Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:19

Sjolvir schreef:
Je moet ook geen uur blijven stappen, dat is ook wel heel lang.
Als je vanuit stap aan wil draven moet hij wel actief zijn, maar niet sneller gaan zoals jij zegt voor je aandraaft.
Hij moet van achteren leren aansluiten, als je hem juist net voor je aan wil draven stuk sneller laat stappen en
dan aandraaft gooi je denk ik alles weg.

Maar goed, heb je nog nooit zien rijden dus kan er ook niet veel zinnigs over zeggen.

Ik zou wel kiezen voor les ipv het pakket.
Als ik bedenk hoe blij ik altijd ben met de tips in de les, kan ik me niet voorstellen dat jij het eigenlijk niet heel erg mist.

Doe ik niet, wat jij hebt gelezen is dan helemaal fout. Voor ik aan draaf ga ik sneller in stap, neem ik dan weer de normale snelheid aan (ophouding) en dan vertrek ik.

Sjolvir

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:38

Logischer is actiever stappen (is niet gelijk aan sneller stappen) en van daar uit weg draven.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:42

Kan hij toch nog altijd uit elkaar vallen? Maat idd het klinkt logischer wat jij zegt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:44

Hé, iemand geïnteresseerd in een portret van hun paard getekend? :P Kan ik misschien al wat geld uithalen om elke week les te nemen :')
Omdat ik eigenlijk wel al via facebook al veel aanvraag heb gekregen heb ik dit gepost op een paardengroep (van een winkel) waar er dus al zeker 1300 mensen op zitten om een portretje te tekenen van hun paard voor wat geld bijeen te sparen voor mijn lessen. Ik hoop dat dit een goed idee is en een groot succes zal zijn :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 07:12

Ik zit misschien te denken om aan de hand oefeningen te doen op rechtrichten. Heeft hier iemand wat ervaring mee? Heb al veel filmpjes gekeken en informatie op gedaan, maar waar staat er wat je stap voor stap moet doen met je paard om in de juiste buiging te komen.. Heb wel al eens een filmpje hier op bokt gezien, dat je het paard zijn hoofd naar binnen vraagt en vervolgens maken dat hij zijn achterbeen onder het zwaartepunt zet en als laatste stap dat hij zijn voorbenen ook uit elkaar gaat plaatsen. Is dit een goede oefening om mee te beginnen? En ook gewoon buiging vragen als hij stil staat, misschien dit beginnen opbouwen. Nu, slim idee, of héél slecht idee volgens jullie?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:25

Jij wil gewoon niet horen dat wat je ook gaat doen je les nodig hebt!!
Ook aan de hand kan je je paard vernielen! Van filmpjes leer je dat niet en ook niet door op bokt van alles te vragen, dat leermens aan de kant is je enige optie!
ER werd ook al door iemand advies gegeven om een bij rijder te zoeken die goed kan rijden ( nou zijn die ook niet zo makkelijk te vinden natuurlijk) maar als je die nu in ruil les laat geven ben je toch klaar.
Lijkt mij een leuke oplossing.
Buiging vragen als hij stil staat heet flexen, begin daar nog maar niet aan als je niet weet hoe dat moet!

En nee... ook dat leer je niet van een filmpje of via bokt!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 07:37

aerdenhout1 schreef:
Ook aan de hand kan je je paard vernielen! Van filmpjes leer je dat niet en ook niet door op bokt van alles te vragen, dat leermens aan de kant is je enige optie!
ER werd ook al door iemand advies gegeven om een bij rijder te zoeken die goed kan rijden ( nou zijn die ook niet zo makkelijk te vinden natuurlijk) maar als je die nu in ruil les laat geven ben je toch klaar.
Buiging vragen als hij stil staat heet flexen, begin daar nog maar niet aan als je niet weet hoe dat moet!

