Normaal blijf je even stilstaan na de stop, maar bij het oefenen voor barrelracing doe je dit niet. Hier kon ik alleen niet zo'n goed filmpje van vinden. Dus aanrennen, 180 graden omkeren en weer vertrekken.
@annelies, ik vind dat je nu wel erg aanvallend reageert. Ik heb wel degelijk gereageerd op wat jij zei, en in de link van paardnatuurlijk is ook veel te vinden. Nogmaals, je 'trekt' je paard absoluut niet 'om', iedereen kan bedenken dat dat fout afloopt. Wat je aanleert is het omzetten van het hoofd, wat vanuit het paard zelf komt. Dat heeft als gevolg dat hij niet of moeilijk meer vooruit kan rennen, waardoor het gevaar voor dan is geweken (voor jou dan, die monsters moeten dan nog even verdwijnen

Wat ik met vertrouwen bedoel is dat het best OK is om erop te vertrouwen dat je paard geen dingen doet waardoor hij onderuit zou gaan, en dat hij dat zelf ook een beetje in kan schatten (bot gezegd, dat je paard niet achterlijk is

De vergelijking 'zonder zadel en zonder hoofdstel' vind ik een beetje onterecht. Ja ik rijd wel eens zonder zadel op een ouder paardje, en dan doen we oefeningen waarbij ik enkel op mijn zit rijd. Maar een hoofdstel draagt ze dan nog wel. Jup, ik vertrouw haar, dat ze er niet zomaar vandoor schiet, maar ik draag nog wel steeds mijn cap. Maar da's meer vanwege mijn eigen klunzigheid