stress en plezier in rijden 'kwijt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: stress en plezier in rijden 'kwijt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:01

Inja is weer dr oude ongeduldige zelf, man man bokken en steigeren in de stal omdat ze wat eerder naar binnen is gehaald. Vanavond komt iemand haar behandelen die in opleiding is voor Equi Touch, ben benieuwd wat dat voor een effect heeft :)

brighteyes85 dat is wel fijn! Dan kan je ook zeggen als je een keer geen zin hebt ik ga even tutten en verder niet. Denk dat dat ook wel veel scheelt als je niet teveel moet. Kan je daar snel terecht?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:14

Oh oh vervelend, als ze zichzelf maar niet verwond...
Ik ben wel benieuwd naar Equi Touch, is dat zoiets als TTouch?

Ik kan direct terecht, maar moet even wachten tot de kerstvakantie, omdat ik dan zelf meer tijd heb. Niets moeten is op dit moment zoooo belangrijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 08:57

Het is een soort massage therapie, nog niet echt bekend in NL in Engeland wordt er wel heel veel gebruik van gemaakt. Ze ging inja eerst helemaal 'voelen'met haar handen om te kijken of er warme en koude gebieden te vinden waren. Daarna ging ze kijken of er veel spanning was op die plekken en die met speciale grepen losmaken. Inja was het er in het begin helemaal niet mee eens maar toen ze er achter kwam dat het juist ontspande viel ze bijna in slaap. Ze had nogal veel spanning in haar lijf en je kon duidelijk zien wat de behandeling deed want de spieren werden gelijk een stuk minder hard. Over 2 weken komt ze weer, ben benieuwd hoe het dan gaat :)

Oh dat is ook wel fijn als je fatsoenlijk over kan verhuizen, dan ben je zelf veel en veel relaxter en kan je de boel ook een beetje in de gaten houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:02

Voor degenen die het nog volgen :)

Gisteren gelongeerd en ze liep heel goed! Werd er gewoon enthousiast van, dit was het paard dat ik gekocht had, los in het lijf en gigantisch lopen. Hoop dat dr verhuizing en het vele buitenstaan een positief effect houden en het straks onder het zadel ook weer zo fijn gaat zoals het er nu aan de longe uitziet. Heb ook maar weer een afspraak gemaakt met de zadelmaker, ze reageerde op de behandeling rond haar schoft, kan zijn dat ze weer zoveel gegroeid is in spieren dat het zadel is gaan knellen.

Wordt vervolgd :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:12

Ik volg! Leuk om te lezen dat knollie zich blijkbaar beter voelt (en jij dus ook).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:17

Ja die is weer dr oude zelf :) Schijnt een heel spektakel te geven als ze s ochtends de wei in mag haha. Maar goed ik ben blij dat ze weer plezier heeft en ik merk ook dat ze mij ook weer leuker vind. Bij dr oude stal bleef ze nog wel eens ongeïnteresseerd achter in de stal staan, nu staat ze te bateren als ik niet snel genoeg bij dr ben. Heel verschil dus! Doe het wel rustig aan en wil niet meteen weer alles oppakken, als het te slecht weer is is het ook niet erg dat ik niet kan rijden want ze komt toch veel in de wei.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:09

Ik herken het verhaal ook een beetje! Ben je bang/onzeker als je gaat rijden?
Of is het alleen als er andere mensen bijkomen? En ben je dan bang voor hun reactie of voor hoe je paard reageert?

Heel fijn wel dat je paard zo gelukkig is op de nieuwe/oude stal!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 12:53

Zitaswoon het is alleen dat ik bang ben voor mensen hun reactie. Als ik alleen aan het rijden ben dan escaleert het nooit want dan let ik op en corrigeer ik op tijd als ze bijvoorbeeld aan het loeren is. Ben ik met anderen aan het rijden dan ben ik te laat en dan sta ik achterstevoren. Ga dus ook proberen als ik er weer op stap dat ik de eerste keer even alleen kan rijden, zonder toeschouwers.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:44

Wat goed om te lezen! Echt super hoe je het aanpakt.
Ik herken het wel hoor, als ik in de bak ben, ben ik continu op anderen aan het letten, waardoor ik zelf elke keer te laat ben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 09:23

Hoi,

Ik heb nu 2 keer 'gereden' eerste keer was donderdag, heb even wat gestapt en een paar rondjes gedraafd, ze was super super braaf! Ze was niet echt soepeltjes en had een harde mond maar ze is niet 1 keer opzij gesprongen. De dagen daarna is er door de sneeuw niets mee gedaan en heeft ze een paar uur buiten gestaan. Gisteren zadeltje erop en weer even gestapt en wat gedraafd en weer heel erg braaf :D ze kijkt wel naar dingen maar de spanning en het opzij springen en in verzet komen lijken wel verdwenen te zijn :D :D omdat de bak erg slecht is zal het de komende tijd wel een beetje zo doormodderen (letterlijk en figuurlijk) maar dat vind ik niet erg, zolang er maar ontspanning in zit.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:05

