Zou hier nog hoop voor zijn of een oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

Wat het allerbeste helpt is gewoon goede les nemen. Paardrijden kun je echt niet uit boekjes leren.
Zoek iemand die bij jou past en waar jij je prettig bij voelt, maar zoek echt hulp van een goede instructeur.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:11

DeHP schreef:
Wat het allerbeste helpt is gewoon goede les nemen. Paardrijden kun je echt niet uit boekjes leren.
Zoek iemand die bij jou past en waar jij je prettig bij voelt, maar zoek echt hulp van een goede instructeur.

Ik weet dat je paardrijden niet uit een boekje allemaal kunt gaan leren,
Er is vast wel iemand die mij via de computer een eindje op weg kan gaan helpen,

DeHP

Re: Zou hier nog hoop voor zijn of een oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:14

Dat kan heel misschien wel als je een paar filmpjes van jezelf laat zien. Ik moet de eerste goede instructeur nog vinden die iets zinnigs over een combinatie kan zeggen zonder ze ooit te hebben zien rijden.
De snelste en beste manier is nog altijd les nemen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:18

misschien heb je hier iets aan??
even een klein stukje gekopieerd....

Wat is de inwerking van een bit? Waarop moeten we letten bij het passen van een bit?
Let wel: een bit richt een paard niet af. Een bit is een communicatiemiddel dat we gebruiken tijdens de africhting en rijden van ons paard.

Onderverdeling bitten
Bitten kunnen we onderverdelen in :
• Ongebroken bitten.
• Enkelgebroken bitten.
• Dubbelgebroken bitten.
• Bitten met hefboomwerking.
• Bitten zonder hefboomwerking.

Mondstuk
We praten bij een bit over een mondstuk (wat in de mond zit) en een wangsteun (wat buiten de mond zit). Zowel in mondstukken als in wangsteunen zijn er veel variaties mogelijk.
Een tongvrijheid in het mondstuk kan een tongboog zijn, maar ook een tongpoort.

Ruimte in de mond
De ruimte in de mond bepaalt de dikte van het bit. De vorm van de mond en de dikte van de tong vertellen hoe het mondstuk gevormd moet zijn.

Een passend bit
Een bit passen is geen kwestie van ‘één maat voor iedereen passend’. Zelfs na het vaststellen van de grootte en het inschatten van de vorm van de mondholte van het paard, blijft het een kwestie van proberen en fouten maken bij het vinden van het prettigste en meest passende bit voor een bepaald paard.

http://www.paul-versluis.nl....bittenbank

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:46

Deze informatie over bitten wist ik al, toch bedankt voor de moeite.
Ik heb paar filmpjes bekeken, over het recht richten en dat ga ik morgen bij hem proberen,
Om te kijken of deze methode bij ons gaat passen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:00

wel goed dat je alle mogelijkheden onderzoekt.
er is vast wel een oplossing, ik wens je veel succes en ik hoop dat je iets vindt wat
voor jullie beiden de oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:51

aerdenhout1 schreef:
Lovely schreef:
Je moet ook even hard aan beide teugels trekken en links en rechts even hard drijven. Als je dat doet, komt het allemaal goed!

:D :D :D :D Mag ik even lachen??? Meen je dit nu echt of is dit een geintje??
Dus met 2 benen schoppen en aan 2 teugels trekken is volgens jou recht richten???
Ik word niet goed!!!
Recht richten is het soepel maken aan beide kanten, dus het buigen van je paard, het over de rug leren lopen enz. enz.
Als het zo makkelijk was als " lovely" het voor doet komen, dan zouden er geen paarden meer zijn die scheef zijn.

