Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:05

Ik train een paard dat ook meer dan 30 km verderop staat. Ga er ook mee starten (zijn dochter en mams). Voor het beleren zijn ze een maand bij mij op stal geweest, want een paard moet het gewoon worden. Als ze alles eenmaal kennen kunnen je met een keer in de week wel af. Maar in de begin periode is dat gewoon veelal te weinig!

Je kunt ook niet van jullie Shettie verwachten dat hij netjes zijn best doet met zo veel tijd tussen de trainingen. Hij snapt immers niet dat hij 6 dagen mag doen en laten wat hij wil, en op dag 7 moet hij ineens luisteren naar twee meisjes???

Een paard leert door herhaling. Herhaling maakt gewoonte.

Het paard moet dus bijv. 5x iets goeds doen om het als gewoonte te kunnen zien. Dan pas begrijpt een paard wat je vraagt. Maar het kan ook maar zo zijn dat je iets 10x moet herhalen en uitleggen voordat de pony het begrijpt.

Andersom werkt het ook.

Leert de pony dat hij zich los kan rukken en dat is hem een keer of 6 gelukt, zal hij dit blijven proberen want het lukt immers altijd. Het is een gewoonte. Waarom werken als je ervoor weg kunt rennen?

Daar begint het leer proces. De pony moet dus eerst 10x leren dat hij zich niet los mag/kan rukken, voordat hij dat opgeslagen heeft.

Consequentie, geduld, eerlijkheid. Dan kom je er wel.
Mits je ook bereid bent te leren, stil te staan bij wat je doet en waarom je iets doet.

Lezen en luisteren.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:11

Chaos schreef:
Ik train een paard dat ook meer dan 30 km verderop staat. Ga er ook mee starten (zijn dochter en mams). Voor het beleren zijn ze een maand bij mij op stal geweest, want een paard moet het gewoon worden. Als ze alles eenmaal kennen kunnen je met een keer in de week wel af. Maar in de begin periode is dat gewoon veelal te weinig!

Je kunt ook niet van jullie Shettie verwachten dat hij netjes zijn best doet met zo veel tijd tussen de trainingen. Hij snapt immers niet dat hij 6 dagen mag doen en laten wat hij wil, en op dag 7 moet hij ineens luisteren naar twee meisjes???

Een paard leert door herhaling. Herhaling maakt gewoonte.

Het paard moet dus bijv. 5x iets goeds doen om het als gewoonte te kunnen zien. Dan pas begrijpt een paard wat je vraagt. Maar het kan ook maar zo zijn dat je iets 10x moet herhalen en uitleggen voordat de pony het begrijpt.

Andersom werkt het ook.

Leert de pony dat hij zich los kan rukken en dat is hem een keer of 6 gelukt, zal hij dit blijven proberen want het lukt immers altijd. Het is een gewoonte. Waarom werken als je ervoor weg kunt rennen?

Daar begint het leer proces. De pony moet dus eerst 10x leren dat hij zich niet los mag/kan rukken, voordat hij dat opgeslagen heeft.

Consequentie, geduld, eerlijkheid. Dan kom je er wel.
Mits je ook bereid bent te leren, stil te staan bij wat je doet en waarom je iets doet.

Lezen en luisteren.

dankje voor je reactie we zullen er wat aan doen. Het probleem is dat er geen een mogelijk is om er meerdere keren heen te gaan of hem hier heen te halen :(

capopjekop

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:12

Je kunt toch vragen aan de eigenaresse of er een verzorgster uit de buurt bij mag komen? Dan kunnen jullie onder begeleiding aan het werk en kost het ook minder geld, want dan kun je de kosten delen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:13

capopjekop schreef:
Je kunt toch vragen aan de eigenaresse of er een verzorgster uit de buurt bij mag komen? Dan kunnen jullie onder begeleiding aan het werk en kost het ook minder geld, want dan kun je de kosten delen.

