Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:04

goed dat je blijft zoeken naar het beste voor je paard.

Wat mij opvalt aan jouw foto's is dat je een beetje naar achteren zit, in allebei de zadels. Schouders, heupen en hakken horen in een loodlijn te zitten en je knieën boven je tenen. Dat kan je bereiken door je beugels langer te maken, waardoor je meer in het dieptepunt van je zadel zit. Waarschijnlijk haal je daarmee ook de druk wat van de achterkant van je zadel af.
Afbeelding

Centered Riding instructeurs heb je ook wel in België, niet zoveel als in Nederland, misschien wel bij jou in de buurt:

http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

PetraKioto

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:36

Ah! handig die site!
Heb al iemand aangeschreven :)

Nu moet ik wel even ter mijner verdediging ook zeggen dat we bij het zadelpassen (met die van WOW dat is geweest) hebben gemerkt dat alle zadels bij Rafiki naar achter liggen (dus de achterkant lager dan de voorkant).
Wat het correct zitten natuurlijk nog moeilijker maakt. (en het paard ook bijna automatisch vanachter meer druk geeft)
Dus daar gaan we zeker een oplossing voor moeten zoeken.

En die Bates op de foto was eigenlijk ook een beetje te groot voor mij denk ik. Ik kreeg mijn benen daar maar niet naar achter, omdat de kniewrongen en de lepel precies zo ver van elkaar lagen. (ik zat automatisch achteraan de lepel en als mijn benen dan op de juiste plek in het zadel lagen, waren ze te ver naar voor... allé, ik denk toch dat dat is omdat het zadel eigenlijk te groot is. Op een kleiner zadel is het alleszins makkelijker om de juiste houding te hebben. Al moet ik er natuurlijk aan denken, want anders gaan mijn beentjes nog wel eens de verkeerde kant uit... Maja, breaking old habbits is moeilijk en je maakt de juiste spieren nu ook niet van vandaag op morgen helaas hé)

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:10

Hoi,

Ik heb niet alles gelezen in dit topic, want hij is al behoorlijk lang. Wel heb ik het idee dat je goed bezig bent. Je bent alles aan het onderzoeken en staat open voor advies etc. Zadels is iets heel persoonlijks..... de één zweert bij dit en de ander bij dat. Zelf vind ik Wow niet zo wauw, maar dat is persoonlijk. Ik weet ook niet of lucht nu echt zo fijn is. Ik denk altijd maar...."Ik lig zelf ook niet lekker op een luchtbed". De Wow zadels liggen ook zo erg boven op je paard, waardoor jij zelf er nog hoger boven op komt te zitten, maar nogmaals dat is natuurlijk heel persoonlijk. Zelf moet ik ook gaan kijken naar een nieuw zadel..... pfff, lastige klus dus. Over MSFC hoor ik goede berichten, maar ik vind de zadels wel wat grof ogen. En over Luc Childeric hoor ik erg goede berichten (dit is een Frans zadel, met momory foam erin). Een zadel is super belangrijk, maar je kan niet altijd het zadel de schuld geven. Je gaat nu eventueel al aan zadel 4 beginnen......

Daarom zou ik je wel heel graag één heel goed bedoeld advies willen geven........ Laat alsjeblieft de rug en de hals van je paard op de foto zetten!!! Je bent zo goed bezig, maar niemand kan van binnen kijken. Als je de foto's hebt gemaakt en het is goed, weet je dat je verder kunt. Maar stel dat er op de foto's iets te zien zou zijn wat niet goed is, dan is het zo zonde van alle moeite en het geld wat jij er nu in stopt. Echt waar ........ laat alsjeblieft de rug en de hals rontgenologisch onderzoeken. Van daaruit zou ik dan mijn plan verder trekken!

Ik wens je heel veel succes en hoop dat alles opgelost zal zijn binnenkort.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 23:51

hoihoi,
het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer met een update.
De MSFC Veerle is langs geweest en ze heeft, kort samengevat, brandhout gemaakt van mijn zadel: het past niet voor mijn paard, en het pas ook niet voor mij. Ze heeft heel wat interessante tips gegeven waaraan je kan zien of je zadel al dan niet goed ligt.
Eenvoudig eigenlijk, maar ik kende ze niet. Maar ik wil ze graag delen met jullie. Als dit iemand de misserie die ik nu heb kan besparen, heeft het al zijn nut gehad...