Pff, maar ik heb geen zin om naar instructeurs te zoeken die dan kilometers van je huis wonen. waarom kan dit niet als het goed word uitgelegd in een filmpje? ik weet nu in principe wat er moet gebeuren, ik kan het eens uitproberen en filmen, als het niet juist lijkt kan ik toch maar leren uit mijn fouten..
En een bijrijder, wow geen idee waar ik moet zoeken en ik ga ook niemand vragen die ik niet ken. En het lijkt me onlogisch dat als je iemand vraagt om voor jou je paard bij te rijden dat die dr dan ook nog eens bovenop les geeft? Ik kan me daar niet in vinden dat dit een soort van 'ruil' moet voorstellen want die doet dan twee keer de moeite voor jou.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 07:44

En nee ik wil het niet horen dat ik zoveel mogelijk les moet nemen omdat ik er anders nooit zou geraken met mijn paard, want aangezien ik het niet kan, moeten we juist toch een andere manier vinden om dit probleem op te lossen? Maar ik heb een voorstel gedaan om paardenportretten te tekenen en dus kan ik uit één portretje één les krijgen dus dat lijkt me dan een goede optie. Zo kan ik lesnemen..
Ten tweede, je weet mijn verhaal en situatie van thuis niet, dus als het niet kan dan kan het gewoon niet en moet je deze 'enigste tip' maar laten vallen en het niet opnieuw zeggen, dus als het nog eens ter sprake komt gaat het gewoon het ene oor in, het andere oor uit. Ik wil mijn energie besparen en niet in een paardenforum steken en mij gaan frustreren
Ik heb tenslotte nog een leven buiten bokt ook :j En wil hier met mijn problemen voortaan geen mensen meer mee proberen lastig vallen, dan bedoel ik mijn ambetant gedrag tegen mijn mama, want ik zit laatste tijd constant te piekeren over wat nu een goede juiste oplossing zou zijn :P
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 25-07-12 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:58

Ik heb best ervaring met aan de hand werken, train mijn paarden al jaren zo en geef er ook les in ,maar ik denk dat jij voor je dit allemaal gaat doen moet beseffen dat je met een dier bezig ben , idd ook met hand werk kun je je paard fout trainen, je wil geen les, je hebt het er niet voor over om kilometers te rijden om een betere trainer voor je paard te worden, je hebt geen geld en je wil niks aannemen van ander,
Je hebt filmpjes op you tube gezien en nu weet jij wat je moet doen??
Elk paard is anders, instructrices die op deze manier les geven kunnen jou en je paard zien werken en aan de hand daarvan tips geven, want elk paard is anders en heeft net even een andere aanwijzing nodig, jou paard kan waarschijnlijk nog niet eens juist stelling aannemen, hoe ga je dat doen dan als je niet weet wat stelling is en hoe hij juist gevraagt moet worden op welke hoogte ??
Ook het aanleren van de stelling kan erg lastig zijn en als je niet weet waar je op moet letten of dat er een andere oplossing voor jou paatrd is voor dit moment om het aan te leren.

Ga gewoon lekker buiten rijden met je pony , ga erop en zorg dat je hem zo min mogelijk stoor in zijn rug en mond en als je dan echt er aan toe ben en werk hebt om te gaan lesen ga dan met de de dressuur/ rijkunst verder, bezef heel goed dat dressuur voor het paard is en als je er niks van snapt begin er dan ook niet aan , want zo gaan heel veel paarden dus kapot omdat als je op een fouten maniet traint dat nioet goed is voo rje paard,
Je hebt een leven buiten bokt, wij allemaal denk ik, tenminste dat hoop is, anders heb je maar een saai leven.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 08:09

Dat ik er helemaal niets van snap is ook wat grof gezegd. Maar misschien snap ik er ook helemaal niets van en ligt mijn passie ergens anders. Maar het teken dat ik er keer op keer voor zit te wenen, betekend toch wel dat ik er dringend iets aan wil doen, ik wil nu echt totaal niet de zielege gaan uithangen maar ik zeg maar hoe ik me er keer op keer bij voel. En ik zit echt tot 3 uur snachts alle sites door te lezen en filmpjes te kijken van mensen die les krijgen ivm rechtrichten enzo, maar dus blijkbaar kan ik daar niets uit leren? Bij de filmpjes probeer ik dan ook te kijken hoe het paard loopt, maarja ik kan daar dus beter mijn tijd niet aan verspillen :Y)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:50

hoe groot is die plaat voor je hoofd?

