Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:59

ha ha dat klopt.....had ik ook al eerder willen zeggen Haha! Nagelbijten / Gniffelen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:05

Sjuimpje schreef:
Ik heb nu een dag van hem meegemaakt en ik ben geen één combi tegengekomen die inderdaad de potentie, inzicht, feeling en kwaliteiten hadden om op dat niveau mee te draaien. (incl. mijzelf)

Om mijzelf nog maar even te quoten, dit had ik op pagina 2 al geplaatst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:12

Sjuimpje"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik heb nu een dag van hem meegemaakt en ik ben geen één combi tegengekomen die inderdaad de potentie, inzicht, feeling en kwaliteiten hadden om op dat niveau mee te draaien. (incl. mijzelf)

Om mijzelf nog maar even te quoten, dit had ik op pagina 2 al geplaatst Haha!
[/quote]

Ik had het hele topic niet doorgelezen.........maar het komt op hetzelfde neer dus Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:21

Buiten dat denk ik dat juist mensen met ambitie hun paard veel eerder af zullen laten keuren dan dat ze ooit bij AdB terecht komen.
Vaak hebben die mensen al goede instructie en betekent een 3-tje of 4-tje op foto's voor sportpaarden en de mensen met ambitie einde verhaal.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:03

Wat ook meespeelt is dat maar heel weinig mensen kunnen zien of een paard echt zuiver loopt. Ik zie vaak genoeg paarden lopen die imo niet regelmatig zijn maar waarvan de eigenaar vindt dat hij zuiver loopt.
Die onregelmatigheid, ja dat is in het begin zo, maar als hij warm is is dat weg. Oftewel, we rijden hem er wel even "doorheen". Veel mensen betitelen een paard dat niet voorwaarts wil omdat hij pijn heeft als een lui paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:14

Belker schreef:
Wat ook meespeelt is dat maar heel weinig mensen kunnen zien of een paard echt zuiver loopt. Ik zie vaak genoeg paarden lopen die imo niet regelmatig zijn maar waarvan de eigenaar vindt dat hij zuiver loopt.

Dat is heel waar wat je daar zegt.

Citaat:
Die onregelmatigheid, ja dat is in het begin zo, maar als hij warm is is dat weg. Oftewel, we rijden hem er wel even "doorheen". Veel mensen betitelen een paard dat niet voorwaarts wil omdat hij pijn heeft als een lui paard.

Nog zoiets, de kreet "na een kwartiertje loopt ie prima hoor", braaf zijn ze eigenlijk he, die paarden? Het slecht starten is volgens mij een van de kenmerken van HKO.
De fout die mensen maken is dus te denken dat het allemaal wel meevalt omdat ie na een kwartiertje goed loopt. Als je dat elke dag mee moet maken, dan is het niet goed.

Ambitie? Zodra je paard slachtoffer wordt van de ambitie van de ruiter, dan is er iets falikant mis volgens mij. Als je om ambitie naar de poeiers grijpt, dan ben je niet zuiver bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:20

Belker schreef:

OK dan!
Helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:41

Inderdaad Belker, daar loop ik ook zeer regelmatig tegen aan. Denken mensen dat hij rad loopt, maar dat doet het paard helemaal niet.

Dit viel mij ook op bij ADB, hij riep ET VOILA en hij loopt weer goed. En dan stond je erbij en dacht: GOED?????????????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:19

Bij AdB moet je je opvattingen over recht, goed en zuiver gewoon een beetje bijstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:27

Ik zou met een paard met hoefkatrolontsteking in ieder geval niet proberen de top te bereiken met springen. Sterker nog, ik zou er helemaal niet meer mee springen. Maar het topic op HAW ging over dressuur. In principe denk ik dat het voor een paard met hoefkatrolontsteking JUIST BETER is om op niveau te lopen. Hoe verder je bent in de africhting, hoe meer het paard op de achterhand komt. Hierdoor worden de voorvoeten (waar meestal de HKO het ergste is) beter ontlast. Lijkt me dus alleen maar prettiger voor het paard, dan dat hij dagelijks door een beginner 'op zijn kop' getrokken wordt (waardoor de gevoelige voorvoeten alleen maar meer belast worden).