:list: Het zadel kantelt naar achter.
- het ligt dus niet recht, maar te hoog vooraan en te laag achteraan.
- hierdoor zit ik ook niet goed (het is haast onmogelijk om daarop goed te zitten), en ligt het zwaartepunt te ver naar achter => teveel druk achteraan zijn rug. Het resultaat daarvan kennen we al...
- de druk op de kussens achteraan is veel te groot. Je moet er niet eens opzitten om dat te merken, maar gewoon met je hand onder wrijven. onder de voorste kussens langs zijn schouder. en dan achteraan. het druk- en gewichtverschil is echt zeer groot (ik heb het ook gedaan). ik kreeg er mijn hand haast niet van onder en het deed pijn aan mijn vingers gewoon al de tijd dat ik het even uitteste...
- je kan het ook zien aan de stijgbeugels. Die moeten loodrecht naar beneden hangen en de stiksellijn volgen die naar beneden op je zweetbladen loopt. Bij mij liggen ze in een hoek van ongeveer 30° naar achter.
- ook de singelriemen, en zeker de voorste, zou loodrecht naar benden moeten lopen, zelfs aangesingeld. maar nu zit het stukje stof aan de bovenkant van de riem helemaal in een plooi, want niet recht naar beneden.
- het zadel kantelt trouwens niet een beetje naar achter, maar wel een dikke 4 à 5 cm. dus je kan het moeilijk "een klein detail" noemen.
Hier zie je hoeveel ik moet corrigeren met een Korrektor-pad opdat het zadel recht zou liggen.

Op de foto's zie je dit. (De stippellijnen zijn wat het zou moeten zijn.)
Afbeelding

Op een ander paard ligt het zadel wel netjes zoals het moet. het ligt dus niet op zich aan het zadel, maar aan het feit dat het zadel niet op maat is voor mijn paard :(
Dat de boom groter moet, de kussens smaller vooraan of groter achteraan, daar was ze niet zo uit. Rafiki is blijkbaar niet zo simpel. Het beste wat je kan doen is iets proberen en kijken wat het geeft, want een correctie aan de ene kant, heeft zijn invloed op de andere. Er is helaas geen standaardoplossing voor mijn paard.
- het zadel ligt niet stabiel op zijn rug tijdens het rijden.
- door het scheef liggen duwt het einde van de kussens op zijn zwakste plek van zijn rug.
- het zadel is eigenlijk ook te groot (te lang) voor zijn rug.
- paard blijft ook zeer gestresseerd over zadels, zelfs na 3 weken niet rijden. ik kwam al gewoon met het zadel af, en zijn houding veranderde meteen.

:list: Daarnaast is het zadel veel te groot voor mij. ik zwem er gewoon in. als ik mij in het midden zet (zo goed mogelijk naar voor, om het scheve te compenseren), heb ik geen steun van de kniewrongen en kom ik niet tegen de lepel achteraan.
- ik kan mij niet meer naar voor zetten, want dan schuif ik gewoon terug naar achter (scheef dus) en als ik mij achteraan tegen de lepel zet, krijg ik direct negatieve reactie van rafiki. (struikelen, slechter gaan. en ik voel gewoon dat mijn zwaartepunt daar volledig verkeerd ligt).
Ik heb al supergoed in zadels gereden, dus ik weet dat het kan een zadel te hebben dat echt goed voelt en past en dat is nu niet het geval.
Het is ook niet normaal dat je zoveel energie en concentratie moet steken in gewoon "op een paard zitten". Ik kan mij niet inbeelden om dan nog oefeningen te rijden of te leren aan mijn paard. Dat zouden mijn hersenen op deze manier gewoon niet kunnen verwerken... 8)7
Ik moet zelf het zadel zodanig corrigeren door mijn bekken fout te zetten, dat ik mijn eigen rug ook kapot maak, wat ook verklaart dat ik de laatste maanden zoveel rugpijn heb.
Met de Korrector voel ik dat ik al aanzienlijk rechter zit, maar omdat alleen de achterkant zoveel wordt verhoogd, is het ook niet ideaal om zo te rijden omdat je positie tov het paard niet meer natuurlijk is.
Voor een op maat gemaakt zadel van die prijs zou dat zeker niet mogen... >;)
En plus, als het zadel voor hem te groot is en ik erin zwem, waarom maken ze het dan niet gewoon kleiner voor ons alle2????

