'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 15:16

ik vind het filmpje ook fijn, kan ik lekker mee oefenen. Overigens was hij vandaag zo superbraaf en superlief, ik heb een noodrem normaal gesproken ook echt niet nodig.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:22

Ik reed buiten eerst met een martingaal maar later met een thiedemann en nu met niks. Ik wil niet afhankelijk zijn van zo'n hulpteugel als hij gaat gaat hij toch. Maar mijn paard kan soms nogal zijn kop in de lucht gooien. Ik rijdt hem nu buiten op alleen een ander bit en dat gaat prima (is overigens gewoon een enkelgebroken bustrens)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:34

Nu ik erover na zit te denken is de beste noodrem op mijn verzorgpony dit: Het gras op sturen en teugels losgooien. Gaat ie vanzelf met zijn hoofd naar het gras en eten :D
Alleen is dat niet zo slim als hij heeeeel hard gaat ;) Het moet voor jezelf ook wel een beetje veilig blijven natuurlijk :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:08

Als mijn merrie er keihard vandoor spurt (wat ze overigens eigenlijk nog maar 1 keer heeft gedaan), dan kan ik haar terughalen door de teugels opzij en mijn duimen naar buiten. Ik zit dan in feite met mijn armen gespreid, werkt perfect. Ik heb haar dan binnen een paar passen terug. Als ze buiten erg druk is, gebruikt ik dat ook wel is en dan is ze meteen rustiger. Druk op de teugels is misschien maar twee seconden nodig en dan weet ze het weer. Verder rijd ik ook heel veel op stem en zit, teugels gebruik ik tijdens een buitenrit eigenlijk niet.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:12

nee mijn verzorgpony heeft die niet en ik zit er dan zo op van :hooooo hoooo net de kerstman maar het werkt wel :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:57

shirleyp schreef:
Ook die one rein stop werkt volgens mij in paniek niet hoor...

Weet jij wat een reflex is?
Dat is een handeling die je doet zonder er bij na te denken. Je hebt natuurlijke reflexen en aangeleerde reflexen. Een natuurlijke reflex is als je je hand verbrand en deze dan snel terugtrekt. Dan denk je namelijk niet na van "auw, dat doet zeer" om vervolgens na te denken dat je je hand terug gaat trekken. Dat gaat automatisch, sneller dan jij kunt nadenken.

Dan heb je de aangeleerde reflexen. Die kom je in de vechtsport o.a. tegen. Als iemand je aanvalt, dat je dan automatisch bewegingen uitvoert om hem te blocken. Dat leer je door oefenen, iedere keer weer dezelfde oefening meenemen. Zodat een beweging een automatisme wordt, zodat jij, zonder dat jij moet nadenken op het moment dat een tegenstander met een mes naar je keel steekt, deze beweging kunt afweren.

De One Rein Stop is niet meer en niet minder dan een aangeleerde reflex bij een paard. Dat is geen geval van: sjor het hoofd maar opzij en dan stopt hij wel, want ook met hoofd opzij kan een paard heel snel rechtuit rennen. Dat is een geval van keer op keer, aan beide kanten, hoofd naar je stijgbeugel vragen en achterhand wegzetten. Zodat het ook voor het paard een automatisme wordt. En die aangeleerde reflex, als je hem goed aanleert, werkt ook als een paard in paniek raakt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:06

Ik denk dat die one reign stop bij mijn paard wel kan werken. ik ga het in ieder geval oefenen. Op you tube stonden trouwens heel veel van die filmpjes.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:13

jamiroquai schreef:
Maar zou een Thiedeman dan niet hetzelfde werken als een slof in dat geval?

Ik he het trouwens nog nooit meegemaakt op buitenrit, maar ik heb soms wel het gevoel dat ik even de controle verlies. Ook al issie superbraaf!

Thiedemann kent geen release.. Is puur bedoelt om het paard in de krul te krijgen. Als je paard in paniek schiet kan jij met geen mogelijkheid de druk van het bit halen en zo ongelukken voorkomen. Bij een slof heb je tenminste nog zelf in de hand hoe en wanneer hij inwerkt.
Ik vind een Thiedemann echt een onding :o

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:27

Lotte1990 schreef:
jamiroquai schreef:
Maar zou een Thiedeman dan niet hetzelfde werken als een slof in dat geval?

Ik he het trouwens nog nooit meegemaakt op buitenrit, maar ik heb soms wel het gevoel dat ik even de controle verlies. Ook al issie superbraaf!

Thiedemann kent geen release.. Is puur bedoelt om het paard in de krul te krijgen. Als je paard in paniek schiet kan jij met geen mogelijkheid de druk van het bit halen en zo ongelukken voorkomen. Bij een slof heb je tenminste nog zelf in de hand hoe en wanneer hij inwerkt.
Ik vind een Thiedemann echt een onding :o

Deze discussie is in onderstaand topic al ontstaan!
[HAR] Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?
Misschien daar even reageren? Laten we in elk geval deze discussie niet hier ook gaan beginnen! :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:50

Ha ha, nee daar ben ik ook al gillend reggereden.... _O-

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:51

haha! :j Ik kwam het topic ook toevallig tegen omdat hij onder 'Actieve onderwerpen' stond! Maar daar werd ik al chagerijnig van zonder dat ik me ook maar aangesproken voelde of mezelf erin betrokken had :')

Daarom graag deze discussie in dat topic houden en niet ook nog eens hiereen halen! ;(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:54

Neen, dan ben ik hier ook zo pleite!!!!!