Ja maar het probleem is ... Of ze hebben daar al paarden en zijn te groot voor de shetties of ze hebben niks met paarden en als we een vinden woont die bij ons in de buurt

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:15

Voor iedereen het wil weten zo ziet de shet er uit ! :Afbeelding Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:16

Hoelang is het geleden dat de foto's gemaakt zijn?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:17

IndianLady schreef:

Ehhm 2 week geleden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:17

DoxLover schreef:
capopjekop schreef:

Ja maar het probleem is ... Of ze hebben daar al paarden en zijn te groot voor de shetties of ze hebben niks met paarden en als we een vinden woont die bij ons in de buurt

Goed zoeken, dan lukt het wel. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik een passende ruiter had voor mijn shetten. En rijden hoeft toch niet perse, jullie willen haar ook beleren voor de wagen, dat kan zelfs met een volwassenen, ik men zelf ook met mijn shetten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:18

Dat geeft niet, dat jullie maar weinig komen, maar dan duurt het ook allemaal VEEL LANGER.
Maar trek er dan gewoon heel veel tijd voor uit, het komt allemaal vast goed.
Het probleem is alleen dat jonge meiden graag snel resultaat willen. Zo snel mogelijk erop zitten of zo snel mogelijk voor de kar binden. Zo werkt dat niet, een paard beleren heeft tijd nodig.

Streng zijn maar nooit boos blijven.

Begin met wandelen, gewoon in de wei. De pony moet altijd schuinnaast je lopen, rechts van je. Hij mag je niet voorbij. Begin met stappen, en veel oefenen met halthouden. Als jij stil staat moet de pony ook stil staan, hij mag je niet voorbij lopen. Dan leer je hem dat hij ook moet blijven staan als jij een paar pasjes al weg loopt, hij moet leren WACHTEN.

Als het stappen en halt houden goed gaat leer je hem vanuit halthouden wijken voor druk. Daarmee bedoel ik niet het wijken in de dressuurproefjes, maar de pony moet opzij als jij dat vraagt. De pony moet met de billen naar links of rechts draaien als jij het vraagt (heup om) maar ook de voorhand en de schouder moeten naar links of rechts als jij dat vraagt (schouder om).

Als dat goed gaat ga je beginnen met achterwaarts, de pony moet uiteindelijk leren dat hij -als je naar de borst wijst, knipt met je vingers of zegt: TERUG- op een commando ALTIJD achterwaarts moet gaan.

Als dat allemaal goed gaat ga je beginnen met draven aan de hand, longeren komt pas DAARNA.

Ook met poetsen ben je contstant aan het opvoeden. De pony moet stilstaan. Niet bijten. Niet hangen. Niet weg willen lopen etc. Ook als je paard vast staat moeten ze altijd netjes om willen en JULLIE persoonlijke ruimte accepteren.

Het is ook niet schattig als een paard vaak met het hoofd tegen je aan duwt.

Maar goed, genoeg te doen voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-05-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:19

DoxLover schreef:
IndianLady schreef:

Ehhm 2 week geleden?

Dan zou ik al helemaal niet op het dier gaan zitten. Al was het maar voor 2 minuutjes.

Beestje is hartstikke mager, totaal onbespierd en ik neem aan dat jullie er ook nog eens te groot voor zullen zijn.
Laatst bijgewerkt door Onali op 27-05-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:19

[
capopjekop schreef:

Ja maar het probleem is ... Of ze hebben daar al paarden en zijn te groot voor de shetties of ze hebben niks met paarden en als we een vinden woont die bij ons in de buurt[/quote]

Goed zoeken, dan lukt het wel. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik een passende ruiter had voor mijn shetten. En rijden hoeft toch niet perse, jullie willen haar ook beleren voor de wagen, dat kan zelfs met een volwassenen, ik men zelf ook met mijn shetten.[/quote]

Heel erg bedankt we hadden daar niet aan gedacht .. We zaten ook nog te denken voor een klein meisje uit ong. groep 4 om te helpen beleren dan leert ze het misschien beter

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:20

[
IndianLady schreef:

Ehhm 2 week geleden?[/quote]

Dan zou ik al helemaal niet op het dier gaan zitten. Al ws het maar voor 2 minuutjes.

