Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:43

gummie schreef:
[Ik denk dat vele ruiters simpelweg niet in staat zijn om een probleem genoemd als hierboven zomaar even op te lossen door er op te gaan zitten. En daarnaast dat ik vind dat de nadruk in lessen te veel wordt gelegd op het "rechtmaken" ipv het "soepel maken in het lijf".

Tja, een beetje het kip en ei verhaal. Wat komt eerst, recht zijn en daardoor soepel of soepel maken en daardoor recht. Elk paard /mens loopt scheef. persoonlijk hou ik niet van dat buigen etc. in de eerste 15 min. dat ik op een paard zit. Daarom kies ik voor eerst rechtrichten, eerst door ontspanning diep/rond, gelijke druk op teugel en been rechte lijnen rijden en hoeken benutten om licht te stellen. Dat is de warming up, daarna kan je oefeningen gaan rijden. Maar dat doet toch iedereen anders. eén ding is zeker, als een paard teugelkreupel loopt is het niet recht en niet soepel door zijn lijf. Dat gaat hand in hand.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:50

Wie zegt dat ik vind dat het paard aan de voorkant ontspannen hoort te gaan lopen? :) Ik heb het over het lijf. En ik heb het niet over verzameling, oprichting, etc. Ik zie aanleuningsproblemen als een direct gevolg van problemen in het lijf. Wat ik in feite wil zeggen, dat is dat ik van mening ben dat mensen een stap terug moeten doen als het paard structureel onzuiver en tegen het bit loopt. Ik ben van mening dat je er dan gewoon niet op moet zitten. Om de simpele reden dat vele ruiters in mijn ogen meer zo'n probleem niet op een rijtechnische manier eruit kunnen krijgen. Het doel van longeren is uiteraard niet om het paard op de achterhand te krijgen. Dubbele teugel, ook prima! In ieder geval niet zonder enkele aanleuning, vandaar dat ik de bijzetteugel aan haal.

Ik breng ook niet de klassieke rijkunst als zodanig naar voren, ik heb slechts geprobeerd een stuk op internet te vinden dat mijn visie het beste weergeeft. En dat komt dan toevallig van de site die klassiekerijkunst.com heet :)

Op een andere site heb ik het volgende gevonden waar ik me in kan vinden:

"Bij het gymnastiseren van paarden zijn enkele zaken waar men rekening mee moet houden. Het is belangrijk om zonder dwang te rijden. Het paard moet zich ontspannen en dat kan niet wanneer hij onder druk staat. Houd voldoende rekening met het niveau van het paard en verwacht geen zaken van hem die hij nog niet kan. Een ander erg belangrijk punt is de begeleiding. U kunt zich het beste regelmatig laten begeleiden en controleren door een goede instructeur die dezelfde instelling heeft als u en die begrijpt wat uw doelen zijn."

k denk dat vele ruiters simpelweg niet in staat zijn om een probleem genoemd als hierboven zomaar even op te lossen door er op te gaan zitten. En daarnaast dat ik vind dat de nadruk in lessen te veel wordt gelegd op het "rechtmaken" ipv het "soepel maken in het lijf".[/quote]

Heel kort door de bocht, bijzet waar aanleuning verplichte kost is "want anders loopt hij zonder aanleuning'' is van voor naar achter werken. Draagt zowiezo imo niets aan om
een paard te laten ontspannen. Want je kan een paard niet vanuit de voorkant naar achter laten ontspannen. Het aanspannen van de buikspieren en het onderzetten van het
achterbeen komt altijd vanuit de achterhand. Aan de longe of niet. Als je ervoor kiest een paard correct zijn lichaam te leren gebruiken zet je hem niet in een gedwongen
positie van voren.. en je dient je paard los te werken onder het zadel zoals je aan de longe ook zou doen (mits je met longeren op de juiste manier met je paard omgaat.)
Ik vind dat longeren juist WEL kan bijdragen om een paard goed op de achterhand te krijgen. Want dit is door erbovenop niet in balans zitten nog veel moeilijker dan aan de longe!
Een bijzetteugel zo zetten dat het paard altijd contact heeft met de lijn is ook dwang! Want het paard MOET accepteren, MOET het hoofd op 1 hoogte houden MOET "nageven",
MOET linksom of rechtsom indien ene kant korter is dan andere kant ingesteld lopen. Met dubbele longe kun je het Vragen door hulpen te geven en het paard de kans te geven
door de lijnen heen te zakken en los te laten in het lichaam.

