Draver kan niet galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:03

Aangalopperen kan alleen vanuit een ontspannen, rustige draf. Hoe harder je paard gaat draven hoe moeilijker het kan aanspringen. Het is met dravers een kwestie van geduld voor jou en vertrouwen van het paard (hij is het niet gewend).
Rust is de sleutel tot succes. Op een recht stuk aanspringen is dubbel moeilijk omdat dat uitnodigt tot harder draven.
Ik zou op een grote volte aanspringen, dan is het ook makkelijker voor je paard om in de juiste galop aan te springen en dat galoppeerd weer makkelijker voor hem(balans); en als het lukt de eerste keer hooguit 4 of 5 galopsprongen maken, terugnemen en de hemel in prijzen. Dat doe je hooguit 2 keer achter elkaar. Langzaam opbouwen.
Zo heeft het voor mij altijd gewerkt.
Als je in de buurt woont wil ik je wel helpen. Waar woon je?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:04

WendyBZ schreef:
Mijn Draver houdt ook niet van zwepen, en die hebben we zelf beleerd, is altijd in eigen bezit geweest en heeft bij een nette trainer gestaan. Dat heeft er meer mee te maken dat het gevoelige paarden zijn dan dat ze mishandeld zijn ;)

Hoe verklaar je dan dat mijn draver het wit van zijn oog laat zien als i keen zweep voor zijn neus houd? en waarom hij er als een gek vandoor gaat!? Op stal nog 2 dravers die dit ook allebei hebben.. sorry maar dit is echt niet nieuwsgierigheid maar gewoon pure angst

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:12

Het zijn bloedpaarden, volbloeds. Die zijn nou eenmaal gevoeliger. Het leeftijdsgenootje van mijn paard wat bij dezelfde trainers heeft gestaan kan je een bom naast af laten gaan en geeft niets om zwepen. Terwijl die in de koers wel eens een tik heeft gehad. Betekend niet meteen dat die van mij mishandeld is.

boedjang

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:13

de mijne maalt ook niet om een zweep, ik gebruik er nooit een maar als ik met een lange (wortelstok van Parelli) zweep oefeningen doe kan ik die om haar hoofd heen zwiepen en naast haar in de lucht knallen en ze kijkt niet eens, en ze heeft ook gekoerst dus neem aan ook de zweep wel eens gevoelt. Maar mishandeld? nee dat denk ik niet nee .

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:06

@Nienkeniels: Waarom wil je de hele drafsport in een kwaad daglicht stellen omdat jij er stellig van overtuigd bent dat je paard is geslagen? Misschien is dat bij jouw paard gebeurt, maar zo zijn er in alle sporttakken mensen met zweepmisbruik. Dat heeft niets met dravers of de drafsport te maken.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:54

Het gemiddelde dressuurpaard krijg meer zweepslagen te verduren dan de gemiddelde draver. En logisch dat ze het wit van de ogen voordraaien als ze met een zweep aankomt, een draver is inderdaad een bloedpaard en die moet je niet beledigen. Maar dat ze er heftig op reageren is heus geen bewijs dat ze ermee afgetremd zijn.
Jammer genoeg krijgt de drafsport door zulke aannames die nergens op zijn gebaseerd, een zeer slechte naam.
Bovendien is het erg off-topic want het topic gaat over iemand die raad vraagt om haar draver in galop te krijgen. Dus ik muis even richting uitroepteken en ga je gram over de drafsport maar ergens anders halen, Nienke-Niels. Je mag ook wel een dagje met mij meelopen, dan kun je zien hoe het in werkelijkheid er aan toe gaat ;) en dat de dravers wel degelijk kunnen galopperen en beslist niet worden mishandeld.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:59

In_Black schreef:
Het gemiddelde dressuurpaard krijg meer zweepslagen te verduren dan de gemiddelde draver.

Nou, nou, dat valt ook wel mee.
Door zo'n opmerking krijg je ook weer aannames over de dressuur :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:00

Nou ja, je weet wel wat ik bedoel :D En je weet ook wel wat er hier en daar in de achtertuin gebeurt :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:06

Achja, ik wil alleen zeggen dat het kan het hoeft niet zo te zijn! Maar heb het wel vaak meegemaakt.. maar dat zal oo kzeker zo zijn in dressuursport inderdaad. Dat heb je overal... maar je zal maar net een verkeerde hebben.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:12

Er is een topic over in het forum draf- en rensport, of rensport zielig is.Misschien moet je daar je gram halen en verder er niet zo op los liegen dat de dravers in Wolvega en op Duindigt zo worden geslagen.
Zweepgebruik is aan zeer strenge regels onderhevig en daar wordt nauwlettend op toegezien.
Speculaties zoals die van jou, die ook nog eens nergens op zijn gebaseerd, bezorgen de sport zeer onterecht een superslecht imago.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:50

Inderdaad, wat zeuren jullie nou? Het beestje heeft het nu toch goed??? Wees daar dan blij om. Andere worden biefstuk!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:20

Moderatoropmerking:
De vraag van TS is hoe ze haar draver het beste de galop kan aanleren.
De discussie of en waarom sommige draver schrik hebben voor de zweep, doet hier daarom niet ter zake en is hier offtopic.
Graag daarom deze discussie buiten dit topic laten en TS indien mogelijk verder helpen met haar vraag.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:29

Idd best niet beginnen op lange stukken, want dravers kunnen echt ontzettend hard gaan draven, en in een gewone rijpiste is dat tot het gevaarlijke toe. Probeer hem/haar niet te teveel te laten versnellen voor hij aangallopeert. Best op voltes beginnen, en als het kan aan de longe. Elke pas belonen, en geduld hebben. Je komt er wel!

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:32

Hahha hij galoppeert al een tydje sinds kort beide kanten oom maar toch beddankt!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 07:36

Zeer oud topic.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:49

Maar, met alle respect elles,wel interessant om te weten welke tactiek ze uiteindelijk gebruikt hebben!

Ts, hoe hebben jullie het uiteindelijk voor elkaar gekregen?