Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:00

Het was ook maar een vergelijking. En ik vind het leuk om western dingetjes te spammen ;)
Normaal blijf je even stilstaan na de stop, maar bij het oefenen voor barrelracing doe je dit niet. Hier kon ik alleen niet zo'n goed filmpje van vinden. Dus aanrennen, 180 graden omkeren en weer vertrekken.

@annelies, ik vind dat je nu wel erg aanvallend reageert. Ik heb wel degelijk gereageerd op wat jij zei, en in de link van paardnatuurlijk is ook veel te vinden. Nogmaals, je 'trekt' je paard absoluut niet 'om', iedereen kan bedenken dat dat fout afloopt. Wat je aanleert is het omzetten van het hoofd, wat vanuit het paard zelf komt. Dat heeft als gevolg dat hij niet of moeilijk meer vooruit kan rennen, waardoor het gevaar voor dan is geweken (voor jou dan, die monsters moeten dan nog even verdwijnen ;) ). Dat is het doel van de ORS. Ideaal is als je paard snel tot stilstand komt, maar hoofdzaak is dat hij niet meer als een speer ervandoor gaat en een gevaar voor jou, zichzelf en zijn omgeving vormt.
Wat ik met vertrouwen bedoel is dat het best OK is om erop te vertrouwen dat je paard geen dingen doet waardoor hij onderuit zou gaan, en dat hij dat zelf ook een beetje in kan schatten (bot gezegd, dat je paard niet achterlijk is :) ). De reden dat ORS werkt is dat een paard zich realiseert dat hij niet kan rennen als hij schuin is, dus hij stopt.
De vergelijking 'zonder zadel en zonder hoofdstel' vind ik een beetje onterecht. Ja ik rijd wel eens zonder zadel op een ouder paardje, en dan doen we oefeningen waarbij ik enkel op mijn zit rijd. Maar een hoofdstel draagt ze dan nog wel. Jup, ik vertrouw haar, dat ze er niet zomaar vandoor schiet, maar ik draag nog wel steeds mijn cap. Maar da's meer vanwege mijn eigen klunzigheid :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:46

En dat vertrouwen vind ik misplaatst, er zijn veel paarden die juist op de ruiter vertrouwen en blindelings een commando zullen opvolgen, er zelf helemaal niet bij stilstaan wat de gevolgen kunnen zijn.
Die zullen dus gewoon in volle galop hun neus naar jouw knie brengen met alle gevolgen van dien.
Dan is er ook een groepje paarden wat dat vertrouwen niet heeft en wéét dat je in rengalop je neus niet naar je knie kunt brengen, die zullen dus het bit vasthouden en doorlopen.

Wat jij vertrouwen in je paard noemt zou dus eigenlijk andersom moeten zijn; gééf je paard het vertrouwen wat hij verdient. Hij vertrouwd jou op zijn rug en vertrouwd dat jij hem niet in akelige situatie's brengt, jij moet erop vertrouwen dat hij geen gekke dingen zal doen. En gééf je paard het vertrouwen dat jij hem niet moedwillig in een situatie zult brengen waarbij er ongelukken kunnen gebeuren.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:37

jensvl schreef:
Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.

Denk jij nu echt dat als een paard verschiet en op de loop gaat dat ie daardoor gaat stoppen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:43

Dat is de hele bedoeling van de ORS dus ik denk dat de mensen die het gebruiken dat inderdaad denken ja.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:44

xTitanic schreef:
jensvl schreef:
Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.

Denk jij nu echt dat als een paard verschiet en op de loop gaat dat ie daardoor gaat stoppen?

Heb jij zelf een paard een ORS aangeleerd en vervolgens meegemaakt dat hij schrok en niet met een ORS te stoppen was?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:46

Peppertree schreef:
One Rein Stop is volgens mij net zoiets als een slofteugel: Degenen die goed genoeg kunnen rijden om het juist te kunnen toepassen......Hebben hem helemaal niet nodig.

Grappig ook wel dat beiden als noodrem kunnen worden gebruikt.