Met dubbele lijnen is de aanleuning vanuit de mens en kun je veel meer dan met een bijzetteugeltje. Met pessoa longeren leert een paard alleen maar van "zagen" op de pas,
in mindere mate dan echt zagende ruiters maar wel hetzelfde "nee knik-effect."

Ik zie rechtmaken niet anders dan soepel rijden door het lijf. Wellicht hebben sommigen daar verwarring over maar bij alleen rechtuit rijden zul je nooit lengtebuiging van
het paard kunnen verwachten. Ik ben met RECHTRICHTEN alleen maar lijnen aan het rijden en dat zijn amper rechte lijnen maar alleen maar bogen en overgangen om het
paard op 2 teugels en nageeflijk om het binnenbeen te krijgen.'

ja muc wat is te snel en teveel buigen.. mijn paard mag van voren niet meer stelling geven dan ze buigt aan de achterkant hoor. Ze moet evenwijdig gesteld zijn in voltes,
de voorkant mag niet meer buigen dan de achterkant omdat je dan de schouder naar buiten drukt en er helemaal niets mee bereikt. Paard verlaat het lichaam enz enz.
Recht tussen 2 teugels rijden, afentoe schouders goed zetten dmv contra en recht is recht, en in voltes, lijnen en zijwaartse oefeningen werken aan je lengtebuiging maar
niet meer dan een paard hoort te buigen.

Hyperflexie is bij mijn instructrice zwaar uit den boze, of ik nu 10 minuten rijd of een uur.

Marcella heb je al gemaild? of doe je dat vanavond?

muc en als je lange teugel geeft is het ok zeker.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:53

muc schreef:
gummie schreef:
[Ik denk dat vele ruiters simpelweg niet in staat zijn om een probleem genoemd als hierboven zomaar even op te lossen door er op te gaan zitten. En daarnaast dat ik vind dat de nadruk in lessen te veel wordt gelegd op het "rechtmaken" ipv het "soepel maken in het lijf".

Tja, een beetje het kip en ei verhaal. Wat komt eerst, recht zijn en daardoor soepel of soepel maken en daardoor recht. Elk paard /mens loopt scheef. persoonlijk hou ik niet van dat buigen etc. in de eerste 15 min. dat ik op een paard zit. Daarom kies ik voor eerst rechtrichten, eerst door ontspanning diep/rond, gelijke druk op teugel en been rechte lijnen rijden en hoeken benutten om licht te stellen. Dat is de warming up, daarna kan je oefeningen gaan rijden. Maar dat doet toch iedereen anders. eén ding is zeker, als een paard teugelkreupel loopt is het niet recht en niet soepel door zijn lijf. Dat gaat hand in hand.

Ben het helemaal met je eens hoor, wij verschillen daarin niet van mening denk ik. Alleen het probleem dat door TS beschreven wordt, betreft niet een kleine natuurlijke scheefheid, maar eentje die kreupelheid en niet willen accepteren van de teugel als oorzaak dan wel als gevolg heeft. En als je met zo'n in mijn ogen extreem scheefheidsprobleem te maken hebt, denk ik niet dat "rechtrichten" en laten ontspannen door ermee door te rijden in eerste instantiebereikt gaat worden.
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-09-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:01

Okee, laat ik het dan iets groffer zeggen:

Ofwel: het paard is verreden (en ik zeg niet dat dat dan door TS zou moeten zijn). Ofwel: er mankeert iets aan dat paard. Ofwel: het paard kan het om een andere reden (bouw, etc) niet. Hoe het ook zij, ik vind dat je zo'n paard niet zelf onder het zadel zou moeten willen rechtrichten, tenzij je specifiek bent opgeleid om zulke problemen rijtechnisch op te lossen. Ik blijf bij mijn standpunt dat een paard in staat moet zijn om aan een longeerlijn met of zonder bijzetteugel in ieder geval zuiver en ontspannen voorwaarts moet kunnen lopen. Maar zonder bijzetteugel leer je het paard in ieder geval niet om een bit te accepteren, en als je er op zit en zelf de teugels op maat hebt, dan heb je ook druk op de teugel dus tis maar hoe je het bekijkt. Ik beweer ook nergens dat je het paard aan een longeerlijn moet gaan africhten en opleiden. Ik ben gewoon van mening dat je op zo'n paard in ieder geval niet de extra belasting moet geven van een ruiter op de rug die wellicht zelf niet in balans zit en zelf wellicht ook niet de correcte hulpen geeft om het paard ongedwongen te kunnen laten lopen.
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-09-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:02