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 08:06

Ik heb er geen moeite mee als iemand zo'n paard naar zijn top wil rijden. Voor het ene paard ligt die top bij de Z1, bij het andere paard hoger. Ik ben ervan overtuigd dat je als je goed let op je paard je goed onderscheid kunt maken tussen een paard wat door de pijn heen loopt om zijn baasje te plezieren of een paard dat met plezier en zonder pijn zijn werk doet. En wat het zuiver lopen of niet, ik mag toch verwachten dat zeker bij ZZGP (waar de persoon in het andere topic het over had) er wel degelijk juryleden zitten die een onzuiver gaand paard herkennen en niet zullen nalaten een onzuiver paard uit te sluiten of op zijn minst dit aan te merken op het protocol en door te laten werken in de punten.

Sec vanuit het paard gezien zullen de meeste paarden, met of zonder fysieke bemerking, de voorkeur geven een een leven in een kudde in de wei zonder menselijke bemoeienis. Maar daar hebben de meeste mensen hun paard niet voor, het paard wordt gekocht voor het plezier van de mens. Gelukkig geldt voor de meest paardenliefhebbers dat daarbij het welzijn van het paard mede bepalend is of ze wel of niet plezier aan het dier hebben. Daarnaast is het paard dus afhankelijk van de ambitie en de beurs van de eigenaar. Een eigenaar met veel ambitie en voldoende geld zal waarschijnlijk 'dit' paard in de wei zetten en een paard zonder bemerkingen aanschaffen, een eigenaar met ambitie en wat minder geld zal de afweging moeten maken 'dit' paard te verkopen voor weinig (met risico op een verschrikkelijk handelscircuit) of er zelf op te blijven rijden en met de mogelijke beschikbare en toegestane middelen het paard te blijven trainen en uitbrengen. Als dit wordt gedaan zonder het welzijn van het paard uit het oog te verliezen dan heb ik daar geen enkele moeite mee.

Het welzijn van het paard blijft natuurlijk altijd een inschatting. Ik denk dat er meerdere fysiek geheel gezonde paarden zijn die door de manier waarop ze gehouden en getraind worden zich absoluut niet happy voelen (en dat hoeft niet te liggen aan de inzet en goede wil van hun eigenaren, het karakter van het paard speelt hierbij een hele grote rol). Aan de andere kant kan een paard met een fysieke bemerking die nog getraind wordt en uitgebracht zich heel happy voelen. Wij als mensen proberen het altijd te rationaliseren en naar onze maatstaven te (be)handelen. Ik ben van mening dat je naar je gevoel moet luisteren, zolang als je het gevoel hebt dat je paard het aankan en er nog plezier in heeft, en je hebt er zelf ook plezier in, gewoon lekker doorgaan. Als je tijdens het trainen steeds het idee zou hebben dat je je paard zou pijnigen, en je hebt de mogelijkheid, zet je paard dan lekker in de wei en geniet op die manier van het dier.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 09:03

Ja inderdaad Astrid, daar sla je de spijker op zijn kop.

Stel je paard ervaart wat pijn, maar doet zijn werk vreselijk graag.
Zulke paarden zullen wegkwijnen als ze aan de kant gezet worden en niet meer hun werk mogen doen.

Ik denk inderdaad aan wat iemand hier ook al eerder zei: Pijn is niet altijd de beste c.q. belangrijkste raadgever.

Als ik naar de pijn in mijn knie had geluisterd, was ik nooit meer aan het lopen gekomen. Ook nu doet mijn knie regelmatig flink pijn bij het rijden, lopen enz. Maar als ik af en toe eens een paar dagen te weinig heb bewogen, is het alleen maar erger.

