat geeft ook vorm van ontspanning omdat het paard erop gaat knabbelen tijdens het rijden. ik gebruik dat bij mijn zenuwachtig paard

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:28

Bedankt, aan de laatste commentaren heb ik een heleboel :)
Eerst even over de dubbele longe.. ik heb dat nog nooit gedaan.
Vanavond ga ik toevallig naar een ruitersportzaak, ga daar eens navraag doen..
Iemand goede uitleg hoe dat te werk gaat?
Verder heb ik geen zicht op het voeren.
Ik weet dat Elbrichje helemaal NIET veel brok krijgt, omdat ze snel 'te dik' wordt.
Verder wel wat extra hooi... dus het lijkt mij best goed zo.
Maar ga ook bij de vee arts even na vragen of ze ervaring hebben met 'hete' paarden en voer... of ze misschien advies kunnen geven wat ik eventueel bij zou kunnen geven.
Maar ook daar weer, geld om dure supplementen aan te schaffen is er op dit moment gewoon niet, dus wat niet gaat gaat niet.
En dat kan soms lastig zijn.
En ze komen een halve dag buiten, niet iedereen heeft de mogelijkheid voor de hele dag.. hier op stal dus ook niet.
Had het ook liever anders gezien maar daar valt gewoon niks aan te veranderen.
Ik doe haar ongeveer 2x in de week longeren en 2x in de week rijden.
En daarnaast loopt ze regelmatig in de stapmolen.
Dus ik doe wel degelijk wat anders dan alleen rijden, maar die dubbele longe die klinkt wel goed!
Ik wil alleen geen nieuwe dingen proberen die ik zelf niet ken, dat ik het niet verkeerd doe of net wat...
Zelfde met vrijheidsdressuur.. het is erg leuk.. maar zonder begeleiding zijn er heel snel verkeerde dingen aangeleerd.. daarom heb ik liever overal begeleiding in.
Een andere instructrice gaat ook zomaar niet, ze staat op een manege / pensionstal, en de eigenaresse geeft les, traint paarden, en daar kunnen wij dus ook les van krijgen.
Overigens wel een hele goede hoor!! maar je kan dus niet op stal iemand anders laten komen.
En de mogelijkheid om haar mee te nemen ergens anders heen is er ook niet constant.
Het valt voor sommige dus niet mee om alles te doen zoals het het beste is... want soms kan het gewoon niet anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:31

verwar jij het fenomeen 'heet' niet met het 'onder je uitlopen' van het paard?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:32

Citaat:
Ik wil ook geen pijnlijk bit, ben ontzettend lang bezig geweest met vertrouwen op te bouwen en dat mag niet kapot, maar wel dat ze wat meer gaat ontspannen en dat ze dus ook zonder slof nageeflijk gaat lopen.
Wie kan mij tips geven???

Hahaha... :=
En dit wil je doormiddel van een bit allemaal regelen? Hier zit jaren lang training in met de juiste instructeur. Misschien moet je eens met les beginnen en een gewoon dubbelgebroken bit regelen waar élk paard op kan lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:34

Sorry, dat ik dit nu ga zeggen. Maar een goede instructeur of instructrice laat je gaan 2 jaar rijden met een slof. Die probeert dat anders op te lossen. Die gaat uit van hoe een paard is en geeft daar tips voor. Die gaat niet zeggen doe er maar een slof aan. En blijf daar maar mee rijden.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:40

Citaat:
Woonplaats: Friesland Sorry, dat ik dit nu ga zeggen. Maar een goede instructeur of instructrice laat je gaan 2 jaar rijden met een slof. Die probeert dat anders op te lossen. Die gaat uit van hoe een paard is en geeft daar tips voor. Die gaat niet zeggen doe er maar een slof aan. En blijf daar maar mee rijden.

Ik weet niet of je mijn verhaal wel helemaal gelezen hebt??? maar nogmaals, in deze 2 jaar hebben wij er een dik jaar uitgelegen door een flinke blessure, door prikkeldraad gegaan, maar dan schijnt dan ook niet helemaal mee te tellen.. dus om het even duidelijk te maken... we rijden nu een jaartje met de slof...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:40

onkeltje schreef:
Citaat:
Woonplaats: Friesland Sorry, dat ik dit nu ga zeggen. Maar een goede instructeur of instructrice laat je gaan 2 jaar rijden met een slof. Die probeert dat anders op te lossen. Die gaat uit van hoe een paard is en geeft daar tips voor. Die gaat niet zeggen doe er maar een slof aan. En blijf daar maar mee rijden.

Ik weet niet of je mijn verhaal wel helemaal gelezen hebt??? maar nogmaals, in deze 2 jaar hebben wij er een dik jaar uitgelegen door een flinke blessure, door prikkeldraad gegaan, maar dan schijnt dan ook niet helemaal mee te tellen.. dus om het even duidelijk te maken... we rijden nu een jaartje met de slof...

Dan vraag ik me af waarom je vanaf het begin van dit topic overal zegt "2 jaar met slof" ?
Had je dat ook beter anders kunnen formuleren.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:41

Citaat:
Hahaha...
En dit wil je doormiddel van een bit allemaal regelen? Hier zit jaren lang training in met de juiste instructeur. Misschien moet je eens met les beginnen en een gewoon dubbelgebroken bit regelen waar élk paard op kan lopen.

Nu geef je toch ook gewoon advies in een ander bit??
Had je je sarcarme toch ook weg kunnen houden??
Vraag hier alleen om tips en info...

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:43

Citaat:
Dan vraag ik me af waarom je vanaf het begin van dit topic overal zegt "2 jaar met slof" ?
Had je dat ook beter anders kunnen formuleren.

Klopt!! een jaar of 2 staat er....
En ik heb nu al 3x tussendoor verteld dat we er een jaar uit gelegen hebben met een blessure...
Maar inderdaad.. heb me verhaal niet correct neergezet.
Ging er ook alleen vanuit dat ik hier gewoon tips en info zou krijgen, meer niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:48

Ligt Bommelerwaard in de buurt van 's Hertogenbosch?
Ook dubbele longe kan je het beste wel eerst enkele lessen in nemen, dat hoeft echt niet wekelijks, maar even een keer van iemand afkijken hoe het precies werkt en vervolgens met je mee laten kijken hoe je er mee aan de gang gaat. Mag er alleen geen vreemde rij instructeur komen of sowieso geen andere instructeurs? Vind dat overigens altijd maar een aparte regel hoor, je moet toch les kunnen nemen van wie je wil? Maargoed, dat is behoorlijk off topic.

Zelf geef ik iig les in zowel dubbele longe/ lange teugel als vrijheidsdressuur en woon in Eindhoven. Evt is het ook mogelijk om dubbele longe les te volgen met mijn paarden, mocht er geen vreemde instructie op het erf mogen komen en op pad met paard er niet inzitten.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:49

Citaat:

Zou goed kunnen...
Ik zal het anders formuleren...
Elbrichje is het liefste dier dat ik me kan bedenken, daarom ook de foto's zonder cap over de zandvlakte.
Ze zal nooit maar dan ook nooit geen vlieg kwaad doen.
(zeg nooit nooit, maar ik vertrouw haar)
Heet... ze is ontzetten voorwaarts...
Gelukkig aan de ene kant, liever een voorwaartse dan een sloompie.
En omdat je er heel moeilijk met je benen aan kunt (wat we overigens wel aan het doen zijn beetje bij beetje) is het moeilijk om haar de hulpen te geven.
Ik kan 'ontspannen' met haar rijden, maar zodra je je been eraan legt lijkt het een soort paniek.
Zelfde met doorzitten.. zodra je een stukje wilt doorzitten dan raakt ze ook in paniek.
En dat zal ook zeker te maken hebben met de manier van rijden, maar daar zijn we ook allemaal mee bezig.
5 jaar geleden konden we helemaal niks samen.
Ze was een heel bang gespannen paard die je nog niet eens over zn neus kon aaien.
Dus we zijn al een heel eind, bij ons duurt het alleen allemaal wat langer als normaal, maar we komen er ook wel.
Vroeg hier dus ook alleen maar om info en tips om het proces misschien wat te versnellen.
Maar heet of onder je uit lopen... zou goed kunnen dat ik dat verward dan...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:49

onkeltje schreef:
Citaat:
Hahaha...

Nu geef je toch ook gewoon advies in een ander bit??
Had je je sarcarme toch ook weg kunnen houden??
Vraag hier alleen om tips en info...

