Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:34

Oh,sab had niet op je post gereageerd,maar ik was al helemaal op hoogte he?ben blij dat je er zo op tijd bij was..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:40

Merk nu al verschil hoor. Ze krijgt alleen hooi en staat binnen... behalve ff voor de stallen staan tijdens het uitmesten. Ze gaat na volgens weekend weer naar buiten.
Suus staat op boerderij met 2 andere paarden en een pony. Die gaan in de groep naar buiten van 11 tot 4... maar ja niet iedereen let op de tijden... Dus soms staan ze op 5 uur nog buiten of staan ze van 10 tot 5. Prima als geen paard er last van heeft maar blijkbaar suuske wel. Nog nooit gehad sinds ze daar staat. Al 4 jaar gaat ze hele dagen op de wei in alle jaargetijden en dagen. Nooit is er gelet op fructaan enzo... ik ook niet... wist er zeker niet genoeg van. Geen problemen dus prima toch! Suus is echter wel altijd slecht in spijsvertering geweest vooral tijdens weide seizoen. Nu blijkbaar met en voer en gras teveel ineens... dus ik moet haar echt in de gaten gaan houden. Ze staat voor nu alleen op hooi en hopelijk volgende week weer af en toe 2 uurtjes naar buiten. Maar ik moet eerst nog ff snappen hoe de fructaanopbouw is .. .want soms neemt het af en soms toe naarmate de dag vordert. Suus is niet uit het land te halen als de rest er nog staat. later brengen is ook lastig aangezien we wissel diensten hebben met binnen en buiten zetten en voeren.

Heb als tip van KT de fructaan index app op mijn telefoon gezet... die is handig. +:)+ top tip KT.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:43

Ja en wat je ook kan doen is zorgen dat ze dr buik al vol met hooi heeft vOor ze op de wei gaat, en eventueel een graasmasker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:46

Das idd een goede tip :j
Veggie gaat helemaal de wei niet op, maar goed wij hebben een paddock. Begrijp dat jullie die niet hebben?
Wb fructaan: sowieso met een koude nacht en de volgende dag het zonnetje 's ochtends is de index heel hoog :j verder kijk ik op PaardNatuurlijk :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:49

Nee wij mogen niet in de bak ze losgooien of longeren. Geen paddock en het is wei of niets.
Wij voeren 3x daags... om 8 uur en dan rond 11 uur naar de wei.
Tja lastig als je met meer mensen alles moet regelen. Zelf woon ik ruim 25 min rijden bij haar vandaan...dus ff heen en weer is niet te doen. Ik kom er dan ook gewoon maar 1x p dag. Zou voor suus fijn zijn als ze in de bak kon staan op dagen dat het fructaan te hoog is.
Maar zag op de fructaan index dat diverse weertype verschillend fructaan opbouw heeft... soms meer en naar mate de dag vordert minder of andersom.

Graasmasker is mss ook een idee... maar vind ik zielug :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:55

ga kijken of ik haar kan houden op alleen hooi met mineralen/anit-oxidanten/weet ik wat er allemaal inzit likemmer.
Dus geen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:55

Daar moet ik me nog eens in verdiepen :o

Graasmasker schijnen ze vrij rap aan te wennen, heb ik gehoord :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:58

Ik vind t er ook zielug uitzien! Net of ze heel gevaarlijk zijn!!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:58

ik heb het een paar keer gelezen... maar snap het nog niet echt :o?

ja ... pas op voor het paard!! Vind het zo vernederend... net zoals een muilkorf bij een hond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:07

:')

Levensgevaarlijk :')

En toch, hier in de buurt woont een hond, die is al een paar keer goed ziek geworden van poep eten ( :r ) die draagt nu al even een muilkorf. Hij is niet meer ziek :) alleen bij een hond denken menden gelijk dat ie dan gevaarlijk is, da's wel sneu :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:14

Ja t is nogal ondoordringbare materie met veel mitsen en maren,is t zo dan is t zo tenzij...lasttig

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:20

Ik ben heel blij dat ik het zelf kan regelen. Heb de bak als paddock en aansluitend de wei. Elke dag krijgen ze een kleinstukje wei erbij.
Hoofd Sabm dat je een oplossing kan vinden voor je paardje.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:26

ja lastig... dierenarts begon over ja mag gewoon op wei maar doe dan bij je voer maiskiemolie want vette vetten is is goed om energie te houden... en omdat je dat geeft dan ook E selenium (antioxidanten om als tegenwicht te dienen).

