paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:37

Spoken!
Hij ziet ze wij niet :+

Blijft spannend :o

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:43

Sassol schreef:
Misschien is het handig om ook wat filmpjes te maken van hoe jij rijdt?

zodra ik weer kan rijden, zal ik dit gaan proberen. Ik ben vaak alleen, dus hoop dat het lukt!

Zit nu nog flink aan de pijnstillers, maar hoop volgende week weer te kunnen rijden

Romanoff

Re: paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:06

Lastig zo'n paard. Maar zie inderdaad dat het paard zn zin krijgt.
Het is gewoon raar achter een ander paard aankakken als een ezel heeft ze nergens last van.. dus is er ook niks engs aan die hoek.
Waarschijnlijk reageert ze ook op dat jij de hoek ook spannend begon te vinden, en hebt haar dit dus overgedragen door dar stil te gaan staan; Kijk eng he!
Mij is altijd geleerd, vind een paard iets eng, NIET laten stilstaan! Doorlopen, tijdens het lopen kan hij er ook naar kijken, laat haar werken en laat onder het rijden zien dat er niks engs is.
Zo ie zo zou ik die bal daar even weghalen, mijn paard zou daar ook raar van opkijken ;).

Ook zie ik gewoon rijtechnisch een ontzettend gespannen paard, die ook niet ontspand achter het andere paard..
Maar ja merries zijn taaie tantes wat dat betreft..
Krijg je ook les? Of hulp van iemand die er ook verstand van heeft?

Hoe is ze aan de longe?

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:21

bij mij helpt het altijd als ik er zelf ook niet naar kijk. dus gewoon de andere kant opkijken. binnenbeen. misschien helpt dat!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:59

Mijn pony heeft het ook zo af en toe dat hij 1 bepaalde hoek in de bak eng vindt (er staan hindernispalen en als het waait fluit de wind daar langs de spanten). En ik kan het aan hem voelen als het weer zo'n dag is dat de hoek 'eng' is. Dan heeft hij weer wat teveel energie en dan zoekt hij gewoon aanleiding om er even lekker vantussen te wapperen. ;)

Ik heb altijd geleerd dat je paard de aandacht bij jou en het rijden moet houden zodat hij geen tijd heeft om dingen 'eng' te gaan vinden.
Rijden, rijden, rijden, problemen voorwaarts willen oplossen en de volle aandacht opeisen. Vraag oefeningen die ze moeilijk vindt en waar ze dus haar aandacht bij moet houden.
Blijf in het begin uit de hoek en zet je paard flink aan het werk. Niet de enge hoek in willen forceren maar er onder het werk, zodra ze de volle aandacht bij jou heeft, steeds stiekem een halve meter dichter naartoe gaan rijden.
Springt ze weer weg; naar voren rijden en verder geen aandacht aan schenken. Gewoon doorgaan met waar je mee bezig was namelijk met haar aandacht opeisen.
Telkens onder het werk probeer je er weer iets dichter naar toe te rijden maar voor ze weg kan springen stuur je haar er zelf van weg. Je zet haar weer aan het werk en probeert het later nog een keer net zo lang ze er wat dichter langs gaat zonder problemen te geven.
Zo proberen haar steeds dichter naar de 'enge' hoek toe te rijden.

Als ze echt gewoon aan het etteren zijn kan een keer heel goed boos worden ook wel eens helpen maar dat ligt aan het paard waar je op zit. Sommigen (zoals mijn pony: 'Oh god, ze meent het echt') geven zich dan gewonnen maar anderen kunnen echt helemaal over de zeik gaan en dan heeft het dus weinig zin.
Kijk wat bij bij jou en je paard past en pas dat toe. :)

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:43

vaak werkt het om gewoon jezelf "dom" te houden, eng? waar eng? gewoon doen alsof er niks aan de hand is er rij zoals je altijd rijd, ookal maakt ie een rare beweging. geen extra aandacht aan besteden.
alsof iemand je aan klieren is, en jij het negeert.. dan is het niet leuk meer voor de ander!
Hopenlijk heb je er wat aan, ik heb het al vaak met succes gebruikt, maar, dat ligt uiteraard ook aan het paard waar je op rijd. zijn allemaal anders :)