:list: Nog 2 zaken die we ontdekt hebben:
- Rafiki zijn rugspier heeft een "zwak stuk", waar de spier precies verdwijnt. (terwijl het normaal 1 lange spier is).
- Zijn vacht witter is rond de schouder en de achterkant van de rug (zijn probleemzones). Dit kan wijzen op trauma op die plaatsen, maar omdat hij ook gewoon witter aan t worden is, kan je dat natuurlijk niet met zekerheid stellen. Het is wel verdacht als je het eens goed bekijkt, want die zones zijn inderdaad witter dan de rest.

Afbeelding

Zo dat is het zowat.
Woensdag komen ze van de zadelwinkel met een vertegenwoordiger van Albion om te kijken wat ze kunnen doen.
Ik hoop dat ze hun eigen ego om hun gelijk te halen opzij kunnen zetten en mij gewoon kunnen helpen met de zoektocht naar een correct zadel voor mij en mijn paard...
Ik heb al een hele tijd niet meer gereden omdat ik gewoon niet meer durf en er ook helemaal geen plezier meer aan heb, maar ik mis het echt en kan niet geloven dat mijn paard zo gebouwd is dat het onmogelijk is om hem te rijden...
Als ze mij niet kunnen helpen, heb ik volgende week waarschijnlijk een spiksplinternieuwe Albion te koop... |(

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:00

Zo dat scheelt nogal zeg tjeetje
Ja en ik ben bang dat ze met dit zadel niet zo veel kunnen?
Ik heb zelf een MSFC zadel en ik wil niet meer anders en aangepast/ gemaakt voor zijn rug en ik weet die verandert maar dan laat ik Patricia weer komen om te komen kijken hoe het ligt.
Succes ik hoop dat ze je tegemoet komen en misschien leren ze er ook nog wat van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:31

Jeetje, geen wonder dat je niet in het zwaartepunt van je zadel kan zitten.

Ik hoop voor je dat je eruit komt met Albion en dat ze dit probleem voor je gaan oplossen. Ik zou zeggen, laat ze zelf de maat nemen, van Albion dan niet de zadelwinkel, en een nieuw zadel voor je maken wat wel past.
Breder van voren en de kussens daarbij aangepast. Ik zou niet accepteren dat ze dit zadel gaan verbouwen, daarvoor zijn de afwijkingen te groot.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:52

Jeetje, jij hebt wel veel geleerd ;) Dat is mooi, ook al is het natuurlijk zonde dat het nodig is.

Het is vreselijk als een zadel je in een verkeerde houding zet. Ik zie het vaak en ik begrijp niet goed hoe het mogelijk is dat zadelpassers en verkopers dit doen. Maar goed, jij weet nu waar je op moet letten en ik vind het goed, maar ook leerzaam, dat je dat met ons deelt.

Ik hoop dat je een passend zadel vind. Het is echt wel mogelijk en er hebben al een aantal mensen gepost over de verschillende mogelijkheden. Komt vast wel goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:35

Interessant verhaal, bedankt voor de update. Ik blijf je volgen. Heb je trouwens al eens over een boomloos zadel gedacht? Daar is tegenwoordig ook veel keus in en ook goede kwaliteit en die vormen zich door de grotere flexibiliteit beter op en om het paard.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:50

Misschien is Boomloos een optie. kijk op http://www.boomloosrijden.nl Hier vindt je alle info en voordelen en aandachtspunten m.b.t. boomloos rijden.
Ik heb zelf een zeer Barokke andalusier (1,55) met een korte rug en zelf ben ik 1.88 en 85 kg. Mijn paard (pony hihi) loopt er super onder!
Ik rij trouwens met een Barefoot london maat 2. Misschien kun jij zelfs uit met een maat 1. Is dus nog korter. Je kunt altijd een testzadel aanvragen bij wederverkoper. http://tinebam.hyves.nl/album/65953381/ ... 78/0/zyaE/

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:07

Hallo,
ik vond nog dit linkje over het zadelpassen-proces.
Leek mij interessant en passen bij de discussie: http://saddlefitter.blogspot.com/2010/0 ... plate.html
Helaas zit de mens in Amerika en is alles in t engels, maar er zijn topics op zijn site die echt wel interessant kunnen zijn... So, who knows :)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:57

