tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:06

TS heb je al eens aan een kaptoom gedacht?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:15

Ja daar heb ik ook aan gedacht maar dat is alleen handig met longeren.
Zoals ik al aangaf
Er zitten ook wel eens mensen op die niet zo goed kunnen rijden.
Zoals een vriendin of mijn zoontje van 6 (hier loop ik natuurlijk naast) maar leer dus wel de beginselen
En dat doe ik liever niet als me paardje zijn hackamore om heeft.
Gezien de scherpheid van dit hoofdstel

verder doe ik kwa rijden alles met dit hoofdstel en is hij hier dus beter mee te rijden dan een gewoon hoofdstel.

Maar om mijn zoontje er nou met de tijd los op te laten stappen zie ik niet zitten aan een halster of kaptoom

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:39

Ik denk dat je paard een super gevoelige mond heeft :j Misschien een dun rubber bitje proberen ?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:44

Was bitloos geen optie? Of heb ik daar overheen gelezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:45

ponylies schreef:
Afbeelding
zoals dit dan kan de trens nooit in het gehemelte prikken,
alleen als je de teugels op de hoogte van je voeten kunt houden (en dat zal ik heel knap vinden :') )
kun je de trens in het gehemelte laten prikken,
gewoon logisch nadenken is moeilijk he arabesk :+

En hoeveel bokkers rijden zo prachtig hun paard van achteren naar voren _O-

Het gros staat te longeren zoals jij in dat plaatje liet zien en heeft z'n paard in de krul met het hoofd lager dan de schoft.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:46

@Arabesk: Nou dat is wel een tikkeltje overdreven, dat het gros z'n paard in de krul trekt.
Overdrijven is een kunst?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:53

Gipsylover schreef:
@Arabesk: Nou dat is wel een tikkeltje overdreven, dat het gros z'n paard in de krul trekt.

Geef mij vijf foto's van vijf verschillende Haw topics waarbij het zwartwit plaatje benaderd wordt :Y)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:54

Arabesk schreef:
ponylies schreef:
Afbeelding
zoals dit dan kan de trens nooit in het gehemelte prikken,
alleen als je de teugels op de hoogte van je voeten kunt houden (en dat zal ik heel knap vinden :') )
kun je de trens in het gehemelte laten prikken,
gewoon logisch nadenken is moeilijk he arabesk :+

En hoeveel bokkers rijden zo prachtig hun paard van achteren naar voren _O-

Het gros staat te longeren zoals jij in dat plaatje liet zien en heeft z'n paard in de krul met het hoofd lager dan de schoft.

daar heb je wel gelijk in ja,
mijn streven is iig wel om paardlief van achter naar voor te rijden !
maar geef wel effe eerlijk toe dat het filmpje niet klopt dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:00

Er is dus nog geen osteopaat bij geweest? Dat zou ik sowieso eerst doen.
En tot die tijd gewoon bitloos verder gaan. Wil kruislings niet, dan wil het wel met een sidepull of kingekruist hoofdstel. In ieder geval is het weinig zinvol om het paard te blijven kwellen omdat er zonodig toch een bit in moet.

Hier een zeer informatief filmpje over de tong en oorzaken van tongproblemen:

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:04

Arabesk schreef:
Gipsylover schreef:

Geef mij vijf foto's van vijf verschillende Haw topics waarbij het zwartwit plaatje benaderd wordt :Y)

Als je niet voldoet aan het plaatje betekent dit niet meteen dat je, je paard in de krul trekt.
Naar voor van achter rijden kan ook als je het niveau van het plaatje nog niet hebt bereikt, rare opmerking?

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:06

Arabesk schreef:
Gipsylover schreef:

Misschien wordt het zwart-witplaatje niet benaderd, het is nogal een kunst zo goed te kunnen rijden, maar dat iedereen zijn paard in de krul rijd is ook overdreven. Ik zie vaak genoeg topics waar de paarden er gewoon ontspannen uitzien hoor.