Ik heb hem niet nodig, maar het is een goed hulpmiddel voor mensen die het hun paard JUIST aanleren. Dus niet omtrekken. Op de emoties spelen is iets wat ors doet, en is volgens mij niet schadelijk. Als mensen het niet juist aanleren, dan heb je volledig gelijk, en vind ik het eigenlijk nog slechter dan een slof.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:50

Het nadeel lijkt mij wel dat je pas weet of het werkt als je paard echt een keer goed in paniek raakt. Daar kun je naar mijn idee slecht op trainen. Dan zouden het in ieder geval hele nare trainingen worden..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:07

Daar heb je wel gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:18

anneliesdj schreef:
En dat vertrouwen vind ik misplaatst, er zijn veel paarden die juist op de ruiter vertrouwen en blindelings een commando zullen opvolgen, er zelf helemaal niet bij stilstaan wat de gevolgen kunnen zijn.
Die zullen dus gewoon in volle galop hun neus naar jouw knie brengen met alle gevolgen van dien.
Dan is er ook een groepje paarden wat dat vertrouwen niet heeft en wéét dat je in rengalop je neus niet naar je knie kunt brengen, die zullen dus het bit vasthouden en doorlopen.

Wat jij vertrouwen in je paard noemt zou dus eigenlijk andersom moeten zijn; gééf je paard het vertrouwen wat hij verdient. Hij vertrouwd jou op zijn rug en vertrouwd dat jij hem niet in akelige situatie's brengt, jij moet erop vertrouwen dat hij geen gekke dingen zal doen. En gééf je paard het vertrouwen dat jij hem niet moedwillig in een situatie zult brengen waarbij er ongelukken kunnen gebeuren.

Daar zit ik inderdaad ook een beetje mee ...
Ik vertrouw mijn pony wel dat die weet waar die z'n benen neerzet, maar het is ook zo dat mijn pony (tegenwoordig) alles wil doen om mij te plezieren. Heerlijk werken zo, maar als ik een foute inschatting maak of een raar manoeuvre maak weet ik niet of mijn pony op een seconde tijd (nog niet) beseft dat het niet zo slim is om te luisteren ... Dus ja, ik weet het nog steeds niet :+ Nu kan mijn pony niet eens altijd z'n hoofd inbuigen zonder balans te moeten zoeken terwijl we stilstaan vanaf de grond, dus we hebben nog een laaaange weg te gaan. Ik neem gewoon alles mee onder de vorm van soepel maken, en we zien wel :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:53

Bij mijn eigen paard zou ik genoeg vertrouwen hebben, maar bij andermans paarden waarop je vaak maar een maand rijd (om te hertrainen) heb ik graag een andere vorm van zekerheid. Ik wens je nog graag te zeggen dat ik het belangrijker vind recht te blijven dan tot stilstand te komen bij een paard dat op hol is geslagen. Dus ik ga ze niet omvertrekken. Ik vind het ook overdreven dat je hun neus tot hun schouder trekt. Het werkt al als je het voorbereidende commando gebruikt en het moet niet zo ver doorbuigen vind ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:55

Peppertree schreef:
One Rein Stop is volgens mij net zoiets als een slofteugel: Degenen die goed genoeg kunnen rijden om het juist te kunnen toepassen......Hebben hem helemaal niet nodig.

.

Mooi gezegd .
En de gene die niet kunnen rijden zouden beide niet mogen gebruiken,
Veel ruiters vertrouwen hun eigen dier niet, denk als ze eerst zorgen dat dat in orde is al die onzin niet nodig.

Hwet filmpje met een teugel ziet er op zich wel mooi en rustig uit, maar let op het paard die is alleen maar in aan het buigen en kan niet eens stil en recht staan met zijn hals, je wil niet weten hoe dit aan geleerd word als het paard niet mee werkt , dit paard op het filmpje is al getraint maar zo getraint dat hij geen seconde meer op zijn omgeving let, wat ook niet normaal is voor een paard. Wat me ook op valt is dat het paard eigenlijk steeds zijn lippen strak op mekaar houd, een keer zie je hem wat loslaten/nageven

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:49

Welk filmpje heb je het nu over midgie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:08

Die met een teugel, heb niet alle filmpjes bekeken, maar het lijkt me niet goed voor het paard zijn lijf om hem zo dubbel te vouwen, dan kan het een reflex zijn , maar je zal het eerst aan moeten leren en aangezien er te veel onzekere ruiters zijn die dit gaan doen zullen er veel paarden wat werfels gaan beschadigen omdat het met te veel druk en op een verkeerde manier gedaan word.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:12