Beestje is hartstikke mager, totaal onbespierd en ik neem aan dat jullie er ook nog eens te groot voor zullen zijn.[/quote]

Nee is niet harstikke mager ? DA is geweest en zei dat ze goed op gewicht is

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:21

Nee nee nee.

Geen jonge meisjes uit groep 4 vragen. Die missen ervaring en je kunt het niet maken!!!!

Wat als dat meisje valt en haar nek breekt? Veels te jong.

Laat het rijden het eerst komende jaar sowieso maar zitten. Jullie pony is daar niet aan toe. Kijk maar naar de foto.

En ik dacht dat je mijn post net gelezen had!!! :(

EERST NETJES LEREN MEE LOPEN AAN DE HAND. EN AANGEZIEN JULLIE MAAR HEEL AF EN TOE KUNNEN KOMEN GAAT ER EEN HELE LANGE TIJD OVERHEEN VOOR DAT JE DE OPVOEDING PERFECT VOOR ELKAAR HEBT EN ER VERDER MEE KUNT GAAN WERKEN!
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-05-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:22

Volgens mij kun je een pony best trainen als je maar 1x per week komt, het gaat alleen een stukkie trager :D Wat wel lastig is is om het geduld op te brengen dat je nodig hebt om niet te snel te gaan als je maar 1x per week komt (als je een mens bent dus).

Volgens mij is dit het probleem; die pony staat daar maar te staan en 1x per week komen jullie. Die pony denkt; ha leuk, actie! En gaat paardespelletjes spelen (lees bijv. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/pnh/index.htm een rustig door als je niet naar de pony kunt gaan). Waarschijnlijk heeft hij dan energie voor tien! En dat gaat tegen je werken als je pech hebt (en een eigenwijze pony).

Wanneer doet het paard vooral moeilijk?

De volgorde van het paard trainen is: eerst op de grond controle hebben in stap, draf, galop. Je geeft aan dat de pony niet zo best meeloopt in stap, maar makkelijker in draf... dat is wat ik bedoel met energie teveel! Probeer haar in alle gangen goed te kunnen controleren, zorg dat ze vooruit achteruit en opzij gaat als jullie het vragen, eerst in stap, dan in draf. Pas als het longeren (ook in galop) goed gaat kun je er zonder dat iemand de pony vast heeft op gaan rijden.

SUCCES!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:22

Die kinderen zijn vaak nog niet de beste ruiters, want ze zijn nog erg jong. En om te beleren heb je ervaring nodig, dus dat kan een meisje uit groep 4 echt nog niet. Mijn bijrijdster is 11 jaar, maar erg klein voor haar leeftijd. Ze is niet snel onder de indruk en dat heeft Hans nodig, want hij is een bangepoepert. Gisteren met rijden waaide het hard en toen schrok hij steeds in de hoek en dan gaf ie een bok. Daarna gaf ik haar tips om de aandacht bij haar te houden en toen reden ze heel netjes door de bak heen. Mocht je nou niemand kunnen vinden om te rijden dan zou ik me gewoon richten op mennen, dat is ook leuk en dan weet je zeker dat je niet te groot bent enz.

Verder ga ik met de post van Chaos mee. Eerst moet de opvoeding goed zijn, voordat je verder gaat.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:25

capopjekop schreef:
Die kinderen zijn vaak nog niet de beste ruiters, want ze zijn nog erg jong. En om te beleren heb je ervaring nodig, dus dat kan een meisje uit groep 4 echt nog niet. Mijn bijrijdster is 11 jaar, maar erg klein voor haar leeftijd. Ze is niet snel onder de indruk en dat heeft Hans nodig, want hij is een bangepoepert. Gisteren met rijden waaide het hard en toen schrok hij steeds in de hoek en dan gaf ie een bok. Daarna gaf ik haar tips om de aandacht bij haar te houden en toen reden ze heel netjes door de bak heen. Mocht je nou niemand kunnen vinden om te rijden dan zou ik me gewoon richten op mennen, dat is ook leuk en dan weet je zeker dat je niet te groot bent enz.