TS: Is gewoon bitloos geen optie? Dus geen hackmore, maar gewoon bitloos hoofdstel? Of vind je dit ook niet veilig genoeg?
Of anders kijken of je van mensen een duurder bit kan lenen of idd bij een ruitersportzaak ofzo kijken of je bit mag uitproberen.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:27

Nee daar reageerd hij te slecht op

Ik ben nu wel met andere dingen bezig waardoor het later miss wel
mogelijk is namelijk een soort neck rope
Maar daar moet hij dan eerst beter op reageren en beter
op de stem reageren

Zodra dat goed gaat gaan we weer een ander bitloos hoofdstel proberen

Overgens de hackamore is ook bitloos.
Maar hij kan soms te pittig zijn voor een ander bitloos hoofdstel
Gezien hij soms goed kan door drammen, vooral tijdens het buiten rijden
en met de hack doet hij dit minder dan een ander hoofdstel
Hiermee is hij namelijk op je pinken te rijden

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:17

Fred_Kroket schreef:
Ja.. tuurlijk... Ik ben gewoon blind... Een spierriem is om te zorgen dat een bit stabiel ligt, niet om een snuit dicht te binden en zo ziet het er wel uit. Je hoort er een vinger tussen te kunnen doen zowel onder als boven en dat is onmogelijk tenzij je je vingers wilt afknijpen.

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het dan maar een "sportpaard" is die zijn neusgaten "openspert" en het lijkt alsof... Ik vind het te strak, je zou voor de lol eens dezelfde oefeningen kunnen doen zonder neusriem. Kijken of hij dan zijn mond dichthoudt en als dat niet gebeurd is de ruiterhand te hard.

Je moet de riempjes niet gaan misbruiken, aansnoerneusriem betekend niet dat je die dan maar moet aansnoeren, of een spierriem om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert maar dichtknallen...

@TS: ik rijd met een Myler level 2 met sweet iron mondstuk, maar ik ben zeer tevreden, en mijn paard ook. Ze liep voorheen met een enkel gebroken argentaan watertrens en was wat onrustig. Ze loopt hier erg fijn op omdat er geen "notenkraker" effect inzit. Zo heeft ze haar ongebroken Pelham nu ook heel fijn in haar mond. Ze houd blijkbaar helemaal niet van gebroken trensen.

Ik heb mijn bit in Westerbork gekocht bij een westernwinkel en daar kon je het bit 2 weken uitproberen, mocht het geen succes zijn mag je het terugbrengen en krijg je 90% van je aankoopbedrag terug.

Ik ga niet meer in op smoeetjew, aangezien ik na herhaaldelijk uitleggen dezelfde reacties blijft geven --> starheid

Wat kunnen mensen overdrijven. Vind het heel knap dat je vanaf een foto kunt zien dat de sperriem te strak zit. Ik ben het met Smeetjoew eens. Mijn paard gooide een tijdje geleden ook wel eens haar tong over het bit, of ze probeert steeds haar mond open te doen. Nu de sperriem wat strakker zit rommelt ze niet meer zo, en gaat het rijden een stuk beter. Voor haar is het gewoon een trucje om onder het werk uit te komen.

Ik vind het rijden met een pelham erger dan de sperriem een stukje strakker doen. Dus snap niet zo goed waarom je er zo'n probleem van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:06

elmiran schreef:
Nu de sperriem wat strakker zit rommelt ze niet meer zo, en gaat het rijden een stuk beter. Voor haar is het gewoon een trucje om onder het werk uit te komen.

-:(-

Bekijk de video eens die ik hierboven geplaatst heb.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:46

SuperPaardje schreef:
Citaat:
Omdat het op elke foto zo is, niet één momentopname maar alle foto's, ook stapfoto's, draffoto's en galop foto's, er is een moment dat een paard uitademt of zijn neus ontspant en die zie ik op geen één foto terug.

Op de draf- en galop- foto's is het helemaal onduidelijk te zien naar mijn idee? Ik denk echt niet dat je dit vanaf hier kan beoordelen.
Hiervoor zul je toch echt moeten gaan voelen of het strak zit. Sommige paarden blazen zich nou eenmaal sneller op dan andere paarden, waardoor het lijkt of de sperriem strak zit.

TS: Had de dierenarts of tandarts verder ook geen tip hoe je dit dan kunt oplossen, want als deze al zijn geweest, en je paard blijkt nergens last van te hebben.. Dan is het erg lastig om op te lossen

Het gaat niet om de foto's in het profiel maar een recent topic, daar had ik het ook al vermeld... We praten niet over dezelfde foto's...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:50

elmiran schreef:
Fred_Kroket schreef:
Ja.. tuurlijk... Ik ben gewoon blind... Een spierriem is om te zorgen dat een bit stabiel ligt, niet om een snuit dicht te binden en zo ziet het er wel uit. Je hoort er een vinger tussen te kunnen doen zowel onder als boven en dat is onmogelijk tenzij je je vingers wilt afknijpen.

