loulou schreef:ik heb er vast overheen gelezen, maar wat doet ie als jij (of iemand anders) ernaast loopt en er iemand op zit? loopt hij dan wel gewoon mee, of draait hij dan ook om?
Pas uitgeprobeerd met mijn lesklantje, terwijl ik hem vast hield. Aan de hand draait ie in principe niet om. Hij kan een keer achterom kijken, maar zal niet omdraaien.
Als ik hem 'los laat' en bijvoorbeeld mijn lesklantje rijdt zelf, zodat ik er naast loop... 2 meter er tussen. Hij zijkant van de weg en ik midden op de weg.. dan draait ie wel om. Dit is nog niet vaak voorgekomen dat ik iemand erbij heb, dus zeg niet dat hij dit altijd doet. Hij had daarvoor ook een uurtje gewerkt.
@ Bedouin; Bedankt voor je info, interessant! Ik dacht eerst ook aan dominantie, maar aangezien ik hem zo op zijn donder gegeven heb, en hij daarop niet reageert, denk ik steeds meer aan angst. Maar volgens jou is het dus wel dominantie of een mengeling daarvan?
@ idefix4; Zo duren mijn buitenritten ook altijd langer dan de bedoeling, omdat hij echt niet meewerkt. Fijn dat je man je wilt helpen!
@ 2005; Thanks voor je tip, maar hij draait zo snel. Dat hebben ze hem in Zuid Limburg iets te snel geleerd haha (heeft in training gestaan). Je kunt het haast niet voor blijven. En die tik met die zweep zoals je zegt, zwepen werken niet!
idefix4 schreef:Volgens mij is bij TS het probleem voornamelijk het achteruit lopen. Omdraaien is meestal idd snel te verhelpen.
Het achteruit lopen én omdraaien. Geen problemen met/of zonder andere paarden, geen problemen met versnelling terug naar stal of er vandoor gaan…
Hij wilt niet verder, hij staat stil, draait vliegens vlug. Dus ik wil hem weer terug draaien en dan gaat hij achter uit lopen, want hij wil niet teruggedraaid worden van stal vandaan! Hij is dus ook niet terug te draaien.
En nee, ik zit niet gestressed op mijn paard, lekker tenen naar buiten, lange teugel, lucky luuc style. De eerste 500 m gaat dan goed, drafje, stap etc, pluk gras tussendoor. Lekker relaxed. Niet aandenken, dat ie om kan draaien. Als we iets te ver van stal zijn, dan begint het gesodemieter en dan ben ik niet meer zo relaxed (zeker niet bang!), maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
@ mimeslosydy; Ik snap je helemaal, maar ik denk dat dat ook niet werkt, want hij reageert niet op een dreigende zweep, een tikje, een medium tik of een knal van de zweep. En ook niet op 3 knallen van de zweep. Dus ik weet het niet.
Sam is echter al 1.72. Alles wat wij nog hebben is kleiner.
..
..
nou dat doet die maar bij anderen maar niet bij mij

In welk tempo we vooruit gaan, blijft de vraag,