En hier zijn we weer!
De kogel is door de kerk!
Gisteren is de meneer van Albion geweest (die niet uit Engeland, maar gewoon uit Nederland kwam, oh ironie ;) maar wel handiger in de communicatie :D ) en hebben ze mijn zadel bekeken.
En ik (en de mensen die mij geholpen hebben) hadden dus gelijk: het zadel ligt teveel naar achter en daardoor kan ik niet in het middelpunt van het zadel zitten en zit ik ook niet in het zwaartepunt van mijn paard, maar te ver naar achter.
Ze hebben er vilten laagjes onder gestoken en het verschil was impressionnant: zonder verhoging => mijn zit een ramp en zwemmen in het zadel. Met verhoging => kon ik meteen mijn bekken ontspannen, werd rijden aangenaam en zat ik netjes op mijn paard. Als bij het draven het viltje er dan zachtjes onderuit gleed, voelde ik meteen van "tiens, nu krijg ik toch weer het gevoel dat het zadel te groot is", en dan was het dus omdat het zadel weer scheef begon te trekken.
Ze hebben ook toegegeven dat het zadel eigenlijk toch wel een beetje te groot is, maar met mijn zit kunnen ze niet kleiner gaan (en volgens hun mag mijn zit toch niet kleiner). Maar normaal zou het niet zo'n probleem mogen zijn als mijn gewicht op de juiste plaats in het zadel zit en op de juiste manier wordt verdeeld.
Want normaal zit er natuurlijk niet kei-veel gewicht op de achterkant van je zadel.
Nuja, dat zullen we pas echt weten als de osteopaat na een half jaartje rijden komt bevestigen dat zijn rugje in goeie staat is en niet meer geblokkeerd is...

Het zadel is nu weer mee naar Engeland en ze gaan de kussens hermaken en ook de singelsloten wat meer naar achter zetten (je kan er eigenlijk 3 gebruiken, en ik ga de 2 achterste gebruiken. dus ze gaan de V los doen en daar 2 singelsloten van maken).
Ze hebben Rafiki ook weer opgemeten (voor de zekerheid) en het bleek nu wel dat ze op de metingen niet konden zien dat zijn rug dan zo scheef stond. (dus de oorspronkelijke metingen waren wel correct).
Alleen achter in zijn rug stond hij nu al een halve cm ronder, dus joepie voor mij, dan heeft mijn maand grondwerk toch al wat opgeleverd O:)

Ik moet nu 2 weken wachten (maar ik reken eerder op een dikke 3 weken, want ik heb het gevoel dat ze in hun timing nooit de verzendingen mee tellen), en ik zal in alle eerlijkheid maar echt gelukkig zijn, als mijn zadel goed op mijn paard ligt en mijn gat er goed op zit :)

DE MORAAL VAN HET VERHAAL?
Alles is gelinkt aan elkaar.
Als er 1 ding fout zit aan je zadel (zoals bij mij de kussens achteraan te smal) kan dat een kettingreactie teweeg brengen in heel je rijden (jij zit niet goed, je paard loopt niet goed, en jullie gaan samen slecht op de duur of in het slechtste geval kwetsuren)
Dus als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt of scheef zit: laat eens naar je zadel kijken. Het is misschien een klein dingske, maar het kan veel verschil maken. (bij mij een 2-tal cm vilt = wereld van verschil)

Ik ben dus toch al opgelucht dat Albion er een erezaak van maakt dat al hun zadels goed moeten liggen en dat ze het zadel opnieuw corrigeren. (voor de prijs, mag dat natuurlijk ook wel :o )

Ik ben daarentegen zeer teleurgesteld in de winkel waar ik het zadel heb gekocht.
Ze zijn 2x komen kijken (bij levering en toen de osteopaat had gezegd dat het niet goed was) en ze missen duidelijk de kennis en ervaring om te zien dat er iets mis was.
Ze zijn zo hard bezig geweest met hun ego en hun eigen gelijk te willen halen en defensief zijn, dat ze de klant en de klachten die ik had volledig genegeerd hebben. (ze waren zelfs bijna niet gekomen met Albion!!).
Ik heb 2 externen moeten laten komen (en betalen) om info te krijgen over het zadel dat ik bij hun heb gekocht en om voor mezelf te weten dat ik niet "onnozel" ben of opeens totaal nimeer kan rijden...
Om maar te zwijgen van alle sites die ik heb afgesurft op basis van al jullie input... (interessant natuurlijk, daar niet van :) )
Er is nog een vriendin op de manege die samen met mij een Albion heeft besteld en zij zit al van bij de ontvangst te zeggen dat ze het zadel te groot vindt. Wat blijkt nu? Ze moest een 17" hebben en ze hebben een 17,5" geleverd!!!! We hebben het hun zo vaak gezegd, en ze hebben ons afgedaan als vervelende klaag-mensen, i.p.v. eens gewoon te luisteren en naar het zadel te kijken (het staat erop!!)
Zij gaat een volledig nieuw zadel krijgen.
Dus zo zie je maar. We hadden inderdaad klachten, maar ze waren wel 100% gegrond.
Ons zijn ze alleszins kwijt als klant.
Eens we onze "juiste" zadels hebben, ga ik er nooit meer.
De verdere controles en checks van mijn zadel zullen gebeuren door de MSFC die is gekomen.
Ik hoop voor hun zaak en hun toekomstige klanten zat ze wel beseffen dat klantvriendelijkheid echt belangrijk is en dat als mensen zeggen dat er iets niet klopt met hun zadel, dat meestal wel wil zeggen dat er iets niet klopt... maja, dat is hun probleem.

