Dressuurwedstrijden met springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Dressuurwedstrijden met springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 04:53

Goh TS, ik denk dat je maar moet stoppen met wedstrijden rijden. Met zo'n houding ga je er natuurlijk nooit komen...

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:56

Man mensen doe eens normaal! Als je goed kijkt gaat het me niet enkel om te winnen, ik wil me vooral amuseren. Maar met zulke partijdige omstandigheden is het zeker niet motiverend om iedere week alles op alles te zetten terwijl ik en mijn paard meer plezier uit het springen halen. Ik wilde enkel weten wat jullie dachten over de beslissing om te gaan springen. Niet alles wat jullie nu uitkramen. Sommigen geven tips waar ik iets aan heb, anderen vinden het plezant iemand af te breken zonder te kennen. Voor mij hoeft dit topic niet meer. Hier heb ik niks aan, al die reacties op mijn houding. Als mijn houding echt zo negatief was deed ik dit niet met mijn paard. Ik heb veel mensen tegengekregen die zeiden dat hij levensgevaarlijk was en dat ik ermee zou verongelukken. Ik heb steeds voor mijn paard gekozen. Ik heb onder hem gelegen, ik heb door de omheining gelegen, ik heb vanalles meegemaakt met hem, maar ik zette door. Nu heb ik een paard waar ik alles mee doe. Ik had nooit doorgezet als ik geen karakter had. Nu wil ik opnieuw voor mijn paard kiezen, bij het springen bloeit hij helemaal open, geen verzet, enthousiast,... . Daarom vroeg ik jullie raad. En als ik en verschillende medecollegas bij mijn op wedstrijd het gevoel hebben dat er deels op afstamming en naam jureren is dat zo. Daarom is het een topic, om je gevoel bij iets te uiten. Als ik wat gedemotiveerd ben omdat we altijd hard werken en dit seizoen nog geen fantsoenlijke punten hebben gekregen. Kan niemand dat gevoel veranderen, ik heb genoeg tegenslagen gekend om te weten dat je moet doorzetten. Ik ben ook niet zo ingesteld dat ik steeds moet winnen. Dat potentieel heeft mijn paard trouwens niet. Punten boven de 60 zijn vaak wel verdiend vinden zowel ik als de collegaruiters. Ik ben trots op wat ik met mijn paardje doe. Dus stop maar met het beoordelen van mijn houding want je kent onze geschiedenis niet! Ik kan er een boek over schrijven. Als je echt iemand wilt vooruithelpen zal het al zeker niet lukken met de commentaren die sommigen geven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:13

maar wat is dan eigenlijk het probleem?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:30

Ik zit ermee of ik wel de juiste beslissing neem. Zijn er nog mensen die dat gedaan hebben. Wat vinden zij van deze beslissing?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:35

ik zou het gewoon doen. Jij word niet blij van dressuur, paard vind springen ook leuker, gewoon doen!

ik ben zelf van plan eerst een beetje rond te kachelen in de dressuur, ik wil wel genoeg punten halen in B en misschien overgaan naar de L1 , maar hoger hoeft voor mij ook echt niet, doe ik mezelf en mijn paard geen plezier mee. Springen vinden we allebei erg leuk, maar ik wil eerst de basis goed hebben voor ik dat ga doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:37

liesdix schreef:
Ik zit ermee of ik wel de juiste beslissing neem. Zijn er nog mensen die dat gedaan hebben. Wat vinden zij van deze beslissing?

Er zijn toch 1000en mensen die enkel springen?
Ik snap echt niet goed waarom je doet alsof dit een zware keus is.
Jij vind dressuur wedstrijden niet leuk, paard ook niet, voila...keuze gemaakt.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:44

Dressuur als basis is ook super, het schakelen in tempo helpt veel bij het verkeerd uitkomen in hindernissen. Ik zit nu aan stap-galop en omgekeerd, middendraf, middengalop, keertwending, achterwaarts.. op de wedstrijd. De training bevat ook contragalop, verkleinen van de volte in galop, schouderbinnenwaarts, wijken,... Ik denk dat de dressuur wel genoeg bevestigd is om correct en paardvriendelijk te springen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:49