Een paard kan van zichzelf al zijn hoofd zo ver buigen hoor :) Wel eens een paard op het land gezien in het dazenseizoen? Die kunnen tot hun gat reiken met hun neus.
Die man die dat met 1 teugel doet, dat is geen one rein stop, maar dat is gewoon het paard gevoelig maken voor de teugeldruk aan één kant. Deze man heeft dit ook niet van de ene op de andere dag gedaan, je moet dit tijdens je training rustig aanleren, steeds een beetje verder inbuigen tot je paard het zonder problemen kan. Gewoon een kwestie van de spieren wat langer maken.
Ben het inderdaad wel met je eens dat er makkelijk mensen verkeerd mee om kunnen gaan, maar daar kennen we allemaal nog wel een paar voorbeelden van (slof, sporen, s&t, noem maar op)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:24

Ik vind dat magrathea het best goed uitlegd.
Ik zou nog wel willen meegeven dat het een sterk vooroordeel is dat mensen die ors gebruiken, hun paard niet vertrouwen. Ik leer het voor de zekerheid wel altijd aan, maar heb het nooit nodig gehad (tot nu toe niet bij mijn eigen paard, dat spijtig genoeg is gestorven in 2011).
Ik denk dat ik mijn paard veel meer vertrouwde dan de meesten ooit hun paard zullen vertrouwen.
Ik heb zonder zadel gereden, gaan staan tijdens de rit op het zadel, zonder dus de teugels vast te hebben, heb delen van de rit zonder teugels gereden (letterlijk er af geklikt), en ga zo maar door. Buiten de rit had ik geen probleem met achter het paard door lopen, of er onder te liggen. Ik heb regelmatig minutenlang onder mijn paard gelegen.
Dit alles vinden sommigen roekeloos, maar ik vind het belangrijk dat jullie weten dat ik deze dingen ook bij andere paarden doe, mits ik ze genoeg vertrouw.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:24

en dit is niet om op te scheppen, maar om te laten zien dat dit vooroordeel fout is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:15

Ik doe dat allemaal ook met mijn paarden en juist daarom vind ik een ORS overbodig én unfair tegenover mijn paard. Als ik die ooit zou gebruiken denk ik niet dat ik daarna nog aan een halster door het bos kan rijden of onder mijn paard door kan kruipen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:36

Tijdens het aanleren wel. Als je het tenminste aanleert op een zachte en goede manier en er genoeg tijd voor neemt. Ik moet zeggen dat ik normaal zeg dat je het paard zo weinig mogelijk moet verplichten (wat je tijdens het oefenen niet doet), maar in een noodsituatie als je paard niet meer naar de gewone hulpen luistert omdat het te bang is, kan dat het paard kalmeren doordat je hem ook ineens laat kijken naar de richting waar volgens hem het gevaar is. Doe je dit met een snok, dan vind ik het ook verkeerd, maar anders vind ik dit nog wel door de beugel gaan.
Het paard blijft een vluchtdier, en er kan naar mijn inzien altijd een situatie (hoe onwaarschijnlijk ook) optreden, waarin het paard zo bang wordt dat je met de alledaagse manier niets meer bereikt. En in plaats van dan aan 2 teugels tegelijk te gaan hangen, is het beter volgens mij om ors toe te passen. Ik denk dat je meer stuk maakt met heel hard aan de teugels te gaan hangen (zoals veel mensen doen op een op hol geslagen paard). Maar het is wel een laatste middel, omdat het wel een redelijke vorm van verplichten is, en ik ben blij dat ik het nog nooit heb moeten gebruiken. Ik ben al wel in situaties terecht gekomen waarin het paard bang was, maar nooit zo bang dat ik het niet kon kalmeren. Ik vind ors dus nuttig omdat een paard, hoe hard je het ook traint, een vluchtdier blijft, en bij angst zal vluchten. Als het erop aankomt, interesseert het paard het echt niet dat jij een goede en vriendelijke ruiter bent en hem altijd hebt verzorgd. Echt niet. Als het er echt op aan komt dat hij heel bang is van iets dan is er maar 1 ding dat hem interesseert en dat is overleven. En overleven doet hij met snelheid en hij kan beter snelheid halen zonder ruiter op zijn rug. Maar spijtig genoeg wordt ors door velen fout aangeleerd. Dan is het compleet fout en gevaarlijk. Je moet weten waar je mee bezig bent. Op de foute manier zijn er spijtig genoeg al paarden onderuit gegaan en met ruiter en al gevallen op hoge snelheid, waarbij dan vaak beide (ruiter en paard) omkomen. Dus als je begint moet je weten wat je doet en hoe je het doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:43

