Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DVFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:24

Ik denk dat inderdaad de beste oplossing de slof is.
Met een Pessoa als hij dan omhoog gaat krijg je een enorme hefrukking waarschijnlijk gaat ie er dan nog harder vandoor.
Met slof kan je hem gewoon ontspannen doen als het goed gaat, als ie er vandoor gaat doe je hem strakker.

Irma_Maandag

Re: Paard niet te houden. Wat nu? Slof? Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:22

Ik zou het inderdaad stapsgewijs en doordacht aanpakken.
Bv door voorlopig aan jullie wederzijdse band te werken (gehoorzaamheid, elkaar leren kennen ed.) in de bak.
Een fase daarna; reguliere training in de bak (tot ie wel echt moe is), klein stukje buiten uitstappen.
Dit uitbreiden, ook op eigen terrein aan gekke dingen laten wennen. Zoek in het begin geen "al te enge" situaties op. Later steeds meer, maar enkel wanneer je elkaar voldoende kent en hij moe is.
De verdeling eerst trainen in de bak, dan naar buiten steeds meer uitbreiden, tot je op den duur veilig naar buiten kunt zonder vooraf thuis te rijden.
Succes!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:32

Misschien lees ik eroverheen, maar ga je alleen naar buiten of is er een ander paard bij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:43

Lastig probleem. Had ik ook toen ik mijn paard net had, hij ging alleen maar harder rennen als ik aan de teugels zat omdat hij het ook nog op een lopen zette voor het bit. Scherper bit erin (kimblewick) was helemaal drama. Ook mijn paard bleef wel enigszins te sturen, eigenlijk stuurde hij zelf. Hij was niet op hol, keek goed uit z'n doppen en had zelf ook geen zin om in een greppel, in prikkeldraad of onder een trein :7 terecht te komen. Ander paard erbij hielp soms een beetje maar als hij ging ging hij, was geen remmen aan. En met z'n hals volledig op slot, kop naar beneden en ik had niks meer in te brengen.

Wat bij ons heel goed heeft geholpen:
A- hem te slim af zijn. Duurde niet lang voordat ik doorhad dat mijn paard steeds naar rechts wendde (soort pirouette) en dan de kop tussen de benen en vroemmmm. Ik begon toen om 'm tijdens die draai door te trekken, een soort volte met een doorsnede van een halve meter en sleuren maar naar rechts tot hij stilstaat. Paard dat gebogen is kan niet hard, zorg dat zijn lichaam niet recht is. Buig de wervelkolom. Verder mag mijn paard nog steeds niet stilstaan tijdens het mesten, hij zou zomaar weer last kunnen krijgen van waanideeën dat hij dan daarna stil kan blijven staan of om kan draaien, de leperd. Echt opmerkelijk hoe dat paard het op een kakken zet op het moment dat we het niet eens zijn over waar we heen gaan of hoe veilig de omgeving is.

B- als je de ruimte hebt gewoon laten rennen, hoe minder je doet hoe minder er voor je paard reden is om zich nog druk te maken. Hij wordt vanzelf wel moe. Mijne vindt dat hij na en paar honderd meter niet de conditie heeft om zich zo uit te sloven. Of dat 't asfalt pijn doet aan z'n hoefjes. En staat dan stil. Het is een paard. De eerste reactie is vluchten. Na een sprintje staan ze, als er verder niets verontrustends meer is, stil om te kijken wat er is. Als er wel iets verontrustends is (bijvoorbeeld dat je 'm pijn doet in z'n mond) zal hij blijven rennen. Pijn = reden om te rennen. En hij rent toch al dus dat komt mooi uit, blijft hij dus ook doen.

C- vertrouwen kweken. Hoe langer ik hem had, en hoe meer hij begreep dat het okee is als ik zeg dat hij ergens langs kan, hoe beter het ging.

En die kinderen op de fiets zou ik echt wel een zwieper verkocht hebben met m'n zweep. Niet slaan, maar ze flink op afstand houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:35

Een one-rein-stop kun je overigens niet met een bit uitvoeren. Aangezien het echt één teugel is waar druk op komt te staan. En zeker bij het aanleren zal je wat meer druk moeten gebruiken.

Je zegt dat hij wel te sturen is, maak daar dan gebruik van! Prima als je wilt rennen paard, maar dan wel in slangenvoltes, achtjes, tussen bomen door etc. etc. Maak het hem maar lekker moeilijk.
Dat hij het bit niet zou voelen is onzin, een paard voelt een vlieg zitten, dus druk op het bit voelt ie echt wel.

Juist niet terug willen nemen, maar voorwaartse oefeningen vragen. Dan heb je iig het contact en de controle weer terug. Doordat je hem vraagt dingen te doen, zal hij eerder na gaan denken en weer beter aan de hulpen staan. Doordat je hem niks vraagt wat hij op dat moment niet kan (zoals zachter gaan/stil staan) zal hij ook meer vertrouwen in jou krijgen.

Als je het op tijd aan ziet komen zou ik ook afstappen, erlangs loodsen op een ontspannen manier en er weer op stappen. Hiermee laat je ook zien dat je te vertrouwen bent.