Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:23

Ik heb zulke gespannen schouders en nek dat de dokter zei dat het aanvoelt alsof het staalkabels zijn :+ Mijn rugspieren zijn ook zo hard. Ik ga snel gespannen zitten, en te ver voorover+bochel. Iemand hier tips voor?

Ik heb trouwens een soort bochel in de linkerkant van mijn rug. Niet zo'n bochel dat je het zit aan de buitenkant, maar de hele linkerkant van mijn rug is dikker. Ik heb hier dus ook een afwijking qua beweging. Mijn linkerkant beweegt anders dan mijn rechterkant hierdoor, maar daar is volgensmij niks aan te doen.

cream_1986

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:46

Ik ben aan mijn huidige houding & zit instructrice gekomen via Marktplaats. Daarnaast wordt er in het Een maal ander maal forum ook wel vaak instructie aangeboden. Mocht er iemand omgeving Utrecht hulp nodig hebben, weet ik er wel een aantal.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:11

Hallo allemaal,
Kunnen jullie mij misschien wat tips geven over onderstaand filmpje. Ik heb nu zo'n 20 paardrijlessen gehad maar vind lichtrijden nog steeds heel moelijk. Voorheen reed ik licht vanuit mijn beugels, helemaal verkeerd natuurlijk. Ik ben even een tijdje gestopt toen met groepslessen, omdat ik niet vooruit kwam. Nu heb ik een aantal zitlessen gehad en gaat het wel stukken beter maar nog steeds heb ik het idee dat ik het niet helemaal op de goede manier doe.

Ik weet dat ik te ver voorover zit, ik denk dat dit onbewust gaat om een gevoel van veiligheid te creeeren, probeer hier al wel meer op te letten. Verder bungelen mijn benen nogal, ik hield ze hier juist heel ontspannen, wat voorheen niet het geval was. Maar ze flapperen nog steeds aan alle kanten :P

http://www.youtube.com/watch?v=jVs5BXMhe8k

Ik zou jullie hulp heel erg op prijs stellen!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:14

ziet er netjes uit, je gaat idd naar voren zitten, en je zit juist zo onveiliger, geeft een paard een bok, dan lig je er van voor af, ook mag je een knik maken in je armen, je houdt ze nu gestrekt en voor de rest, kilometers maken!

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:31

okee goed advies,l dankje! Daar had ik nog niet eens zo op gelet. Klopt het trouwens dat als je je voet naar binnen draait, je dan over het algemeen minder met je benen bungelt?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:36

ligt eraan, ene kant wel, want je gaat meer op de binnenkant van je been zitten, alleen sommige mensen bouwen daarmee ook spanning op en daardoor ga je wel eerder stuiteren

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:08

Videl, volgens mij zouden jouw beugels wel een gaatje korter mogen, in het begin heb je als beginner de steun van je beugels nodig, daarna kan je ze weer langer maken. (Anderen zijn het waarschijnlijk niet met me eens...)

Dat voorover zitten is inderdaad eerder onveiliger dan veiliger, je doet dit waarschijnlijk om de snelheid te compenseren, je paard gaat vooruit dus jij denkt dat je ook vooruit moet blijven zitten. Is denk ik nog een beetje een evenwichtsprobleem.

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:57

Ik hoop dat jullie me met mijn probleempje kunnen helpen. Ik heb namelijk erg zwakke enkels. Nou is dat met paardrijden nooit echt een probleem geweest tot een aantal weken geleden. Ik heb nu iets meer dan een half jaar Petrie laarzen (van die hele harde die de eerste weken een ramp zijn om mee te rijden). Ik moet zeggen dat dat harde en stijve leer wel een voordeel voor mij was (vanwege mijn enkels) nu heb ik alleen het probleem dat ze soepel zijn geworden (voor de meeste mensen zou dat geen probleem zijn :+ ) ik heb daar met mijn rechter been ook helemaal geen last van maar wel echt heel erg met mijn linker been. Ik ga op een een of andere manier op de buitenkant van mijn voet steunen waardoor mijn enkel naar buiten "klapt" en ik na een paar minuten echt ongelofelijke last heb. Ik moet dan gewoon even gaan stappen en mijn beugel uit doen. In de stap, met doorzitten of in de galop heb ik er ook helemaal geen last van (dan steun ik niet echt op mijn voeten denk ik ) alleen heel erg met lichtrijden (logisch eigenlijk).
Heeft iemand hier in dit topic misschien ervaring met mijn probleem? of weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen.

(Ik ben trouwens wel eens langs een podoloog geweest waar ik speciale zolen heb gekregen omdat ik met normaal lopen met mijn enkel naar binnen zak. Die als ik die gebruik in mijn laarzen maken ze het nog pijnlijker)

redbulllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:08

halloooo!
eerst wil ik even zeggen dat dit echt een leuk topic is!
ik heb zelf ook een vraagje ik zit met doorzitten rechtop maar als ik ga licht rijden ga ik met mijn bovenlijf naarvoren zitten! heeft iemand tips hoe ik recht op kan gaan zitten?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:15

Wat een leuk topic :) !

Wat scheelt hier aan?!
Zat hier voor de eerste keer op de prachtige Friese hengst Tamme, van Utopia @ Bokt :)

Afbeelding

Had de stang wat losser mogen laten in mijn ogen, rechtop zitten (zit als een banaan) en mijn handen sluiten, ipv openhouden, en mijn handen wat hoger houden..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:15

Iemand ook tips voor het scheefzitten?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:17

Somebitch schreef:
Iemand ook tips voor het scheefzitten?

