gummie schreef:[Ik denk dat vele ruiters simpelweg niet in staat zijn om een probleem genoemd als hierboven zomaar even op te lossen door er op te gaan zitten. En daarnaast dat ik vind dat de nadruk in lessen te veel wordt gelegd op het "rechtmaken" ipv het "soepel maken in het lijf".
Tja, een beetje het kip en ei verhaal. Wat komt eerst, recht zijn en daardoor soepel of soepel maken en daardoor recht. Elk paard /mens loopt scheef. persoonlijk hou ik niet van dat buigen etc. in de eerste 15 min. dat ik op een paard zit. Daarom kies ik voor eerst rechtrichten, eerst door ontspanning diep/rond, gelijke druk op teugel en been rechte lijnen rijden en hoeken benutten om licht te stellen. Dat is de warming up, daarna kan je oefeningen gaan rijden. Maar dat doet toch iedereen anders. eén ding is zeker, als een paard teugelkreupel loopt is het niet recht en niet soepel door zijn lijf. Dat gaat hand in hand.
Ik heb het over het lijf. En ik heb het niet over verzameling, oprichting, etc. Ik zie aanleuningsproblemen als een direct gevolg van problemen in het lijf. Wat ik in feite wil zeggen, dat is dat ik van mening ben dat mensen een stap terug moeten doen als het paard structureel onzuiver en tegen het bit loopt. Ik ben van mening dat je er dan gewoon niet op moet zitten. Om de simpele reden dat vele ruiters in mijn ogen meer zo'n probleem niet op een rijtechnische manier eruit kunnen krijgen. Het doel van longeren is uiteraard niet om het paard op de achterhand te krijgen. Dubbele teugel, ook prima! In ieder geval niet zonder enkele aanleuning, vandaar dat ik de bijzetteugel aan haal.
sorry als dat zo overkomt.