Ik ga haar proberen op rupromin horses likemmer te zetten met alleen hooi en dan met weide gang.
geen voer voorlopig... en mocht dat toch nodig zijn... dan mss de marstall vit of toch de cavalor strucomix sensetive geven.. maar dan nog minder dan dat ze kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:29

Jij hebt het helemaal voor elkaar Japeloup :D (ben ik soms stiekem een beetje jaloers op hoor, zo ideaal)
Onze boxen en jouw weide....... *droomt verder*

Veggie mag het doen met een paddock, ik wil haar echt niet op de weide hebben :n hoe dan ook, SabM, ik zou zeggen een graasmasker, als ze anders niet buiten komt :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:38

waarow wil je veggie niet op de wei hebben?
Ik vind dat juist het stukje vrijheid en paard kunnen zijn wat suus heeft.
Heb een HEKEL aan in dat hokje staan.

Ga Suus proberen weide te geven met hooi (BERGEN hooi op stal) en hopelijk gaat het dan goed.
Voorlopig ga ik uitzoeken hoe fructaan werkt en hoe ik evt. op stal afspraken kan maken dat ze bv eerder eraf gaat of er later op gaat.... 't is jaren goed gegaan.. dus ergens heeft ze teveel suikers gekregen... eerst voer elimineren en dan de rest goed proberen af te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:50

Omdat Veggie vrijheid zat heeft in haar paddock, die is groter dan sommige weides :j ze kan.alleen dan geen gras eten en jonge paarden stoute dingen leren :D ze doet niks dan lopen klieren daar, geen idee hoe het komt maar ze wordt er erg stout van, en ze is al stout zat :j
In haar paddock kan ze ook racen en bokken en gek doen :j paddock is aardig lang, op het smalle stuk 15 m breed en op t brede 40, en denk dat ie 60 m lang is.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:01

oh zolang ze maar lekker kan knallen als ze wil.
Ik vind de weide erg fijn om te grazen voor de paardjes en vooral omdat ze in groepjes staan... maar ja mijn suuske is er nu ook niet van opgeknapt...
wil ook een grote paddock :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:25

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:32

ja mijn ervaring is anders, er zijn best veel paarden met een tekort, in een ander topic waar ik ook post zijn er ook een aantal die weten dat er in de bodem waar hun paarden grazen erg weinig magnesium zit, als ze niet bijvoeren krijgen de paarden de verschijnselen van magnesiumtekort en voeren zij dus bij.
ik ben er niet van om maar voor alles een supplement te bedenken ,maar dat magnesium is wel erg snel op te merken of t werkt. ik heb t heel lang aan mn merrie gevoerd -stressy bessie- door de magnesium werd ze rustiger en soepeler. echt een merkbaar verschil. misschien gewoon s proberen?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:11

Even goed schrikken SabM! Succes ermee!
Wb de discussie, alles is er al over gezegd. Ik hoop dat iedereen gewoon blijft posten! (Heb vandaag ook geprobeerd om JK na te doen in stap ;) , kan wel wat tips gebruiken! :P )
Heb mijn meneer minimaal 12 uur per dag op de wei en zodra het weer het toe laat 24 uur.
Vandaag met peerd gestapt in het bos (in aanwezigheid van mooie merrie). Hij had zo'n pijn dat hij zich erg rustig hield, wel kijkerig, maar hij mocht alles zelf bepalen zolang hij maar bleef stappen. Ben benieuwd hoe hij morgen loopt, volgens DA kan/moet ik morgen weer beginnen met 'echt' rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:56

