Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deeva

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:38

Sorry Dems75 maar volgens mij is dit topic om je mening te geven ik zit al jaren in de paarden en heb genoeg gezien ook deze manier heb ik vaker voorbij zien komen maar hoe krijg je de achterhand beter eronder als je paard blijkbaar niet goed aan je hulpen is en dus ook nog niet kan sluiten.
En wat hulpmiddelen betreft ik ben niet van het natural horsemanship dus een zadel en de dingen die jij opnoemt versta ik niet onder hulpmiddelen.
Ik ben wel van harmonie tussen paard en ruiter en vaak(meestal) ligt het rij technische probleem bij de ruiter.(tenzij je paard het lichamelijk niet aan kan)
En als je mijn verhaal goed leest dan kan je paard niet van achter ondertreden als hij niet goed aan je been hulpen is waar blijft het verhaal van achter naar voren rijden eerst bind je er iets aan en dan gaan we rijden, volgens mij is dit de omgekeerde wereld.
En daar bij vind ik ook dat je met paarden met ataxie en wobbler geen eens moet willen dressuur rijden.
Jij gaat toch ook niet met een hernia de sport school in.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:45

Anoeska schreef:
Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Maar dit had ik nog nooit gezien. Ik ga vanavond eens m'n merrie longeren met een bandage achter d'r kont. Ben benieuwd wat ze ervan vindt. :D

Haha, bij zulke opmerkingen mis ik een 'like' knopje zoals die bij facebook!

Wat apart, ik had hier ook nog nooit van gehoord maar het klinkt opzich wel logisch

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:53

deeva schreef:
Sorry Dems75 maar volgens mij is dit topic om je mening te geven ik zit al jaren in de paarden en heb genoeg gezien ook deze manier heb ik vaker voorbij zien komen maar hoe krijg je de achterhand beter eronder als je paard blijkbaar niet goed aan je hulpen is en dus ook nog niet kan sluiten.
En wat hulpmiddelen betreft ik ben niet van het natural horsemanship dus een zadel en de dingen die jij opnoemt versta ik niet onder hulpmiddelen.
Ik ben wel van harmonie tussen paard en ruiter en vaak(meestal) ligt het rij technische probleem bij de ruiter.(tenzij je paard het lichamelijk niet aan kan)
En als je mijn verhaal goed leest dan kan je paard niet van achter ondertreden als hij niet goed aan je been hulpen is waar blijft het verhaal van achter naar voren rijden eerst bind je er iets aan en dan gaan we rijden, volgens mij is dit de omgekeerde wereld.
En daar bij vind ik ook dat je met paarden met ataxie en wobbler geen eens moet willen dressuur rijden.

Wie heeft het er trouwens over ataxie of wobbler (wat in mijn ogen ook een stuk verbeterd kan worden door dressuur)?
Er zijn zat paarden met andere problemen, waarbij ze hun lichaam verkeerd gebruiken.
Hiermee krijgen ze net een zetje extra in de goede richting imo en krijgen ze meer bewustwording van hun eigen bewegingen.
En ben je daarmee gelijk 10 stappen voor!

Je ziet dat in mijn ogen anders! maar goed, blijkbaar heb jij het ook nog nooit gebruikt en dan krijg je dat beeld eenmaal, want dat had ik in het begin ook :+
Ik zou zeggen probeer het eens, misschien verander je nog wel van gedachte!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:54

Tsja, ook ik kan zeggen: "ik zit al jaaaaaaaren in de paarden", bijna 30 jaar om precies te zijn....wat voegt dat toe?
Maar ik zal het nogmaals proberen uit te leggen....het gaat niet om vlot voor het been, beter ondertreden enz enz....het is voornamelijk bedoeld om een paard "bewust" te maken van zijn achterste op een zeer paardvriendelijke manier. Het bewust worden van één geheel, ipv een voorkant, midden en een achterkant. De vergelijking die jij trekt met een slof vind ik écht appels met peren vergelijken.
Maar goed...zoveel mensen, zoveel meningen

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:55

@horseyfries: als een paard ataxie heeft, is zo'n bandage dan makkelijker dan een pessoa?

En bewustwording lijkt me een goed ding voor een paard, zeker voor de jonge. Lijkt me als je daar af en toe mee bent daar alleen maar winst uit te halen is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:06

Dems75: Kan niks anders zeggen! een slof vind ik echt een heel ander iets!

Inderdaad Hasufel, helemaal mee eens!
Ik denk dat een bandage wel meer steun geeft dan een pessoa!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:09

hasufel schreef:
@horseyfries: als een paard ataxie heeft, is zo'n bandage dan makkelijker dan een pessoa?

En bewustwording lijkt me een goed ding voor een paard, zeker voor de jonge. Lijkt me als je daar af en toe mee bent daar alleen maar winst uit te halen is.

Bandage kan je ook onder het zadel gebruiken of als je met paard gaat wandelen. Bij pessoa zit je vast aan longeren. Paard moet lijf ook goed gebruiken op buitenrit en bij rechtuit bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:10

Anoeska schreef:
Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Maar dit had ik nog nooit gezien. Ik ga vanavond eens m'n merrie longeren met een bandage achter d'r kont. Ben benieuwd wat ze ervan vindt. :D

Jawel toch? Nog voor TTeam ineens mode werd kende ik het al, maar dan met een fiets binnenband losjes achterlangs, maar met een bandage kan het natuurlijk ook. Je kan zowel strak of losjes doen, hangt een beetje van het paard af.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:26

Jullie lezen blijkbaar niet goed ik heb het niet over een slofteugel.
En wat de bewust wording van de achterhand betreft, dacht het paard dan dat deze nog in de stal lag.
Een paard weet heel goed hoe hij in elkaar zit alleen sommige ruiters niet.
En de meningen zijn nogal verdeelt de een heeft het over bewust wording en de ander over de achterhand er meer onder krijgen.
En om de spieren van de achterhand sterker te maken kan je ook drafbalkjes gebruiken tijdens het longeren en dit vinden de meeste paarden ook leuk.
Paarden met een blijvend lichamelijke beperking moet je niet dwingen hij geeft het zelf al aan dat het moeilijk is en misschien moeten we beter naar paarden luisteren ipv met allerlei hulpmiddelen aan komen.
Als je goed kan rijden dan worden deze spieren goed getraind maar de meeste hulpmiddelen zijn om onze rij beperkingen over te nemen.
Alsnog vind ik het prima dat mensen dit gebruiken als ze denken dat het helpt alleen is het niet iets voor mij.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:29

O ja een paard heeft in het weiland een hele goede bewustwording van zijn beweging.
Aan wie ligt het dan dat dit onder het zadel niet zo is.(misschien wel de ruiter die hem in de weg zit)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:35

Voor iemand die volgens eigen zeggen zoveel ervaring heeft is het wel verbazingwekkend dat je dan denkt dat alle paarden een even goed bewustzijn van hun achterhand hebben. Zelfs op de wei kun je dit verschil duidelijk zien, het ene paard doet de gekste capriolen volkomen in balans, het andere paard glijdt uit bij het minste of geringste.
Mij lijkt het me een stuk gezonder voor een paard om hem eerst bewust te laten worden van zijn eigen lichaam zonder dat er een ruiter op zit, of die hem nu stoort of niet.
Op de vorige pagina stond "hoe strakker hoe beter", dit heb ik nooit zo geleerd, het moet alleen maar "in gevoel" zijn, het hoeft absoluut niet strak. De elastiek iets op spanning brengen is genoeg, de rest komt uit de beweging van de achterhand.
Het verschil met de pessoa? Simpel, dit werkt totaal niet in op de mond en geeft dus nergens pijnprikkels, alleen maar een gevoel van "omsloten zijn".