Nu dus afwachten.
Een zadeltje zoeken waar ik in de tussentijd wel terug mee kan beginnen werken (want paardje begint zo stijf te zijn als een strijkplank) zodat we eens het zadeltje aankomt terug kunnen beginnen werken en er hopelijk vanaf nu alle 2 van kunnen genieten en terug kunnen evolueren en bijleren (wat we voor de hele zadelhistorie zo goed bezig waren) /3
En er zijn ook wat zaken die ik hier heb ontdekt, waar ik toch nog verder mee wil (zoals de zittraining enzo). Maar dus eerst op zadelke wachten...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:15

Ik zou dus eisen dat het zadel ter plekke goed maken en je er meteen mee kan rijden.
Of komen ze ook echt weer checken als je het zadel krijgt?

Op de foto's hierboven zie je duidelijk dat het zadel idd compleet achterover ligt.
Niemand bij jou op stal ook die dat gezien heeft??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:19

netjes opgelost zo hoor ts , wat ik me wel afvraag doet zo een leverancier dan nog wat met de ruitersport zaak die jou zo slecht geholpen heeft? het is namelijk wel slecht voor hun produkt als er zo mee om wordt gegaan..succes straks !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:23

Super om te horen dat nu duidelijk is waarom het zadel niet goed lag en jij dus beroerd zat en je paard rugpijn kreeg. Ook mooi dat iemand met kennis van zaken er zich nu over buigt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen wanneer je een poosje met je nieuwe zadel hebt kunnen rijden.

Jammer dat de ruitersportzaak niet echt lekker meewerkte, geen goede reclame voor hen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:00

Ik ben niet thuis, dus even hier een stipje om als ik thuis ben er wat op te sturen.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 15:14

Als het zadel klaar is komen ze het brengen en kijken of het goed is.
Die man van Albion had nog voorgesteld om de kussens in Engeland te maken (dat konden ze niet ter plekken, want het is niet opnieuw vullen, maar het hele onderpaneel opnieuw maken blijkbaar) en dan zouden die van de winkel het aan mijn zadel zetten (en zou het zadel hier blijven).
Maar daarvoor heb ik bedankt, want ik heb totaal geen vertrouwen (meer) in die van de winkel.
Dat ze het maar netjes doen in Engeland :j
En ik rij toch niet met mijn zadel zolang het niet goed zit.

Op stal hebben er wel een paar mensen het gemerkt.
Mijn trainster daarentegen niet (die vond mijn zit wel niet goed, maar had niet verder gekeken naar het zadel blijkbaar). Spijtig, want anders had ik nog veel sneller kunnen reageren.

Ik denk wel dat Albion de zaken met de winkel gaat bekijken. Ze moeten een heel zadel opnieuw maken en een ander aanpassen... iemand moet dat betalen hé.
Als ik op mijn werk zo'n zaken voorheb, ja, dat kan je een paar keer door de vingers zien, maar daar hangen toch meestal gevolgen aan vast, dus het zal bij hun wel niet anders zijn zeker?
Nu heeft de winkel chans dat voor Rafiki hun metingen goed waren en dat het probleem blijkbaar alleen "live" kon gezien worden. Maar ik ga ervan uit dat je als winkel niet teveel fouten mag maken, of ze schrappen je als leverancier.
Ik heb ook op de Albion-site gezien dat je een klacht kan indienen over je leverancier als je echt niet tevreden bent. (het feit dat ze hun niet eens geëxcuseerd hebben, is me wel een beetje slecht gevallen eerlijk gezegd... afgezien van alle andere misserie en slapeloze nachten...)
Maar we gaan eerst zien hoe het nu verder loopt, voor we beginnen "zagen" :D

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:15

Als je hem verkoopt krijg je mischien mensen die dit helemaal verpestten..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:26

