Help! Mijn paard is knettergek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:15

SylvieG schreef:
Ik heb besloten dat ik haar zondag naar mijn instructrice breng. Zij rijdt vaker op haar, maar ohoh dit is pas echt een ware hel. Vanaf het moment dat zij opstapt wordt mijn merrie een beest! Zo heb ik haar nog nooit gezien en dit keer op keer. Ze weet al als ze haar aan ziet komen lopen van ohoh het is mis, ik moet weer werken. Haar gedrag verergert dus. Maar goed, zij kan wel goed rijden en rijdt haar er stukke heel goed doorheen.

Vandaag ook de contact op proberen te nemen met de oude eigenaar, maar tevergeefs..

Het rijden mag nooit een hel of gevecht zijn! Eerlijk, nu ik dit hoor ben ik er helemaal vrijwel zeker van dat het aan het rijden ligt.
Je zal echt niet de eerste zijn die denkt dat het paard goed loopt omdat het in een krulletje loopt terwijl het paard eigenlijk gespannen is en scheef..

Zoals ik al zei: een scheef paard kan NOOIT correct verzamelen. Dat is gewoon een feit.

Hoe fair vind je dat om je paard door pijn heen te rijden en haar dus gewoon de mond te snoeren?
Je paard geeft je wat aan: doe er wat mee ipv. het erger te maken!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:19

Hm... als je niet zeker weet dat het geen artrose in de halswervels is (komt vaak voor tegenwoordig, ligt aan de manier van rijden.... bijv. te kort in de hals, handen die niet meebewegen met het hoofd van het paard maar gefixeerd zij, wat dan nog een rustige of stille hand durft te worden genoemd) en je paard wordt slechter (kwaad, opgefokt, wat dan ook) bij je instructrice dan zou ik haar er echt niet bij in de buurt laten komen. Gewoon omdat je dan een groot risico neemt en het probleem zeer waarschijnlijk erger maakt!!!

Het idee van de bokster Mindfields erbij halen vind ik een goeie.

Ik weet anders ook nog wel goede instructie, meer info per pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:32

Je bent heel erg goed bezig! Bewust zijn, hulp vragen en alles checken.
Na alle berichten gelezen te hebben zou ik toch eens aan je fysio vragen of er geen blokkade/ kissing spines/ etc.. in de hals of rug zitten. Zeker omdat ze het doet als je haar aan elkaar wilt rijden.

Soms is het juist ook goed om haar even naar een Bekende/ vertrouwde stal te brengen die haar eens kan doorrijden. De juiste proffesionals weten heel goed hoe ze dit moeten oplossen. Een vreemde locatie kan haar ook uit haar visieuze cirkel halen.
Vervolgens kun je het op die loctaie ondet begeleiding gaan overnemen.
Ik weet uit evaring hoe vervelend het is als het zelf niet lukt. Maar "rommel" niet te lang aan, want afleren is moeilijker als aanleren.

Ik hoop dat je snel weer meer plezier aan je paardje gata beleven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:34

Ik ben het met Tjoppie eens. Heb nu ook zo'n paard.. in het begin zakte de moed me in de schoenen en kon wel janken.. elke keer in verzet en proberen omhoog te komen in galop uitbreken en de andere kant opschieten.. toenmalige instructrice vond het maar een lastig portret en ik zou er nog veel gedoe mee krijgen. Ik kon dat alleen niet geloven en paard is naar osteo geweest en losgemaakt in de rug. Nu met andere instructrice stapje voor stapje aan het werk gegaan. Eerst laag en rond waarbij ze er ook echt door moest zijn. Zodra ik voelde dat ze ook maar weer wat wou verzinnen meteen aan het werk zetten en niet de kans geven te gaan klooien. Nu ben ik nog maar een maandje verder maar ik heb nu zo'n ander paard! Ik kan weer gewoon door de bak zonder dat ze overal kabouters ziet wegschiet enz en kan nu gewoon wijken contrastelling schoudervoor rijden zonder bang te hoeven zijn dat ze weer begint te klooien. Ze doet het nog steeds niet vanzelfsprekend en moet er wel echt wat voor doen maar ben blij dat ik even heb doorgepakt en even streng ben geweest. (zonder zweep sporen of ander geweld)

Kinke

Re: Help! Mijn paard is knettergek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:04

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:26

Ben het ook met Tjoppie eens. Mijn merrie is ook dominant onder het zadel en met vlagen daardoor lastig. Dit komt vooral voor op momenten dat zij het zwaar krijgt (dus nieuwe oefeningen moet gaan lopen, extra verzamelen/op het achterbeen komen). Ze wordt dan ook loeisterk (nek erop zetten en trekken) en ik kan er dan eigenlijk niet veel meer mee.