Je mag zo hard lachen als je wilt, maar het lijkt me verstandiger als je op tijd je pilletjes neemt :). In post schuilt meer waarheid dan in welke van jou dan ook.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:42

heel misschien als je het verwoord naar: Je moet op beide teugels een gelijk licht contact hebben en je paard richting je hand drijven.
Dan kunnen we er eens over denken om je post serieus te nemem. Trekken en teugels hoort nooit in 1 zin samen te staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:19

Heb je inmiddels al een ander zadel ook?
Ik herinner me nog van je vorige topic dat je zei dat het probleem door het zadel kwam.

Is het eigenlijk je eigen pony of een verzorgpony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:36

DeHP schreef:
heel misschien als je het verwoord naar: Je moet op beide teugels een gelijk licht contact hebben en je paard richting je hand drijven.
Dan kunnen we er eens over denken om je post serieus te nemem. Trekken en teugels hoort nooit in 1 zin samen te staan.

Het leek mij juist handig om mijn post aan te passen aan de vraag van TS. Er wordt hier op bokt al genoeg geneuzeld over hoe het allemaal zou moeten, maar er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk vertellen wat je moet doen. Ondertussen wordt er wel heel erg veel aan teugels getrokken als ik hier zo eens rond kijk.

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:42

Ik zeg begin eens met je paard op 2 teugels te krijgen
Veel overgangen rijden
En probeer een enkel gebroken bitje en doe hier aan een rubberen tong lepel.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:48

Mika, Het zadel is helemaal opmaat gemaakt voor hem,
Hij heeft alleen twee bulten zitten naast zijn rugengraat,
Ik zou mij echt niet weten hoe dat daar te recht zijn gekomen, :n
De bulten zitten op de zelfde plek naast elkaar, :x
Je kan ze niet zien alleen voelen het is een soort harde plek geworden ,
Dit had hij voorheen nooit,
Ik mag toch niet hopen dat dat door het zadel is gekomen,
Alles is nagemeten en uitgetekend, kwa pasvormen,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 11-12-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:53

amantjuh8 schreef:
Ik zeg begin eens met je paard op 2 teugels te krijgen
Veel overgangen rijden
En probeer een enkel gebroken bitje en doe hier aan een rubberen tong lepel.

Ik heb een rubbere tonglepel.
Het zou een optie kunnen zijn, los je daar wel het probleem mee op,?
Houd die van jou zijn tong wel naar binnen want, met een ijzeren tonglepel. krijgt hij nog steeds zijn tong naar buiten, :o
Je moet dan eerst het ijzeren ,tonglepel gaan in hangen en dan je bit,
Heeft je paard er geen blaren van in zijn mond ,omdat de tonglepel van rubber is gemaakt, ?
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 11-12-11 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:01

Weet je wat ik zielig vind? Hoe jij het doet.
Als je druk geeft op beide teugels, kip en Janneke: beide kanten even hard trekken, vind je hè zielig? Waarom? Er staat toch niet hárd trekken, trekken doet iedereen hoor.
Maar wel een tonglepel, bulten onder het zadel, allerlei mensen klakkeloos na gaan doen en geen foto van ejzelf durven te plaatsen. Het dier heeft consequentie nodig en iedere dag doen we een andere bokttip?
:n
Verkoop dat paard gewoon en neem een andere hobby als je geen goede juf kan of wil betalen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:08

Pauline .

Het zadel heb ik opmaat laten maken voor hem, alles is goed nagemeten en precies op zijn maat gemaakt,
Bij dit soort paarden moet je dingen gaan uit proberen dan pas weet je of het gaat werken, als je niet dingen gaat proberen dan los je dit probleem nooit meer op, namelijk.
Ik heb het nooit over aan de teugels trekken gehad daar had lovely het over, ik neem aan dat zij er wat anders mee bedoelt,
Dan hoe het over kwam in dit topic, ;)
Hij word niet verkocht.! en dat is de vraag ook niet van mij in dit topic,

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:27

Ik zou zo zeggen als je zegt dat hij bulten heeft onder zijn zadel, laat eerst zijn rug eens nakijken voor dat je verder gaat. Als hij iets met zijn rug heeft, kun jij wel heel wat willen maar dan zal hij het nooit gaan doen!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:40

odilia1 schreef:
Ik zou zo zeggen als je zegt dat hij bulten heeft onder zijn zadel, laat eerst zijn rug eens nakijken voor dat je verder gaat. Als hij iets met zijn rug heeft, kun jij wel heel wat willen maar dan zal hij het nooit gaan doen!