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:10

Een paard los in de wei en een paard onder het zadel zijn toch echt twee verschillende dingen. Wij mensen hebben besloten dat wij er ook op kunnen zitten, een paard is daar helemaal niet voor gebouwd. Daarbij krijgt een paard te maken met balans/onbalans. Er zit immers een lang iets op zijn rug.
Wat de afkeer is tegen dit "hulpmiddel" begrijp ik nog steeds niet. Maar dat zal aan mij liggen.
Vind het wel knap dat jij alles rijtechnisch op kunt lossen...dan ben je een van de weinigen, zo niet de enige.
Oh ja, dit hulpmiddel wordt niet alleen gebruikt bij paarden met een "probleem"....zoals jij stelt of bij paarden die volgens jou problemen hebben met de ruiter. Maar dit heb ik al meerdere malen uit proberen te leggen.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:36

Voor het eerst ben ik het met iets eens wat jij schrijft dems75 inderdaad raakt een paard zijn balans kwijt als er voor het eerst een ruiter op gaat zitten.
En je moet eens goed lezen ik schrijf niet dat ik een super ruiter ben die alles rij technisch kan op lossen maar als mijn paarden een probleem zouden hebben komt het door mij en niet omdat hij zich niet bewust is van zijn achterhand.
Maar ik luister en kijk wel goed naar mijn paarden en probeer op die manier dingen te verbeteren.
En zoals eerder geschreven ben ik persoonlijk geen voorstander hier van maar ieder zijn plezier.
En als je vind dat je het zo goed doet waarom reageer je dan zo vijandig op tegenstanders?
Maar dan moet je je antwoorden wel kunnen onderbouwen.
En volgens mij ging het hier over het gebruik tijdens het rijden!!!!!!!!!!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:44

Hmmm :? ik weet niet wie er nou vijandig reageert....
ik heb nooit gezegd dat ik vind dat ik het zo goed doe...waar haal je dat uit? Daarnaast héb ik het ook over gebruik tijdens het rijden...die snap ik dus ook niet...???
En volgens mij probeer ik mijn antwoorden zo goed mogelijk te onderbouwen...lees maar terug....dus ik snap deze reactie niet helemaal...of helemaal niet

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:47

Nee, het gaat niet alleen om gebruik tijdens het rijden, er staat "touw om de achterhand, wat vinden jullie?". Dat houdt dus in dat het ook tijdens het longeren kan, of zelfs bij het mennen, de vraag is alleen wat we ervan vinden en wat onze ervaring ermee is.
Elke fysiotherapeut kan je vertellen dat er duizend en één oefeningen zijn om een paard zich meer bewust te laten worden van zijn achterhand. En die zijn er niet voor niets, er zijn een heleboel paarden die weinig besef hebben van hun achterhand en ook niet erg "handig" ermee omgaan. Dit kan dan een hele doeltreffende methode zijn zonder enige belasting of kans op "fout doen" om dat te verbeteren.
Ik begrijp nog altijd niet hoe je kunt zeggen dat je hier geen voorstander van bent, het heeft namelijk alleen maar voordelen. Maar dat kun je alleen weten als je het probeert...... ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:16

deeva schreef:

Het is misschien net wat je onder de definitie dressuur verstaat. Als je denkt aan gymnastisering om het paard zijn lichaam zo goed mogelijk te laten gebruiken dan is dat juist erg geschikt. Herniapatienten moet trouwens ook veel bewegen, lopen etc Rust maakt het allemaal niet beter.

Bewust wording van je lichaam en het juiste gebruik ervan is een belangrijke eerste stap in het goed leren gebruiken van je lichaam. Bij een paard werkt zo een bandage daar goed voor. Het is een reminder maar oefend verder geen grote druk uit. De ruiter, of degene die longeert, kan er ook verder geen invloed op uitoefenen.

Veel paarden hebben door verkeerd beleerd/ bereden zijn, blessures of slecht passend tuig en onjuiste manier van bewegen aangeleerd. Het weer laten beseffen hoe ze ook kunnen bewegen op een goede manier kan dan een stap zijn op de weg naar een juist gebruik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:24

Ik ga met een dubbele hernia naar de sportschool en rijd minstens vijf paarden per dag.... :D
En daar is het een stuk beter van geworden!
Ben het dus helemaal met je eens Fransje23! Het lijkt me ook dat als je een zekere mate van kennis van de training van paarden hebt, je begrijpt hoe een lichaam functioneert en hoe je dat functioneren kan beinvloeden cq verbeteren. Dat mis ik in de opmerkingen van sommige mensen nogal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:32

horseyfries schreef:
Het lijkt me ook dat als je een zekere mate van kennis van de training van paarden hebt, je begrijpt hoe een lichaam functioneert en hoe je dat functioneren kan beinvloeden cq verbeteren.

