Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:28

Als je instructeur je naar hulpteugels laat grijpen dan kan die jou dus iet vertellen hoe je je paard vanuit een eerlijke hand over de rug naar een lichte verbinding kan rijden. Dus mijn tip zoek een andere instructeur. Dit zou niet gebeuren als je een echt goede instructeur had. Een echt goede instructeur kan jou binnen 5 minuten een ontspannen paard laten voelen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:30

Citaat:
IK moet daar mee rijden van de instructie.
ik heb ook hier voor bij andere mensen gelest toen moesten er ook hulpteugels aan
Ik heb dat niet zelf bedacht dus

Waarom ga je dan niet lessen bij iemand die het probleem aanpakt en niet alleen maar aan symptoombestrijding doet?

Waarom ga je je paard niet vanaf de grond leren wat je van hem verwacht, waarom niet de spieren vanaf de grond gekweekt?

Waarom geef je je paard de schuld van je eigen onvermogen om hem zonder dwang te trainen?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:40

Mindfields schreef:
Als je instructeur je naar hulpteugels laat grijpen dan kan die jou dus iet vertellen hoe je je paard vanuit een eerlijke hand over de rug naar een lichte verbinding kan rijden. Dus mijn tip zoek een andere instructeur. Dit zou niet gebeuren als je een echt goede instructeur had. Een echt goede instructeur kan jou binnen 5 minuten een ontspannen paard laten voelen.

Die heb ik nog nooit gevonden dat je paard binnen 5 min ontspannen er bij loopt.
Mag jij mij toch vertellen waar je die vind :+
En dat is nog niet iemand, gelukt bij ons paard ;)

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:49

ts, als je gewoon is vriendelijk met iedereen zijn advies omgaat, dan krijg je al dit gezeik ook niet, naar mijn idee heb je dan wel een vraag gesteld hier, maar sta je niet open voor de antwoorden, volgens mij zeg je wel: oke bedankt handige tip, maar doe je er voor de rest niks mee omdat je toch denkt dat het niet werkt.

als jij zo denkt dat je paard goed loopt met die hulpteugel, ga je daar toch lekker mee door, maar hier zijn zat goede tips genoemd waar je wat aan hebt, aan jou de keus daar wat mee te doen.

zou het leuk vinden om over een stel dagen misschien iets te horen van: hee (naam van een bokker), je tip heeft gewerkt. dankjewel :j of het in ieder geval proberen!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:55

Mindfields schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het ene paard is het andere niet. Ik rijd momenteel 2 totaal verschillende paarden. De ene is binnen een paar seconden compleet in de ontspanning. Hem rijd ik al 2 jaar en we kennen elkaar. Het andere paard rijd ik net een paar weken. Deze dame is van zichzelf gespannender. Het duurt even voordat ze haar aandacht bij mij heeft. Het gaat wel steeds sneller, maar binnen 5 minuten gaat me voorlopig nog niet lukken. Het is uiteraard wel ons doel. Maar niet van vandaag op morgen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:56

Ik heb zó ontzettend veel medelijden met jouw paard nadat ik de OP heb gelezen. Een ruiter die je zó niet begrijpt, die je in onnatuurlijke houdingen dwingt, die je pijn doet in de mond, die niet luistert naar wat je te vertellen hebt. |(

Ga ALSJEBLIEFT vandaag nog op zoek naar een andere instructeur. Wat jij leert heeft niets met paardrijden en al helemaal niets met dressuur te maken, maar alles met paardje pesten.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:00

ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om een paard te rijden die sterk ,stug of wat dan ook van "voren"is.. zelf heb ik ook een groot paard die graag hoog ingesteld loopt en heel moeilijk voorwaarts neerwaarts wil lopen. Hulpteugels helpen mijn inziens dan ook niet. Je kan misschien wel voor dat moment goed rijden maar je leert niet hoe je je paard zelf nageeflijk en ontspannen moet krijgen. Geloof me..alleen door hard werken, volhouden en iemand ernaast die jou de handigheid en techniek kan uitleggen kom je steeds een stapje verder. Ik rij al jaaaaaren in de b, en pas sinds een aantal maanden heb ik echt serieus les, twee keer in de week, en krabbel ik omhoog in de punten. Het is zeker nog niet perfect, lange na niet, maar ik ervaar dat we steeds een stapje verder komen. Wat ik ermee wil zeggen is dat hoe moeilijk het paard ook is... je het nooit met kracht of hulpteugels gaat winnen, Je moet echt kijken naar je eigen techniek en daar meer handigheid in zien te krijgen. . Ik ga mee met Mindfields... een paard kan zeker gelijk vanaf het begin ontspannen lopen en reageren.Hoeft niet gelijk in de krul maar wel dat je er mee aan het werk kan. Geef bij je instructeur aan dat je het zonder hulpteugels wilt doen en probeer ook niet te snel resultaat te willen zien. Met gefrusteerdheid kom je zeker weten nergens. succes!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:52

Dani_ schreef:
Ik heb zó ontzettend veel medelijden met jouw paard nadat ik de OP heb gelezen. Een ruiter die je zó niet begrijpt, die je in onnatuurlijke houdingen dwingt, die je pijn doet in de mond, die niet luistert naar wat je te vertellen hebt. |(

Ga ALSJEBLIEFT vandaag nog op zoek naar een andere instructeur. Wat jij leert heeft niets met paardrijden en al helemaal niets met dressuur te maken, maar alles met paardje pesten.

medelijden hoef je niet met mijn paarden hebben ;) ik kan je op briefje geven mijn paard heeft beter dan die van jou
OOIT in zijn leven zal krijgen.
maar erg oftopic niet
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 19-08-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:54

Montignac schreef:
ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om een paard te rijden die sterk ,stug of wat dan ook van "voren"is.. zelf heb ik ook een groot paard die graag hoog ingesteld loopt en heel moeilijk voorwaarts neerwaarts wil lopen. Hulpteugels helpen mijn inziens dan ook niet. Je kan misschien wel voor dat moment goed rijden maar je leert niet hoe je je paard zelf nageeflijk en ontspannen moet krijgen. Geloof me..alleen door hard werken, volhouden en iemand ernaast die jou de handigheid en techniek kan uitleggen kom je steeds een stapje verder. Ik rij al jaaaaaren in de b, en pas sinds een aantal maanden heb ik echt serieus les, twee keer in de week, en krabbel ik omhoog in de punten. Het is zeker nog niet perfect, lange na niet, maar ik ervaar dat we steeds een stapje verder komen. Wat ik ermee wil zeggen is dat hoe moeilijk het paard ook is... je het nooit met kracht of hulpteugels gaat winnen, Je moet echt kijken naar je eigen techniek en daar meer handigheid in zien te krijgen. . Ik ga mee met Mindfields... een paard kan zeker gelijk vanaf het begin ontspannen lopen en reageren.Hoeft niet gelijk in de krul maar wel dat je er mee aan het werk kan. Geef bij je instructeur aan dat je het zonder hulpteugels wilt doen en probeer ook niet te snel resultaat te willen zien. Met gefrusteerdheid kom je zeker weten nergens. succes!

Ik ga zeker wel wat met de tips doen,
maar ik heb nog niet op mijn paard gereden vandaag dat ga ik vanavond doen,
en dan laat ik zeker weten hoe het rijden is gegaan ,en aan welke tips ik wat heb gehad :)
en ik snap heus wel dat niet 1 keer gaat , en dat mijn paard er aan moet wenen en de tijd er voor nodig heeft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:00

donnie13 schreef:
Dani_ schreef:

medelijden hoef je niet met mijn paarden hebben ;) ik kan je op briefje geven mijn paard heeft beter dan die van jou
maar erg oftopic niet
hoe oud bent u, dit zijn lagere school opmerkingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:06

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:08

Nikass schreef:
Mijn hemel, moeten we deze discussie niet staken?
Sommige mensen willen niet leren
En willen niet naar zichzelf kijken
Dan houdt het toch gewoon óp... Neem een cavia ofzo!