Ik heb nog nooit een dergelijke situatie gehad omdat ik weet hoever ik kan gaan met mijn paarden, kwestie van inzicht.
En ik geloof niet dat als je paard in blinde paniek op de loop gaat dat je vriendelijk zijn hoofd naar je knie kunt vragen, dan zul je toch echt wel wat sterker moeten inkomen.
Daarmee beschadig je het vertrouwen al, bovendien is de kans groot dat je onderuit gaat en als dat gebeurd heb je maanden nodig om dat vertrouwen te herwinnen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:55

In blinde paniek helpt niets meer. Maar ors is er om te voorkomen dat het zo ver komt. Je zegt nu wel dat je weet hoever je kan gaan. Ik denk dat de meesten dat wel weten. Maar er zijn ook situaties die gebeuren zonder dat je er iets aan kan veranderen. Als je te laat bent en het paard is in blinde paniek, is er maar 1 ding dat je zal interesseren. En dat is zo snel mogelijk van je paard geraken. Want een blind paard van paniek is ook echt blind en levensgevaarlijk. Laat het paard dan maar alleen in een muur rennen of op een auto inrennen. Als het zo ver komt vind ik mijn veiligheid belangrijk, omdat je het paard toch niet meer kan helpen. Daar is het dan te laat voor. Dan is het prioriteit om zo snel mogelijk van je paard af te springen. Dan kan je enkel nog vermijden dat jou leven geen gevaar meer loopt. Dat van andere mensen kan je dan niet meer veilig stellen en dat van je paard ook niet. Ik hoop dat niemand dat ooit moet meemaken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:09

En tussen het moment dat hij schrikt, twijfelt en er vandoor gaat zijn er zeker 3 manieren waarop ik ze rustig krijg zonder ORS.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:21

Annelies, je hebt je punt gemaakt. Waarom nog doorgaan.. Ieder zijn meug!

Bij mijn paard nooit gemaakt dat zij mij niet meer vertrouwde na een ORS hoor, eigenlijk het tegendeel...
Ik vind een ORS ook minder kwalijk dan wat ik soms ook zie gebeuren :=

HEt is ook maar net hoe je het uitvoert en waar de persoon zich goed bij voelt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:32

Het is zeker waar dat er eerst nog andere manieren zijn, maar soms gebeurt het dat dat ook niet werkt. Dan is ors zeker niet erg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:06

Maritje1991 schreef:
Annelies, je hebt je punt gemaakt. Waarom nog doorgaan..

Omdat bepaalde vragen bewust ontweken worden.
Maar evengoed, ik was er al wel klaar mee hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:21

Voorgaande pagina's diagonaal doorgelezen maar mensenlief, wat wordt ik hier moe van.
De One Rein Stop is een noodrem waar je je paard op voor moet bereiden.
Het moet een reflex worden, een paard moet op lichte druk reageren en zijn hoofd naar je stijgbeugel brengen.
Maar dat is niet het enige, hij moet de achterhand ook omzetten om de motor uit een eventuele spurt te halen.
Die combinatie van die twee zorgt ervoor dat het paard stopt en niet ongecontroleerd aan de kletter kan.
En nee, je begint niet door met alle kracht het neusje naar die stijgbeugel of singel te trekken. Je begint vanaf de grond, met touwhalster, en als je het goed doet, kun het uiteindelijk zonder optoming.
Dat ts initieel geen correcte filmpjes kan vinden, betekent dat dan dat de ORS per definitie fout is?

Misschien leuk om eens wat andere filmpjes te plaatsen teneinde degenen die nog steeds bereid zijn om over de rand van hun bord te kijken, wat anders voor te schotelen.

Want onthoudt: a mind is like a parachute, it only works when it is open.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4