Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:01

Ben je ff een paar dagen druk, zijn jullie gewoon weer een paar pagina's verder.
Fijn MWM dat hij weer goed loopt.
Ik ben ook nog steeds aan het knutselen met mijn witje, mag inmiddels 10 min draven, merk wel dat ze wat fijner door het lijf komt, maar wat blijft ze gefrustreerd, ze wil zo graag hard. Ze blijft wel heel keurig bij en onder me, maar je voelt het gewoon dat ze het liefst ontploft.

Iemand vroeg tips over zitten in de galop. Zelf was ik vroeger zo'n teumelaartje in de galop, zag er dus niet uit. Weet dus hoe lastig het is om goed te gaan leren zitten. Wat mij erg geholpen heeft is het lichtrijden en m'n binnenbeen naar voren schoppen in het ritme vd galop. Wat je veel ziet is dat mensen hun heupen houden alsof ze in draf zitten. Maar in galop maken je 2 billen ieder een verschillende beweging. Door je binnenbeen naar voren te schoppen krijg je dat je binnen bil meer de beweging van de rug van je paard gaat volgen. Deze beweging moet je uiteindelijk vinden opvangen in je heup, knie en enkel. Door je binnenvoet naar voren te schoppen krijg je iig meer de beweging in je heup pas als je die beweging voelt kun je rustig je been weer af laten hangen en de veer in je enkel het over laten nemen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:47

knollentuin schreef:
:= je hebt gelijk jk, ik was een beetje melig en ik geloof dat ik de hele boel aansteek. maar het is ook zo een lekker weer *\o/*
ja sab, champagneglazen, je handen dragen ,doen of je twee galzen vast hebt , 1 in elke hand en niet morsen [misschien heb ik tegen jou wel cola gezegd, t blijft polder daar] [de rest zit tegen t gooi aan :+ ]

Oh dat ... jij zij alsof je met een dienblad loopt... hmmm geeft je te denken... ben geen cola of champagne >;)

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:59

Goedemorgen :wave:

Wat fijn dat beeb weer goed loopt Merel!

Zitten in galop heb ik ook echt moeten leren.
Inderdaad je lijf durven loslaten. Jim kan nog niet stap-galop aanspringen, dat vraagt nog té veel verzameling achter wil ik dat goed doen. Ik pak het wel mee, maar verderop in de training, als hij warm is.
Ik spring dus aan vanuit draf, maar dan wel terugrijden in draf, goed op het achterbeen zetten en dan aanspringen. En dan in galop gelijk bij elkaar blijven rijden zodat hij niet kan versnellen.
Dan loopt hij goed op het achterbeen en kun je sowieso al makkelijker zitten.
Benen lang af laten hangen en inderdaad salsa met de heupen.
Ik heb veel met mijn ogen dicht gereden om zo echt goed te kunnen voelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:07

:oo serveerster! _O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:12

Jeetje dat galop verhaal Japeloep dat vind ik heel ingewikkeld klinken.
Merk wel idd dat als ik "anders" meebeweeg suus beter gaat springen en constanter is met springen.
Zal eens proberen zoals je omschrijft.

Je hebt een braaf paard hoor als ze ondanks haar looplust toch lief bij je blijft :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:12

knollentuin schreef:
:oo serveerster! _O-

:roll: 't is weer duidelijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:15

Ik denk eigenlijk helemaal niet na bij wat ik doe ik galop... Zolang ik netjes op zitbeenknobbels blijf zitten en niet voorover ga zitten, galopeert Beeb heel goed. Galop is voor ons ook makkelijker dan draf. In draf wordt hij snel strak of gaat overdreven met zijn benen gooien :+ Heel leuk, maar makkelijk zit het niet. We zijn nu een tussenweg aan het zoeken, los in zijn lijf zonder dat het ten koste van zijn paslengte en verzameling gaat.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:17

Gisteren Suus weer gereden. Ging beter. Ze was iets minder drammerig en ik kon haar goed opvangen.
Merkte dat ik snel genoeg was om haar tempo versnellingen op te vangen en te corrigeren.
1x moest ik haar ff bruut stil zetten. Mevrouw was dom en doof en blind en gek. Ze had de turbo knop gevonden en draafde er lustig op los zonder op mij te letten. Na 2 rondjes braaf corrigeren dacht ik HO nu is het klaar. Hihi ze stond echt heel verbaasd stil...

Merkte wel dat ik toch onbewust spanning opbouw in mijn onderrug / heupen. Als ik meer op mijn billen ging zitten en dan laag ademhaalde werd suus constanter in haar tempo. vooral de draf.
Ze blijft echter heel lastig rechtsom. Ze loopt graag met stelling naar links en als ik binnenteugel ff erbij pak (hoe kort ook) merk ik meteen dat ze in balans schuift en dus niet meer met achterbeen onder de massa blijft. Lastig om dat op te vangen zonder te gaan pielen van voren. Tips?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:26

ja sabm, zet maar in op je lengtebuiging, rechtuit en lengtebuiging links, wisselen naar lengtebuiging rechts, op de volte de voorhand een kleiner rondje willen laten lopen dan de achterhand -dat kan in schoudervoor maar ook met contrastelling ala wijken voor linkerbeen] zoeken naar alle verschillende manieren om haar voor binnenachterbeen te plaatsen . dat kan dus ook betekenen dat je de achterhand naar buiten drijft ipv voorhand naar binnen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:19

