Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleeentje schreef:Welkom voor alle nieuwe posters! Leuk dat jullie ook je ervaringen delen. Zoals in het vorige topic ook al gezegd, kan ik concluderen dat ik wel over mijn angst heen ben. Ik stap nu weer met vertrouwen op mijn paard, omdat ik heb geleerd hoe ik op een rustige manier kan opstappen met controle. (mijn probleem lag bij het opstappen) Ik vind het wel leuk om dit topic te blijven volgen en waar mogelijk zal ik proberen om jullie advies te geven.
Edit: wat een leuke openingspost trouwens Lies1994!
Safiera schreef:MyLittleLove schreef:Mag ik me ook melden?
Heb sinds een halfjaar rugproblemen en mocht laatst weer gaan rijden, 2 keer eraf gevallen. Dus ben een beetje bang nu
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn! Rug gebroken gehad, toen ik weer mocht rijden gelijk twee keer gevallen... Dat is nu alweer 1,5 jaar geleden, maar de angst is gebleven.
En waar die angst nu precies zit? Ik ben bang dat mijn pony schrikt. Dat vooral. En dat ik val, terwijl ik weet dat ik eigenlijk best redelijk kan zitten, en ik niet meer kans heb dan een ander om weer mijn rug te breken...
En... zaterdag heb ik een proefles van een nieuwe instructrice!Dan moet ik er dus wel op! Ze weet dat ik het eng vind, maar eerlijk gezegd stap ik nooit als eerste op mijn pony... Wil altijd eerst dat iemand anders 'm rijdt en dat ik kan zien dat hij braaf is
Dat gaat niet werken, ik heb zelf les afgesproken... Help
Safiera schreef:Tips niet, maar het is wel heel herkenbaar! Veel geluiden zijn eng, ben ik even blij dat ik geen binnenbak heb met enge regen op het dak
kirstenm87 schreef:Alleen door mn angst!zonder beugels vind ik al meer dan genoeg! En zelfs dat doe ik eigenlijk nooit...
lies1994 schreef:Safiera schreef:Tips niet, maar het is wel heel herkenbaar! Veel geluiden zijn eng, ben ik even blij dat ik geen binnenbak heb met enge regen op het dak
Nou inderdaad,wees daar maar blij meet klinkt op het dak 10x zo hard. Laat staan als het hagelt.
Wel heel irritant,kwam er een meisje onaangekondigd de bak binnenstappen. Voor ze binnen was moest ze de schuifdeur open doen en dat vind pferd nog wel eens eng. Dus dat was wel erg vervelend. Beessie was erg 'dribbelig' vandaag. En dat terwijl ze al ff losgegooid was.
Maargoed,zo leren we weer omgaan in spanning.
lies1994 schreef:Ja,ik denk dat dat wel goed komt met jullie hoor.
Misschien moet ik eens een keer een schriklesje doen,ook al ben ik daar zelf te schijterig voor![]()
Mooi dat het stoppen met de sportmuesli effect heeft. En ook nog eens de galop meegepakt,goed hoor!
Nu lekker genieten.hihi
Peetstap schreef:Buiten / bos / heide / duin rijden: het is juist zo relaxed om te doen en te genieten van alles om je heen en het paard of pony onder je.
Je kunt een boost aan je zelfvertrouwen geven als je bij buitenrij angst niet meteen naar buiten gaat alleen met je eigen p/p maar rij es 2 uur mee met een manege groep in je buurt en vraag om een relaxte p/p van hun stal.
En begin dan met stap > draf groep daar kan weinig misgaan en is ook in deze tijd van het jaar heel ontspannen en je longen vol happen
Juist voor angsthazen is buitenrijden in een groep met relaxte paarden/pony's heel ontspannend.
Ik heb heel wat spanning en stress achter kunnen laten in de bossenen vrijwel alle paarden/pony's vinden het ook fijn, ze kunnen es lekker lange stukken doorgaan met de oortjes erop.
In een groep hoef je feitelijk alleen maar mee te gaan met je paard onder je meer is het nie en dan vloeit je spanning vlot weg.
kirstenm87 schreef:Zonder zadel rijden ga ik echt nooit doen..
debravanesch schreef:Ik ga dit zondag proberen. De eerste keer buiten met mijn eigen schatje. Zij is het gewend en kan het aan, maar ik. Ik heb de instructeur wel gevraagd of hij denkt dat we het aankunnen en dat ik wil beginnen met enkel stap en draf, zodat ik zeker ben dat ik het aankan!!! Ik ben benieuwd
Peetstap schreef:debravanesch schreef:Ik ga dit zondag proberen. De eerste keer buiten met mijn eigen schatje. Zij is het gewend en kan het aan, maar ik. Ik heb de instructeur wel gevraagd of hij denkt dat we het aankunnen en dat ik wil beginnen met enkel stap en draf, zodat ik zeker ben dat ik het aankan!!! Ik ben benieuwdlaat je niet door iemand die bij je is opjagen, al is het alleen stap en blijft het erbij is al fijn.
Geeft je paard aan dat ie wel heel graag een drafje wilt met je doen, ga je gewoon mee en geef je em dat vertrouwen.
Neem wel iemand mee he.. niet alleen 1e keer erop uitgaan.
We gaan duimen hier voor mooi weer.
Safiera schreef:Dat zal ik doen. Vandaag ook maar gelongeerd (het waaide heel hard!). Hij is een paar keer naar voren gespurt, maar verder reageerde hij niet echt op de wind gelukkig. Ze hebben voor morgen geen goed weer voorspeld. Poedersuiker
Denk dat ik maar ga vragen of mijn nieuwe instructrice de longe vasthoudt terwijl ik er op zit. Al is het maar voor mijn eigen idee idd. Dan kan hij tenminste niet bokkend door de hele bak galopperen(wat hij echt nooit zou doen, maargoed)