Hier boven staat toch dat ik jullie laat weten hoe het ging.
Als ik vanavond ga rijden ;) en dat ik dan wat met de tips ga doen die IN het topic staan :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:13

donnie13 schreef:
maar erg oftopic niet

Ik zeg wat ik denk n.a.v. de OP, niets offtopic aan dus. Wiens paard een beter leven heeft, dat is wél offtopic en die opmerking ga ik dan ook negeren.

Dit is wel een fijn topic voor je om door te lezen: [RT-D] De teveel gebruikte term: "Aan de teugel" .

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:29

Wat ik een beetje kinderachtig vind is dat iedereen commentaar heeft op donnie's manier van rijden.
Hoe kunnen jullie hier over oordelen als je diegene nooit hebt zien rijden.
Donnie vraagt om tips en welke donnie aanspreken dat moet hij/zij zelf weten.
Een paard aan de teugel rijden is ook niet zo makkelijk maar er zijn wel een aantal basis voorwaarden.
Je paard moet goed aan je been hulpen zijn dit doe je door veel te schakelen dus een paar pasjes naar voren en dan weer terug dit doe een verschillende keren op verschillende plekken achter elkaar.
Wees heel duidelijk naar voren is naar voren en terug is terug.
Ontspan je hand als je paard de juiste reactie geeft die jij van hem vraagt.
Soms wil het ook helpen als je al snel een stukje galop mee neemt daar worden ze ook vaak wat makkelijker van.
Ook het rijden van wendingen kan je paard losser maken.
En als je tevreden bent met je instructeur gewoon daar blijven lessen.
succes.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:48

Het vechten, om maar nageeflijk en aan de teugel te rijden, begrijp ik niet.
Ontspanning is de eerste stap, maar met vechten en een uur lang rijden tot het de laatste minuten lukt, dat klinkt echt niet zo.
Het lijkt mij heel zwaar voor je paard om elke keer zo te moeten lopen.
En dan lijkt het mij logisch dat de volgende keer als je erop stapt, hij niet onspannen is.
Voor hem is het rijden waarschijnlijk niet zo leuk.

Mijn paard (9 jaar) liep de eerste maanden ook helemaal niet nageeflijk, liep te stuiteren als je iets probeerde van haar te vragen.
Dus mbv mijn instructrice de eerste tijd alleen met contactteugel gereden, en zelf zo rustig mogelijk met de hand.
Na verloop van tijd raakte ze daaraan gewend, de spanning ging er ook steeds meer uit.
Veel tempowisselingen gereden, grote voltes. Proberen wat stelling te krijgen.
En steeds vaker liet mijn paard zich vanzelf zakken in haar hals, soms zelfs liet ze ook haar kaak helemaal los. Maar dat duurde wel bijna een half jaar voor dat zo was.
Nu kan ik ook bijvoorbeeld een ophouding maken zonder dat ze weer spanning krijgt.
Het kostte alleen veel tijd om haar rustig en ontspannen te krijgen, zonder te forceren van mijn kant.
Nu ook is ze met rijden altijd de rust zelve, en niet het stresserige paard van het begin.