Nee, jij vraagt om een ander bit waar je wonderen mee kan verrichten terwijl dit vanuit je rijstijl moet komen.
Ik raad dus aan om een gewoon bitje er in te doen (wat je blijkbaar al had)
die dezelfde werking heeft als 100.000 andere bitten als je gewoon netjes kunt rijden.

Ik vraag me af wie jou ooit heeft verwezen naar een slof en wie jou heeft geleerd om hier mee te rijden, omdat dit absoluut niét de manier is hoe je met een slof rijd zoals op vorige pagina's ook al is uitgelegd.
Kortom, haal dat ding er af en rijden van achter naar voren en laat die motor draaien!!! Ipv met de voorkant en het bit bezig te zijn.
Blijf van die teugels af, blijf van die mond af. Leer voelen, zitten en vooral ontspannen.
En ja, helaas heb je daar nu eenmaal een lesgeefster voor nodig en als je daar geen tijd/geld voor hebt is dat harstikke jammer.
Maar dat betekend niet omdat jij tijdgebrek hebt je paard het maar met een ander bit en een slof moet doen omdat jij "want hij is tenslotte al 12" persé nageeflijk wilt laten lopen.

Of besteed er 100% tijd aan met de juiste omstandigheden, of je doet dat niet wat ook prima is, maar blijf dan ook lekker van hulpmiddelen af waar je schijnbaar niet de volledige wijsheid over hebt.

Ken je deze zin?

"Waar de kunst van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels."
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-06-13 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:53

Citaat:
Ligt Bommelerwaard in de buurt van 's Hertogenbosch?
Ook dubbele longe kan je het beste wel eerst enkele lessen in nemen, dat hoeft echt niet wekelijks, maar even een keer van iemand afkijken hoe het precies werkt en vervolgens met je mee laten kijken hoe je er mee aan de gang gaat. Mag er alleen geen vreemde rij instructeur komen of sowieso geen andere instructeurs? Vind dat overigens altijd maar een aparte regel hoor, je moet toch les kunnen nemen van wie je wil? Maargoed, dat is behoorlijk off topic.

Zelf geef ik iig les in zowel dubbele longe/ lange teugel als vrijheidsdressuur en woon in Eindhoven. Evt is het ook mogelijk om dubbele longe les te volgen met mijn paarden, mocht er geen vreemde instructie op het erf mogen komen en op pad met paard er niet inzitten

Vlakbij Den Bosch ja.
Heb al eerder contact met jou gezocht voor les in vrijheidsdressuur, maar omdat je vanaf eindhoven moet komen werden de kosten te hoog daarvoor.
Heb wel ooit iemand laten komen voor vrijheidsdresuur, dat mag dan wel, dat kunnen ze zelf niet.
Maar springen dressuur longeren dat zijn toch echt dingen waar we bij hun ook les kunnen krijgen dus ja, helaas.
Doe mij anders even een pb'tje, wat zou het kosten als ik met paard naar jou zou komen?
Maar dat is misschien ook weer niet handig, omdat ze dan niet op eigen terrein is??

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:53

geerke schreef:

Ik heb alles gelezen en denk ook eerder in die richting...

Ok, je foto's zijn een momentopname maar op deze momentopnames trek je ze toch maar lekker in de krul.
Het ene paard kruipt dan achter de teugel en vind mettertijd de weg naar boven (steigeren), het ander paard begint sneller en sneller te lopen (om van de ellende af te geraken)...
Je paard is een bol opgekropte spanning,door het gebrek aan ontspanning en het ongedoseerde gebruik van de slof.

Als je zegt dat ze zo heet is, dan is 4 keer per week werken veel te weinig. Zeker als ze door omstandigheden niet meer op de weide kan. Zo'n paard moet je elke dag "bezighouden"
En stapmolen is goed, beter dan in de box staan. Maar dat mag je niet meetellen als werken.
Magnesium zou idd niet slecht zijn om eens te proberen...Ik begrijp dat het geld niet aan de bomen groeit, maar als het kan helpen zou ik het toch eens proberen...

