Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Chaos schreef:Ik train een paard dat ook meer dan 30 km verderop staat. Ga er ook mee starten (zijn dochter en mams). Voor het beleren zijn ze een maand bij mij op stal geweest, want een paard moet het gewoon worden. Als ze alles eenmaal kennen kunnen je met een keer in de week wel af. Maar in de begin periode is dat gewoon veelal te weinig!
Je kunt ook niet van jullie Shettie verwachten dat hij netjes zijn best doet met zo veel tijd tussen de trainingen. Hij snapt immers niet dat hij 6 dagen mag doen en laten wat hij wil, en op dag 7 moet hij ineens luisteren naar twee meisjes???
Een paard leert door herhaling. Herhaling maakt gewoonte.
Het paard moet dus bijv. 5x iets goeds doen om het als gewoonte te kunnen zien. Dan pas begrijpt een paard wat je vraagt. Maar het kan ook maar zo zijn dat je iets 10x moet herhalen en uitleggen voordat de pony het begrijpt.
Andersom werkt het ook.
Leert de pony dat hij zich los kan rukken en dat is hem een keer of 6 gelukt, zal hij dit blijven proberen want het lukt immers altijd. Het is een gewoonte. Waarom werken als je ervoor weg kunt rennen?
Daar begint het leer proces. De pony moet dus eerst 10x leren dat hij zich niet los mag/kan rukken, voordat hij dat opgeslagen heeft.
Consequentie, geduld, eerlijkheid. Dan kom je er wel.
Mits je ook bereid bent te leren, stil te staan bij wat je doet en waarom je iets doet.
Lezen en luisteren.
capopjekop schreef:Je kunt toch vragen aan de eigenaresse of er een verzorgster uit de buurt bij mag komen? Dan kunnen jullie onder begeleiding aan het werk en kost het ook minder geld, want dan kun je de kosten delen.
DoxLover schreef:capopjekop schreef:Je kunt toch vragen aan de eigenaresse of er een verzorgster uit de buurt bij mag komen? Dan kunnen jullie onder begeleiding aan het werk en kost het ook minder geld, want dan kun je de kosten delen.
Ja maar het probleem is ... Of ze hebben daar al paarden en zijn te groot voor de shetties of ze hebben niks met paarden en als we een vinden woont die bij ons in de buurt
DoxLover schreef:IndianLady schreef:Hoelang is het geleden dat de foto's gemaakt zijn?
Ehhm 2 week geleden?
capopjekop schreef:Je kunt toch vragen aan de eigenaresse of er een verzorgster uit de buurt bij mag komen? Dan kunnen jullie onder begeleiding aan het werk en kost het ook minder geld, want dan kun je de kosten delen.
IndianLady schreef:Hoelang is het geleden dat de foto's gemaakt zijn?

Wat wel lastig is is om het geduld op te brengen dat je nodig hebt om niet te snel te gaan als je maar 1x per week komt (als je een mens bent dus).capopjekop schreef:Die kinderen zijn vaak nog niet de beste ruiters, want ze zijn nog erg jong. En om te beleren heb je ervaring nodig, dus dat kan een meisje uit groep 4 echt nog niet. Mijn bijrijdster is 11 jaar, maar erg klein voor haar leeftijd. Ze is niet snel onder de indruk en dat heeft Hans nodig, want hij is een bangepoepert. Gisteren met rijden waaide het hard en toen schrok hij steeds in de hoek en dan gaf ie een bok. Daarna gaf ik haar tips om de aandacht bij haar te houden en toen reden ze heel netjes door de bak heen. Mocht je nou niemand kunnen vinden om te rijden dan zou ik me gewoon richten op mennen, dat is ook leuk en dan weet je zeker dat je niet te groot bent enz.
Verder ga ik met de post van Chaos mee. Eerst moet de opvoeding goed zijn, voordat je verder gaat.

`