Laat iemand toch gewoon een vragg stellen zonder meteen een preek te krijgen. Bokt is toch om dingen te vragen? Voor een preek ga ik wel naar de kerk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:51

Eh, dat ligt in mijn ogen toch echt aan de vraag die je stelt hoor.
Bij sommige vragen of opmerkingen krijg je toch echt een preek van mijn kant. Omdat ik het welzijn van het paard voor ogen heb, en niet iedereen weet waar hij mee bezig is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:01

Ik vind lottes post anders prima, ze zegt het toch gewoon, netjes en niet op belerende of denigrerende toon.
En als je een post ziet waar je het wel of niet mee eens bent mag je daarop reageren, anders kun je bokt wel opdoeken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 10:46

Oh. ik kijk noit naar namen, ik weet niet of ik op Lotte gereageerd heb.

Tuurlijk mag je reageren, maar als het bijvoorbeeld de kant uitgaat van 'met het vingertje wijzen'staan bij mij de tenen krom....

Of van de steken van : Jij moet bij MIJ goed lezen, want......

Als ik een vraag stel wil ik daar graag een antwoord op, niet een discussie die eigenlijk buiten het onderwerp omgaat...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:47

Je stelt een vraag over de thiedemann dus dan kun je ook een antwoord verwachten :)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:10

F_Orumster schreef:
Ik vind lottes post anders prima, ze zegt het toch gewoon, netjes en niet op belerende of denigrerende toon.
En als je een post ziet waar je het wel of niet mee eens bent mag je daarop reageren, anders kun je bokt wel opdoeken.

Mij hoor je niet zeggen dat de reactie niet goed is (ik was degene die de reactie plaatste, niet TS) maar de discussie over de thiedeman is al aan de gang in een andere topic.
Daar is een felle discussie aan de gang die inmiddels bijna vijandig geworden is! Het is zonde om dat ook hierheen te halen! :n
Indien de TS meer info wil over de Thiedeman kan ze misschien naar dat andere topic om te kijken? Om 2 dezelfde discussies te beginnen is misschien zinloos. Vooral omdat iedereen er een andere mening over heeft en je er toch nooit uit komt. Bij Bokt betekend dat helaas vaak moddergooien! :o
Beter om het gezellig te houden en hier te praten over hoe mensen het probleem van overactieve paardjes oplossen? :D

Maar idd niks negatiefs naar Lotte hoor! Alleen werd precies hetzelfde (wel of geen release en daarmee 'de last' voor je paard en kans op ongelukken ed) ook al in dat andere topic gezegt! Misschien kan ze daar meepraten aangezien daar niet iedereen dezelfde mening deelt?
Laatst bijgewerkt door Rox87 op 04-10-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:13

jamiroquai schreef:
Het gaat me puur om: je paard scheurt keihard op een drukke weg af, wat nu?

Ha ha, prrrrrt gaat dan niet helpen. .......

Flink flossen. Paard auw in z'n mondje vind ik echt minder erg dan boem tegen een vrachtauto en dus allebei auw.

Maar het handigst -althans met mijn paard- is op tijd ingrijpen en 'm naar rechts buigen. Altijd naar rechts. Op een heeeeel klein voltetje (moet je denken aan doorsnede van maximaal een meter) Als hij zich niet recht kan maken kan hij ook niet hard rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:15

mylene32 schreef:
Noodrem is "prrrrrrrrrt" en hij staat stokstijf stil.
Maakt niet uit in welke gang.

Dat is wel heel handig! :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:19

Ha ha, Lotte kan ook hier meepraten, maar dit topic is wat breder dan alleen de Thiedeman. Ik vroeg naar de verschillende noodremmen die in gebruik zijn, en ik ben er al een heleboel tegengekomen. Het heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik afgelopen week zonder Thiedeman naar buiten ben gegaan, omdat ik er nu van overtuigd ben dat hij voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Ik ga voor de one reign stop.

Zo zie je maar waar een topic goed voor is, zonder vijandigheid! :D

Flossen kan altijd nog..... Maar waarom moet de volte dan rechtsom?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:20

Ja die snap ik ook niet.

Wel fijn dat je de ORS gaat aanleren.

Het heet overigens de One REIN stop, en niet reign...

rein is engels voor teugel
reign is engels voor regeren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:22

anneliesdj schreef:
F_Orumster schreef:
Herkenning! Bij mij was een rottweiler de rem, ging er voorover af, stond op en bedankte de mevrouw. Gingen in blinde paniek op een 80km/u weg af dus ik begon zelf ook wanhopig te worden.

En was dat opzet van die mevrouw? Zag ze hoe de situatie was of had ze gewoon een onopgevoedde hond?

Ik naderde een eind van het bospad en die vrouw draaide dus nietsvermoedend met een brave rottweiler het pad op.
Van verbazing bleven alle partijen plotsklaps stilstaan en ik tuimelde eraf maar was dolblij.
Sprong gelijk weer overeind en bedankte die vrouw emotioneel dat ze er net aan kwam. De hond heeft geen kick gegeven hoor, was superbraaf.
Wil niet weten hoe het afgelopen was als ze er niet waren geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:23

jamiroquai schreef:
Flossen kan altijd nog..... Maar waarom moet de volte dan rechtsom?

Omdat 'ie 'm altijd naar rechts peert. In feite draai ik 'm dus door. Naar links lukt niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:23

Dan heb je iets om aan te werken.

ORS moet beide kanten op kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

Nee hoor, naar rechts werkt prima. Bovendien is het geen ors maar gewoon paard dubbelvouwen ;)