Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:27

loulou schreef:
ik heb er vast overheen gelezen, maar wat doet ie als jij (of iemand anders) ernaast loopt en er iemand op zit? loopt hij dan wel gewoon mee, of draait hij dan ook om?

Pas uitgeprobeerd met mijn lesklantje, terwijl ik hem vast hield. Aan de hand draait ie in principe niet om. Hij kan een keer achterom kijken, maar zal niet omdraaien.
Als ik hem 'los laat' en bijvoorbeeld mijn lesklantje rijdt zelf, zodat ik er naast loop... 2 meter er tussen. Hij zijkant van de weg en ik midden op de weg.. dan draait ie wel om. Dit is nog niet vaak voorgekomen dat ik iemand erbij heb, dus zeg niet dat hij dit altijd doet. Hij had daarvoor ook een uurtje gewerkt.

@ Bedouin; Bedankt voor je info, interessant! Ik dacht eerst ook aan dominantie, maar aangezien ik hem zo op zijn donder gegeven heb, en hij daarop niet reageert, denk ik steeds meer aan angst. Maar volgens jou is het dus wel dominantie of een mengeling daarvan?

@ idefix4; Zo duren mijn buitenritten ook altijd langer dan de bedoeling, omdat hij echt niet meewerkt. Fijn dat je man je wilt helpen!

@ 2005; Thanks voor je tip, maar hij draait zo snel. Dat hebben ze hem in Zuid Limburg iets te snel geleerd haha (heeft in training gestaan). Je kunt het haast niet voor blijven. En die tik met die zweep zoals je zegt, zwepen werken niet!

idefix4 schreef:
Volgens mij is bij TS het probleem voornamelijk het achteruit lopen. Omdraaien is meestal idd snel te verhelpen.

Het achteruit lopen én omdraaien. Geen problemen met/of zonder andere paarden, geen problemen met versnelling terug naar stal of er vandoor gaan…

Hij wilt niet verder, hij staat stil, draait vliegens vlug. Dus ik wil hem weer terug draaien en dan gaat hij achter uit lopen, want hij wil niet teruggedraaid worden van stal vandaan! Hij is dus ook niet terug te draaien.

En nee, ik zit niet gestressed op mijn paard, lekker tenen naar buiten, lange teugel, lucky luuc style. De eerste 500 m gaat dan goed, drafje, stap etc, pluk gras tussendoor. Lekker relaxed. Niet aandenken, dat ie om kan draaien. Als we iets te ver van stal zijn, dan begint het gesodemieter en dan ben ik niet meer zo relaxed (zeker niet bang!), maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

@ mimeslosydy; Ik snap je helemaal, maar ik denk dat dat ook niet werkt, want hij reageert niet op een dreigende zweep, een tikje, een medium tik of een knal van de zweep. En ook niet op 3 knallen van de zweep. Dus ik weet het niet.

Coentjuh

Re: Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 23:00

Vanavond nog 2 km met hem gewandeld. Inclusief wat brokjes. Telkens als hij netjes stil stond kreeg hij een beetje en heb hem op de eindbestemming wat meer laten eten. Daarna weer terug gewandeld naar stal. Ik ben met hem een paar keer omgedraaid, de 'verkeerde kant op' en dat gaf helemaal geen problemen. Zelfs in draf. Het is echt alleen als ik er op zit. Maar ik zal dit zo wel even proberen vol te houden.

WAT IK VOLGENS MIJ NOG NIET VERTELD HEB EN AL EEN TIJD UITPROBEER;
Omdat hij iedere keer omdraaid als ik er op zit.. Ga ik er dus af om weer rechtdoor te lopen, weg van stal. Zodra ik hem stil zet en ik wil er op gaan, draait hij!