Om op een juiste manier effectief en blessurevrij een paard te trainen heb je een zekere basiskennis over de werking van het lichaam nodig. Hoe werken spieren, welke spier heeft welke functie etc. Dan weet je ook wat en hoe je moet trainen en welke oefening je in kan zetten om punten te verbeteren.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:44

THX fransje eindelijk een goede uitleg hier kan ik me in vinden.
Dems je moet eerst lezen baily die dit topic heeft geopend heeft het duidelijk over het gebruik tijdens het rijden en niet tijdens het longeren.
En als dit als onderdeel van revalidatie is dan prima.
Maar gelukkig heb ik daar niet mee te maken dus is het voor mij geen toegevoegde waarde misschien voor iemand anders wel even goede vrienden.
Ik zeg niet dat iemand met een hernia stil moet zitten en ik neem aan horsefries dat jij aangepaste oefeningen doet om je rug spieren te versterken waarschijnlijk onder begeleiding.
En als je een zekere mate van kennis van paarden hebt dan kan je deze blessures duidelijk voorkomen en heb je dit niet nodig of zie ik het nu weer verkeerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:50

deeva schreef:
En als je een zekere mate van kennis van paarden hebt dan kan je deze blessures duidelijk voorkomen en heb je dit niet nodig of zie ik het nu weer verkeerd.

Ik denk dat oefeningen met de bandage, dus onder het zadel/ longeren/ aan de hand juist kunnen bijdragen aan het voorkomen van blessures. Het is dus niet alleen als revalidatie, waar het wel heel geschikt voor is, maar ook voor jonge paarden. Paarden die verder zijn in de africhting en hun lichaam al correct gebruiken zullen niet veel extra baat meer hebben bij de bandage achter de billen.

Overigens kan je blessures niet altijd voorkomen, een ongeluk kan altijd. ;)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:58

+:)+ Dit zijn duidelijke en eerlijke antwoorden hier hebben mensen wat aan als ze dit willen gaan proberen bij hun paard en goed onderbouwd.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:09

Volgens mij is het om af en toe een bandage om de achterhand te doen niet zo slecht. Bij mensen heb je ook zo iets, elastisch tape. Ik heb veel last van mijn rug gehad en mijn schouders hangen nog steeds een beetje naar voren (nooit de spieren daar leren gebruiken door mijzelf) en door de tape leerde ik de aanwezigheid van die spieren en zo ze meer te gaan gebruiken.

Het is dan wel niet het zelfde maar komt wel een beetje op het zelfde neer volgens mij. Niet te vaak want dan wordt het gewenning. Maar af en toe een hulpmiddel die goed gebruikt wordt pakt volgens mij alleen maar positiever uit, elk dier is anders dus heeft denk ik andere methodes nodig. En dit vind ik wel een vrij goede lijken.
Ook omdat hij steeds voor vaklui wordt aangeraden en paarden er echt beter van werden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:24

Bodywrap is helemaal niet zo verkeerd om het jonge paard zich bewust te laten zijn van zijn lichaam.
Ik zou er verder geen problemen mee hebben om dit zo te gebruiken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:29

deeva schreef:
+:)+ Dit zijn duidelijke en eerlijke antwoorden hier hebben mensen wat aan als ze dit willen gaan proberen bij hun paard en goed onderbouwd.

Hmm. volgens mij leggen Horseyfries, Dems75 en ik precies hetzelfde uit! :o
Maar goed, fijn dat je het nu wel snapt :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:41

DDW1190 schreef:
deeva schreef:

Hmm. volgens mij leggen Horseyfries, Dems75 en ik precies hetzelfde uit! :o
Maar goed, fijn dat je het nu wel snapt :)

:D ik dacht hetzelfde :D
Maar inderdaad...fijn dat je het nu wel snapt....