Nieuw paard kopen, maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:54

Hoi,

Ja een scheetje he!!!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:08

wat is de stokmaat van Dino? Als je morgen weer naar Dino gaat lekker geniet ;)

Zandro

Re: Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:40

1.56m werd gezegd, maar ik schat in dat hij net iets kleiner is, eerder zo rond de 1.53 schat ik

Ga ik zeker doen!!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:43

Hallo iedereen,

Vandaag weer gereden. De buiging pakt hij steeds beter op! We hebben veek geoefend met het opstapje en hij lijkt het al iets minder eng te vinden. Lijkt vooral tijd nodig te hebben om aan nieuwe mensen te wennen.
Morgen gaan we weer oefenen met het opstappen en met akelige dingen in de bak (paraplu)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:52

He, wat leuk, die stoeterij is hier heel dichtbij. Wat heb je een gaaf paard uitgezocht zeg, ik vind hem helemaal leuk!

Wat een fijne optie, die maand leasen. Zo kun je eens even aftasten. Op basis van je verhaal denk ik dat het een leuke uitdaging is, je boekt nu al vooruitgang zo te horen!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 13:07

Hoi Roosch, ja leuk he, ik vind hem echt een scheetje!

Die maand lease is idd erg fijn. Kan ik kijken of het echt wel klikt; want niks is erger voor zowel paard als eigenaar als vaak doorverkocht worden. Bedoeling is dat hij echt een maatje voor het leven wordt.

Het enige wat ik dus wel merk is dat hij erg eenkennig is. Dus een uitdaging de komende weken om te kijken of we een band kunnen opbouwen en hij mij wat meer gaat vertrouwen. Ik denk dat als hij je vertrouwd dit een paardje is dat voor je door het vuur gaat.

Je merkt wel onder het rijden dat hij echt dressuurmatig rijden niet gewend is. Na ongeveer 15 min goed doorwerken id het kwartje echt op en begint hij wat te wringen met rijden. dan stoppen we ook.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:57

Leuk om te horen dat het zo goed gaat +:)+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:58

Oooowh wat een beauty zeg! <3

Fijn dat het beter gaat. Ik zou niet een té grote band met hem op willen bouwen als ik jou was. Dadelijk is de klik er niet. En ben je er kapot van.
Maar ik hoop voor jou, dat je hem koopt! En die naam zo leuk, Dino <3
En met grondwerk kweek je heel goed een band :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:28

Hoi iedereen,

Hier weer een update.

Het opstappen blijft nog een beetje een probleem. Hij lijkt het nu niet meer eng te vinden maar maakt er een spelletje van dus ben het opstapje maar even aan het weglaten.

Verder gaat het rijden wel beter. Wel merk ik dat als hij moe wordt, hij meer over de rechter schouder begint te vallen. Hij maakt zz dan erg scheef waardoor hij soms wat vastloopt in zijn lijf (tempo valt linksom dan terug). Ik rij nu met het zweepje aan de rechterhand waardoor ik hem een beetje kan bijtikken en hij beter op mijn rechterbeen reageert.

Is dit iets wat herkenbaar is bij jullie eigen (jonge) paarden?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:29

oh ja, vandaag kwam hij wel op mij toegedraaft toen ik bij zijn wei aankwam (smelt)!!!

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:25

Aaaah!!!!!!! Lief!! <3 <3 <3 <3

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:31

Heb je foto's? En krijg je les?
Anders zou ik een keertje les nemen. En grondwerk raad ik nog steeds aan :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:53

Hoi,

Opstappen gaat nu goed, hij staat netjes stil. Wel is hij gisteren niet 100% door de keuring gekomen. Hij reageerde licht op de buigproeven rechtsachter, bah.
Nu had hij toevallig wel een sneetje bij de spring (opgelopen afgelopen week), dus hij kan zich net zo goed verstapt hebben.

Voorstel van de stoeterij is dat we hem 5 dagen rust geven, dat ik hem dan 3 weken goed doorrij, en dat hij dan wederom gekeurd wordt op hun kosten door mijn eigen dierenarts.

Ik neem aan dat als er echt iets zit, dit bij een volgende keuring ook wel weer aan het licht zal komen.

Wat denken jullie?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:57

Ik vind het een prima en nette oplossing!
En als hij dan niet vol door de keuring komt, dan zou ik even navragen wat je daaraan kan doen, en hoeveel dat grapje dan wel niet gaat kosten.

