Bang. Ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:49

aeolusnr1 schreef:
Toch is vier jaar rijden echt een heeeeelll pril begin hoor.
IK weet wel , ik wou dat toen ik zelf al vier jaar reed ook niet geloven, je denkt dan best dat het al vrij goed lukt.
Nu na 40jaar paardrijden, en ben ondertussen zelf instructeur en heb een jaar trainer gevolgd en ben gediplomeerd begeleider van groepen te paard en heb vele clinics gevolgd, .....
Nu weet ik dat ik nog heel veel te leren heb, geloof me wat jouw paard nu doet is enkel wat jij hem toelaat te doen, de fout zit dus echt bij de ruiter.
Ik weet ook wel niemand hoort dit graag zeggen, en ik wil je echt ook niet afkraken, maar dit is in bijna alle gevallen echt wel zo, zoek de fout niet bij het paard, maar in de manier van opleren, in dus ook in jezelf.

Hallo,

Ik heb niet alle pagina's en reacties doorlezen, naar de 5 de reactie (hierboven) was mijn antwoord eigenlijk al verteld.

Het paardje voelt bewust of onbewust jou angst aan en gaat daarom zo'n rare dingen doen. Jij zal die angst moeten zien te overwinnen.. Met of zonder hulp, maar denk dat met hulp makkelijker is en daarna verwacht ik dat het rijden veel beter gaat! Onbewust geven wij reacties door naar het paard, of je het nu wilt of niet.. En het paard kan dar op reageren..

Ik denk dat je toch eens rond moet vragen en kijken naar hulp, iemand die jou kan helpen met de angst, die je les kan geven en kan laten zien wat je wel en niet moet doen. Hulp zoeken is niet erg!!!! Je doet het ergens voor.. Zodat jij en je paardje weer heerlijk kunnen rijden.
Ik vind het kracht hebben als iemand hulp gaat zoeken.. Ik vind mensen die hulp gaan zoeken om iets juist ontzettend dapper en sterk :j :(:)

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:44

@zoutenootjes.
Ik zal gelijk even zoeken naar die informatie!

@thembi?
Dat gevoel heb ik dus ook, dat het dan fouter kan gaan dan los.

Sorry voor de mogelijke spelfouten ik zit op mijn telefoon. :o

Superhaf

Re: Bang. Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:53

@mayling27.
Bedankt! aangezien je derest niet hebt gelezen zal ik het nog ik een keer vertellen. Voor dat ik er af viel was ik niet echt bang, ik deed eigenlijk de gekste dingen met haar. Ik ga ook idd opnieuw hulp zoeken. Ik ga ook weer les nemen maar ik wil er eerst weer een keer op gereden hebben. Ik heb vriensinnen die mij helpen, door mij te 'steunen' en met mijn pony.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:57

Mijn Haffie deed dat ook, van ieder wisse wassie schrok ze, 4 benen de lucht in en er van door vliegen. Ook inderdaad paarden die vervelend waren, daar reageerde ze heel heftig op.

Nu blijkt gister uit onderzoek dat er heel veel in haar rug niet goed zat. ( had al eerder het idee hoor, had al zo'n 4 weken niet gereden)
Maar haar hele lichaam stond strak als het ware, waar door ze hele hevige reactie's gaf, om de kleinste dingen.
Nu staat ze in een revalidatie centrum, en over 2 weekjes mag ze weer naar huis, en dan is ze weer helemaal de oude!

Misschien zijn er bij jou paardje ook beginnende rug klachten? of misschien ook helemaal niet! Je weet maar nooit!

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:13

@D_iantha.

Dat zou best kunnen. Daar dacht ik ook al aan. Ze is namelijk volgens mij wel een tijdje met een verkeerd zadel (te lang) gereden. Ik zat er ook al aan te denken dat het misschien daar aan lag. Ik ga denk ik binnenkort iemand laten komen!

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:00

Ik wil nog even iedereen bedanken voor de tips! Ik ben er pas weer even opgeweest en dat ging heel goed. Alleen ben ik bang om haar aan het werk te zetten omdat ik het gevoel heb dat dat ook met het wegrennen te maken had. Ik had de vorige eigenaar eigenaar een tijdje geleden gemaild en ook die herkende het gedrag. Het zou kunnen komen doordat ze me uitprobeerd of dat ze zich verveeld. Nu ik er wel weer opdurf maar niet rustig durf rond te hobbellen of haar aan het werk te zetten kom ik dus bij het volgende probleempje. Als iemand hier tips voor heeft, zijn die ook meer dan welkom!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:09

super dat je er weer hebt op gezeten! Misschien als er iemand bij je in de bak staat, of als iemand longeerd terwijl je er op zit je langzaam weer je zelfvertrouwen op kan bouwen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:54

Superhaf schreef:
Ik wil nog even iedereen bedanken voor de tips! Ik ben er pas weer even opgeweest en dat ging heel goed. Alleen ben ik bang om haar aan het werk te zetten omdat ik het gevoel heb dat dat ook met het wegrennen te maken had. Ik had de vorige eigenaar eigenaar een tijdje geleden gemaild en ook die herkende het gedrag. Het zou kunnen komen doordat ze me uitprobeerd of dat ze zich verveeld. Nu ik er wel weer opdurf maar niet rustig durf rond te hobbellen of haar aan het werk te zetten kom ik dus bij het volgende probleempje. Als iemand hier tips voor heeft, zijn die ook meer dan welkom!

Dit is al heel goed hoor, dat je er weer op zit. Het is de eerste stap naar weer aan het werk. Alleen al het feit dat je er op zit is vooruitgang. Desnoods doe je een tijdje alleen dit.
Je kan ook vragen of je een halve les mee mag doen bij een groepje. Of eerst even opstappen, daarna wat longeren. Of na het opstappen iemand anders even laten rijden en wat werk doen. Dan kun jij meekijken hoe het gaat en krijg je ook weer een stuk vertrouwen. Vertrouwen is iets wat je op kan bouwen. Iedere keer een stap en dan kom je er wel.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:10

Supergoed dat je er weer op hebt gezeten. Ik zou inderdaad gewoon rustig aan beginnen. Zoals mijn instructeur zei: 'Al zit je er een uur op en maak je 10 stappassen, dan heb je wel weer 10 stappassen gezet'. Zo ben ik ook weer verder gegaan. Rustig aan opbouwen en dit elke keer uit breiden. Probeer vooral overgangen te rijden, hierdoor let je paard veel op jou. Dit kun je rustig aan doen en je bent toch weer aan het werk.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:23

Ik zou les nemen, daar kun je echt veel van leren! Weet je ook zeker dat het zadel goed ligt? Anders kun je daar nog naar laten kijken ;) succes!

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:16

Bedankt voor alle reacties!

@Weidebloem.
Er staat wel altijd iemand bij, dat is voor mij nu idd wel handig!

@zoutenootjes.
Dat is idd ook wel handig en dat doe ik soms ook wel. Ik longeer sowieso van te voren, zeker weer met deze kou anders ga ik er echt niet op. :+

@Sanniey.
Haha, ja dat is waar. Het gaat nu ook wel beter, al duurt het wel wat langer.

@Floriske.
Ik ga binnenkort ook weer lessen nemen, eerst moest ik er weer een paar keer op gereden hebben. Het zadel moet wel goed zijn, het is niet anders gaan liggen dan toen ik hem kocht.