slofteugel te strak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:11

lovemario schreef:
wanneer ben je dan pas ervaren als ik vragen mag?
k dacht dat je na 12 jaar op allerlei soorten paarden ( hengst merrie ruin, pittig, sloom, sterk enz enz. ) toch al aardig wat ervaring zou moeten hebben..
of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Als je op een internet forum moet vragen of je slof niet te strak staat, ben je niet ervaren genoeg om ermee te rijden ;) Dus ja, dat zie je verkeerd :+

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:42

Abiola schreef:
lovemario schreef:
wanneer ben je dan pas ervaren als ik vragen mag?
k dacht dat je na 12 jaar op allerlei soorten paarden ( hengst merrie ruin, pittig, sloom, sterk enz enz. ) toch al aardig wat ervaring zou moeten hebben..
of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Als je op een internet forum moet vragen of je slof niet te strak staat, ben je niet ervaren genoeg om ermee te rijden ;) Dus ja, dat zie je verkeerd :+

waarvoor is dit forum dan?
als je hier iets vraagt word je afgebekt, want lastige paarden bestaan natúúlijk niet.
het zou altijd direct iets met pijn te maken hebben, terwijl dit níet het geval is.

bij deze wil ik de discussie sluiten!
ik heb er 1 malig mee gereden, e had alleen mijn twijfels over de foto. schijnbaar als je twijfelt ben je onervaren en weet je niet waar je mee bezig bent.

hoe zet je een slotje op dit topic??

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:47

Ik heb geen verstand van slof. Maar zou je geen martigaal kunnen proberen? Hier heeft een paard geen last van en het corrigeert als je paard omhoog/wil ervandoor gaat. Hij hangt los op de momenten dat corrigeren niet nodig is.

Maar mischien kun je wel heel goed met een slof overweg, dat valt niet te beoordelen van één foto.

Zou ik een pb mogen wat er precies aan de hand is met het paard? Ben ik erg benieuwd na. Het komt op mij over als een jong paard wat nu flink aan het uitproberen is ;)

lovemario

Re: slofteugel te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 08:51

he hebt Pb ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:04

lovemario schreef:
Abiola schreef:

waarvoor is dit forum dan?
als je hier iets vraagt word je afgebekt, want lastige paarden bestaan natúúlijk niet.
het zou altijd direct iets met pijn te maken hebben, terwijl dit níet het geval is.

bij deze wil ik de discussie sluiten!
ik heb er 1 malig mee gereden, e had alleen mijn twijfels over de foto. schijnbaar als je twijfelt ben je onervaren en weet je niet waar je mee bezig bent.

hoe zet je een slotje op dit topic??

Volgens mij bek ik je niet af. Ik vind alleen dat je niet iets moet dan als je er geen verstand van hebt, je kunt meer kapot maken dan je lief is. Natuurlijk kun je op bokt vragen stellen, maar jij vraagt nadat je iets hebt gedaan, je had beter vóór je die slof erom hing kunnen vragen hoe je correct met een slof rijdt, en hoe hij inwerkt. En dan had je natuurlijk ook te horen gekregen dat je dit alleen onder proffesionele begeleiding moet doen, en dat is ook zo.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:25

Dat betreft is een slof ook gewoon een vervelend ding. Als je weet hoe je er mee rijden moet kun je net zo goed de moeite nemen te leren hoe het probleem moet oplossen. Ik persoonlijk vind het altijd interessanter om het probleem zelf op te lossen dan zulke 'martel' werktuigen eraan te hangen. Je trekt je paard er gewoon heel snel kapot mee, je kan het vergelijken met een amateur die denkt een topsporter te zijn die trekt/rekt zijn lichaam ook zo naar de mallemoer als hij/zij niet weet hoe hij precies aan het werk moet gaan met zijn/haar lichaam.

Ik blijf het altijd makkelijk vinden, het paard maar op de kop geven. Ikzelf rij 23 jaar heb ook verschillende paarden gereden van hengst tot pismerrie's en nog nooit zulke dingen nodig gehad. Goed, als we de beredenering bekijken v/d ts (maar ik rij al 12 jaar) zou ik het dus eigelijk veel beter moeten weten maar gelukkig ben ik zo realistisch te weten dat ook ik nog een hoop moet leren.