Jeetje SabM, dat is vreselijk schrikken! En zo vroeg in het jaar al!? Ik ben ook te weinig thuis in die materie wat dat betreft. Vorig jaar midden zomer heeft de pony van mijn zusje bijna bevangen gestaan. Zij was toen ook wat te dik en kreeg te veel gras. Ze liep gevoelig, en het was de HS die opmerkte dat ze er bevangen uitzag. (godzijdank iemand die van paarden weet, ik ben wat dat betreft nog maar kort eigenaar in vergelijking) Gelukkig reageerde pony niet erg heftig op de tast-tang (of hoe je zo'n ding noemt).

Weet niet of haar hoefbeen verplaatst is. Hoefjes lijken ietsje veranderd van vorm, maar of het dat is weet ik niet. Nooit foto's gemaakt. Ben wel benieuwd naar de foto's van Suus, weet niet of je ze zelf ook hebt? Gewoon om wat te kunnen leren :)

Dit jaar staan die van ons met een minibeetje gras in de paddock. Wil ze weer de wei op hebben, maar heb maar weinig wei, dus hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Voor nu vind ik het gras nog te jong iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:33

@ maaikiemike: hoop dat het morgen beter is met Laval :j
@ SabM: dat is imo ook een stukje welzijn van paard hoor, dat ze lekker kunnen knallen en gek doen :j vond het van de winter vrij waardeloos dat ik ze maar even mocht losgooien...... hoe dan ook, ik mag me gelukkig prijzen met paddock en weide en zeer open boxen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:43

Het risico op hoefbevangen is juist t hoogst in vroeg voorjaar en t najaar..ik heb maar weinig wei en bij mij staan ze elke dag 6 u zeker buiten op t zand en in de zomer komt daar 2 uur wei bij-is niet veel maar ik vind t buiten kunnen staan belangrijker dan t gras. Ze krijgen natuurlijk wel goed en ruim ruwvoer

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:56

Ik heb de luxe van 0,5 ha weiland voor 2 paarden, in de zomer eten ze dus 90% gras en krijgen ze alleen 's avonds wat hooi bij en een heel klein beetje krachtvoer.
Er komt heel wat kijken bij goed weidemanagement. Wij hebben het land ingezaaid met een speciale paardenmix (er staat dus niet alleen Engels raai = koeiengras). We laten wel elk jaar mest injecteren, anders hebben we binnen de kortste keren alleen boterbloem en zuring over. Verder gaat alles zo 'natuurlijk' mogelijk, we gebruiken geen kunstmest (meer). Als bodemverbeteraar gaat er elk jaar een deel van het weiland 'om' en daar komen dan aardappels en voederbieten in. Het jaar erop wordt het weer met gras ingezaaid en gaat een volgende strook om. Dat is dus wisselbouw, die al eeuwenlang wordt toegepast.
Het land is onderverdeeld in drie stukken en daarbinnen doen we nog stripbegrazing. Sommige jaren kunnen we nog wat hooien van eigen land, andere jaren lukt dat niet.
Met hoefbevangenheid heb ik nooit problemen gehad, Venna heeft wel een lichte vorm van ZE. Bovendien is ze snel dik. Miga is juist niet dik te krijgen dus daar moet ik altijd wel schipperen. Ik ga ze niet apart zetten, dus moet altijd een evenwicht vinden tussen genoeg voor Miga en niet te veel voor Venna.

Zeker is buiten staan belangrijker dan gras eten, maar ze vinden het echt geweldig, en een blij paard is ook een gezond paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:00

Ff weer een rijtechnisch ding: [RT-D] Manier van nageeflijk rijden

Hoe zit het nou met nageeflijk en wijken voor druk? Die 2 staan toch totaal los van elkaar? 't Is toch niet omdat ik mijn buikspieren aanspan en paard opvang, dat ze nageeflijk wordt, ze gaat toch nageeflijk worden omdat ze loslaat in haar lijf en mijn hand wil opzoeken?

@ Rhys: Wat is ZE?