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het dan maar een "sportpaard" is die zijn neusgaten "openspert" en het lijkt alsof... Ik vind het te strak, je zou voor de lol eens dezelfde oefeningen kunnen doen zonder neusriem. Kijken of hij dan zijn mond dichthoudt en als dat niet gebeurd is de ruiterhand te hard.

Je moet de riempjes niet gaan misbruiken, aansnoerneusriem betekend niet dat je die dan maar moet aansnoeren, of een spierriem om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert maar dichtknallen...

@TS: ik rijd met een Myler level 2 met sweet iron mondstuk, maar ik ben zeer tevreden, en mijn paard ook. Ze liep voorheen met een enkel gebroken argentaan watertrens en was wat onrustig. Ze loopt hier erg fijn op omdat er geen "notenkraker" effect inzit. Zo heeft ze haar ongebroken Pelham nu ook heel fijn in haar mond. Ze houd blijkbaar helemaal niet van gebroken trensen.

Ik heb mijn bit in Westerbork gekocht bij een westernwinkel en daar kon je het bit 2 weken uitproberen, mocht het geen succes zijn mag je het terugbrengen en krijg je 90% van je aankoopbedrag terug.

Ik ga niet meer in op smoeetjew, aangezien ik na herhaaldelijk uitleggen dezelfde reacties blijft geven --> starheid

Wat kunnen mensen overdrijven. Vind het heel knap dat je vanaf een foto kunt zien dat de sperriem te strak zit. Ik ben het met Smeetjoew eens. Mijn paard gooide een tijdje geleden ook wel eens haar tong over het bit, of ze probeert steeds haar mond open te doen. Nu de sperriem wat strakker zit rommelt ze niet meer zo, en gaat het rijden een stuk beter. Voor haar is het gewoon een trucje om onder het werk uit te komen.

Ik vind het rijden met een pelham erger dan de sperriem een stukje strakker doen. Dus snap niet zo goed waarom je er zo'n probleem van maakt.

Een vergelijking van heb ik jou daar... Wat is erger systematisch een snuit dichtsnoeren of sporadisch met een pelham rijden waarbij het paard de mond gesloten houd zonder extra toeters en bellen...

Voor jou een trucje om onder het werk uit te komen voor mij een rijtechnisch probleem wat je niet oplost door gewoon maar een riem een gat strakker te doen. En nogmaals het zijn foto's uit een recent topic, niet alleen de foto's uit het profiel en toen had ik het ook al vermeld. Ondanks dat ik het een erg mooi paard vind dat de neusriem wel wat strak zit.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:27

Tsja de een lost het op met een riempje, en jij met een bit met hefboomwerking. Bij mijn paard is het probleem opgelost zonder al dat extra metaal. Je doet nu net alsof ik m'n paard mishandel, terwijl het alleen om een klein riempje gaat die een stukje strakker is.

Ik heb de foto's gezien waar je het over had. Vind het als nog erg overdreven hoe er gereageerd word. Je hebt haar niet eens in het echt zien rijden, beetje makkelijk om zoiets te roepen vanaf je pc.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:37

TS heb je al een oplossing gevonden ?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:43

Bij de westernwinkel in Westerbork kun je een myler lenen om te kijken of het wat is voor je paard:
http://www.mylerbitten.nl/

Al mijn paarden lopen ermee en ik wil niets anders meer..

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:22

Nee heb nog geen oplossing gevonden
maar zodra ik het geld weer heb
Ga ik een myler bitje proberen

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:01

mijn haffie gooide ook vanaf het begin het tong over het bit, heb toen een tijdje met een neusriem gereden en op een gegeven moment deed ze het niet meer .

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:12

Een neus riem heeft geen zin. Bij hem

Morwen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:10

Mijn paard gooide zijn tong ook over het bit. Bij mij was het een aanleuningsprobleem. Totaal mijn schuld dus. Nu volg ik lessen in rechtrichten en dat was perfect voor ons beide. Hij loopt beter en ik kan hem helpen. Sindsdien gooit hij zijn tong er ook niet meer overheen. :)
Ik raad sowieso iedereen een cursus rechtrichten aan. Werkt super, voor paard en ruiter.
Succes!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:29

Mariska_28 schreef:
Bij de westernwinkel in Westerbork kun je een myler lenen om te kijken of het wat is voor je paard:
http://www.mylerbitten.nl/

Al mijn paarden lopen ermee en ik wil niets anders meer..

Hier heb ik mijn bit ook gekocht! Heel tevreden over de uitleg en ook het uitproberen was erg fijn!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:32

Dit topic word denk ik gesloten als ik de opmerking van de mod in het andere topic zie :)