Maar je hoeft toch geen wedstrijden te rijden om dressuurmatig te trainen :?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:54

ts, ik begrijp nog steeds niet helemaal wat dan precies het probleem is. Je zegt dat je dressuurmatig goed genoeg bent om te gaan springen, en je zegt dat je wilt weten of je de goede beslissing neemt, en of dat andere dit ook hebben gedaan.
Feit is dat je om te gaan springen een winstpunt in de dressuur nodig hebt, dus iedereen heeft de overstap dressuur-springen gemaakt.
De enige reden waarom het een slechte beslissing zou zijn is als je paard dressuurmatig nog niet correct genoeg is om veilig te gaan springen.
ik zie geen probleem :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:38

als hij het leuk vind zeker doen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:12

Ik heb de beslissing genomen om te gaan springen. Met mijn nieuwe springpaard ben heb ik nog nooit een dressuurwedstrijdje gedaan. Ik heb haar nu ingeruild tegen mijn oude pony die niet meer kan springen, dus ik stop met de wedstrijden. Ik geef hem er geen plezier mee om dressuur te starten (al heeft hij wel echt de potentie) dus start ik helemaal niet. Soms een onderling springwedstrijdje 20-40cm :P morgen de eerste!

TS, als ik jou was zou ik gewoon stoppen met dressuurwedstrijden, en verder gaan met springen. 1 springlesje in de week en een springwedstirjdje (als je niet zo vaak start dan 2x per week springen?) en voor de rest lekker dressuurmatig trainen, buitenritje in de zoveel tijd en thats it!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:35

Thanx allemaal, dit bedoelde ik met het topic! Fijn nu de reacties te krijgen die betrekking hebben op wat ik bedoelde! Ik traint zeker dressuurmatig, ik maak regelmatig buitenritten,... heel belangrijk. Ik wist alleen niet of het geen te drastische omschakeling is. Ik voel me er goed bij en mijn paard ook... Dank jullie!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:56

Ik rijd met mijn BWP paard dressuurwedstrijden. Hij is springgefokt (President is de vader, Clinton is de grootvader). In niveau 0 maakte ik vaak veel kans op een prijs en na een jaar moest ik al overgaan naar niveau 1. Hierin verwachten ze al snel wat spectaculairs, oprichting, verende gangen, explosieve middendraf, galop-stap, stap-galop,... . Nu moet ik zeggen dat mijn Dixy nu eenmaal niet die spectaculaire dressuurgangen heeft en ik beland al snel achteraan de lijst. Hij wordt wel beter maar die andere dressuurpaarden lopen al zo vanzelf,.. . Ik ben onlangs beginnen springen met hem en hij doet het echt supergraag, hij is veel enthousiaster en doet echt zijn best. Ik deed uit nieuwsgierigheid een oefenjumping meegedaan in de 70 cm clearround en de 80 cm met barrage. En ja 2x foutloos en een 4e plaats in de 80 cm. Zien jullie een kans om die megadressuurpaarden eens te verslaan met mijn springer of kan ik beter mijn eigen gevoel volgen en gaan springen waar ik en mijn paard goed in zijn en graag doen? Dressuur is de basis, maar ik bedoel dan vooral de wedstrijden.
Enkele foto's van mijn lieve Dixy, aja links is hij blind

ik heb alleen dit gelezen. en ik weet niet wat voor verschil van nederland en belgie en wat de nivau's doen wij hebben namelijk B,L1,L2,M1,M2,Z1,Z2 en zzlicht in onze basis sport.
maar ik weet wel dat je met een springpaard echt weel ver kunt komen in dressuur. maar dat het wel heel moeilijk is om te winnen van een echt dresuurpaard wat ook nog eens spectacutair kan lopen. maar als het goed is moet je wel gewoon de punten krijgen die je vedient, winnen word dan een ander vehaal daarvoor is jou springpaard niet spectaculair genoeg voor zoals je het zelf al zegt. met een springpaard dat wel spectaculair loopt word het weer makkelijker om ze te verslaan. en het moet wel leuk bijven om op wedstrijd te gaan. als je liever wil gaan springen moet je dat zeker doen. maar blijf thuis wel werken aan je dressuur.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 09:49

Dank je unioning! Aan dat soort dingen heb ik nu iets!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:01

geen dank ik hoop dat je er echt iets aan hebt en er ook wat mee kunt.