Heb je spiegels in de bak?! Daar kan je het meestal wel inzien.. En verder moet er dan echt iemand vanaf de grond iedere keer zeggen dat je scheef zit.
Zijn je beugels dezelfde en de goede lengte?! Ben je gespannen?! Ben je zelf wel recht, of ben je zelf ook scheef....?!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:18

Helaas niet.. Ja beugels zijn gelijk, ik merk me op dat ik ook op een stoel op het werk bijvoorbeeld scheef zit, hier probeer ik al wel aan te werken. :j

Ook mijn handen gelijkhouden is een probleem. :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:20

Hmm.. Misschien een tijdje je beugel aan de kant dat je scheef zit wat langer maken..?! Als je áltijd scheef zit is het wel moeilijk op te lossen..

Handen gelijk houden heeft 75% van de bevolking een probleem mee. Dat scheelt.. :+ . Je moet als ej rijd er gewoon iedere keer op blijven letten.. 'Zit ik recht? Zijn mijn handen gelijk? Hoe loopt mijn paard? Is mijn paard recht...?'

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:40

@Rosanneh1: is het evt. niet mogelijk met zo'n steun kousje? Daarnaast zou je bijv. ook de spieren in je enkel kunnen trainen. Ik heb een tijdje vanwege een te korte agiles (hoe schrijf je dat) oefeningen moeten doen, maar ik durf niet te zeggen dat je die echt moet doen, wat voor de zelfde geld overbelast je het

@ShauniBef : Voor je kijken en niet naar dat prachtige paard onder je!! voor de rest zie je er erg netjes op!!

@Somebitch: probeer te voelen of je op bijde zitbeenknobbels even veel druk hebt en goed tussen de oren kijken van je paard, als je dat doet, draai je ook mooi mee in de wendig.

Ik heb vandaag een hele intensieve zitles gehad!! heb een paar nuttige tips gekregen!

Ik wil te rechtop zitten, waardoor ik licht hol ging zitten en de beweging niet goed kon opvangen. Ik moest als een zoutzak bol zitten met mijn schouders naar achter. Jeetje wat een verschil uiteindelijk!

omdat ik hier ook 'commentaar/tips' geef, vind ik het wel zo eerlijk om ook wat van mij te laten zien. Vandaag met de zitles ben ik bijna alleen aan de longe geweest.

zat op Wiz, hij loopt momenteel zz-licht. Hij is enorm op zit te rijden. En dat ben ik niet gewend, dat zie je in mijn benen terug. Uiteindelijk kon ik hem rondsturen op mijn zit (dat voelt echt zo gaaf aan :') )

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:06

heb er nog een

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:31

ik heb 2 filmpjes, ze zijn wel een beetje onduidelijk vind ik zelf, zal binnenkort een beter filmpje maken :)
ik heb toen ik een jaar of 6 a 7 was wel een tijdje op paardrijden gezeten, en daar alle basis dingen geleerd, maar ik heb geen springles enz... gehad

hier op een zandvlakte die ik stiekem als buitenbak gebruik :=
View My Video

hier spring ik over een boomstam met hem :P
View My Video

eigen kritiek: ik leun te vroeg voorover bij hett springen, en ik heb mijn voeten heel erg naar buiten(weet niet of je dit op de filmpjes ziet)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:34

:)*

Het is natuurlijk wel jammer dat iedereen alleen maar foto's en filmpjes plaatst, maar niemand erop reageert... :')

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:36

Iemand ook tips voor mij?
Het lukt mij maar niet om me bekken te kantelen, ik kan het wel, het lukt me even maar daarna rij ik weer met holle rug. Gevolg: paard helemaal uit balans.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:39

hoe hou je je bekken dan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:39

@Amigo20: ik vind het filmpje heel onduidelijk, maar ik krijg het gevoel dat je een lichte stoelzit hebt, maar ik weet het niet zeker!

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:44

@shaunibef
wat een prachtig paard is heb je daar onder je kont zeg, ik vind het er netjes uizien, de stang had idd wel iets losser gemogen, maar ik vind em netjes lopen :D

@ramona01
ziet er goed uit *\o/*
miss je ellebogen iets meeer een knikje in maken? kan ook aan mij liggen :P
maar ziet er echt goed uit :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:55

Romana01 schreef:

Recht naar beneden ipv gekanteld. Ik rij ook met holle rug

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:59

ik ga ook even meelezen, mijn houding is niet optimaal. :o
ik heb 1 flapperbeen overgehouden aan een operatie en daardoor verloor ik ook steeds die beugel. Ik heb nu korfbeugels; ideaal!!!!! nooit meer een beugel kwijt!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:36

Leslie90 schreef:
Romana01 schreef:

Recht naar beneden ipv gekanteld. Ik rij ook met holle rug

Heb je al eens geprobeert bol te gaan zitten (als een zoutzak)

Amigo20 schreef:
@ramona01
ziet er goed uit *\o/*
miss je ellebogen iets meeer een knikje in maken? kan ook aan mij liggen :P
maar ziet er echt goed uit :)

Dank je wel! klopt zeker dat er meer knik in mijn armen mogen! gelukkig is er al meer 'knik', maar je hebt zeker gelijk