Ts. Leuke pony hoor, dan heb je mij nog zien rijden haha. Tweede foto is een mooie foto. Zal binnenkort ook eens wat foto's plaatsen die van mij en van mijn dochter dan lig je echt dubbel want dat is geen gezicht. Want mijn dochter zit op haar paard, een draver en ik als volwassene op een d-pony. Moet even uitgoogelen hoe het werkt. Probeer het vananvond nog even te doen.
beestenfreak
Geplaatst: 10-02-13 19:59
Op de tweede foto loopt je paard lekkerder als op de eerste, al lijkt hij wel iets achter de teugel te kruipen. Verder is het maar net waar je je zelf het prettigst bij voelt. Als je niet dagelijks en uren achter elkaar op die manier rijd zal het echt geen kwaad kunnen. Ik ben zelf van mening dat een paard wat (dresuurmatig) getraind wordt en hiermee de juiste spieren opbouwt minder kans loopt op blessures en prettiger rijd. Daarbij loopt een paard van nature op de voorhand (simpelweg om het gewicht van hals en hoofd op te vangen. Ik heb altijd geleerd dat een paard de achterhand eronder moet zetten om het gewicht van de ruiter te op de juiste manier te kunnen dragen (de achterhand is sterker dan de voorhand, het is dus niet ideaal voor een paardenlichaam om het gewicht van de ruiter op de voorhand te dragen). Nogmaals, het kan vast geen kwaad, maar het kan ook zeker geen kwaad om een enkele keer (al is het maar één keer per maand of nog minder) een leuke instructrice erbij te halen (geloof me, je vind er vast eentje die bij je past)
senna21
Geplaatst: 10-02-13 20:10
Ik zie liever een simpel gereden paard, dan een onjuist gereden dressuurtijger. En qua blessures: het valt mij op dat vooral veel 'dressuur- cq sportpaarden' te kampen hebben met peesblessures, spier- en rugproblemen. In mijn beleving zijn er heel wat paarden die te weinig kilometers maken om een sterk uitgebalanceerd spier- en beenderstelsel te ontwikkelen. (let op... een oprechte privé-mening aan de hand van zien, horen en niet zwijgen )
Wisdem
Geplaatst: 10-02-13 20:39
Zo heeft een ieder zijn eigen denkwijze over het dressuurmatig (paard)rijden. Dat is maar goed ook denk ik, zo zal het nooit saai worden
Laatst bijgewerkt door Wisdem op 10-02-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Def
Geplaatst: 10-02-13 20:42
Ik vind het altijd interessant om te lezen wat de een: 'dressuur' noemt en de ander 'basis'. Ik denk ook dat het em daarin heel erg zit in deze discussie. Je eigen mening van wat je vindt wat de basis is voor een ingereden paard. Of wat je echt dressuur vindt. Als ik de foto 2 van de ts bekijk, bestempeld zij deze als dressuur. Ik vind die foto persoonlijk niet veel dressuur aan. Voor mij is dit een basis iets. Het is maar net hoeveel dressuur er in je basis zit Ik vind ook dat ieder dat voor zich moet weten. Mijn paard 'moet' van mij nagefelijk lopen op een buitenrit en met een losse rug. Maar ik hoef hier alleen mijn handen maar voor te sluiten. En die losse rug is soms moeilijk voor haar, want ze vindt het buiten soms spannend. Maar als het even kan, wil ik die er wel bijhebben. Voor mij is dat een soort basishouding. Ontspannen en mooi voorwaarts neerwaarts. Ik vraag buiten geen opgericht werk en Z oefeningen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je buiten rijdt met een hele losse teugel, als jij dat als basis ziet.
edit: en dressuur kan ook overdreven worden in 24/7 op stal, in de krul getrokken en altijd opgericht moeten lopen. Daar komen inderdaad die blessures van. Maar kijk eens naar een paard zijn rug die altijd sterren kijkt en met een losse teugel wordt gereden. Daar zit ook echt iets niet goed.
Levitate
Geplaatst: 19-02-13 18:39
Inderdaad, wat al gezegd is: als jij het leuk vindt moet je je niets van anderen aantrekken. Gewoon doen wat jij leuk vindt, ookal is het niet supernetjes! Als je je basis goed houdt en je paard niet stoort zie ik geen problemen
DonjaxAlla
Geplaatst: 03-03-13 15:07
nee maakt toch niks uit? Zolang je maar plezier er in hebt!