Dus ik ben naast hem aan het wandelen en TIJDENS het er naast lopen: ondertussen 'opstappen'. Rechterbeen in linkerbeugel, gaan zitten en been er over heen floepen. Helpt heel eventjes, maar hij heeft gauw genoeg door dat ik er opzit natuurlijk. Is wel de enige manier om op te stappen zonder te draaien. Maar dat gebeurd dan zo'n 5 sec later!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:07

Super dat je het uit probeert! Soms moet je gewoon iets tegenovergestelds uittesten. ik neem aan dat je het opbouwt en op gegeven moment hetzelfde doet maar dan onder het zadel?

Ik ben erg benieuwd!

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:48

Ik heb ook zo'n paardje gehad dat wou draaien richting stal, en bij elke tegenwerking van de ruiter het steeds duidelijker liet merken. Bij mij op stal staat alleen een 1.83 m hoge ruin en een ijslander waar ik dan samen mee naar buiten ging. als mijn pony in het midden reed werd hij vooruit geduwd en gebeten door de reus, en getrapt door de ijslander als hij er te dicht bij kwam of in wou halen. De pony liet het vervolgens wel uit zijn hoofd om om te draaien. Na een paar keer met hun mee te zijn geweest heb ik het een keer alleen geprobeerd, en we hebben na die tijd nog jarenlang samen buitenritten gemaakt, zonder problemen. en mocht de pony het wel weer in z'n hoofd halen dan gingen we zo weer mee met zijn mede stalgenoten.
Misschien werkt het bij jou paard ook, moet je alleen nog even 2 van die vervelende paarden zien te vinden.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:18

TS wat is de huisvestings situatie van jouw hengst? Is hij bijzonder gefixeerd op eten? Heeft hij maatjes? Staat hij alleen?

Over angst of geen angst bij ons paard,...

Het probleem bij ons paard Safier, hengst en een kwart arabier is heel specifiek.
Hij gaat als het hem ligt niet weg in zijn eentje, onder het zadel en de ruiter, geeft hij enorm verzet kijkt naar alles wat beweegt, stopt dan ook en steigert bij aansporing of gaat in zijn achteruit bij aansporen.
Ik ben eveneens geneigd direct te zeggen: "kijk eens naar die grote ogen het paard heeft angst! Niet slaan, geduld en dan gaat het wel ooit, het moet ooit gaan."

Gisteren zijn we er ook weer op uit gegaan.
Het rare met dit paard een vos is dat hij een voorkeur heeft voor een maatje, ze zijn samen in 1 koop bij ons gekomen en spelen buiten altijd met elkaar. Bruin met zwarte manen en zwarte staart. Gaan we met hem mee is er totaal geen probleem, dan is hij ineens goed voorwaarts. Toevallig hebben we een ander paard dat er precies zo uitziet, maar met veel langere manen, maar die voldoet ook ook al zou ik zeggen: "hij ruikt toch volkomen anders?"
Gaan we met de schimmels of de 'zwarte' arabier en dit paard dan geeft hij verzet. Met de bruine paarden gaat ie helemaal vooruit!

Gisteren ben ik eerst vooruit gegaan, het erf af, even uitproberen, maar bij alles wat bewoog kijken of verzet geven. Toen kwam het andere paard aangaloperen (!), hij kijkt om en hup alles is in orde en hij gaat met aankomende brommers gewoon zonder aarzelen de weg op, - als eerste notabene, tegemoetkomend verkeer geen probleem meer.

Eerst was ik geneigd te zeggen het is angst, hij is argwanend, maar komt er een paard naast met de juiste kleur is hij de stoere hengst die zelfs voorop gaat!

Ik denk dat hij in een vastgelopen spoor zit, waar alle dingen op hun plek moeten zijn, - voor hem dan. Als dat niet zo is komt hij in verzet.
Hij kan mij doen geloven dat hij angst heeft, maar ik geloof daar niet meer in. Het is die spiegel, hij werkt in op mijn gevoel.
Tijdens de gezamenlijke rit moet hij wel werken van mij, hij vertoont dan soms lichtelijk verzet, maar ik wil de overhand.