Een ander bit gaat hier geen oplossing zijn, TS. Je moet terug naar het begin, of je het nu leuk vind of niet...
Je mag je paard niet straffen omdat jij als ruiter ze de basis niet hebt geleerd...
En ELKE instructeur die je aanraadt om zo'n paard met slof te blijven rijden, moet je een schop onder z'n ...geven!! :o

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:54

Giolli schreef:
Citaat:
Ik wil ook geen pijnlijk bit, ben ontzettend lang bezig geweest met vertrouwen op te bouwen en dat mag niet kapot, maar wel dat ze wat meer gaat ontspannen en dat ze dus ook zonder slof nageeflijk gaat lopen.
Wie kan mij tips geven???

Hahaha... :=

Wil ik toch even roet in het eten gooien. Mijn paard kan echt niet op een dubbelgebroken 'normaal' bit lopen. En zeker geen watertrens omdat het veel te bewegelijk is. Bustrens ging al beter en myler bit maakte verandering.
Dat wil zeggen, doormiddel van een ander bit kan er zeker verschil komen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:56

Wortelsussie,
Tuurlijk zit er wel verschil in bitten. Zo bedoel ik dat niet.
Mijn ruin wilde ook nooit op een enkelgebroken bitje lopen omdat dit te scherp was voor zijn kleine mondje.
Máár, als ik hier mijn rijstijl op aanpaste, en dus heel weinig aan de teugels zat is ook daar mee te rijden. Het is echt hoe je eigen rijkunsten er mee omgaan want een paard kan op elk (passend) bit lopen.
Tuurlijk zou ik mijn paard nooit een scherper bit in gaan doen omdat dit simpelweg niet nodig is (wat ik net zei over rijstijl) maar als ik dat wel zou doen, zou ik nog voorzichtiger moeten zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:56

@ Giolli: ik denk dat je bedoelt dat ze van achter naar voor moet rijden :P .

Vind het erg knap van je ts dat je hier hulp durft te vragen en zelfs foto's plaats met slof.
Mag ik vragen wat jou doel is qua rijden? Wat zou je willen bereiken?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:58

Myler is wel het scherpste bit wat je kunt hebben.

@ TS Zoals de anderen ook al zeggen kijk naar jezelf. Jouw manier van rijden maakt hoe je paard is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:58

Cardy schreef:
@ Giolli: ik denk dat je bedoelt dat ze van achter naar voor moet rijden :P .

Vind het erg knap van je ts dat je hier hulp durft te vragen en zelfs foto's plaats met slof.
Mag ik vragen wat jou doel is qua rijden? Wat zou je willen bereiken?

Oh dear, dat ik dat echt typte. Was denk ik wat snel met typen. Heb het gewijzigd. :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:59

FriesWytske schreef:
Myler is wel het scherpste bit wat je kunt hebben.

@ TS Zoals de anderen ook al zeggen kijk naar jezelf. Jouw manier van rijden maakt hoe je paard is.

Een myler?!!! ik zou even googlen als ik jou was... Naar mijn weten is een myler bit uitermate vriendelijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:00

giotto schreef:
geerke schreef:

Ik heb alles gelezen en denk ook eerder in die richting...

Ok, je foto's zijn een momentopname maar op deze momentopnames trek je ze toch maar lekker in de krul.
Het ene paard kruipt dan achter de teugel en vind mettertijd de weg naar boven (steigeren), het ander paard begint sneller en sneller te lopen (om van de ellende af te geraken)...
Je paard is een bol opgekropte spanning,door het gebrek aan ontspanning en het ongedoseerde gebruik van de slof.

Als je zegt dat ze zo heet is, dan is 4 keer per week werken veel te weinig. Zeker als ze door omstandigheden niet meer op de weide kan. Zo'n paard moet je elke dag "bezighouden"
En stapmolen is goed, beter dan in de box staan. Maar dat mag je niet meetellen als werken.
Magnesium zou idd niet slecht zijn om eens te proberen...Ik begrijp dat het geld niet aan de bomen groeit, maar als het kan helpen zou ik het toch eens proberen...

Een ander bit gaat hier geen oplossing zijn, TS. Je moet terug naar het begin, of je het nu leuk vind of niet...
Je mag je paard niet straffen omdat jij als ruiter ze de basis niet hebt geleerd...
En ELKE instructeur die je aanraadt om zo'n paard met slof te blijven rijden, moet je een schop onder z'n ...geven!! :o

_/-\o_ +:)+