blubdevis schreef:blubdevis schreef:Misschien dat ik het mis..
Ik heb altijd geleerd dat als mijn paard gaat hangen om eerst eens been en ophouding maken te geven... als je hem loslaat ben je hem toch helemaal kwijt?!..
Je hoeft niet meteen je teugels los te laten en cowboy-achtige taferelen te verwachten. Als je paard hangt kun je loslaten door zelf volledig te ontspannen. Lukt dat niet (lees: het lukt de ruiter niet volledig te ontspannen en geen druk meer te vragen) dan kun je letterlijk even loslaten door je handen naar voren te brengen en niet meer op contact te rijden.. Maar dit wil niet zeggen dat je je paard dan kwijt bent..
Nou als iemand opmerkingen maakt als loslaten, loslaten, loslaten.. dan begrijp ik daaruit helemaal losgooien..
Als paard gaat hangen betekend het toch niets meer dan dat hij op de voorhand loopt? qustie van ophouding en been activeer je de achterhand? = probleem opgelost?
Shoot me if im wrong..[/quote]
Ligt eraan hoe je gewend bent les te krijgen denk ik
iig loslaten betekend bij mij de spanning loslaten, niet de teugels
en van 'even' een ophouding en been erbij, dan zou het wel heel simpel zijn.. En dan zou ook geen enkel paard meer hangen, als je op die manier de achterhand 'activeert'..
en die wilde ik eraf. Dus hij mocht niet meer hangen. Bij het aangalopperen smeet hij z'n hals naar voren om eens lekker te gaan hangen: bit beet en de hals op slot, en probeerde daarmee de controle te krijgen. Ik heb toen m'n teugels losgegooid, hij ging bijna op z'n muil maar had toen wel door dat hij ook in galop alle vier z'n benen kon gebruiken om zich te dragen. In stap en draf kon hij dat toen al. Heb 't daarna nog maar 1 keer hoeven doen, minder extreem, en daarna galoppeerde hij voortaan een stuk beheerster aan, heel vreemd
.