Ik probeer nu met binnenbeen haar kont naar buiten te krijgen. Begrens de buitenschouder door buitenteugel tegen de hals te houden en buiten been tegen lijf op singel. Maar ze loopt volgens mij toch nog over buitenschouder weg. Dat vind ik lastig op te vangen. Want merk als ik buitenbeen dan ook meer aanleg om haar tegen te houden ik nog meer spanning in mijn buitenhand opbouw. En dat wil ik natuurlijk voorkomen. Mss moet ik eens wisselen idd. met voorhand naar binnen en dan achterhand naar buiten.
Vind het lastig omdat ik spanning opbouw daardoor en dat werkt natuurlijk tegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:23

Ik kan Beeb heel slecht met teugels begrenzen, dan zakt hij te diep of gaat kantelen en dendert gewoon door die teugel heen. Ik begrens dus met benen en teugel alleen tegen hals aan. Zondag heb ik trouwens een fotoshoot, ben benieuwd of het beetje leuke foto's worden... := Van onze kant dan he? _O- Fotograaf maakt altijd gave foto's

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:26

Ik merk idd dat als ik teveel teugelbegrens zij scheef gaat of er op een andere manier onderuit wil komen. Maar heb het gevoel dat ik eht niet alleen met benen kan oplossen. Want ze wil juist nog niet goed op vier benen onder lijf blijven lopen. Tja lastig uit te leggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:28

Het is ook lastig :D Been there, done that, maar het uitleggen? :n Datkaniknie :=

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:08

hahaha kan al niet eens uitleggen wat er mis gaat dus laat staan dat ik uitleg hoe ik het probeer op te lossen :+

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:01

Hoi,

Leuk allemaal om te lezen, ook dat van Zen. Ik zal er donderdag aan denken. Ik krijg dan namelijk na 15 jaar weer
mijn eerste rijles, en ben dus vooral bang voor de spierpijn er na (met 46 wordt ik er ook niet jonger op :)

Ik zal het vrijdag morgen wel zien hoe ik dan rond loop ;)

verders lees ik jullie verhalen gewoon door en zal ik ook eens beginnen om deel 1 door te lezen.

groetjes Robke

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:40

hallo robke! lees prettig :) en welkom hier, leuk weer beginnen met rijden, t net als fietsen je verleert t nooit helemaal toch?
je legt t goed uit sabm, mijn vraag is ? waar zit jij met je gewicht?..ik heb het idee dat suus jou op rechts houdt waardoor zij niet naar rechts kan omdat jij er zit, samen gevoegd met t feit dat jij vanjezelf al moeilijker op linkerbeen druk kan houden..denk aan wijken voor linkerbeen en flinke zijwind van links :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:45

Hallo superrobke :wave:
Sterkte donderdag en heel veel plezier!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:28

knollentuin schreef:
hallo robke! lees prettig :) en welkom hier, leuk weer beginnen met rijden, t net als fietsen je verleert t nooit helemaal toch?
je legt t goed uit sabm, mijn vraag is ? waar zit jij met je gewicht?..ik heb het idee dat suus jou op rechts houdt waardoor zij niet naar rechts kan omdat jij er zit, samen gevoegd met t feit dat jij vanjezelf al moeilijker op linkerbeen druk kan houden..denk aan wijken voor linkerbeen en flinke zijwind van links :D

Suus is storm bestendig :o want omverblazen lukt echt niet.
Ik heb gisteren heel bewust gewicht op links gezet en dus echt opgelet dat ik haar rechts ruimte gaf. Maar toch ging ze niet lekker opzij. Zal eens meer op mijn zit letten, mss staan op mijn beugels een idee? dan meer druk op linkerbeen houden? Of is dat een stom idee?

Klopt idd dat ze mij op rechts gooit Daar zit het zo lekker }:0

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:29

oh en natuurlijk... :wave: Robke, succes met je les en je zal zien dat je het idd nog niet verleerd bent.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:51

nee ik zou niet gaan staan hoor sabm lichtrijden kan eventueel wel , we gaan iig vrijdag ermee aan de slag probeer ermee door te gaan -wijken voor linkerbeen ,en recht boven je paard blijven en van links naar rechts rijden,

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:35

Have fun Robke, enne, het nagenieten is vooral op zaterdag schat ik in gna gna gna :-)

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:37

Weten jullie een betaalbare instructeur voor rechtrichten in de buurt van Haaksbergen? Karin Wittebrood vind ik zelf wel erg duur. Een instructeur die ervaring heeft met bitloos en centered riding kan ik ook wel waarderen.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:39

Ik las dat er fans zijn van close contact zadels. Mocht je op zoek zijn, ik heb nog een Eric Thomas TREK close contact zadel, bruin, 18 inch en ca 33 boommaat. Dit zadel past niet op mijn huidige pony. En ja, ook hier wist ik me aan te stoten aan de voorkant tijdens de draf :-P

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:44

Vandaag nagedacht over het 'zachte billen-principe', daar zit wel wat in :-) Alleen heb ik weinig kont maar veel dij en span ik mijn dijen tijdens het lichtrijden en galopperen wat eigenlijk ontieglijk in de weg gaat zitten natuurlijk. Zonder beugels zit ik beter maar kiep ik wat naar voren zodra het tempo omhoog gaat.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:56

euh.. sorry ik heb het niet van het begin af aan gelezen :o Maar je nieuwe intro <3 wil je istructrice niet per ongeluk eens op vakantie ;) Wat jij schrijft wat je doet en wat je bereikt is vreselijk gaaf! Ook al is het soms een mega tegevaller in je eigen beleving. Hou vol, doe je ding en denk niet aan vroeger.. die tijd is geweest, komt wel weer, maar ojee wat gaan jullie op een super manier goed! <3