Nog steeds geen foto's? :o

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:10

Hoi JasmijnJoy

voor foto's moet je even op de site kijken van de ierse tinker; is het eerste paard.

Nee, een paard moet sowieso goed door een keuring komen. Niet goed is niet kopen. Buigproeven achter niet goed kan vanalles betekenen; van spat tot een lichte verstapping

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:54

Nou, dan kan je hem dus niet kopen als hij dan niet goedgekeurd is.
Maar je vind hem nu wel leuk?
En ik wil eigenlijk wel foto's van jou met hem zien := Kijken hoe leuk hij met je loopt :+

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:00

Je verstand volgen i.p.v. je hart. Als hij nu op 4.5 jarige leeftijd al problemen heeft ziet het er niet goed uit. Als hij de volgende keer weer afgekeurd wordt zou ik gaan kijken bij andere stoeterijen en/of particulieren. Een maand op proef is ook een hele goede manier om (veelal emotionele vrouwelijke) :o kopers al een band op te laten bouwen met het dier waardoor ze het niet meer als een zakelijke deal gaan zien (wat je dus wel zou moeten doen).

Veel wijsheid en hopelijk slaagt hij straks glansrijk voor de keuring (dan wel laten verzekeren is mijn tip) *\o/*

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 11:15

Hoi uk_eef,

De maand proef heb ik zelf voorgesteld. Als hij wederom niet door de keuring komt is het idd einde verhaal, dat is voor mij simpel.
Ik ben juist aan het dubben of ik hem laat herkeuren. Zoals boven beschreven zou ik hem dan goed gaan doorrijden en bij de keuring ook foto's laten nemen (alles op hun kosten).

Ik denk dat als er iets niet goed is dat gewoon bij een herkeuring ook weer naar boven komt, toch?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 11:16

oh ja, ik heb hem trouwens nu al 3 weken geleast gehad.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:02

Herkeuren op hun kosten zou ik altijd doen. Als de niet positieve buigproef komt van een sneetje dan zal dit bij de herkeuring goed moeten zijn. Zo niet dan zou ik hem laten staan.

Wat betreft het vastpakken op 1 kant, inderdaad goed los rijden wat je nu doet.
Daarnaast zou het aan te raden zijn je te verdiepen in het rechtrichten aan de hand. Bv via de methode van Marijke de Jong.
Dit kan je na een tijdje mooi als 'instappen' meenemen om hem op die manier los en soepel te houden in z'n lijf.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 17:30

hoi,

ja idd, mocht de herkeuring niet goed zijn dan laat ik hem sowieso staan. Maar kan geen kwaad het een tweede kans te geven denk ik.

Met rechtrichten waren we idd al bezig (en hij werd er ook al soepeler door). Bij de keuring bleek ook dat er links nog een wolfstandje zat dus dit zou het vastpakken ook gedeeltelijk kunnen verklaren.

caatje175

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:57

hey
mag ik je een tip geven als jij het zelf all niet vertrouwt
en je hebt al een klein beetje twijfel dan moet je
het niet doen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:12

En heb je Dino gekocht?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:09

Buigproef wilt niet altijd iets zeggen. Mijn mama kent een verhaal van een paard dat op fotokeuring volledig in orde, rijden niks te merken. Maar buig proef toch lichte reactie. Paard heeft nooit iets gehad.
Je kan desnoods nog een contract opstellen dat als hij ooit iets mankeert aan dat been het op hun kosten word opgelost?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:15

GUSTIxBILL schreef:
Je kan desnoods nog een contract opstellen dat als hij ooit iets mankeert aan dat been het op hun kosten word opgelost?

Denk niet dat je dat erdoor krijgt, als een 4,5 jarig paard ooit iets mankeert aan dat been... Hij kan best later wat oplopen, je gaat niet over 10 jaar terugkomen dat het paard toch niet gezond was. Maar ik ga er vanuit dat je het over de korte termijn had :)

Verder heeft die stoeterij volgens mij best wel een goede naam. Zij zullen je echt niet met opzet een paard met een gebrek verkopen. Wat ze sowieso niet zou lukken aangezien je aangeeft dat je hem niet koopt als hij niet wordt goedgekeurd...

Dat vastpakken heb ik met mijn verzorgtinker ook gehad, trouwens ook met andere verzorgpaarden. Met een hoop oefening kwam dat altijd wel goed.