Maar goed, vooral doen wat je goed denkt te zijn. Meestal leer je naar een paar jaar wel dat je het toch altijd wel snel bij het verkeerde eind had en wou dat je gewaarschuwd werd door anderen. Ik vind dat juist het voordeel van bokt! Ik vind het juist niet erg op mijn nummer gezet te worden als ik het anders had moeten oplossen, gaande weg leer je nou eenmaal.

Ik persoonlijk zou het dier gewoon even laten nakijken, het zadel overigens ook want 80% v/d paarden hier in Nederland loopt gewoon met een slecht passend zadel. Paard van een vriendin van mij is daardoor grondig verpest, de mensen die haar dat paard verkochten zijn echt niet de slechtste.. en toch dachten ze een passend zadel mee te geven. Op het oog leek het ook te passen.... totdat een zadelpasser jou laat zien wat er eigelijk niet goed is. Geloof mij, dan schaam je je de ogen uit het hoofd. Nu heeft dit paard geluk gehad, maar menig ruiter had er hulpteugel aan gehangen, het leek immers erg op verzet. Zij bokte en sprong net zo lang door de bak tot je eraf lag, en deed alles om onder het werk door te komen.

Maar goed! Vooral niet de moeite nemen toch zeker te zijn dat het allemaal wel past. Ikzelf zou ook niet een veearts er op vertrouwen te weten of het allemaal wel echt goed is. Het hele chiropractor gebeuren bij paarden is redelijk nieuw daar hebben dierenartsen gewoon nog een kaas van gegeten. Net dat de kennis over passende zadels in Nederland erg achterloopt, we zijn er nu wel wat serieuser mee bezig, maar zoals een echte nederlander betaamd moet het natuurlijk geen geld kosten. Needless to say, we doen er gewoon te weinig mee.

Ik wil best een keer proberen hoor, maar ik denk niet dat jij en ik ooit op een lijn zouden zitten. En een keer gaat helemaal niks uitmaken, tis geen fiets die je in een keer kan repareren dat besef je je toch wel? Ik heb engelen geduld met paarden. Hoe gek hoe hard hoe gemeen, ik blijf altijd kalm. Heb zo best een paar redelijk on-plezierige paarden heel leuk gekregen. Gewoon lachen! Al vergaat de wereld.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:55

het is zoals eerder vermeld uitgesloten dat hij pijn heeft.
en ja het harachement zit goed.

maargoed, ik laat de slof gewoon achterwege, en zie wel hoe het gaat. breek vanzelf mn nek wel een keer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:42

Dat de DA bij het paard is geweest, dat zegt dus helemaal niets. Een DA kan nooit op alle vlakken/niveaus pijn uitsluiten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:45

lovemario schreef:
het is zoals eerder vermeld uitgesloten dat hij pijn heeft.
en ja het harachement zit goed.

maargoed, ik laat de slof gewoon achterwege, en zie wel hoe het gaat. breek vanzelf mn nek wel een keer ;)

Als je helemaal niet zonder slof kunt rijden is het imo tijd voor een paar goede rijlessen :)*

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:46

pony ziet d'r erg gespannen uit, op de foto dan.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:40

@melanieb, helaas is niet elk paard op de pinken te rijden, en zitten er een aantal bij die af en toe eens lekker gek kunnen doen.
en ja, deze dus ook.

@elskexxx, ja hij was ook wat gespannen. wat wil je met trekkers in de buurt..

vandaag weergereden, en ging aardig.
ze waren naast de bak bezig met bestraten, en maakte dus nog al wat herrie.
hij is en eeen paar keer goed vandoor gegaan, maar verder kon ik hem makkelijk terug krijgen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:42

12sterre34 schreef:
lovemario schreef:
wat bedoel je precies met doorhangen? (sorry ben blond haha)

No offense maar dit antwoord zegt eigenlijk al dat je niet veel verstand van deze hulpteugel hebt terwijl ie erg streng is..