@svdijk, Ja precies, aan een lange teugel is er niets aan de hand. Ook niet als je met een vrij lange teugel en weinig druk "dressuur" rijdt. het probleem begint pas als ze iets korter in de hals moet lopen, velen zullen zeggen dan rij je haar toch lang en rond ... maar daar rij je haar lichamelijk ook kapot mee. Ze is al overbouwd en moet dus met een beetje oprichting gereden worden. Moeilijk op te lossen. Af en toe denk ik, ik rij helemaal geen dressuur meer en spring alleen nog maar en bosritjes. Maar of dat de oplossing is..... ;-)

gummie

Re: Teugelkreupel. Wie o Wie heeft hier ervaring mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:09

Trouwens: ik vind ook nog steeds dat je altijd eerst alle oorzaken anders dan de rijtechnische zou moeten uitsluiten. Anders is het dweilen met de kraan open...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:09

gummie schreef:

Ofwel: het paard is verreden (en ik zeg niet dat dat dan door TS zou moeten zijn). Ofwel: er mankeert iets aan dat paard. Hoe het ook zij, ik vind dat je zo'n paard niet zelf onder het zadel zou moeten willen rechtrichten, tenzij je specifiek bent opgeleid om zulke problemen rijtechnisch op te lossen. Ik blijf bij mijn standpunt dat een paard in staat moet zijn om aan een longeerlijn met of zonder bijzetteugel in ieder geval zuiver en ontspannen voorwaarts moet kunnen lopen. Maar zonder bijzetteugel leer je het paard in ieder geval niet om een bit te accepteren, en als je er op zit en zelf de teugels op maat hebt, dan heb je ook druk op de teugel dus tis maar hoe je het bekijkt. Ik beweer ook nergens dat je het paard aan een longeerlijn moet gaan africhten en opleiden. Ik ben gewoon van mening dat je op zo'n paard in ieder geval niet de extra belasting moet geven van een ruiter op de rug die wellicht zelf niet in balans zit en zelf wellicht ook niet de correcte hulpen geeft om het paard ongedwongen te kunnen laten lopen.

Helemaal mee eens dat een paard wat teugelkreupel is, is verreden in 99% (Als het een lichamelijk klacht heeft is het paard niet teugelkreupel=een rijtechnisch probleem, maar kreupel) Maar door er af te blijven waardoor ze niet teugelkreupel meer is wordt het probleem niet minder. Ik kan "mijn" paarddiep en rond longeren tot ik er bij neerval en ze loopt niet kreupel maar zodra er druk op de bijzet komt en ze hoger ingetseld wordt (met longe of met rijden) is ze teugelkreupel. Als je er op zit kan je tenminste nog reageren op de druk of geen druk die een paard geeft. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe goed je kan rijden en hoe goed iemand kan longeren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:12

muc schreef:
gummie schreef:

Ofwel: het paard is verreden (en ik zeg niet dat dat dan door TS zou moeten zijn). Ofwel: er mankeert iets aan dat paard. Hoe het ook zij, ik vind dat je zo'n paard niet zelf onder het zadel zou moeten willen rechtrichten, tenzij je specifiek bent opgeleid om zulke problemen rijtechnisch op te lossen. Ik blijf bij mijn standpunt dat een paard in staat moet zijn om aan een longeerlijn met of zonder bijzetteugel in ieder geval zuiver en ontspannen voorwaarts moet kunnen lopen. Maar zonder bijzetteugel leer je het paard in ieder geval niet om een bit te accepteren, en als je er op zit en zelf de teugels op maat hebt, dan heb je ook druk op de teugel dus tis maar hoe je het bekijkt. Ik beweer ook nergens dat je het paard aan een longeerlijn moet gaan africhten en opleiden. Ik ben gewoon van mening dat je op zo'n paard in ieder geval niet de extra belasting moet geven van een ruiter op de rug die wellicht zelf niet in balans zit en zelf wellicht ook niet de correcte hulpen geeft om het paard ongedwongen te kunnen laten lopen.

Helemaal mee eens dat een paard wat teugelkreupel is, is verreden in 99% (Als het een lichamelijk klacht heeft is het paard niet teugelkreupel=een rijtechnisch probleem, maar kreupel) Maar door er af te blijven waardoor ze niet teugelkreupel meer is wordt het probleem niet minder. Ik kan "mijn" paarddiep en rond longeren tot ik er bij neerval en ze loopt niet kreupel maar zodra er druk op de bijzet komt en ze hoger ingetseld wordt (met longe of met rijden) is ze teugelkreupel. Als je er op zit kan je tenminste nog reageren op de druk of geen druk die een paard geeft. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe goed je kan rijden en hoe goed iemand kan longeren.

Die laatste zin is een beetje waar ik naartoe wil... :) Bovendien ben ik geen voorstander van het hoog instellen dmv bijzetteugel. Daar is het in mijn ogen niet geschikt voor. Wat dat betreft ben ik het ook met svdijk eens. Maar misschien formuleer ik mijn posts niet goed.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:15

gummie een goede ruiter zet geen kracht op de teugel, geeft een stille hand die meeveert met de mond van het paard en dat effect heb je niet met een bijzetteugel. Te strak is spanning en losjes is los vast los vast verbinding waarbij t paard een ruk in de mond krijgt als hij de hand opzoekt..

Ik snap je echt wel.. Maar ik zie t anders.. Zeker met zulke paarden heb je meer baat bij rust en ontspanning dan bij rouwdouwen.

Paard gaat op zichzelf volgens mij prima volgens TS dus het probleem is puur rijtechnisch. Bij ruiter of paard.. Maakt niet uit.. Longeren is een goede hulp.. Maar het probleem is dan alleen al rijdend te verhelpen.

Van alleen de stress van opstappen kunnen paarden al strak worden.. En opstappen en ontspannen kun je aan een longe niet leren.

Bij wijze van spreken.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:16

@Gummie, maar hoe wil je dan het teugelkreupel probleem oplossen? Door het paard te ontlasten en niet op de "zere plek" te komen. Dan loop je ergens vast. Ik weet de oplossing ook niet anders was het paard wat ik rij niet meer teugelkreupel. Maar volgens mij is "alleen" op ontspanning rijden en niet hoger instellen ook niet de oplossing.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:23

Ik herken in Muc in ieder geval een medespringruiter. Die rijden toch net even anders als met het standaard dressuur.

Ik heb geen druk op de teugel alleen een los contact.

Het paard is vorige maand zo binnen gekomen. Paard loopt galop geen stap kreupel, in stap een beetje en draf wat meer. Beest is 5 jaar oud en gewoon totaal verkeerd ingereden in mijn gok.

Gummie ik mag toch wel zeggen dat ik vrij ervaren ruiter ben met gemiddels 3 4 verschillende paarden die ik per dag rij voor de verkoop. Alleen heb ik de meeste paarden zelf zadelmak gemaakt en daar is nog nooit een teueglkreupelpaard uit naar voren gekomen. Ik kan prima paarden inrijden, doorrijden en op de juiste manier de knoppen erop zetten. Met dit paard blijf ik ook lekker in mijn eigen vakgebied. Ik leer haar opnieuw
op. De hele basis wordt op nieuw gelegd. Als dit geen invloed heeft dan ben ik zelf wijs genoeg om te zeggen dat ik er mee stop met dit paard, omdat het niet kan oplossen.

Paarden worden bij mij trouwens met de dubbele longe opgeleerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:24

svdijk86 schreef:
gummie een goede ruiter zet geen kracht op de teugel, geeft een stille hand die meeveert met de mond van het paard en dat effect heb je niet met een bijzetteugel. Te strak is spanning en losjes is los vast los vast verbinding waarbij t paard een ruk in de mond krijgt als hij de hand opzoekt..

Ik snap je echt wel.. Maar ik zie t anders.. Zeker met zulke paarden heb je meer baat bij rust en ontspanning dan bij rouwdouwen.

Paard gaat op zichzelf volgens mij prima volgens TS dus het probleem is puur rijtechnisch. Bij ruiter of paard.. Maakt niet uit.. Longeren is een goede hulp.. Maar het probleem is dan alleen al rijdend te verhelpen.

Van alleen de stress van opstappen kunnen paarden al strak worden.. En opstappen en ontspannen kun je aan een longe niet leren.

Bij wijze van spreken.

Laat ik dan zo zeggen dat mij niet duidelijk is wat het probleem is van de "teugelkreupelheid". Ik heb in ieder geval altijd begrepen dat het, mits gebitsproblemen uitgesloten zijn, terug te voeren is op scheefheid. En scheefheid kan verschillende oorzaken hebben, ook lichamelijke. En die lichamelijke oorzaken hoeven niet altijd zichtbaar te zijn, maar kunnen ook juist aan het licht komen doordat je een paard bijvoorbeeld hoger wilt instellen.

Ik heb paarden dezelfde problemen zien vertonen, die achteraf bijvoorbeeld artrose in de nek of kapotte pezen bleken te hebben. Ik ben dus heel voorzichtig in het rijtechnisch willen oplossen van dit soort zaken. Daarbij is het helaas een feit dat die rustige, meeverende hand niet iedereen gegeven is ;) en misschien veert een bijzetteugel niet mee op de manier dat een perfecte ruiterhand dat zou doen, maar dat probleem vind ik verwaarloosbaar bij problemen zoals hier beschreven ;)

Nogmaals: ik pleit niet voor het gebruik van een longeeerlijn en bijzetteugel als africhtings- en opleidingssysteem.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:28

Laat ik wat dat betreft trots zijn op mijn hand begebruik. Heel soms ga ik in het parcours wel eens de fout als ze echt onder me vandaan lopen, maar in het dressuur matige weet ik dat ik een makkelijke hand heb.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:30

Als je alleen rond en laag zou rijden, want dan loopt het paard fijn, dan ben je toch het probleem aan t ontlopen..
Je wil toch verder, je wilt niet voor altijd lang en laag rijden.
Ik zou toch het probleem voorzichtig opzoeken, maar dan in hele kleine stapjes. Zelf met een ontspannen en vriendelijke hand, onafhankelijke zit en geduld. Al zou het paard maar 2/3 passen fijn voelen met een minimale oprichting, dan als beloning weer laten zakken.
Weer terug naar de rust en ontspanning en wanneer dit weer goed voelt toch weer een paar passen iets meer oprichting willen. Paar passen fijn, weer laag. Paard moet ook leren dat het ook anders kan.
Paard moet ook sterker worden, zelf zou ik ook niet alleen in de bak rijden, maar ook lekker buiten, lange rechte stukken.

Longeren zou ik niet doen, omdat je erg goedmoet kunnen longeren om dit waar te kunnen maken vanaf de grond.
Ik zou het paard goed recht houden, maar ook bijvoorbeeld zijgangen meenemen in stap, lekker soepel maken, let wel, paard moet recht blijven.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:31

Marcella_e schreef:
Ik herken in Muc in ieder geval een medespringruiter. Die rijden toch net even anders als met het standaard dressuur.

Ik heb geen druk op de teugel alleen een los contact.

Het paard is vorige maand zo binnen gekomen. Paard loopt galop geen stap kreupel, in stap een beetje en draf wat meer. Beest is 5 jaar oud en gewoon totaal verkeerd ingereden in mijn gok.

Gummie ik mag toch wel zeggen dat ik vrij ervaren ruiter ben met gemiddels 3 4 verschillende paarden die ik per dag rij voor de verkoop. Alleen heb ik de meeste paarden zelf zadelmak gemaakt en daar is nog nooit een teueglkreupelpaard uit naar voren gekomen. Ik kan prima paarden inrijden, doorrijden en op de juiste manier de knoppen erop zetten. Met dit paard blijf ik ook lekker in mijn eigen vakgebied. Ik leer haar opnieuw
op. De hele basis wordt op nieuw gelegd. Als dit geen invloed heeft dan ben ik zelf wijs genoeg om te zeggen dat ik er mee stop met dit paard, omdat het niet kan oplossen.