Niet dat ik zo'n goede ruiter ben of dat dit voor alle paarden de oplossing is, maar dit heeft bij mijn paard in ieder geval goed gewerkt.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:52

:j helemaal mee eens Mika

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:09

Mijn paard is vanzig zelf altijd al gespannen geweest met rijden ,en kijkerig en spookerig.
ik geef hier mee niet het paard de schuld, want er ligt ook een groot deel bij mij. ;)
omdat onder controle te houden.
Alleen maakt dat het rijden, voor mij niet egt makkelijk.
Ik heb de tips uit geprint dus die lees ik allemaal even na. voordat ik ga rijden.
ik ga wel met die hulp teugel eerst rijden en daarna klik ik hem los ;)
Om te kijken hoe het dan gaat :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:15

@ donnie:

Ik ken dat probleem maar wat goed. Ik rijd ook een merrie die kijkerig is, veel dingen spannend vindt en daardoor spanning opbouwt. Wat ik met haar doe, is zorgen dat ze haar bij mij heeft. Heel veel schakelen. Veel figuren rijden. En dan korte figuren. Slangenvoltes, kleine gebroken lijnen, afwenden en de andere kant op gaan, voltes 10/15 meter. Deze merrie gaat op een gegeven echt opletten. Wat zal er nu komen? Wanneer ik haar aandacht heb, wordt ze meer ontspannen en laat de voorkant zakken. Ze wordt nageeflijk en vanuit daar is ze dan prima te rijden. Het duurt inderdaad even. Maar geduld is een schone zaak. Eens kijken hoe het vanmiddag gaat. Jij veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:15

moelly schreef:
Ik wil me even in dit 'gevecht' mengen.
Ik ken TS, en weet dat ze erg rustig, vriendelijk en verantwoordelijk met haar paarden omgaat.
TS heeft goed les, TS neemt natuurlijk wel jullie adviezen aan, maar kan ze nooit allemaal tegelijk uitproberen.
Ik ben van mening dat bijna elk advies zo'n 2 weken de tijd nodig heeft, om tot de ruiter/amazone en het paard door te dringen, om dan tot de conclusie te komen dat het wel of niet werkt.
Er wordt hier zo afgestormt op TS, dat ik er ook niet blij van zou worden als mensen zo op me zouden aandringen.
Alsjeblieft bokkers, gun TS de tijd die ze nodig heeft om al jullie adviezen op te volgen.
TS stelt hier immers gewoon een vraag, waar ze graag antwoord op wil. :)

Als TS zo'n beste instructeur heeft dan zou ze dit soort vragen niet op bokt hoeven stellen!!!
Dan zou ze deze problemen denk ik niet eens hebben gehad! Een instructeur die zijn leerling wijsmaakt dat het paard het doet om te plagen en er vervolgen maar hulpteugels tegen aan gaat gooien is in mijn ogen een......ik hou me in!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 19-08-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:22

Het kan gewoon niet waar zijn dat TS goed les krijgt. Dat is onmogelijk als ik dit topic lees.
Werkelijk, zet die "instructeur" aan de kant en ga op zoek naar iemand die de ruiter les geeft en zich bezighoudt met de houding, zit, teugelgebruik etc. Laat ook het zadel nakijken en haal er eens een osteopaat bij.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:33

JoviBan schreef:
Het kan gewoon niet waar zijn dat TS goed les krijgt. Dat is onmogelijk als ik dit topic lees.
Werkelijk, zet die "instructeur" aan de kant en ga op zoek naar iemand die de ruiter les geeft en zich bezighoudt met de houding, zit, teugelgebruik etc. Laat ook het zadel nakijken en haal er eens een osteopaat bij.

, het paard is na gekeken kwa spullen en zo waar ik mee rijd dus daar ligt het niet aan :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:36

donnie13...je moet een andere weg inslaan, dus een andere instructeur/trice zoeken die wel verstand heeft van hoe je een paard kan laten nageven en niet meteen naar hulpteugel grijpt!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:37

TS heb je foto's van als je aan het rijden bent?
En waar les je als ik vragen mag?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:40

Meid, kijk eerst eens naar jezelf voor je een hulpteugel eromheen hangt bij je paard.

P.s: ik dacht dat je 13 was.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:43

upendo schreef:
Meid, kijk eerst eens naar jezelf voor je een hulpteugel eromheen hangt bij je paard.

P.s: ik dacht dat je 13 was.

ga iemand anders belagelijk maken wil je