Als het een beetje acceptabel te houden is voor je paard, denk ik dat een beetje training helemaal niet verkeerd is. Rust roest.
(ervan uitgaande dat je paard niet stokkreupel loopt natuurlijk)

Fab loopt door haar ataxie ook niet zuiver. Haar linkerachterbeen maakt een wat kortere pas. Dit heeft echter niks met pijn te maken, maar met een beperkte aansturing vanuit het ruggemerg. Dit verergert als ze niet getraind wordt. Als ze lekker aan het werk blijft, blijft ze beter lopen. Maar bij Fab is er natuurlijk geen sprake van pijn.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat niet iedere onzuiverheid in beweging een uiting van pijn hoeft te zijn. Soms zijn er gewoon beperkingen in bouw, verkregen afwijkingen e.d. die de kwaliteit van de beweging beinvloeden, zonder dat er daadwerkelijk sprake hoeft te zijn van pijn.

En dan nog; al heeft een paard wat pijn, zolang hij zijn werk met plezier doet, kan dat acceptabeler zijn, dan hem aan de kant te zetten.
Welk niveau dat dan zal zijn, hangt helemaal af van het paard zelf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:27

xcynthiax schreef:
mijn merrie heeft ook hoefkatrol en ze heeft speciaal beslag, maar ik ga met haar ook gewoon proberen om heel hoog te komen. als ze er geen last van heb, waarom zou je het dan niet doen??

mijn antwoord daarop is dat jouw merrie dan misschien langer meegaat.

Ik was vroeger heel fanatiek met springen. Omdat je vroeger met een D pony niet bij de paarden kon rijden heb ik (ofwel mijn ouders) een veulen gekocht. Helaas werd er bij dit veulen al op 4jarige leeftijd (nog voor ik haar ingereden had) al arthrose geconstateerd (waarschijnlijk te wijten aan een voedingsachterstand, moeder te weinig melk + te hard groeien, het paard is nu 1.78cm) Ze was toen niet kreupel, maar toen ze voor iets anders op de kliniek was wilde mijn hoefsmid graag foto's van haar benen voor zichzelf, omdat haar hoeven rare vormen aan begonnen te nemen, en hij zich wilde verdiepen in hoefproblemen. Mijn springambities waren dus ook gelijk van de baan! Ik heb heel haar leven (ze is nu 17) rekening gehouden met haar conditie, en geloof me, dat is niet mis: verbening vd hoefkraakbeenderen in zo erge mate dat de hoef er van vervormd is, lage- en hoge overhoef, ook duidelijk te zien, en haken aan de kogel. 2.5 jaar geleden werd ze pas onregelmatig en is ze op het breakover beslag komen te staan. Ik heb haar altijd dressuurmatig gereden (ongeveer L2 oefeningen maar ook bv pirouettes, galopwisselingen) maar het verschil is dat ik dit nooit overdreven heb, het ene paard pakt het natuurlijk makkelijker op als de ander. Hiermee bedoel ik als je een gezond paard hebt dan kan het zijn dat je 2-3 keer per week zijgangen moet oefenen willen ze er op een wedstrijd goed uitkomen, terwijl het andere paard dit maar 1x per 2 weken nodig heeft. Bij die van mij kijk ik gemiddeld zo'n 1x per 3 weken of de "knoppen" nog werken. En ik rij ook nooit in een "te kleine" bak. Teveel kleine voltes zijn veel te belastend- ik wil dat mijn paard nog minstens 10jaar meegaat. Het is idd belangrijk ze soepel te houden (en niet te dik-allemaal overbodig gewicht) bovendien zakt haar humeur naar een nulpunt als ze niet bereden wordt-sjacherijnig stuk vreten Haha!

Met mensen zoals ADB heb ik ook grote moeite,zoals Kawa zegt, na 10 minuten lopen ze waarschijnlijk door de pijn heen. (terwijl je normaal gesproken als je paard kreupell loopt, deze gelijk zou afzadelen- je wilt immers niet ?meer pijn veroorzaken). Bovendien hoe kan het zo zijn dat een paard wat maar (gemiddeld) 1 uur per dag bereden wordt, daardoor scheef gaan lopen ? ten opzichte van de 23uur waarin ze kunnen lopen zoals ze willen ?
Wil dat zeggen dat als ik een van ADB's lesklanten op mijn volledig gezonde arabiertje laat rijden, deze ook kreupel gaat lopen na verloop van tijd ? Nee, er zal vast een heleboel te verbeteren zijn aan de diverse rijstijlen (inclusief die van mij) maar dat kan er bij mij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:12

Ligt aan je paard. Goed werken is nog steeds goed voor paarden. Er zijn paarden met vage kwaaltjes die je door goed te werken super in conditie krijgt en super rad krijgt. Rust roest namelijk. Als de kwaal het werk in de weg staat kom je jezelf al heel snel tegen.