Paarden worden bij mij trouwens met de dubbele longe opgeleerd.

Thanx voor de info :) Mijn reacties zijn in ieder geval algemeen van aard en dus niet bedoeld om jou als ruiter aan te vallen. Ik beweer ook geenszins dat jij geen goede ruiter zou zijn, etc. Zo moet je het dan ook niet zien. Ik heb gewoon een andere visie op enkele problemen en oplossingen :) Bovendien vraag je om onze ervaringen en meningen. en daarnaast geef je in het begin van het topic aan dat het paard al bij lichte aanleuning teugelkreupel gaat lopen en dus niet alleen met oprichten oid. daarbij zeg je dat paard met het hoofd schudt en ook de hand niet wil volgen naar beneden. Vandaar mijn reacties.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:39

marcella je bent ook gewoon goed bezig hoor. Eerst de ''pijnprikkel'' eruit door het opnieuw leren vertrouwen in de ruiterhand en daarna komt de rest vanzelf wel.

Maar discussies zijn helemaal niet slecht.

Gummie pleit niet voor een opleidingssysteem maar vastzetten is beter dan loslaten. Je mag het rijtechnisch niet oplossen want het kan lichamelijke problemen hebben maar aan een bijzet zetten waarbij helemaal geen soepelheid of buiging wordt gevraagd is een goed idee.

door de posts vraag ik me af of gummie uberhaupt ooit zelf te kampen heeft gehad met een teugelkreupel paard, wel of niet door haar,hem zelf.

Muc een paard kan niet meer oprichten als hij van achteruit verwerken kan. Is het paard correct van achteren naar voren en goed sterk op het achterbeen kan hij zonder druk oprichten in de hand.

Mijn nieuwe paard is zelf op dit moment nog niet sterk genoeg op het achterbeen om oprichting voor het m te vragen, ze zet dan de spieren bij de schoft vast en wordt eng in de hals. Stukjes dat ze wel correct gebruik achter heeft komt ze ook stukjes zelf in oprichting. Dit heeft nieteens zozeer te maken met hoe ver het paard de achterhand onder brengt maar of het paard kan dragen ipv stuwen.

Omdat mijn paard nog niet sterk genoeg is is ontspanning en naar de hand van achteruit en actief het belangrijkste, en daarbij pakkn we pas net kleine stukjes op het achterbeen te zetten door schijnovergangen en tempowisselingen, waarbij een correcte aanleuning/nageeflijkheid het belangrijkste is.

Maar dat is mijn mening.. De gp paarden die van achteren achterblijven in bijv uitgestrekte draf worden in stap zo snel mogelijk langgegeven met teugel. De paarden die wel goed gereden zijn stappen eerst opgericht en krijgen daarna pas lange teugel.

Moet je maar eens opletten ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:11

Ik ben het ook met een deel eens gummie. Alleen komen een hoop stukken die je aangeeft pas later in de training aan de orde.

Als ik even mijn eigen paard als voorbeeld neem. Die loopt op been druk naar beneden. Met teugel hoef ik enkel in te stellen. Mijn paard word in stap, draf galop aan de lange teugel los gereden met enkel grote voltes. Hierna wordt hij pas opgepakt. Dat wil zeggen korter in de hals. Volledig oprichten doe ik nooit, maar daar heb ik als springruiter ook geen behoefte aan. inbuigen links rechts, Binnen buitenstelling op de volte. Op zijn schouder op de volte naar binnen zetten. A-C lijn opzoeken inbuigen en recht maken.

Alleen het los inrijden gaat met dit paard niet. Maar dat komt straks wel. Paardje moet ook aan een andere rijstijl wennen. Ik doe me deze inderdaad wel veel inbuigen op de volte en dan weer recht uit. en veel overgangen en schijnovergangen om de achter hand te activeren. Ook doen we zijwaartse gangen en vanuit dat punt een overgang maken galop bijvoorbeeld.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:12

RaichuHollow schreef:
Als je alleen rond en laag zou rijden, want dan loopt het paard fijn, dan ben je toch het probleem aan t ontlopen..
Je wil toch verder, je wilt niet voor altijd lang en laag rijden.
Ik zou toch het probleem voorzichtig opzoeken, maar dan in hele kleine stapjes. Zelf met een ontspannen en vriendelijke hand, onafhankelijke zit en geduld. Al zou het paard maar 2/3 passen fijn voelen met een minimale oprichting, dan als beloning weer laten zakken.
Weer terug naar de rust en ontspanning en wanneer dit weer goed voelt toch weer een paar passen iets meer oprichting willen. Paar passen fijn, weer laag. Paard moet ook leren dat het ook anders kan.
Paard moet ook sterker worden, zelf zou ik ook niet alleen in de bak rijden, maar ook lekker buiten, lange rechte stukken.