Ik zal moeten zorgen dat ik hem zo voor me win als ruiter dat ik de plek van die maatjes kan vervangen en ervoor moet zorgen dat een plek tussen paarden in andere kleuren ook in orde is.
Dat vertrouwen win ik door hem naar een plek te krijgen waar hij gedesorienteerd is en ik hem zonder dat hij verzet toont kan rijden.
Ik streel zijn manenkam wanneer hij goed doet, als hij echt uitmuntend werkt beloon ik pas.
Dat pas ik dan ook toe wanneer hij dicht bij huis teruggekomen verzet toont, kalmeren is strelen over de manekam, belonen doe ik haast niet.
Gisteren met een snelle galop gaat ook zelfs prima maar hij stopt abrupt wanneer het andere paard ook stopt, wanneer ik voorop kan kan ik hem overtuigen zodra het andere paard uit zicht gaat. Teruggekomen bij huis, moe en bezweet, heb ik het andere paard vooruit laten gaan, uit zicht heb ik hem nog laten werken, de weg overgestoken zonder probleem en terug laten draven totdat ik besliste dat het in orde was. Hij vond het niet leuk hinnekte schel, steigerde zelfs even, maar ik heb hem om weten te draaien, neus en lijf in tegengestelde richting en zijn aandacht bij mij.
Wij hebben eveneens een lange weg te gaan, het begin is er, maar we moeten er aan werken.

Hij heeft manieren ontwikkeld heeft zich misschien niet geleerd te onderwerpen? Typisch hengstengedrag? Maar in angst geloof ik nu niet meer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:19

Bedouin, Dat is ook een truc idd! _O- Sam is echter al 1.72. Alles wat wij nog hebben is kleiner.

Omdraaien had ik zo opgelost. Ik rijd met sporen. Eerst vraag ik het netjes en dan kan ie toch echt een rotschop krijgen. Dat heb ik maar één keer hoeven doen. Als mijn paard omdraait, zet ik hem in zijn achteruit. Mijn paard loopt ook niet zo maar de sloot in en hij is wel stuurbaar dan. Na 20 meter gaf ie het op. Alleen een straat tussen huizen die dicht aan de weg staan, wilde hij echt niet. Beetje het tunnelgevoel. En dan gaat ie ook op auto's en tuintjes af en dat vind ik dan weer minder. Ik ben eens helemaal omgereden om het van 2 kanten te proberen, maar dat vertikte hij. Dat stukje heb ik uiteindelijk lopens gedaan. Ook terugwandelen was een heisa, dus dan wijt ik het echt aan angst.
De plek waar hij nu niet heen wil, daar wil die van een goede vriendin van mij ook niet heen. Blijkbaar hangt er een geur ofzo, waardoor hij er niet in wil. Dus ik pak er nog even de tijd voor.
Voor mij en mijn paard is rijden door een woonwijk echt nieuw. Wij rijden al jaren door de drunense Duinen zonder ooit problemen gehad te hebben, maar een streep op de weg is toch echt doodeng!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:24

bedouin schreef:
Hij heeft manieren ontwikkeld heeft zich misschien niet geleerd te onderwerpen? Typisch hengstengedrag? Maar in angst geloof ik nu niet meer.

Terugkomend op min eigen opmerkingen:
Ik vermoed dat ons probleempaardje zich onderwerpt aan de 2 bruine paarden met zwarte manen.
Ieder paard heeft zo zijn eigen specifieke uitingen, observeren van het vrijetijdsgedrag kan misschien inspireren in wat het probleem uiteindelijk kan zijn.
Las ik dat nou in dit topic over het uren stilstaan eventueel? _O- Ik ga daar ook eens tijd insteken. Ik ben zelf niet zo'n held in afranselingen simpelweg omdat ik dan een rodeoruiter moet zijn en dat ben ik niet, dat laat ik aan manlief over. Streng zijn, consequent zijn in wat ik wil en vervaarlijk met lange teugels wapperen dat doe ik wel.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:18

Oh dit is zo herkenbaar -:(-..

Ik heb het met die van mij ook.. Dan ga ik het terrein af denk je heerlijk ff buitenrijden maar nee hoor je bent nog maar halverwege het pad af en meneer wil draaien en loopt te kl*ten.. En hij gaat geheel door mijn rechterbeen heen richting sloot.. Mocht het nou een slootje zijn dan mag hij van mij doorlopen dan blijf ik zitten maar wij hebben hele steile diepe sloten bij stal dus dan blijf ik niet al te lang zitten .. Goed en kwaadschiks geprobeerd maar het maakt helemaal niks uit.. :? :?.. Aan de hand hele stukken gewandeld door woonwijken en bos heen .. No problemo 8)7 ..

Zelfs met andere paarden naar buiten is het gebeurd dat die van mij gewoonweg in de rem gaat en de andere paarden gewoon doorlopen.. Niet voor achteruit links of rechts te krijgen .. Wat is hier nou toch de oplossing voor.. Als ik hem er goed door heen hou en tussen 2 benen vooruit hou "dwing" dan komen we meestal wel een buitenrit door maar zodra ik denk ff lekker lang teugeltje begint de ellende weer... Zou toch fijn zijn lekker het zadel opgooien en buitenrijden.. Maar dat zit er kennelijk niet in -O-

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:56

Misschien een idee om via een andere ingang de polder in te lopen? Of heb je dat ook al geprobeerd?
Jeetje, wel lastig hoor! Sterkte ermee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:10

@ Intel; Ik probeer het zo op te bouwen (aan de hand), misschien dat ie dan meer vertrouwen krijgt in 'buiten'? En gaat het straks er op ook beter? Of hij blijft het vertikken zodra ik er op zit?!

@ Malibo; Dat wordt een lastig verhaal aangezien HIJ de hengst-himself is, lijkt me geen oplossing bij Ap.

@ Bedouin; Huisvesting... Stal en zodra het weer het toelaat weidegang. Elke avond gaat ie een paar uur de wei op (soms paddock). Een paar keer per week ook 's nachts, dat laat ik ze staan, dus dan staat ie lekker lang buiten. Als het eindelijk wat beter weer wordt wil ik ze wel wat vaker dag en nacht buiten laten staan, maar in de wei staat haast geen gras, dus dan moet ik wel 'vrij' zijn, ach vakantie is in zicht, dus dan kan ik wat makkelijker heen en weer rijden op een dag.

Hij heeft een 'eigen wei' welke is gemaakt IN de wei met extra hoog hek waar mijn andere paardjes staan. Dus hij kan ze wel zien, maar durven ze nog niet samen te laten staan omdat het voor 3 paarden krap is en ik weet niet of ze zich gaan bedenken en ruzie gaan maken. We hebben nu 2 of 3 x geprobeerd ze bij elkaar te zetten en dit gaat niet slecht, maar durf ze nog niet lang alleen te laten. Willen we wel opbouwen. En verder.. is Ap helaas een luchtzuiger en erg gefixeerd op zijn eten, dan moet je hem ook echt niet storen, vooral als tie op stal staat te eten, lekker met rust laten dan.

Jeetje jouw paard is ook geen makkelijke, maar je hebt weer een stukje gewonnen lees ik!

@ Idefix; De sporen heb ik ook geprobeerd, maar aangezien hij daar ook niet op reageert, draag ik ze al een dik jaar niet meer.

@ Evelotje; Dat is eigenlijk niet mogelijk.

Ik heb gisteren gelongeerd en daarna uit gaan stappen incl. wat brokjes door de polder. Hij schrikt never nooit, maar die schaapies vond die toch wel even spannend. Althans, het was meer omdat hij dat ene schaapje niet zo dichtbij verwacht had en de rest van de schapen stond wat verder weg. Verder super braaf. Kan heen en terug lopen. Dat nog wel 5 x geoefend. Allemaal geen probleem aan de hand. Op het 'verste' punt wat brokjes laten eten als beloning/rust.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:34

hoe ben jij zelf eronder? heb jij angst dat hij zo weer kan omdraaien of schrikken?

ga dat eens bij jezelf na...

Ik heb om deze reden mijn vorige paard weg gedaan was geen land mee te bezijlen buiten :n
levensgevaarlijk die knol :evaw: nou dat doet die maar bij anderen maar niet bij mij %)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:06

Nee eigenlijk helemaal niet..

Misschien onbewust dat ik 'denk', kom nu niet omdraaien, we gaan een lekker buitenritje maken! Maar ben eigenlijk wel vrij relaxed, lekker lang teugeltje.

Hij is trouwens helemaal niet zo schrikachtig hoor, toevallig dat er een schaapie opeens voorbij schoot, maar daar zou iedereen van schrikken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:55

Of het angst is of niet, hij verdomd het om naar jou te luisteren en hij weet dat hij je in de tang heeft zodra je er op zit! Alleen is het uitvinden hoe je hem kunt laten luisteren gewoon erg moeilijk. Hij neemt buiten gewoon afscheid van jou als leider. De vraag is hoezeer hij jou als leider ziet in de dagelijkse omgang en met rijden in de bak. Het kan zijn dat dit naar jou tevredenheid is maar dat hij toch niet 100% naar je luistert.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 15:23

In de dagelijkse omgang is tie echt super braaf, kan natuurlijk wel een keer brullen, maar heb er echt geen lastig paard aan. Erg werkwillig en bomproof.

Gisteren met een stalgenootje op de fiets, en ik op Ap, een stukje door de polder gegaan. Bij het verlaten van het erf een lichte twijfel, doet ie meestal, die is te overwinnen. Toen langs het 'punt' waar hij altijd staakt. Dat ging heel goed! En toen nog een kleine 500 m verder incl. draf/galop. Super braaf! Beloont met wat brokjes en weer terug gestapt. Dus ben tevree!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:14

bedouin schreef:
bedouin schreef:

Terugkomend op min eigen opmerkingen:
Ik vermoed dat ons probleempaardje zich onderwerpt aan de 2 bruine paarden met zwarte manen.
Ieder paard heeft zo zijn eigen specifieke uitingen, observeren van het vrijetijdsgedrag kan misschien inspireren in wat het probleem uiteindelijk kan zijn.
Las ik dat nou in dit topic over het uren stilstaan eventueel? _O- Ik ga daar ook eens tijd insteken. Ik ben zelf niet zo'n held in afranselingen simpelweg omdat ik dan een rodeoruiter moet zijn en dat ben ik niet, dat laat ik aan manlief over. Streng zijn, consequent zijn in wat ik wil en vervaarlijk met lange teugels wapperen dat doe ik wel.

Heel, heel herkenbaar wat je nu omschrijft. Ik denk zelf ook aan een dominantie-probleem bij Sam. Vandaag was Sam in de bossen wel braaf en te regeren hoor, behalve zijn badje dan in het ven in de bossen. Hij besloot onverwachts te gaan liggen en het had niet veel gescheeld of mijn probleem was door hem opgelost... Gewoon gaan met die banaan en niet meer terugkomen. Helaas voor hem, waren er wat kordate belgen te paard, die hem een kleine km verderop hebben opgevangen. Ze moesten hem wel eerst klemzetten om hem te pakken te kunnen krijgen. Sam heeft dus echt geen angst. Als ie wil, gaat ie overal heen. :')
Wij gaan aan de slag met grondwerk. Sam moet zich realiseren dat ie geen baas is. Maar dat gaan we idd wel met 2 doen. Ook Sam is te gevaarlijk om in je eentje te willen doen. Dus tips voor goede grondwerkoefeningen zijn meer dan welkom. Liefst via PB, ik volg nogal wat topics. :o

Sam was er toch wel van onder de indruk dat ik niet achter hem aangehold kwam toen. De rest van de rit was ie tammer en dan anders. Mss moeten we dít vaker doen, maar ik denk niet dat ik dit nog een keer wil doen... :wow:
Hij wilde wel in zíjn tempo de trailer uit en dat is met een rotgang. Ook al zulk dominant gedrag. Hij weet heel goed hoe dat hoort. Toen hebben we er toch een kwartiertje werk van gemaakt om hem even te laden en te lossen op óns tempo.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:33

Coentjuh schreef:
Misschien dat hij heimwee naar stal heeft? Ergens loop ik met de gedachte, de hengst wil zijn 'kudde' in de gaten houden en er over waken. En daarom niet weg van stal? Maar hij is voor de 'duvel' niet bang, en 3 jaar terug reed ik de hele polder door zonder problemen. Het gaat er dus om zodra ik er op zit, als ik er naast loop is er niets aan de hand! Ik weet niet meer hoe ik dit moet oplossen :n

Coentjuh je schrijft zelf ook dat je hem niet bang vind, ik denk dat de hengst tevreden is met zijn leven tussen de andere paarden of ie er nu direct bij geplaatst is of op een afstand ervan staat, het zal zijn instinct misschien zijn van controle uitoefenen. Dat insticht ontwikkeld zich natuurlijk geleidelijk omdat het paard volwassener wordt, sommige worden in de tussentijd verkocht van plek gewisseld en dan moet de hengst zich weer opnieuw aan zijn omgeving aanpassen.

Heb je al kunnen uitwerken wat Ginneke uitlegde voor zgn barnsour paarden? Ik heb dat filmpje en die uitleg al eerder gezien, maar eerlijk gezegd snap ik niet dat je je paard steeds op het punt moet laten stilstaan en belonen waar hij zowiezo altijd al staakt. Ik kan me niet voorstellen dat je dan ooit voorbij juist dàt punt gaat komen, maar misschien ontgaat me iets bij die uitleg.

Volgens mij maak je al flinke vorderingen, weigeringen en aarzelingen zijn naar mijn idee gewoon pogingen van dominantie, een plek of iets wat afwijkt van het normale geeft hem een impuls voor de herinnering dat ie niet erop uit wil maar terug naar zijn zgn. kudde.

Anouk ik heb jouw hele verhaal gelezen in de link naar de post die je doorgaf. Wat een paard is Sam, ik heb nu ook duidelijker foto's van hem gezien. Prachtig! Mooie imposante foto ook waar je met hem door het water crosst! <3
Ik denk dat jij goed snapt wat ik probeer duidelijk te maken.

Teruggkomend op mijn verhaal,...
Het rare is dat juist ik nu goed het gedrag van onze Safier ook op de grond kan corrigeren, waar hij bij een dominante persoonlijkheid als mijn man toch al zijn verzet probeert te geven en nog voor de grap even steigeren gaat bij het buitenzetten. Misschien is dat nonchalantie van mijn man(, wat als houding bij al onze andere paarden - ook hengsten - prima kan en werkt, die snappen dat er maar 1 de baas is) tegenover het continue praten en corrigeren van Safier door mij. Ik geef het paard als ik met hem werk 200 % aandacht.
Ik stel me graag voor dat hij nu heel goed snapt dat ik weet waar hij mee bezig is en dus dat onzichtbare lijntje van communicatie te pakken heb.

Ik blijf graag al jullie ervaringen met jullie hengsten lezen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:25

Wenda: Thanx! Maar hij is gecastreerd met een liesbreuk. Een da heeft me wel eens verteld, dat er wat hormoon aan zijn buik kan blijven hangen of nieren. In elk geval is hij behoorlijk dominant, dus we zijn hem flink op zijn nummer aan het zetten momenteel. Hij mag veel, maar niet ten koste van de baas. :D

Ook ik volg dit topic met interesse.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 07:58

@ Bedouin; Hij is niet bang/schrikachtig of wat dan ook. Maar misschien is het een soort ‘angst’ in de zin van; hij wil terug naar zijn kudde (stal), want hij kan het nu niet in de gaten houden.