Hoezo? :') Doorhangen is ook een beetje een raar woord, betekend niet dat ze het echt niet weet, misschien alleen dat woord niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:48

lovemario schreef:
@melanieb, helaas is niet elk paard op de pinken te rijden, en zitten er een aantal bij die af en toe eens lekker gek kunnen doen.
en ja, deze dus ook.

En dat ligt natuurlijk aan het paard :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:09

Air schreef:
lovemario schreef:
en ja, deze dus ook.

En dat ligt natuurlijk aan het paard :j

Nee, dat ligt aan de ruiter. Elk paard doet wel eens gek, het is aan jou om het goed op te lossen. Alleen moet jij je als ruiter wel weten aan te passen aan het soort paard dat je rijd. Net als dat een tractor niet te vergelijken is met een koenigsegg (heerlijk woord) en de laatste niet aan iedereen besteed is. Is ook niet elk paard door iedereen maar te rijden. De truuk bij dat soort paarden is rustig te blijven en je vooral niet gek laten maken. Meestal reageren ze daar veel beter op dan een of ander (excuus) onverlaat die er dan maar een hulpteugel aan hangt omdat hij/zij eigelijk niet flexibel genoeg is dat soort paarden aan te kunnen. Het is juist de kunst van het los laten bij dat soort dieren. Is mijn persoonlijke doch enig sinds vaker geslaagde mening.

Zo heb ik een inferno merrie gereden, heet als de bliksem en in haar pubertijd. Die reageerde juist erg goed op het loslaten, die werd juist onhandelbaar als je haar vast hield. Veel geleerd van dat dier, leren losgooien als ik wou vastpakken en anders werd ik daar wel in bestraft. "Gelukkig" was de eigenaar vergeten te vermelden dat de vorige ruiter haar sleutelbeen had gebroken, door dat paard. Maar een super relaxed dier geworden die je op je pinken kon rijden.

Paardrijden doe je niet met kracht, dat doe je met gevoel en een gezond portie verstand.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:17

@benfan,
het probleem is, laat ik hem te veel los, zet ie het op het lopen. ik kan doen met zn zit/ stem wat ik wil, maar dat werkt gewoon niet. soms moet je even wat strenger zijn voor een paard.

ik heb er dus eenmalig mee gereden, en het resultaat is dat hij nu onder me blijft, geen rare fratzen heeft en geen sterren meer kijkt.

tuurlijk, dat kan tijdelijk zijn, maar als ik dit goed gedrag extra beloon komt dit zeker helemaal goed :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:50

Citaat:
Nee, dat ligt aan de ruiter. Elk paard doet wel eens gek, het is aan jou om het goed op te lossen. Alleen moet jij je als ruiter wel weten aan te passen aan het soort paard dat je rijd. Net als dat een tractor niet te vergelijken is met een koenigsegg (heerlijk woord) en de laatste niet aan iedereen besteed is. Is ook niet elk paard door iedereen maar te rijden. De truuk bij dat soort paarden is rustig te blijven en je vooral niet gek laten maken. Meestal reageren ze daar veel beter op dan een of ander (excuus) onverlaat die er dan maar een hulpteugel aan hangt omdat hij/zij eigelijk niet flexibel genoeg is dat soort paarden aan te kunnen. Het is juist de kunst van het los laten bij dat soort dieren. Is mijn persoonlijke doch enig sinds vaker geslaagde mening.

Zo heb ik een inferno merrie gereden, heet als de bliksem en in haar pubertijd. Die reageerde juist erg goed op het loslaten, die werd juist onhandelbaar als je haar vast hield. Veel geleerd van dat dier, leren losgooien als ik wou vastpakken en anders werd ik daar wel in bestraft. "Gelukkig" was de eigenaar vergeten te vermelden dat de vorige ruiter haar sleutelbeen had gebroken, door dat paard. Maar een super relaxed dier geworden die je op je pinken kon rijden.

Paardrijden doe je niet met kracht, dat doe je met gevoel en een gezond portie verstand.