Longeren zou ik niet doen, omdat je erg goedmoet kunnen longeren om dit waar te kunnen maken vanaf de grond.
Ik zou het paard goed recht houden, maar ook bijvoorbeeld zijgangen meenemen in stap, lekker soepel maken, let wel, paard moet recht blijven.

dank voor je reactie. Het probleem zit hem al in de ontspanning,. Dus dat word doel 1. vanuit daar krijgen we de stukjes dat ze wat korter moet worden

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:13

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-09-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:18

gummie schreef:
Trouwens: ik vind ook nog steeds dat je altijd eerst alle oorzaken anders dan de rijtechnische zou moeten uitsluiten. Anders is het dweilen met de kraan open...

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het is TS paard niet, dus haar mogelijkheden zijn beperkt. Maar als het met longeren niet beter wordt (en dan idd dubbele lijnen zeker gezien het overbouwde van het paard is bijzetten af te raden) tja, als de eigenaar dan nog steeds niet naar een veearts wil om te laten kijken wat het paard mankeert, dan zou je altijd nog de eigenaar kunnen zeggen dat je hem niet meer wilt rijden omdat ie kreupel is. Zo een paard is toch ook onverkoopbaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:25

gummie, ik probeer je niet aan te vallen. :n sorry als dat zo overkomt.

sommige dingen zijn alleen op dit moment niet logisch

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:26

Ik zal nog 1 poging doen mezelf beter uit te drukken, zodat het misschien anders wordt opgevat.

Sluit altijd overige problemen uit. Lichamelijke problemen rijtechnisch oplossen is dweilen met de kraan open in sommige gevallen. Legio aan voorbeelden: peesproblemen, gebitsproblemen, rugklachten, nekproblemen, etc. kunnen allemaal oorzaken zijn van het probleem zoals dat beschreven wordt. Ze kunnen ook de oorzaak van de scheefheid zijn.

Gebruik longeren niet als een trainingsmethode, maar als een testmethode of als beginpunt! Als het paard aan de longe, met of zonder bijzetteugel, niet goed loopt, waarom dan er op gaan zitten! Een paard hoort allereerst in zijn vrije beweging niet onzuiver te zijn.

Een bijzetteugel is niet bedoeld om het paard te leren hoger ingesteld te worden, te verzamelen, of wat dan ook. Maar zonder bijzet longeren is in mijn ogen echter sowieso zinloos. Longeren, in mijn opvatting met bijzet, kan het paard laten wennen aan druk in de mond zonder ruiter op de rug. En nee, dat is niet hoe een paard vervolgens opgeleid moet worden. Maar je neemt wel enkele andere hinderende factoren voor het paard weg. maar zo jullie willen: neem anders een dubbele longe! het gaat me om het grondwerk aanpakken, dat is het punt wat ik wil maken.

Als je vervolgens kunt uitsluiten dat het paard lichamelijk echt wat mankeert, dan is in mijn ogen niet rechtrichten an sich, maar het versoepelen van het paardenlichaam door buigen de methode om een paard uiteindelijk rechter te krijgen. Ik heb het nu over het extreme geval zoals dat door TS beschreven wordt. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld fysiotherapie!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:28

Babootje schreef:
gummie schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het is TS paard niet, dus haar mogelijkheden zijn beperkt. Maar als het met longeren niet beter wordt (en dan idd dubbele lijnen zeker gezien het overbouwde van het paard is bijzetten af te raden) tja, als de eigenaar dan nog steeds niet naar een veearts wil om te laten kijken wat het paard mankeert, dan zou je altijd nog de eigenaar kunnen zeggen dat je hem niet meer wilt rijden omdat ie kreupel is. Zo een paard is toch ook onverkoopbaar.