LES, LES, LES, LES

Het is niet alleen het paard dat in een bepaalde houding moet lopen.
Ok jij moet op een bepaalde manier zitten. Bepaalde bewegingen met je heupen, je handen, je oren, je ogen , je grote teen whatever.
Daar heb je IEMAND voor nodig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:04

Stop gewoon even met alles uitzoeken want dan krijg je alleen maar meer het gevoel dat hoe jij het doet nu verkeerd is. Daar heb je niks aan. Hoe meer je leert hoe meer je je beseft hoe weinig je weet.
Je hebt toch een instructrice? Bel haar op spreek 1 lesje af (je had toch geld voor dat pakket) of vraag of je een paar dagen met haar mee mag lopen terwijl ze haar eigen paarden traint en anderen lesgeeft.
Maar echt, stop met van alles zoeken van internet... beter met paarden omgaan/rijden... leer je vooral door bij die dieren in de buurt te zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:57

xTitanic schreef:
F_Orumster schreef:
Met aanmodderen bedoel ik dat je te onervaren bepaalde doelen probeert zelfstandig te bereiken.
Die doelen vallen niet zelfstandig te bereiken, en al helemaal niet door ''aan te modderen'' waarmee ik doel op de slof, waarmee ik doel op dat je wel heel hard zit te vragen om nageving (filmpje, je ziet dat jij stevige kneepjes geeft) en voorkeur geeft aan een pakket ipv een paar lessen die je van dat geld had kunnen betalen. Je begint met aan de voorkant te werken, maar goed ruggebruik en nageven bereik je niet door alleen aan de voorkant te zitten.

Nogmaals, ik vind het juist erg goed van je dat je kritisch naar jezelf kijkt hoor!

Ik probeer helemaal niets aan e voorkant te forceren, die slof ja, dat is fout maar dat is dan ook het enigste.. Ik ga echt niet trekken en sleuren of kneepjes geven om hem nagefelijk te krijgen :n in één filmpje kan je dit niet zien.

Als dat filmpje niet representatief is had je het niet als leidend beeld moeten geven in deze discussie.
Ik zíe op dat filmpje dat je hard vraagt (je ziet het hoofd van het paard ernaar bewegen).
Ik ben er nu wel klaar mee, veel succes en hopelijk snel les.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:57

xTitanic schreef:
aerdenhout1 schreef:

Pff, maar ik heb geen zin om naar instructeurs te zoeken die dan kilometers van je huis wonen. waarom kan dit niet als het goed word uitgelegd in een filmpje? ik weet nu in principe wat er moet gebeuren, ik kan het eens uitproberen en filmen, als het niet juist lijkt kan ik toch maar leren uit mijn fouten..
En een bijrijder, wow geen idee waar ik moet zoeken en ik ga ook niemand vragen die ik niet ken. En het lijkt me onlogisch dat als je iemand vraagt om voor jou je paard bij te rijden dat die dr dan ook nog eens bovenop les geeft? Ik kan me daar niet in vinden dat dit een soort van 'ruil' moet voorstellen want die doet dan twee keer de moeite voor jou.