De osteopaat is een tijdje geleden bij hem geweest , toen had hij dat nog niet, hoe wil je dat weg gaan halen,
met je handen, het voelt als soort van eelt. aan mijn zadel zitten geen scherpe dingen dus hoe kan dat van het zadel gaan komen dan, ?

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:44

Je weet zeker dat het een soort van eelt is, het kan geen vergroeing van de ruggewervel zijn o.i.d.? Heb je er röntgen foto's van laten maken? Pas dan weet je echt zeker wat het kan zijn.
Plaats eens een foto van het rijden, of een filmpje.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:47

Het zit naast zijn rugwervels, dus niet er op maar ernaast,
Zijn rugwervels zijn helemaal in orde zo ver ik weet,
Ik heb daar geen fotos van laten maken, je kunt het wel gaan voelen als er iets zit wat er niet hoort dan komt er meestal vocht bij kijken,
En dat heeft hij niet,

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:56

je zegt dat er 2 bulten zitten, dus dan lijkt mij dat je toch iets voelt wat er niet hoort?
En als je er op drukt dan, gaat hij dan niet door zijn rug heen buigen van de pijn?
Ik geloof er niks van dat je het op moetlossen met tonglepels en geheel tegenovergestelde bitloos rijden.
Ontspanning komt vanuit de rug, als hij niet kan ontspannen, zou ik toch echt de rug laten bekijken en foto's maken. Zonder ontspanning kun je het nageven en alles wel vergeten :n

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:05

Als ik op de bultendruk gebeurd er niks met zijn rug,
Het is ook niet een bult maar een langer stuk eelt zo voelt het,
Een bult zie je.en dit kan je alleen gaan voelen als je met je hand over zijn rug gaat, :j
Ook als ik hem te diep laat lopen hangt zijn tong er uit,
En als ik zijn neusje er wat uit rij ,heeft hij zijn tong er ook uithangen,
Als hij pijn had ging ik niet op hem rijden, maar dat heeft hij niet zover als ik weet,
Als de osteopaat langs is geweest, dan mag hij alleen aan de hand gestapt worden of longeren , dat is dus ook niet alles voor hem want daarna moet hij lange tijd op stal staan en dat vind hij helemaal niks,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 11-12-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:21

Wat een zinloos topic, ts neemt bijna tot niets aan.
Wil les via de computer, ja hoor dat gaat vast helpen...

Ik ben er van overtuigd, dat dit probleem grotendeels bij de ruiter ligt.

Ik stel voor slotje op dit topic!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:25

Sabientjeuh

Ik wil helemaal geen les via de computer wat jij bedoelde,
Alleen even hulp ,om klein stukje op weg te gaan komen,

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:27

Ga dan lessen!

En met een tonglepel (weet niet of je die er nu in hebt),
liep mijn pony ook met de tong naar buiten...
Lepel eruit, tong weer binnen.
Maar die had een lepel omdat ze de tong over het bit deed!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:33

Sabientjeuh schreef:
Ga dan lessen!

Dat heb ik ook een lange tijd gedaan, :)
De intructeurs kunnen mij er niet mee gaan helpen,waarom hij zijn tong naar buiten laat hangen,
Dat kunnen ze wel maar met hulpdingen te gaan gebruiken, dit helpt helaas niks want hij gaat het alleen maar erger doen,
Ik zet hem ook vaak genoeg stil , en dan doe ik hem weer naar binnen bij hem, maar dat is haast ook geen doen,
Dan kom je haast niet meer aan rijden toe, als je hem daarom telkens stil moet gaan zetten,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 11-12-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt