Angstige ruiter #2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:36

Knap dat ze is blijven zitten inderdaad! Heel begrijpelijk dat je er nu zelf niet zomaar meer op stapt. Goede beslissing om je paard nu te laten rijden door iemand die hier (hopelijk) goed mee om kan gaan. Het blijft wel vreemd… je paard accepteert dat je er op gaat zitten (ook al is ze dan ook al gespannen) en op het moment dat je aan de slag wil gaan, gaat ze er als een idioot vandoor. Is het dan echt angst of heeft ze energie teveel? Mijn vorige paard had er ook een handje van om de eerste vijf minuten bokkend door de bak te gaan, voordat we normaal konden gaan rijden. Dat was vooral zo toen ie nog jong was (4-5 jaar) daarna is het wel over gegaan. Mensen zeiden toen nog wel eens tegen me, longeer hem dan eerst zodat hij alvast wat energie kwijt kan, maar aan de longeerlijn sleurde ie me ook de hele bak door dus dat was ook geen succes.
Konden ze maar praten inderdad, dat zou veel makkelijker zijn!

_jennifer17_
Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:41

Ja ik had echt respect voor haar want ze was beide beugels al kwijt! Scheelde ook vrij weinig of ze had erlangs gelegen.

Deze keer was het zo: ze stapte op met mij ernaast, ik liet haar bewegen en ze reed haar rondje in de bak (geen gekkigheid), toen wilde ze er nogmaals opstappen aangezien daar het probleem steeds ligt. Nu deed ze het alleen (zonder mij) en ze zat, begon te stappen en toen begon het. Het is echt een kronkel in d'r hoofd ofzo..

We longeren haar trouwens altijd voor het rijden, aangezien we dan zeker weten dat ze niet te veel energie heeft. Maar aan de longe heeft ze nog nooit een pas verkeerd gezet, dus energie te veel lijkt het niet te zijn!

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:59

Gisteren weer een stapje verder gegaan.
Bitloos en zonder zadel rond gestapt en een stukje gedraaft.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:04

booster schreef:
Gisteren weer een stapje verder gegaan.
Bitloos en zonder zadel rond gestapt en een stukje gedraaft.

:j goed voor je balans en je lef zonder zadel erop , goed bezig.

kirstenm87

Berichten: 87
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:18

Zonder zadel rijden ga ik echt nooit doen.. :+ Super knap van je booster!
En Jennifer kan het paard geen last van zn rug o.i.d. hebben..?

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:20

Heee meiden,

Ik zie nu pas dat er een vervolg is op het oude topic :o? Ik ga even doorlezen hoe het met jullie gaat :)
Hier heb ik geen nieuws..buitenrijden gaat de laatste tijd lekker...zelf galopje gewaagd!! Dat vond ik nog wel eng in mn uppie :') Laatst sinds lange tijd gesprongen..paard en ruiter waren hyper haha.

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:24

marleeentje schreef:
Welkom voor alle nieuwe posters! Leuk dat jullie ook je ervaringen delen. Zoals in het vorige topic ook al gezegd, kan ik concluderen dat ik wel over mijn angst heen ben. Ik stap nu weer met vertrouwen op mijn paard, omdat ik heb geleerd hoe ik op een rustige manier kan opstappen met controle. (mijn probleem lag bij het opstappen) Ik vind het wel leuk om dit topic te blijven volgen en waar mogelijk zal ik proberen om jullie advies te geven.

Edit: wat een leuke openingspost trouwens Lies1994!



Leuk om te lezen dat je erover heen bent! :)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:26

Safiera schreef:
MyLittleLove schreef:
Mag ik me ook melden?

Heb sinds een halfjaar rugproblemen en mocht laatst weer gaan rijden, 2 keer eraf gevallen. Dus ben een beetje bang nu :o


Dit zou mijn verhaal kunnen zijn! Rug gebroken gehad, toen ik weer mocht rijden gelijk twee keer gevallen... Dat is nu alweer 1,5 jaar geleden, maar de angst is gebleven.

En waar die angst nu precies zit? Ik ben bang dat mijn pony schrikt. Dat vooral. En dat ik val, terwijl ik weet dat ik eigenlijk best redelijk kan zitten, en ik niet meer kans heb dan een ander om weer mijn rug te breken...

En... zaterdag heb ik een proefles van een nieuwe instructrice! :oo Dan moet ik er dus wel op! Ze weet dat ik het eng vind, maar eerlijk gezegd stap ik nooit als eerste op mijn pony... Wil altijd eerst dat iemand anders 'm rijdt en dat ik kan zien dat hij braaf is := Dat gaat niet werken, ik heb zelf les afgesproken... Help :')



Laat even weten hoe je les ging ;) Ik denk dat je er gewoon doorheen moet, hoe lastig ook. Kan je m niet eerst longeren?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:54

:) Dat zal ik doen. Vandaag ook maar gelongeerd (het waaide heel hard!). Hij is een paar keer naar voren gespurt, maar verder reageerde hij niet echt op de wind gelukkig. Ze hebben voor morgen geen goed weer voorspeld. Poedersuiker :=

Denk dat ik maar ga vragen of mijn nieuwe instructrice de longe vasthoudt terwijl ik er op zit. Al is het maar voor mijn eigen idee idd. Dan kan hij tenminste niet bokkend door de hele bak galopperen :+ (wat hij echt nooit zou doen, maargoed)

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:14

Noooohhh jullie gaan snel!

Jaaa nicky is inda house *\%/* onwijs goed van je dat je een galopje hebt gedaan met buitenrijden. En super dat je hebt gesprongen.

Hier mijn eerste update in dit topic :+
Heb net in een onwijs enge dikke lange regenbui gereden.wel binnenbak hoor,maar rochelle werd erg nerveus en zag onverklaarbare bakkabouters. Het ging wel ontspannen. Ze liep weer netjes (tot ze dan zo'n leuk kaboutertje zag). Galop niet kunnen doen,de bak was glad omdat er vanochtend gesproeid was en alles in de bodem trok (we hebben tapijtsnippers met daar onder gewoon grond,dus vallen daarop is geen pretje). Maar dat gaat de laatste weken hartstikke goed. De zenuwen zijn verder weg behalve vandaag dan omdat het zo hard regende en de hoefsmid was bezig,dus dat waren iets te veel geluiden soms voor rochelle om te verwerken en dan neemt ze een loopje.dus dan word ik wel nerveus.
Iemand tips daarvoor?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:15

Tips niet, maar het is wel heel herkenbaar! Veel geluiden zijn eng, ben ik even blij dat ik geen binnenbak heb met enge regen op het dak :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:54

kirstenm87 schreef:
Zonder zadel rijden ga ik echt nooit doen..

puur vanwege je angst ervoor of zit er meer in de weg ?

kirstenm87

Berichten: 87
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:05

Peetstap schreef:
kirstenm87 schreef:
Zonder zadel rijden ga ik echt nooit doen..

puur vanwege je angst ervoor of zit er meer in de weg ?


Alleen door mn angst!zonder beugels vind ik al meer dan genoeg! En zelfs dat doe ik eigenlijk nooit...

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:37

Safiera schreef:
Tips niet, maar het is wel heel herkenbaar! Veel geluiden zijn eng, ben ik even blij dat ik geen binnenbak heb met enge regen op het dak :+


Nou inderdaad,wees daar maar blij mee :D t klinkt op het dak 10x zo hard. Laat staan als het hagelt.
Wel heel irritant,kwam er een meisje onaangekondigd de bak binnenstappen. Voor ze binnen was moest ze de schuifdeur open doen en dat vind pferd nog wel eens eng. Dus dat was wel erg vervelend. Beessie was erg 'dribbelig' vandaag. En dat terwijl ze al ff losgegooid was.
Maargoed,zo leren we weer omgaan in spanning.

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:38

Kirstenm87, ik ook niet hoor! Zonder beugels vind ik genoeg.
Heb het een keer gedaan,maar ben er toen gelijk weer afgepleurd.haha daarna nooit meer geprobeerd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:01

kirstenm87 schreef:
Alleen door mn angst!zonder beugels vind ik al meer dan genoeg! En zelfs dat doe ik eigenlijk nooit...


Ken je paard verder niet natuurlijk kwa karakter en z'n pit (woonde ik in de buurt had ik je al PD gestuurd: "Ruiter/Bijrijder voor m'n lieve 9 jarige ruin van 1.74 gezocht in Drenthe." :D

Maar op een relaxed paard na een stevige training b.v. is het proberen waard zonder zadel en met iemand als begeleiding erbij om uit te stappen b.v.
Is je paard het totaal niet gewend dan kun je em beter eraan laten wennen door een ander.
Ik begin bij instappen (en bij uitrijden) vrijwel altijd met m'n voeten uit de beugels om je benen lekker "lang" te maken 8-) en om aan te voelen hoe je fijn diep in zadel kunt zitten.
Haal na tijdje van achter m'n benen naar voren en dan pas in de beugels.
Raak je een keer in b.v. galop beugel kwijt dan wordt je niet meteen bang en knijperig maar blijf je ontspannen.
Vindt het op sommige paarden zelfs makkelijker zonder beugels als met, maar dat komt omdat ik zelf nog niet stabiel genoeg ben in lijfhouding.
M'n benen liggen zonder beugels vaak beter aan en daardoor is paard gevoeliger aan de hulpen.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:03

lies1994 schreef:
Safiera schreef:
Tips niet, maar het is wel heel herkenbaar! Veel geluiden zijn eng, ben ik even blij dat ik geen binnenbak heb met enge regen op het dak :+


Nou inderdaad,wees daar maar blij mee :D t klinkt op het dak 10x zo hard. Laat staan als het hagelt.
Wel heel irritant,kwam er een meisje onaangekondigd de bak binnenstappen. Voor ze binnen was moest ze de schuifdeur open doen en dat vind pferd nog wel eens eng. Dus dat was wel erg vervelend. Beessie was erg 'dribbelig' vandaag. En dat terwijl ze al ff losgegooid was.
Maargoed,zo leren we weer omgaan in spanning.

Herkenbaar hoor :j Mijn paard reageert ook juist op geluiden als de schuifdeur en andere paarden buiten. Het lijkt wel of hij niet veel met andere paarden heeft gereden. Het zal uiteindelijk wel wennen als we doorzetten, denk ik.
Vandaag lekker gereden. Ik ben gestopt met de halve schep sportmuesli en na twee dagen is hij alweer veel relaxter *\o/* Dat geeft mij veel meer rust om echt te rijden en niet alleen rondjes te stappen in de hoop dat hij rustig blijft of wordt :roll: Ik heb zelfs weer gegalopeerd *\%/*

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:12

Ja,ik denk dat dat wel goed komt met jullie hoor.

Misschien moet ik eens een keer een schriklesje doen,ook al ben ik daar zelf te schijterig voor :+
Mooi dat het stoppen met de sportmuesli effect heeft. En ook nog eens de galop meegepakt,goed hoor!
Nu lekker genieten.hihi

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:15

lies1994 schreef:
Ja,ik denk dat dat wel goed komt met jullie hoor.

Misschien moet ik eens een keer een schriklesje doen,ook al ben ik daar zelf te schijterig voor :+
Mooi dat het stoppen met de sportmuesli effect heeft. En ook nog eens de galop meegepakt,goed hoor!
Nu lekker genieten.hihi

Dank je! Ik heb ook over schrikles gedacht of zelf een beetje rommelen met folie of een paraplu of zo *D Ik voel me er nu nog niet zeker genoeg voor, net als jij denk ik. Maar wat niet is kan nog komen :D
Ik wil ook heel graag uiteindelijk buiten kunnen rijden, maar ben daar met Valco nog lang niet aan toe. Eerst maar weer eens uit de binnenbak en naar de buitenbak als beginnetje ;)

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:28

Je hebt gelijk,dat komt nog wel.
Wij zijn nu al wel lekker bezig in de buitenbak (wel in de zomer,nu is het een zwembad). Dus bijvoorbeeld geluiden van trekkers/vrachtwagens zijn haar wel bekend.
Maar ik denk niet dat het gaat goedkomen als er zo'n monsterlijk ding op haar af komt. Als ik nu in zo'n situatie zou zitten zou ik echt er af springen. Naast haar staan vind ik dan fijner dan er op zitten.
Rijd je nu ook om Valco te laten wennen aan geluiden en dieren zoals vogels enzo?of heeft het bij jou een andere reden?
Wie weet breng je me op ideeën.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:55