Ik heb een hekel aan de allerhande "wonderpoeders" die verkocht worden. Er wordt namelijk de indruk gewekt dat het probleem met het poedertje is opgelost en dat is natuurlijk onzin. Bepaalde supplementen kunnnen wel goed helpen in bepaalde situaties, maar ze lossen het probleem niet voor je op. Soms is een paard gebaat bij wat extra werk, soms moet je een paard gewoon een poosje rust gunnen.

Conclusie: goed kijken en luisteren naar wat je paard aangeeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:24

Pipo"]
Inderdaad Belker, daar loop ik ook zeer regelmatig tegen aan. Denken mensen dat hij rad loopt, maar dat doet het paard helemaal niet.

Dit viel mij ook op bij ADB, hij riep ET VOILA en hij loopt weer goed. En dan stond je erbij en dacht: GOED?????????????????
[/quote]
AdB kan wel behoorlijk overdrijven ja. MAar als een paard verbetert, wil dat niet zeggen dat hij na maanden of zelfs jaren slecht lopen (wat natuurlijk geleidelijk aan zo gegroeid is) van het een op het andere moment wel goed kan lopen. Dat heeft natuurlijk OOK tijd nodig.

[quote="Lovely schreef:
Bij AdB moet je je opvattingen over recht, goed en zuiver gewoon een beetje bijstellen.

Hou nou eens op met hakketakken op AdB.
JIj bent het niet met hem eens, ik en vele anderen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:24

Nee Desiree, maar ik wil ook niet per se op een kreupel paard rijden, zoals AdB zo graag stimuleert.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:34

Citaat:
Bovendien hoe kan het zo zijn dat een paard wat maar (gemiddeld) 1 uur per dag bereden wordt, daardoor scheef gaan lopen ? ten opzichte van de 23uur waarin ze kunnen lopen zoals ze willen ?

Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het merendeel van de paarden alleen de box uit komt voor een uurtje rijden.

Misschien zal het zomers minder zijn maar in de winter is bij merendeel van de stallen weidegang niet mogenlijk. Dan gaat het paard maar even los in de rijbak of een half uurtje in de molen.

Daarnaast wordt dat paard dat ene uurtje wel scheef getraind, als jij je elke dag eeen uurtje scheef traint in de sportschool kun je er vergif op innemen dat je ook problemen krijgt.

Ik trainde na de les bij ADB elke dag eenhalf uurtje op het rechrichten en heb nog nooit zo'n zuiver en happy paard gehad.
Jaren moest ik hem altijd vangen en nu... nu komt hij gewoon naar me toe.
Ik heb soms ook mijn twijfels bij zijn uitspraken maar ik durf wel met hem door 1 deur dat de gevallen ' klinische HKO' veroorzaakt worden door verkeerd rijden.

HKO bestaat in mijn ogen wel want immer overal kan een ontsteking optreden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:18

Lovely schreef:
Nee Desiree, maar ik wil ook niet per se op een kreupel paard rijden, zoals AdB zo graag stimuleert.

DAn moeten sommige mensen helemaal niet rijden. Want die paarden zijn namelijk in veruit de meeste gevallen kreupel GEMAAKT! het minste wat een ruiter dan voor zijn paard kan doen is toch wel proberen of hij hem ook weer goed krijgt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:08

[quote="Desiree
DAn moeten sommige mensen helemaal niet rijden. Want die paarden zijn namelijk in veruit de meeste gevallen kreupel GEMAAKT! het minste wat een ruiter dan voor zijn paard kan doen is toch wel proberen of hij hem ook weer goed krijgt.[/quote]
Ja dat is juist de kunst als je met een kreupel paard zit te kijken. Het is juist de kunst om je paard dan wel goed en zuiver te krijgen. Zal misschien ene dag beter gaan als de andere dag. Maar dat is met gewone normale geen gebrekkige paarden ook, iedereen heeft een goeie en minder goeie dag toch?