Benfan ik las je post en er ging bij mij een lichtje branden dit lijkt verdacht veel op mijn ruin.
Hoevaak ik wel niet bijna door het hek heb gelegen omdat ik vasthield, paard had de gewoonte zodra ik wou vastpakken zijn kop in de lucht tegooien zodat hij onstuurbaar was.(Hij ging altijd regelrecht op het hek af heb heel veel bak planken gesloopt. :+ )

toch omdat ik schrik had gekregen ook een paar keer met slof gereden. zodat als meneer zijn kop in de lucht gooide ik toch wat te vertellen had. Ik zelf wist dat dit geen blijvende oplossing was en wist dat ik zelf het grootte probleem was en ben bewust bezig geweest me zelf leren lostelaten. En nu heb ik dit probleem niet meer.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:12

al laat ik helemaal los, dan word het alleem maar erger..
maargoed, ik rij hem nu nog 1 week intensief, en daarna maar een paar keer per week hooguit :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:18

Als ik de TS was had ik niet eens meer gereageerd, altijd die discussies op bokt....

TS missschien kun je in je omgeving vragen hoe je slof zit, ik denk niet dat wij het zo vanaf de foto kunnen beoordelen!

Oh en TS, ik pak ook af en toe de slof erbij hoor.. Ik rijd L2 met winst, heb mijn paard goed voor elkaar maar eens een dagje schoudervoor en travers oefenen pak ik hem er soms bij!
Slof hangt losjes maar ik rijd net even lekkerder, natuurlijk kan mijn paard die dingen ook zónder slof maar zodra ik de slof gebruik vraag ik net iets extra's.
Schaam ik me ook totaal niet voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:28

JoycexLynn12 schreef:
Als ik de TS was had ik niet eens meer gereageerd, altijd die discussies op bokt....

TS missschien kun je in je omgeving vragen hoe je slof zit, ik denk niet dat wij het zo vanaf de foto kunnen beoordelen!

Oh en TS, ik pak ook af en toe de slof erbij hoor.. Ik rijd L2 met winst, heb mijn paard goed voor elkaar maar eens een dagje schoudervoor en travers oefenen pak ik hem er soms bij!
Slof hangt losjes maar ik rijd net even lekkerder, natuurlijk kan mijn paard die dingen ook zónder slof maar zodra ik de slof gebruik vraag ik net iets extra's.
Schaam ik me ook totaal niet voor.

Achja, want stel je voor dat er ook nog mensen zijn die wel om hun paard geven en de schuld bij zichzelf durven neer te leggen :oo

Als je een slof nodig hebt heb je je paard NIET correct voor elkaar. Kan je bij hoog en laag beweren dat je dat wel hebt, alleen heb je dan absoluut geen slof nodig en zal je nieteens er aan denken, laat staan er om hangen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:33

Hoe kan het dan dat ik toch echt L2 met winst ben? Mag je me uitleggen :D

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:38

Even weer terug naar de vraagstelling of de slof te strak is:

Ik controleerde als ik met slof reed, altijd door tijdens het rijden gewoon even halthouden en opzij kijken en zelf kijken of de slof nog in een boog hing. zo niet gelijk corrigeren. Dit diverse malen tijdens mijn rit. Misschien een tip??

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:40

JoycexLynn12 schreef:
Hoe kan het dan dat ik toch echt L2 met winst ben? Mag je me uitleggen :D

Oei, als je die vraag nog moet stellen. Al eens in het Z rondgekeken hoeveel gespannen en scheve paarden daar rondlopen?
Helaas, welk niveau je rijd heeft niks meer met je daadwerkelijke niveau te maken, niet zolang er geen correcte dressuur getoond wordt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:41

@air, wil jij nu beweren dat ik niet om mn paarden geef???

en er zijn genoeg mensen die ik ken, die in het ZZlicht rijden, en ook regelmatig met slof rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:43

lovemario schreef:
en er zijn genoeg mensen die ik ken, die in het ZZlicht rijden, en ook regelmatig met slof rijden..

Kun je nagaan hoe triest het gesteld is met het niveau.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:44

Ah... dus om iemand geven betekend dat je diegene opzettelijk pijn moet doen?