Dan zou ik goed gaan kijken naar trainingen van b.v Anky, kan je vast veel van opsteken.... meid als het zo makkelijk was hadden we toch geen van allen meer les nodig, maar keken we naar filmpjes van de "grote" ruiters.
Dat je zeker weten dingen kan leren van kijken is waar, maar dan altijd nog met die spiegel aan de kant als je het gaat uitproberen.
Dan wil ik niet l*lig doen, maar met tekenen zal je nu nog geen geld binnen halen vrees ik, gezien de tekeningen in je profiel kan je echt leuk tekenen, maar niet goed genoeg om daar geld voor te vragen.
Dat word toch een baantje bij de AH!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:59

Meid laat je pony lekker op het land staan. Als we konden leren paardrijden en met paarden om te gaan door een filmpje te bekijken waren we allemaal al topruiters en cowboys geweest na het zien van Black Beaty en the Horse Whisperer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:04

Ik heb ook zo'n paard als jij.
Bell was jachtpaard en is daarna manegepaard geweest,compleet verreden met een stevige dosis stalontdeugden.
Ik heb als eerste overgeschakeld naar een dubbelgebroken trensje,mond was beton door het geruk en gepluk van lesklantjes op z'n dikke trensbit.

Daarna LES. Het heeft 1,5 jaar geduurd eer het lukte om z'n lijf beter (ik zeg beter,het is nog altijd niet perfect) te gebruiken. Accepteerd nu beter het bit,aanleuning is stukken beter en ontspant. Afwisselen met springen en buiten rijden,zodat je paard ook zo ontspant en les nemen,echt waar.
Zonder les slenterde ik nog altijd rond.

Mijn paard is trouwes 19 dus leeftijd speelt hierin niet echt een rol :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:12

Maritje1991 schreef:
hoe groot is die plaat voor je hoofd?

LES, LES, LES, LES

Het is niet alleen het paard dat in een bepaalde houding moet lopen.
Ok jij moet op een bepaalde manier zitten. Bepaalde bewegingen met je heupen, je handen, je oren, je ogen , je grote teen whatever.
Daar heb je IEMAND voor nodig.

Wat je vergeten bent zijn je gedachten :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:21

Trouwens er is helemaal geen plaat voor me hoofd, ik besef 100% dat ik alleen maar les moet nemen, maar waar is die plaat voor JULLIE hoofd? moet ik iedereen pb'en ofzo?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:23

Plaat voor ons hoofd??

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:26

Dat ik niet intensief les kan nemen maar wel bv 1x in de maand? maar dan ga ik er nog altijd niet komen want anders zouden jullie zeggen dat is goed 1x in de maand.
Pff tis zo erg zelfs dat ik er heb over gedroomd en dat ik iemand vond die maar 9 euro vraagt voor een les die alles perfect uitlegt etc

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:27

Zielig doen, daar red je het in ieder geval niet mee. De pb die je mij stuurde was enkel verwijtend en beschuldigend en daar heb je niets over 1 keer in de maand les krijgen in gezet hoor!

Ik adviseer in ieder geval die ene keer in de maand les en als je geld hebt om die 100 euro aan dat pakket te betalen, dan zijn er best instructeurs waar je voor dat geld in ieder geval al 5 keer les voor kunt krijgen.

Wij hebben geen plaat voor ons hoofd, maar lezen hier een meisje dat aan de ene kant best zielig is omdat ze geen lessen kan nemen, maar zichzelf eigenlijk nog veel zieliger vindt dan dat.
Er zijn mensen die het nog slechter hebben dan jij! Vergeet dat vooral niet!

En ik denk, dat je moet beginnen met iets minder te WILLEN. Jij wil springen, nou dan zul je eerst een goede dressuurbasis moeten hebben, dus een stapje terug doen. Het is niet voor niets, dat je nog altijd eerst moet kunnen laten zien dat je zelf in staat bent een winstpunt te halen, voordat je mag springen (hier in Nederland tenminste).
Vooruitgang kun je alleen boeken door af en toe een stapje terug te doen en vooral niet meer te willen dan waar je eigenlijk toe in staat bent.