Stapsgewijs aan het werk is bij ons nog de beste remedie gebleken; ze werkt nu graag voor me, omdat ze weet dat ik haar niet overvraag. Door de goede begeleiding die ik heb gehad van mijn instructrice, merk ik steeds enorme vooruitgang.

Succes!!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:17

Hey,

Ik heb ook een dressuurpaard gehad met Balzflug-afstamming. Zij staan er redelijk om bekend zeer moeilijke paarden te zijn. In het begin ging alles goed, maar naar verloop van tijd (en ik (& trainer) begon moeilijkere oefeningen te vragen), werd hij echt krankzinnig. Er zijn perioden geweest dat ik een volledig uur reed, waarvan hij zeker 3 kwartier van op zijn achterbenen stond, als hij dan al uberhaupt vooruit liep want meest van de tijd bleef hij gewoon staan. Dit werd van kwaad naar erger en ik heb hem uiteindelijk moeten verkopen.

Ik weet hem ondertussen staan (nadat hij van eigenaar naar eigenaar verhuist is), en daar loopt hij nu de gewone (volg)groepslesjes mee met een ruiter die al iets of wat kan rijden. Daar geeft hij dus geen problemen.

Ik wil je helemaal niet ontmoedigen, ik hoop echt dat jij meer succes gaat hebben als ik, maar ik denk dat dit echt een doorzetkwestie is en inderdaad stapsgewijs werken. Vooral niet te veel vragen in één keer want dan blokkeren ze volledig.

Succes!

Stefanie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:20

Zoek misschien een paardenfluisteraar? die zal je wel kunnen helpen hoor :)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:03

SylvieG schreef:
Th0mas schreef:
Ik vind echt een typisch Balzflug, eenmaal echt aan werk dan gaat het moeilijk en is ook heel blessuregevoelig voornamelijk achterbenen. Met de omgang is echt liefste paard ooit, met het grondwerk hoef je niks meer aan te doen.

Ik heb ook 2 jaar op een Balzflug gereden, naar de Z dresuur uitgebracht en is de moeilijkste paard ooit die ik heb gereden.
Alles moet echt rustig trainen, alleen maar rust zoeken want hij kent de rest al. Als ik pittiger wil gaan rijden moet ik heel langzaam opbouwen, dan kan ik een mooie sterk gereden proef neerzetten. Bij hem werkt echt niet om alleen maar pittig, groot en voorwaarts te laten lopen, dan wordt hij gek en problemen wordt ook alleen maar erger.

Dus in de training ga ik gewoon rustig draven, goede voorbereiden op alles, duidelijk zijn en heel consuquent zijn. Het is ook heel belangrijk dat teugels gewoon losjes zit, als ie wat sneller gaat lopen geef ik een ophouding en dan moet hij ook langzamer zo niet dan geef ik een stevige ophouding, ik ben ook echt heel streng en consuquent in.

Dit heb ik toevallig vaker gehoord! Zou het daaraan kunnen liggen, gewoon het karakter? Ik ken een meisje dat reed ook een Balzflug en die vertoonde precies hetzelfde gedrag, alleen die ging echt steil omhoog als die aan het werk moest.

Wat zou je mij in dit geval adviseren? Gewoon terug naar de basis en vanuit daar rustig opbouwen?

Mijn advies is altijd eraan werken dat je paard ontspannen loopt, dan bouw je rustig op naar 'proefgericht' en ook met proefgericht moet je echt rust zoeken. Ik vind wel heel bijzonder dat ze wel lang en laag loopt want dat kan die van mij niet makkelijk.
Ik heb wel een keer flink op de kop gegeven toen ie onder het zadel steil omhoog ging, op de kop geven deed ik niet onder het zadel maar gewoon aan de hand want dat is gewoon echt heel verkeerd gedrag! Daarna deed ie nooit meer bij mij, ik ben daarom ook heel streng en strikt consuquent.

Mijn advies is ook dat even voor zekerheid foto's laten maken in hals en wervels. Je weet het maar nooit!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:09

Ohja. Wat ook heel belangrijk is, dat je plezier en motivatie hebt om te trainen.

Dat is bij mij verloren gegaan omdat ik hele dagen werkt, dan vervolgens 's avonds te gaan rijden en toen heb ik besloten om mee te stoppen ivm risico op blessures van het paard door niet goed genoeg trainen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:59

Ts, als eerste idd medische oorzaken uitsluiten maar zo te lezen ben je dat ook van plan.

Ik herken veel van het gedrag, ik heb zelf een Balzflug X Alcatraz en heb hem ook op bijna dezelfde manier als jou gekocht.
Mijn paard is zowel aan de hand als ohz dominant en laat mij ook heel duidelijk weten of hij er van gediend is of niet.
Aan de hand heb ik hem goed onder controle, ik zal nu misschien veel anderen over mijn heen krijgen maar mijn paard is hardleers en eens in de zoveeltijd krijgt hij een flinke mep van het halstertouw omdat hij dan meent dwars door mij heen te kunnen gaan lopen.
Onder het zadel kost het me bloed zweet en tranen maar ik blijf stom doorzetten, ik laat mij namelijk niet de les lezen door zo'n eigenwijs.
Mijn paard is sowieso in mijn ogen een verhaal apart, ik heb hem nu 3 jaar en ja hij heeft zelfs te koop gestaan omdat ik het niet meer zag zitten maar hem verkopen aan mensen die denken dat ze hem wel even een lesje zullen leren, nee dat gaat mij ook te ver.
Ik denk maar zo: de aanhouder wint, en ik ga die aanhouder zijn!

Ik heb trouwens eerst ook alles medisch laten uitsluiten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:09

Ik ken je gevoel 110%

Ik kan je waarschijnlijk nog een goed advies geven maar dat doe ik liever via pb.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:14

@ Lucifertje, doel je op de ts?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:33

Ik doel op TS ;) Was mss onduidelijk

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:25

lucifertje schreef:
Ik ken je gevoel 110%

Ik kan je waarschijnlijk nog een goed advies geven maar dat doe ik liever via pb.

Ik zie je pb graag tegemoet!

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:30

Steph86 schreef:
Ts, als eerste idd medische oorzaken uitsluiten maar zo te lezen ben je dat ook van plan.

Ik herken veel van het gedrag, ik heb zelf een Balzflug X Alcatraz en heb hem ook op bijna dezelfde manier als jou gekocht.
Mijn paard is zowel aan de hand als ohz dominant en laat mij ook heel duidelijk weten of hij er van gediend is of niet.
Aan de hand heb ik hem goed onder controle, ik zal nu misschien veel anderen over mijn heen krijgen maar mijn paard is hardleers en eens in de zoveeltijd krijgt hij een flinke mep van het halstertouw omdat hij dan meent dwars door mij heen te kunnen gaan lopen.
Onder het zadel kost het me bloed zweet en tranen maar ik blijf stom doorzetten, ik laat mij namelijk niet de les lezen door zo'n eigenwijs.
Mijn paard is sowieso in mijn ogen een verhaal apart, ik heb hem nu 3 jaar en ja hij heeft zelfs te koop gestaan omdat ik het niet meer zag zitten maar hem verkopen aan mensen die denken dat ze hem wel even een lesje zullen leren, nee dat gaat mij ook te ver.
Ik denk maar zo: de aanhouder wint, en ik ga die aanhouder zijn!

Ik heb trouwens eerst ook alles medisch laten uitsluiten.

Ik heb inmiddels van veel verschillende mensen verhalen gehoord over Balzflug, dus het zit ook weldegelijk in haar karakter. Waarschijnlijk is het bij haar ook gewoon gedrag, mijn vader zei vandaag ook tegen me dat ze dit al vanaf het begin doet. Ze doet het op de teugeldruk denkt hij..
Ik moet ook zeggen dat ik echt momenten heb dat ik het donker inzie hoor, maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen!

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:35

Th0mas schreef:
Ohja. Wat ook heel belangrijk is, dat je plezier en motivatie hebt om te trainen.

Dat is bij mij verloren gegaan omdat ik hele dagen werkt, dan vervolgens 's avonds te gaan rijden en toen heb ik besloten om mee te stoppen ivm risico op blessures van het paard door niet goed genoeg trainen.

Bedankt voor je berichten, je tips zijn erg goede tips! Ik keek vandaag filmpjes terug van het begin tot nu, heb namelijk tussendoor regelmatig mn vader laten filmen. Dit gedrag vertoont ze al vanaf het begin, ze trok toen ookal de teugel uit mijn handen zodra ze teugeldruk voelde. Ik dacht toen dat het een gebrek aan kracht was, omdat het onder het zadel net een puppy was. Ze kon niet op eigen benen lopen en liep continu uit haar takt. Ik heb me toen voornamelijk gericht op het voorwaarts neerwaarts rijden en haar op eigen benen leren lopen. Ik merk ook wanneer ik haar goed voorwaarts heb, ze minder streken vertoont.

Wat jij zegt de motivatie houden, dat is echt een belangrijk punt. Nu ben ik af en toe heel erg verdrietig omdat ik dan teleurgesteld ben dat ik er zoveel tijd, liefde, aandacht en geld in stop en dan dit terugkrijg. Maar ik heb dat voor mezelf wel af kunnen sluiten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:48

Omg ik hoop toch echt niet dat die van mij zulke streken gaat vertonen.
Nou is die van mij een kleinzoon van Balzflug, maar het kan inderdaad een behoorlijk draakje zijn.
(is nog niet ingereden, dus nou wordt ik wel een beetje bang := )

Ik heb jaren geleden een Friese merrie gereden, die precies hetzelfde gedrag vertoonde.
Zodra ze aan het werk moest werd het een monster.
Ik heb haar toen (na lang aandringen, want de instructeur durfde er niet op haha) dus laten doorrijden door een ervaren iemand.

Vind de tip van Tjoppie ook wel een goede.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:04

SylvieG, ik weet precies hoe je je voelt.
Ik heb er ook heel wat tranen om gelaten en nog steeds heb ik zo mijn baal momenten maar aan de andere kant ben ik ook erg trots op hem en mezelf omdat we ondanks de moeilijke momenten ook overwinningen behalen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:17

je hebt pb TS

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:39

tja er kan altijd iets medisch achter zitten we weten niet alles....

Maar ja, er zit ook wel karakter verschillen in al die dieren he!
Verzameld en goed over de rug lopen is voor elk jong/onervaren dier lastig en ze trainen altijd spieren die ze daarvoor minder ontwikkeld hadden. Het hangt van het karakter af in hoeverre ze die last laten merken, denk ik zo.

Ik heb dan totaal geen afstammelingspaard oid, maar gewoon een pony die nogal slim is en ook zich slecht/niet laat pushen tot dingen die ze niet wil (dominant dus). Op de grond opgelost omdat ik niet bang voor haar ben als ik er naast sta...

Maar erop is iets anders. Ik voel me onzeker en dat merkt ze en ze walst dus ook over me heen. Nu is zij alleen totaal niet temperamentvol of gemeen dus omhoog oplossen zal ze niet doen, maar, teugels uit je handen trekken, beton plaat in haar hals vast zetten, of een enkele keer toch eruit rennen of gewoon niet luisteren op een moment dat het moeilijk word doet ze allemaal wel...
Ook die loopt lang en laag prima, maar als je het moeilijk gaat maken (iets meer oprichting, aanspringen in galop, zijwaarts) dan maakt zij het jou ook moeilijk.

Natuurlijk is het toch lichamelijk -> Het levert ze spierpijn op
Het wil alleen niet zeggen dat het ernstig lichamelijk is en/of niet opte lossen door door te rijden...

Bij de mijne helpt het om veel rustiger vooruit te gaan. Eerst lang en laag volledig loswerken links en rechts voordat je er ook maar aan denkt om hoger te pakken. Als de spierpijn/blokkade een lage drempel is, is het makkelijker om er over heen te komen dan dat je meteen een sprong van 2 meter wilt maken. Dat laatste is ben ik bang iets wat je instructrice zou doen.

Persoonlijk zeg ik dan, zelf houden, maar ga veel langzamer te werk. Lang en laag loopt ze goed, ook recht? Probeer zulke kleine stappen voorwaarts te maken dat je het verzet niet tegen komt of heel minimaal...

Overigens kan ik een hackmore aanbevelen. Hang hem hoog dan kan je nooit geen schade aanrichten maar daar toonde de mijne toch echt aanzienelijk minder verzet mee. Daarna ging het op bit ook weer een stuk beter.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:07

Vind de tip van toydoll een goede. Zelfs al zit t in t karakter en het bloed, als hij op bit niet onstpannen kan lopen, kan hij misschien wel beter ontspannen op bitloos. En idd, als je de hackamore goed hoor doet, kan er niks gebeuren.

Tip: de neusriem van een bitloos moet als volgt liggen (op zijn laagst):

Als je voelt aan de neus van je paard, lopen de neusgaten nog een eind naar boven door. Daar waar de botten van de 'zijkant' en het neusbeen 1 geheel worden, waar de botten van de neus zich sluiten, moet de bovenkant van de neusriem liggen.

Ik hoop dat ik t zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. Ik heb lang moeten zoeken tot ik dit vond. Misschien kan iemand anders t duidelijker uitleggen?

Wie weet hebben als die balzflugs wel een bepaalde vorm mond vererfd waardoor ze last hebben van t bit?
Ik roep ook maar wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:35

Gineke schreef:
Tip: de neusriem van een bitloos moet als volgt liggen (op zijn laagst):

Als je voelt aan de neus van je paard, lopen de neusgaten nog een eind naar boven door. Daar waar de botten van de 'zijkant' en het neusbeen 1 geheel worden, waar de botten van de neus zich sluiten, moet de bovenkant van de neusriem liggen.

Ik hoop dat ik t zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. Ik heb lang moeten zoeken tot ik dit vond. Misschien kan iemand anders t duidelijker uitleggen?

Hier staat het duidelijk uitgelegd: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.php

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:22

@joviban: dank u zeer

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:41

Ik zou het niet bitloos proberen, daar los je namelijk het probleem niet mee op.