Verder ga ik met de post van Chaos mee. Eerst moet de opvoeding goed zijn, voordat je verder gaat.

Nee oke dat met die jonge ruiters hadden we nog niet aan gedacht ....

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:31

Wat een schatje zeg!
Vanaf zo'n foto kan je niet zien of ze te dun is. Dat vind ik wel heel knap als je dat ziet...

Misschien is het slim als jullie les gaan nemen in lange lijnen? Er zijn genoeg mensen die dat doen.
Of je koopt een leuke dvd waarop alles wordt uitgelegd. Van Piet Bakker bijvoorbeeld. Als je op youtube zoekt vind je ook al wat filmpjes van hem. :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:32

NiKip schreef:
Wat een schatje zeg!
Vanaf zo'n foto kan je niet zien of ze te dun is. Dat vind ik wel heel knap als je dat ziet...

Ze zit erg slecht in haar vacht, haar achterkant is gewoon spierloos, net als haar nek. Ze zou er wat gezonde kilo's bij mogen hebben.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:35

Om bij een paard te beoordelen of hij goed op gewicht is moet je ook voelen, vind ik. Niet alleen kijken.
Pony staat in een hele rare hoek. Dus de achterhand kan je zo niet goed beoordelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:37

En jij kan niet zien of er wel of geen spieren opzitten op de achterhand? :')`

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:44

Pony is nooit goed getraind en net drie jaar oud, tuurlijk is die niet goed in de bespiering en dus is het ook beter om er nog lekker niet op te gaan zitten. ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:48

IndianLady schreef:
En jij kan niet zien of er wel of geen spieren opzitten op de achterhand? :')`

Niet vanaf deze foto nee.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:50

Ik kan toch van deze foto's echt wel zien dat dit geen topfitte pony is.. Zo slecht in haar vacht en je ziet de ruggengraat helemaal. Zal niet erg lekker zitten zonder zadel...

Dus... Rustig aan en aan een ervaren iemand vragen waarom de pony stout doet, misschien is het heel makkelijk op te lossen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:17

Heb net het hele toppic doorgelezen en het komt op mij over alsof de eigenaar van de pony jullie gebruikt om haar problelem op te lossen. Iedere weldenkende eigenaar die als doel heeft zijn of haar pony te laten beleren laat dit niet doen door meisjes van 12 die 1 keer in de week kunnen komen. dan nog niet te spreken over het risico de eigenaar deze lieve meiden laat lopen. Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk. Als de eigenaar ook niet bereid is zelf tijd/ geld en energie in te steken was ik er als verzorger mee gestopt en had ik een andere leuke en veiligere verzorgpony gezocht.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:26

Heb net het hele toppic doorgelezen en het komt op mij over alsof de eigenaar van de pony jullie gebruikt om haar problelem op te lossen. Iedere weldenkende eigenaar die als doel heeft zijn of haar pony te laten beleren laat dit niet doen door meisjes van 12 die 1 keer in de week kunnen komen. dan nog niet te spreken over het risico de eigenaar deze lieve meiden laat lopen. Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk. Als de eigenaar ook niet bereid is zelf tijd/ geld en energie in te steken was ik er als verzorger mee gestopt en had ik een andere leuke en veiligere verzorgpony gezocht.

ook ik heb net het hele topic gelezen en ben het er ook helemaal mee eens. Mijn kinderen zouden het ook nog niet eens mogen van mij. maar dat komt door mijn jaren ervaring het jongen paarden.