Slofteugel gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:06

Joolien schreef:
LucianoS schreef:
niets mis met de slofteugel .. je instructeur is erbij .. en het is alleen maar tijd winst ;)
gewoon lekker met je instructeur trainen :D

Jij schroomt ook niet om de slofteugel strak door te pakken dus ik snap je opmerking helemaal. Zonde van je paard, maar goed je zal het wel in overleg met je instructeur doen :D

idd en schaam me er zeker niet voor -- pak em wel eens strak maar laat hem zekers vieren(zie foto) maar tja grotendeels bokt is antislof dat weten we nu wel hahah
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVWJKGC3.jpg

Agossie

Re: Slofteugel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:29

Waar de kunde van de ruiter stopt, begint de hulpteugel. Dat zegt volgens mij genoeg over jouw rij"kunst" LucianoS.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:23

Je ziet het effect ook op de foto. Nergens een paard te bekennen wat fijn beweegt in het lichaam.
Dan hoop ik altijd maar dat het paard geen problemen krijgt.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:16

Mijn merrie is 8 en net ingereden. In het begin hing ik er ook hulpteugels aan op aanrade van andere. Tot ik drie weken later door de hulpteugel enorm hard van mijn paard gekukeld ben. Eigenlijk gewoon mijn eigen dikke schuld. Het heeft wel mijn ogen geopend. We doen alles nu op een rustig tempo met een goede instructrice. En ik doe geen dingen waar ik zelf geen goed gevoel over heb. Want ons wel verder heeft geholpen is mijn paard voor het rijden 15 minuten te longeren met een bijzetteugel, dit doe ik niet altijd, maar wissel ik af. Kijk wat voor jou en je paard werkt en niet omdat iemand vanaf de zijlijn zegt dat je er maar een hulpteugel aan moet hangen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:05

Ook jij begrijpt blijkbaar niet wat en hoe het inwerkt.
Een slof werkt wel maar zal het probleem alleen oplossen als een zeer ervaren ruiter dit oordeelkundig gaat gebruiken/toepassen.
Ts is een beginner , en zelfs als de instructeur er naast staat zal ts nog niet echt in staat zijn om echt elke beweging die zij uitvoert onder controle uit te voeren.
En zolang je dit niet kan heeft de inwerking van een slof eigenlijk meer nadelen dan voordelen.
Een slof is eigenlijk in wezen bedoelt als hulpteugel, dus een hulp om een probleem op te gaan lossen, en wanneer dit dan opgelost is , is het de bedoeling om weer zonder slof te blijven verderrijden.
Bij het corrigeren en oplossen moet je als trainer denken aan een maand tot maximaal 2 maand trainen, als het corrigeren binnen deze tijd niet opgelost is , ga ik er van uit dat je verkeerd bezig bent.
En idd in de dressuursport, zijn er heel veel die de slof als standaardteugel gebruiken, die er dus jaren en jaren mee blijven rijden , en dan nadien durven verkondigen dat hun paardje niet anders gereden kan worden. Ze vergeten er dan bij te zeggen dat ze het paard zo gemaakt hebben, deels door onkunde, alsook het willen showen.

_Lobke_ schreef:
Wanneer je instructeur erbij is en je hebt er zelf een goed gevoel over, zie ik het probleem niet.
Daarnaast is het maar een half uurtje en natuurlijk zet je de slof niet heel strak jij gebruikt hem om te voorkomen dat je paard zijn neus omhoog gooit, als ik het goed begrijp?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:13

Zie het bij springruiters ook hoor. Die dan ook weer hordes fans hebben van pennymeisjes die dan ook weer zo gaan rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:43

Degergelijke topics blijven toch n hot item op een forum als bokt. Iedereen dunkt de wijsheid in pacht te hebben en blijft daar dan op doorhameren. Idd is het basisstuk van dressuur heel belangrijk, een jong correct opgeleerd paard kan hier zijn verder levensjaren op teren. Helaas, de realiteit is anders, anders had Ts hier nu niet haar vraag gesteld. Is dat haar fout of haar trainer? Een lesgever gaat niet op 1 ( of ik weet niet hoevaak per week) uurtje dat probleem oplossen. En n beginner is niet bij machte om dat op te lossen. Dus tip aan ts vraag je trainer om dat paard te trainen. 2,3 maanden of mss langer, tot het basisstukje bevestigd is. Neem zelf les, specifiek op zit en lichaamsgebruik, want een 'los'paard begint ook bij een losse ruiter. Succes!