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:21

Lovely schreef:

dan begrijp jij de bedoeling van AdB niet .

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:53

Ik denk dat JUIST een (flinke) dressuurmatige training veel paarden goed doet. Rechtrichten, balans, dat is allemaal enorm belangrijk met een paard-met-moeilijke-pootjes.
Als je daar alleen maar mee door het bos gaat rijden wordt zo'n dier binnen de kortste keren zo scheef als een banaan, en wordt het alleen maar erger.
GP zit er misschien niet meer in, maar ik ben juist een voorstander van het lichte dressuurwerk bij die dieren (tot Z1).
Een dressuurmatige training hoeft niet te zeggen dat het dier zeven dagen in de week min. een uur wordt getraind, maar bij die dieren misschien iets minder (4 x in de week is voor veel paarden al genoeg).

Doping mag natuurlijk nooit, en dat is ook niet eerlijk. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die het daarmee oneens zijn.

En alleen maar op de wei zetten is ook niet goed voor die diertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:56

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:

DAn moeten sommige mensen helemaal niet rijden. Want die paarden zijn namelijk in veruit de meeste gevallen kreupel GEMAAKT! het minste wat een ruiter dan voor zijn paard kan doen is toch wel proberen of hij hem ook weer goed krijgt.
[/quote]
Dat soort ruiters gaan dan ook bij ADB lessen, die zegt dan Et voila hij doet ut weer. En die ruiters GELOVEN dat ook nog.........

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:26

Ik denk dat veel paarden met hoefkatrolontsteking nog best gereden kunnen worden en niet per definitie naar de slacht moeten. Als voor mij duidelijk is dat een paard pijn blijft houden is het voor mij duidelijk en zal ik hem uit zijn lijden verlossen. Maar ik heb zelf ook een paard die voor oa. HKO geslacht zou gaan worden, dat paard loopt nu prima, heeft geen pijn, loopt rad en heeft plezier in het leven. Of hij in de top van de dressuur zou kunnen lopen, durf ik niet te zeggen maar ik sluit het ook niet bij voorbaat uit. Door de dressuur ga je het gewicht naar achteren brengen en dat is voor deze paarden een vereiste. In mijn ogen ben je het aan een paard met HKO verplicht om de mogelijkheden van revalidatie te onderzoeken, met inachtneming van het respect wat een paard verdiend(dus niet altijd moeten leven met pijn!) Per slot van rekening is HKO zeer ernstig vaak het gevolg van een beperkte rijtechniek van een ruiter. En in veel gevallen kan je daar met deskundige begeleiding gelukkig wat aan doen........als de ruiters het willen inzien en accepteren tenminste! Met paarden zal niemand ooit uitgeleerd raken, dus inzien dat het misschien nog beter kan op een andere manier is daarom zeker geen schande! Sterker nog, het durven toegeven dwingt juist meer respect af!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:34

Pipo schreef:
Dat soort ruiters gaan dan ook bij ADB lessen, die zegt dan Et voila hij doet ut weer. En die ruiters GELOVEN dat ook nog.........

Ja dat kunnen die mensen dan wel geloven, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook in de praktijk uit kunnen voeren om hun paarden zuiver en recht te krijgen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:41

Pipo schreef:
[
[/quote]

ja, wat verwacht je dan? Dat AdB in 1 enkele les heel de rijstijl van die mensen kan veranderen die ontwikkeld is na jaren? Wees eens effe fair! Hij krijgt bij de meesten een kans om enkel aan te tonen dat het paard wel degelijk beter kan lopen dan de ruiter denkt, als hij het paard maar anders gaat rijden. En die ruiters die bij hem blijven hangen met les nemen, die zullen er verder mee komen. Die krijgen hun paard weer goed en vrolijk.