Misschien mbv een goede bijrijdster? Hoeft je paard niet weg (je hebt toch bewust voor dit paard gekozen) dan heb je wat meer tijd om aan jezelf te werken, je paard wordt wel lekker door gereden, en je kan zien hoe braaf je paard het onder de man kan doen in een drukke bak.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:14

Ik zit niet echt te wachten op een bijrijdster, stalgenootje heeft al wel aangeboden om dr een keer te rijden om te kijken hoe het gaat. Verder wil ik gewoon zelf met mn paard bezig zijn. Ik heb een paard om te kunnen ontspannen na een drukke dag op het werk en heb dan geen zin om met een ander rekening te moeten houden. Tijd is het probleem ook niet :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:01

Klinkt goed. Samen modderen is ook leuk, lekker op jullie tempo (zolang je niet voluit plat gaat, dat wordt zo'n bende :D).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:53

Haha nou ik zei gister al tegen stalgenootje, als ik er af val moet je me even uit de modder komen trekken zal dan wel vastgezogen zitten :) Inja maakt het gelukkig niets uit die baggert lekker door (eigenlijk heb ik een heel stoer paard!) wat een beetje weidegang en een massage wel niet kunnen doen :D

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:53

echt gaaf om te lezen.
ik schrok al toen ik zag dat je dr misschien wilde verkopen maar denk niet dat dat de oplossing was geweest!
fijn dat het met jullie allebei beter gaat, je moet het plezier echt weer krijgen. en als je zo wat meer zelf vertrouwen krijgt doordat jullie beide beter in je vel zitten kan je straks ook gewoon rijden met anderen erbij!

bij mij gaat het ook steeds beter, ik ga ook op wat rustigere tijdstippen rijden, die van mij is nog wel eens bang voor andere paarden en omdat de galop nog niet heel beheerst is durf ik dan gewoon niet te rijden.
ik ga ook nog een dagje extra rijden want merk dat ze steeds fitter word dus dat is ook een goed teken:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:54

Oh ook mooi om te lezen! Fijn dat je paard zich ook beter voelt! Als ie nog niet zo makkelijk met andere paarden is kan je anderen niet vragen om wat meer afstand te houden? kan ie wat makkelijker wennen

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:04

ja, ze doet ook wel eens lelijk dus ik zeg het regelmatig maar mensen zijn echt dom.
sowieso merk je dat vrij weinig mensen weten hoe het is om op een jong paard te rijden..
maarja ze moet er ook maar aan wennen en ik moet ook met meer ballen gaan rijden hihi

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:07

Misschien is een sportpsycholoog een oplossing?
Ik loop er zelf nu ook bij.. was het plezier in wedstrijd rijden helemaal kwijt en dat was dan ook duidelijk aan de prestaties te zien..
terwijl der zo veel meer in zat..
begint nu gelukkig weer terug te komen en dat is dan ook duidelijk te zien in onze prestaties!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:09

ja ze geven geloof ik binnekort ook een soort cursus vanuit de KNHS waar ik ook graag heen wil, heeft ook met zelfvertrouwen e.d. te maken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:50

Haha bijrijders vind ik echt een verschrikking, ik heb er 3 gehad die zijn gestopt (om tijd/ander paard want ze wil meer dressuur/school/prive) en lang gezocht naar een nieuwe maar alleen maar reacties van 11/12/13 jarige en die ga ik niet de verantwoordelijkheid over mijn paard geven. Nee, ik heb een paard voor mezelf om lekker ontspannen mee te rijden, en om een ander er ontspannen ermee te zien rijden.

@Marjan de instelling is goed; zolang er maar ontspanning in zit! Super dat je het zo oppakt met Inja.

@Nanno, die van mij kon in het begin echt verschrikkelijk lelijk doen tegen andere paarden, maar dat heb ik afgeleerd door als ze dat deed mijn paard harder aan het werk te zetten dan dat ze al deed. In het begin wilde ze nog wel eens aanvallen als de westernmensen bij ons aan het spinnen waren, maar dat heeft ze nu helemaal niet meer.

@VINJ een sportpsycholoog kan je helpen als je de basis van het probleem kent, maar niet als je nog op zoek bent naar het probleem, daarnaast wordt het niet vergoed in de basisverzekering.

Ik moet op zoek naar een nieuwe instructeur die op locatie komt, mijn huidige instructrice heeft geen ruimte om mij op de nieuwe locatie les te geven. Ik ga rustig zoeken en hoop dat ik iemand tegenkom.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:57

Ja, een goede bijrijder vinden is vaak wel heel lastig.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:17

Hej,

Het klinkt me zo bekend in de oren!
Ik krijg enorm veel stress wanneer ik in groep rij, waardoor het rijden helemaal niet meer lukt. Ik krijg meer en meer stress en uiteindelijk durf ik gewoon niet meer te rijden, dan stap ik af. (Om daarna te denken wat een idioot ik ben dat ik zo een angst heb :D)
Vorige winter deed ik mee aan het wintercriterium dressuur bij ons op stal, maar dit jaar ben ik er niet bij. Al doet het me wel pijn als ik ga kijken, dan denk ik: "Kon ik ook maar meedoen" ..