I know, had al begrepen dat TS beperkte mogelijkheden heeft wat dat betreft. Maar ik deel jouw oplossing dat je dan zou kunnen zeggen dat je er niet op wilt rijden. Dit paard is inderdaad op deze manier onverkoopbaar.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:40

Nog een beetje informatie. Wij hebben een Man werken en die VA in opleiding en over 2 maanden klaar. en werkt al deel tijd bij een partijk. Hij controleert de paarden altijd waar nodig. Klinisch is ze goed. In de vrije gangen loopt ze goed, in galop loopt ze goed, Met springen loopt ze goed, al duikt ze snel achter de teugel, Stap loopt ze goed, draf is minder. Kreupelbeen wisseld van kant. Dus linksom is het het linker been en rechtsom het rechter been. Rug is nagevoeld ze geeft geen rare reacties. Op harde loopt ze goed.

behalve een bang gestresd paard kunnen (zonder echt heel diep onderzoek uiteraard) op eerste zicht en voelen geen rare dingen vinden. Paard is wel kopschuw etc. Ik denk dat het beestje vastgereden is en niet al te best behandeld.

Osteopaten komen sowieso niet bij de paarden door slechte ervaringen uit het verleden. 1 paard volledig naar de klote geholpen en een ander paard dat altijd braaf was ging ineens bokkend door de bak. een ander kon eerst prima op wedstrijd en daarna was het drama vol in de staak. Ik heb er 1 x 1 bij mijn paard gehad en goed aangeschreven, maar ik doe het zelf ook niet meer.

Gummie 1 vraag nog. Je hebt het over een paard dat goed of slecht loopt in vrije beweging. Maar in hoeverre praat je over vrije beweging wanneer je een paard vast zet met bijzet en op een volte (dus 1 zijdige belasting) laat lopen?

Al eerder heb ik aangegeven dat als dit niet op te lossen is voor mij met rijden het dan ophoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:04

Marcella_e schreef:
Nog een beetje informatie. Wij hebben een Man werken en die VA in opleiding en over 2 maanden klaar. en werkt al deel tijd bij een partijk. Hij controleert de paarden altijd waar nodig. Klinisch is ze goed. In de vrije gangen loopt ze goed, in galop loopt ze goed, Met springen loopt ze goed, al duikt ze snel achter de teugel, Stap loopt ze goed, draf is minder. Kreupelbeen wisseld van kant. Dus linksom is het het linker been en rechtsom het rechter been. Rug is nagevoeld ze geeft geen rare reacties. Op harde loopt ze goed.

behalve een bang gestresd paard kunnen (zonder echt heel diep onderzoek uiteraard) op eerste zicht en voelen geen rare dingen vinden. Paard is wel kopschuw etc. Ik denk dat het beestje vastgereden is en niet al te best behandeld.

Osteopaten komen sowieso niet bij de paarden door slechte ervaringen uit het verleden. 1 paard volledig naar de klote geholpen en een ander paard dat altijd braaf was ging ineens bokkend door de bak. een ander kon eerst prima op wedstrijd en daarna was het drama vol in de staak. Ik heb er 1 x 1 bij mijn paard gehad en goed aangeschreven, maar ik doe het zelf ook niet meer.
Gummie 1 vraag nog. Je hebt het over een paard dat goed of slecht loopt in vrije beweging. Maar in hoeverre praat je over vrije beweging wanneer je een paard vast zet met bijzet en op een volte (dus 1 zijdige belasting) laat lopen?

Al eerder heb ik aangegeven dat als dit niet op te lossen is voor mij met rijden het dan ophoud.

Dat zijn paarden geweest die zo waren verandert in hun lijf om de pijn te voorkomen, als een osteo de paarden weer rechtzet en ze hebben een paar pijntjes hier en daar, ja dan lijkt het net of ze er slechter van worden. ;)

En kreupelen op 2 kanten ken ik van spierbevangenheid maar kan ook uit de schouder/schoft komen.

En iemand zei dat een paard niet altijd teugelkreupel is door pijn, maar dit paard schudde ook wat met het hoofd etc. dus dat soort dingen bij elkaar gaan bij mij belletjes rinkelen.