Verhaal van Ginneke heb ik gelezen/gezien, maar nog niet uitgeprobeerd. Ergens klinkt het idd onlogisch. Maar wil het wel uit gaan proberen, want dit gewandel wat ik nu doe, is 'leuk' om hem buiten te laten wennen, maar aangezien ie als een braaf hondje achter mij aan loopt, moeten we er binnenkort toch maar weer eens 'op'.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:47

Goede moed Coentjuh, volgens mij begin je weer plezier te voelen? Ik ben benieuwd naar jouw nieuwe ervaringen.

Anouk oh volgens mij had ik dat moeten weten uit een ander topic!
Sommige paarden kunnen na een castratie inderdaad dezelfde trekken blijven vertonen, snap ik na heel veel info die ik in de tussentijd tot me te hebben genomen.
Jij ook doorzetten!
We worden de 'Streng doch rechtvaardige bokkers'! ~~}> <<) In welk tempo we vooruit gaan, blijft de vraag, _O-
Ik spring er vanmiddag eens op om te zien hoe lang we dit keer blijven stilstaan of vooruit gaan.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:13

@ bedouin: haha, er ontging je inderdaad iets bij de uitleg!! Ik snap wel wat je bedoeld, hoor, maar wat je gaat proberen, is dat je hem comfort geeft op de plek waar hij niet wil zijn en discomfort (geen pijn!) op de plek waar hij wel wil zijn. Ik neem aan dat de theorie er vanuit gaat dat t paard pas staakt als hij eigenlijk al zijn grens over is. Ik denk ook n....

Oh, men, had ik al n heel bericht geschreven, gaat er iets mis...

Anyway: TS ik denk dat je de goede kant op gaat!

En bedouin: helemaal off-topic: ik heb je trektochten bekeken en ik ben super enthousiast! Ik heb nog maar 1 dIng op mn bucketlist en dat is te paard door de woestijn! Binnenkort wordt m niet, want tot begin volgend jaar zit ik vol qua vakantie, maar hij komt er zeker!!!
Laatst bijgewerkt door Gineke op 16-08-11 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:16

Coentjuh schreef:
Gisteren met een stalgenootje op de fiets, en ik op Ap,

Ik zei de gek :wave:

Ik heb erg op de houding van het paard gelet, en echt, daar is echt geen angst te bespeuren. Maarja, nu ging het dus ook goed ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:39

Gineke first of all: excuus voor de 2de n, tis Gineke!

ok zo snap ik het, dank je wel voor de uitleg! Net zo misschien als diegene die in feite net zo lang blijft staan, niets doet tot haar paard uiteindelijk vergeten was waarom ie ook al weer stilstond en daarom uiteindelijk vooruit gaat?
Ik ga deze nieuwe input eens toetsen vanmiddag.

Dank voor je offtopic, dat doet n hardwerkend mens in the middle of no where goed! Wie weet tot volgend jaar!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:10

bij mijn paard is er ook geen angst, hij is ook eigenlijk bomproof. Hij lijkt wel een soort automatisme, aangeleerd gedrag geworden, wat gewoon moet worden doorbroken, nou ja gewoon, dat is lastig zat!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:14

ik heb het net ff gelezen,
en het is erg herkenbaar.
mijn verzoorgpony doet het ook,
maar bij mij hielp het toen ik iemand mee nam en die vorop liet gaan,

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:49

ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of dit al is gezegd, maar misshcien is het een optie dat jij gewoon erop zit en je iemand anders mee laat lopen , of fietsen. Omdat je zegt aan de hand loopt die wel mee maar dan heb je het allebei jij zit er toch op en dan loopt die met iemand anders mee vervolgens let die misshcien dan niet meer op die erbij loopt en kun je wel weer zelf rijden.