Ik ben lang op de sukkel geweest en was het plezier ook helemaal kwijt. Wat mij geholpen heeft is gewoon vanaf 0 beginnen. Ik heb er ook voor gekozen om enkel nog individueel te lessen, zodat ik me minder moet bezig houden met wat de andere paarden in de bak doen. Nu gaat het steeds beter, ik heb de rust terug gevonden en voel me niet meer zo een idioot. Toch ben ik van plan om nog een hele tijd individueel te rijden, tot als ik me echt terug zeker voel. Pas dan ga ik terug in groep lessen en wedstrijden rijden.

Ik denk dat het voor jou ook misschien een optie is om even terug vanaf 0 te beginnen en rustig op te bouwen, samen met je paard. Zet die wedstrijden ook even aan de kant, en ga gewoon weer rustig rijden. Ik ben er zeker van dat het bij jou ook zal beteren! :-) Veel succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:21

Ik had ook naar die cursus gekeken maar ik heb het idee dat ik mezelf er wel over heen moet kunnen krijgen :) Het is gewoon een kwestie van weten wanneer en waarom je het doet. Als je dat weet ben je al de helft verder. Ik ben bijvoorbeeld bang om te falen, dus ik zal wat minder moeilijk moeten doen als het een keer niet zo gaat als ik wil dat het gaat.

brighteyes85 Jammer dat je zover weg woont :) op de veluwe en in de achterhoek weet ik zat instructeurs te vinden. Misschien weet iemand op je nieuwe stal wel een fijn iemand.

Haha bijrijders, tja ik zie het al voor me, overal zoeken naar mn eigen spullen, voer dat bijvoorbeeld niet klaargezet wordt, pennymeisjes die door innie vakkundig rondgeslingerd worden :D Nee niks voor mij, ben een control freak :P

Oneofus ik heb mn startkaart al opgezegd haha was er zo klaar mee :) de druk om naar wedstrijden te gaan is daarmee ook weg hoop dat dat helpt. Verder heel herkenbaar!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:55

ik heb dit het afgelopen jaar ook heel erg gehad. op mijn diepte punt zat ik een uur lang te janken op mijn pony en tegen mijn moeder te schrewen en te gillen over alles(niet in de bak staan, ze moest haar mond houden en weggaan maar wel persee mee naar mijn pony). toen een tijde aan gesjoemeld met mijn pony. het rijden ging wel, maar met zoo veel stres en druk dat de lol er gewoon af was. ik kon me comleet niet meer concenteren.
toe ging ik verhuizen, en verhuisde de pony natuurlijk mee. ik dacht:okey, nieuwe stal nieuwe kans. heb dingen op internet opgezocht over concentratie oefeningen, en wat bijkt: er zijn letterlijk mensen(sport psygologen) gespesializeerd in dit soort situatie's. dat stak mij toch wel echt een hard onder de riem, want meid, je bent niet de enige. vertouw er maar op dat er een punt komt waarop alles weer keert. die kans krijg je wel, en zo niet: geef hem dan aan jezelf!! neem een keertje les van iemand anders, ga ekker wel naar buiten, zet een keer een hindernisje neer. de lol komt dan wel weer terug, zowel in jou hoofd als dat van je paard. bij nieuwe dingen ga je je zowiezo meer concentreren en ben je veeeel bewuster bezig met rijden. en als er iemand in de bak rijd, praat er desnoods met die persoon over of zij een beetje voor jou willen oppassen. ze zullen zich vadst we kunnen inleven in wat voor een situatie je zit!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:53

Ik heb toch Zora te koop gezet afgelopen weekend, ik ben het zo zat.
Daardoor zit de verhuizing er ook niet in.

Ben nu ontzettend aan het twijfelen of ik wel de goede keuze heb gemaakt. Ik bedoel heb ik er echt alles aan gedaan, kun je na anderhalfjaar wel zeggen of er een klik is of niet. Moet ik het mennen misschien niet toch een kans geven, misschien vind ik het wel ontzettend leuk.
Mijn ouders denken dat het een overhaaste beslissing is en dat ik dit altijd nog kan doen. Mijn vriend vind het een verstandige beslissing. Mijn vader helpt me nu met het uitmesten en voer klaarzetten enz. Dat scheelt wel, maar het volgende euvel is er bijgekomen. Ze heeft besloten dat ze haar hoofdstel niet meer in wil. Tanden zijn nagekeken, zadel is goed, nu weet ik het echt niet meer.