Peetstap schreef:
Buiten / bos / heide / duin rijden: het is juist zo relaxed om te doen en te genieten van alles om je heen en het paard of pony onder je.
Je kunt een boost aan je zelfvertrouwen geven als je bij buitenrij angst niet meteen naar buiten gaat alleen met je eigen p/p maar rij es 2 uur mee met een manege groep in je buurt en vraag om een relaxte p/p van hun stal.
En begin dan met stap > draf groep daar kan weinig misgaan en is ook in deze tijd van het jaar heel ontspannen en je longen vol happen ;-)
Juist voor angsthazen is buitenrijden in een groep met relaxte paarden/pony's heel ontspannend.
Ik heb heel wat spanning en stress achter kunnen laten in de bossen ;-) en vrijwel alle paarden/pony's vinden het ook fijn, ze kunnen es lekker lange stukken doorgaan met de oortjes erop.
In een groep hoef je feitelijk alleen maar mee te gaan met je paard onder je meer is het nie en dan vloeit je spanning vlot weg.



Ik ga dit zondag proberen. De eerste keer buiten met mijn eigen schatje. Zij is het gewend en kan het aan, maar ik. Ik heb de instructeur wel gevraagd of hij denkt dat we het aankunnen en dat ik wil beginnen met enkel stap en draf, zodat ik zeker ben dat ik het aankan!!! Ik ben benieuwd

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:00

kirstenm87 schreef:
Zonder zadel rijden ga ik echt nooit doen.. :+


Dit zei ik vroeger ook altijd. Toen ben ik er eens opgekropen zonder zadel. Gewoon in stilstand (iemand had haar vast) Ik vond het zo geweldig hoe je de spieren van het paard voelde. Volgende keer opnieuw en toen dacht ik, ik stap eens rond. Verschoot mijn schat toch wel niet zeker. Ik was toch blijven zitten en dit heeft mij een boost gegeven. Nu rijd ik af en toe zonder zadel (geen galop, maar gewoon stap en draf) eerst was het echt in evenwicht proberen te blijven, maar nu lukt het veel beter

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:14

debravanesch schreef:
Ik ga dit zondag proberen. De eerste keer buiten met mijn eigen schatje. Zij is het gewend en kan het aan, maar ik. Ik heb de instructeur wel gevraagd of hij denkt dat we het aankunnen en dat ik wil beginnen met enkel stap en draf, zodat ik zeker ben dat ik het aankan!!! Ik ben benieuwd
+:)+ laat je niet door iemand die bij je is opjagen, al is het alleen stap en blijft het erbij is al fijn.
Geeft je paard aan dat ie wel heel graag een drafje wilt met je doen, ga je gewoon mee en geef je em dat vertrouwen.
Neem wel iemand mee he.. niet alleen 1e keer erop uitgaan.
We gaan duimen hier voor mooi weer.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:19

Peetstap schreef:
debravanesch schreef:
Ik ga dit zondag proberen. De eerste keer buiten met mijn eigen schatje. Zij is het gewend en kan het aan, maar ik. Ik heb de instructeur wel gevraagd of hij denkt dat we het aankunnen en dat ik wil beginnen met enkel stap en draf, zodat ik zeker ben dat ik het aankan!!! Ik ben benieuwd
+:)+ laat je niet door iemand die bij je is opjagen, al is het alleen stap en blijft het erbij is al fijn.
Geeft je paard aan dat ie wel heel graag een drafje wilt met je doen, ga je gewoon mee en geef je em dat vertrouwen.
Neem wel iemand mee he.. niet alleen 1e keer erop uitgaan.
We gaan duimen hier voor mooi weer.


Nee, het is elke zondag dat het weer het toelaat een wandeling in plaats van een groepsles, dus we zijn wel met een heel aantal!! en de intructeur, waar ik zowel in de groepsles als priveles mee rijd is er ook bij

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:48

Safiera schreef:
:) Dat zal ik doen. Vandaag ook maar gelongeerd (het waaide heel hard!). Hij is een paar keer naar voren gespurt, maar verder reageerde hij niet echt op de wind gelukkig. Ze hebben voor morgen geen goed weer voorspeld. Poedersuiker :=

Denk dat ik maar ga vragen of mijn nieuwe instructrice de longe vasthoudt terwijl ik er op zit. Al is het maar voor mijn eigen idee idd. Dan kan hij tenminste niet bokkend door de hele bak galopperen :+ (wat hij echt nooit zou doen, maargoed)



Als dat voor jou goed voelt, gewoon doen hoor. Je kan die lijn er altijd weer afklikken :) Heb je alleen buitenbak?