Ja mijn stuk hier is hard, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik enkel het beste met je voor heb!
Wenen heeft hierin nog nooit een ruiter beter gemaakt, dus pak jezelf bij kop en kont en ga klusjes doen ofzo.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 06:48

Ik heb dit vaak herhaald dat ik wel 1 maal in de maand wel les zou kunnen nemen. Of toch voorlopig 2 keer want heb 40 euro gekregen nog dus daar kan ik voorlopig twee lessen uit nemen.
En als ik wil springen, en het niet eens mag omdat ik daar nog niet aan toe ben? Word je dan niet zo een beetje moe van het te zeggen tegen iedereen hier zowat op bokt :') Maar zal hem dus voortaan laten vrijspringen zodat hij het in z'n lijf blijft houden en als het geen kwaad kan gewoon een sprongetje van 50cm? Gelijk dit

En heb al DRIE maal gezegd dat ik ga beginnen tekenen in opdracht voor geld te verdienen en heb nu al 2 opdrachten, maar hier wordt dan weer niet op gereageerd en het wordt lekker genegeerd :) zoals bokt meestal in elkaar zit.
Maar ik ga eens met mijn instructrice samen zitten en praten over wat ik het best kan doen, de volgende les die ik ga nemen ga ik vragen of ze een uur met mij wilt spenderen om zo veel mogelijk uit te leggen over rechtrichten en oefeningen er op te doen.
Oh en ga nu alsjeblieft niet zeggen dat ik de zielige wil uithangen. Ik heb gewoon een moeilijke periode nu en ben nogal rap van slag, de tijd hier in Amerika. Iedereen missen.. vind het echt moeilijk. Gelijk wat me vandaag is overkomen, écht waar f*ck Amerika -O-
Maar jullie zijn niet mij en zien mij als een 'zielig' meisje dat alleen maar 'zielig' wilt doen om toch maar gelijk te krijgen. Maar dit is absoluut niet waar, ik zit te wenen omdat ik het beste wil voor mijn paard en ik op dat moment dan helemaal denk dat er geen oplossing kan zijn. Als ik dan weer 'bij kom' zeg maar, zeg ik ook tegen mezelf dat dit het niet kan oplossen. Maar zijn veel oplossingen daar ben ik dan ook weer van bewust, maar de laatste tijd voel ik mij soms gewoon moe en 'all of a sudden' word gewoon mijn energieknop afgezet.
Bokt heeft echt 80% mij geholpen al, ik was anders nooit op het punt gekomen om te veranderen van techniek, maar die 20% geef ik aan de onzekerheid die ik heb gecreëerd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:02

Dat werd niet genegeerd, er werd gezegd dat er waarschijnlijk niet veel belangstelling voor is.
En sorry, maar alleen voor het goede doel hoeft het voor mij ook niet. Ik steek mijn geld liever in mijn eigen paardensport dan in die van een ander. Een goed doel, daar moet je achter staan toch?

En ik vind je geen zielig meisje, je doet zielig. Wij hoeven niet 10 keer te horen dat je hebt zitten Wenen. Stop die energie in klusjes en niet alleen het tekenen.
Toen ik 15 was stond ik 10 uur in de week vakken te vullen bij AH om mijn lessen te betalen en auto's te wassen en weet ik wat meer.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 07:11

Oh maar nu lees ik een oudere reactie die ik niet eens had gezien.. dat mijn tekeningen geen 20 euro waard zijn? Die in mijn profiel zijn geen recente tekeningen. Kan ik hier dan geen 15/20 euro mee verdienen ofzo? :?
Ik wist dan langs de ene kant dat deze reacties gingen komen dat het me nooit zou lukken om dit aan de hand van tekeningen te verdienen. Maar wie weet hé
Afbeelding
Afbeelding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:13

En als je dan toch zo nodig wil springen doe die beugels dan eens een stuk korter, drijf met je benen in plaats van naar voren en achteren te zwiepen en kom niet boven de sprong al terug in het zadel.
Je paard loopt al met zijn hoofd omhoog naar de sprong is niet ontspannen in de rug, dus kan ook niet ontspannen over de rug springen, maar jij komt wel met een plof weer terug in het zadel. Allemaal dingen, die met de dressuur te maken hebben en dus zelfs bij een hindernis van deze hoogte al van belang zijn.

Je moet niet alleen voor de wie weet of misschien gaan, maar spreek thuis vaste klusjes af of neem een krantenwijk of wata dan ook.