Ik heb met Regina, in het begin les gehad van iemand die ik goed kende, die vrouw kan vreselijk goed les geven en ik heb echt bewondering voor hoe ze haar eigen paarden rijdt. maar op de één of andere manier ging het gewoon niet, als ze mij les gaf met Regina. Ik luisterde echt wel naar haar en had er ook alle vertrouwen in dat ze wist waar ze het over had. In het begin gingen we ook wel vooruit, maar met hoeveel gevechten dat wel niet gepaard is gegaan, en op den duur gingen we ook nauwelijks meer vooruit.
Ik heb toen les genomen van Janine (Kyra op bokt). Ik kende haar verder helemaal niet, en had ook weinig idee van op welke manier ze les geeft. Toch heb ik haar dat vertrouwen gegeven, en netjes geluisterd naar wat ze zei, in het begin vond ik 'r wat te lief voor Regina, maar heb me daar maar bij neergelegd (dit was ook echt tegengesteld aan mijn vorige instructrice. Ze hadden hetzelfde doel, alleen de manier waarop was totaal verschillend). Nu blijkt dat Regina, gewoon een wat lievere aanpak nodig heeft. Ze is in die paar lessen die ik nu van Kyra heb gehad, zo vreselijk vooruit gegaan en het is ook een veel fijner paard geworden om mee te werken.
Had ik in het begin alleen m'n eigen gevoel gevolgd, en niet naar Kyra geluisterd, dan had Regina nooit zo gelopen nu
. 

) hoeft voor te kauwen. En dat wederzijds vertrouwen bouw je op in de loop van de tijd.

) die mijn mening en gevoel respecteren en serieus op mijn vragen ingaan. Daardoor heb ik zelf de laatste jaren veel beter geleerd hoe en waarom ik aan het rijden ben en wat de gedachtegang achter een bepaalde aanpak is. Dat sluit aan bij mijn aard (ben erg analytisch ingesteld) en helpt me ook als ik zelf train. Juist door die instelling van mijn instructeurs is dat vertrouwen "als zij het zeggen is het goed" ontstaan en daarom hebben ze dus "altijd gelijk". En ik denk dat dat voor meerderen hier geldt. Juist door een gezond kritische houding ontstaat vertrouwen en verstand van zaken.