PetraKioto schreef:
Hallo,
Ik heb een Lipizaner van ondertussen 6 jaar. Hij is ongeveer 1m56 en zal nog een beetje groeien en hij is zeer barok gebouwd (rond, stevig, goede spierontwikkeling). Ikzelf ben 1m70 en ... ook barokke gebouwd eigenlijk :D
Zowel paard als ik staan kort op de beentjes. (bij hem eigen aan zijn ras, bij mij met dank aan de mama en papa)
Nu had hij vorig jaar een probleem aan zijn rug en de osteopaat zei dat het door het zadel kwam. Ik heb een zadel op maat laten maken. Ze hebben een uur aan mijn paard gemeten, foto's genomen, zadels gepast en het is van het merk Albion, wat toch een behoorlijk goed merk is (en duur ook).
Ik heb nu een 17,5" dressuurzadel met diepe zit een onderkant van 17" waar extra korte (en dus bredere) kussens onder zitten.
Ondertussen heb ik mijn zadel 2 maanden en deze week kwam de osteopaat terug en bleek dat Rafiki weer geblokkeerd zat op zijn 18de wervel, wat alleen van het zadel kan komen zegt hij.
Ik heb het zadel laten zien, en hij zegt dat het niet past op zijn rug en dat ik dus eigenlijk niet bij mijn paard pas en ik hem beter zou verkopen... Dat kwam ongeveer zo aan: _-:(

Ik ben nu oplossingen aan t zoeken en 2de opinies.
De DA is al bloed komen trekken voor een spieronderzoek (ik wacht op de resultaten) en de zadelshop gaat langskomen om alles nog eens te herbekijken.
Ik ben niet van plan mijn vriendje zomaar uit handen te geven!
Heel veel mensen zeggen mij ook dat ze er nog nooit van gehoord hebben. Rafiki is niet zooo klein (zijn korte beentjes doen wel lijken dat zijn rug langer is dan hij echt is) en ik ben niet zooo dik.
Ik ken ook mensen die van "mijn maat" zijn en die op kleinere paarden of zelfs pony's rijden zonder problemen.

Nu, moest het echt zo zijn dat ik niet compatibel ben met mijn paard, zal ik hem wel verkopen. Het is niet de bedoeling dat ik hem kapot rijd. En hij moet ook nog een aangenaam leven kunnen hebben. Dat begrijp ik nu ook wel. Maar voor we daar zijn, wil ik echt zeker zijn van mijn beslissing. (en ook weten aan wie ik hem dan wel kan verkopen)

Vandaar zoek ik mensen die met zoiets ervaring hebben?
Ben je al in de situatie geweest? Of ken je veel van rugproblemen en zijn er andere oorzaken dan een zadel die blokkages aan de zwevende wervels kunnen veroorzaken? Ik weet hoe je kan zien hoe een zadel goed ligt, maar misschien zie ik ook iets over het hoofd? (ligt het misschien toch te ver naar achter met teveel schoudervrijheid?) Kan het dat ik zo slecht rij, dat al mijn gewicht zodanig verkeerd valt, zelfs al heb ik een goed zadel, neem ik regelmatig les en heb ik nooit eerder problemen gehad?
... ik sta open voor alle hints, suggesties en pistes.

Ter illustratie enkele fotootjes van mij en paardje (zoveel mogelijk langs de zijkant).
Deze met het oud zadel (een Bates 18")
Afbeelding

En deze met het nieuw zadel
Afbeelding

Alvast merciekes!

Ik heb niet alles gelezen hoor
Maar een paard verkopen omdat hij een te korte rug heeft?!

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 16:50

owja, ik wil even iets toevoegen aan te topic over je zit meten (want die is gesloten): [HAR] Opmeten van een zadel
Als je een Albion-zadel op deze manier meet, kom je ongeveer 1" groter uit dan je zit.
Het hangt dus af van het merkt en waar ze die grote vijs precies plaatsen.
Dit komt van de Albion-verantwoordelijke, dus als info zal het wel correct zijn verondertsel ik :)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 16:57

WillBokkers: niet alleen daarom natuurlijk. hij te korte rug, ik te dikke kont was eerder het probleem. (de rug op zich niet zoveel een probleem).
Lees anders ook even mijn post van Vandaag, 11:57.
Dan ben je hopelijk beetje meer mee ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:11

Ik ben meer benieuwd of jijzelf iets in je rijden hebt gemerkt (als de osteo niets gezegd had) waardoor hij last van zijn rug zou hebben?
Voelen is 1 van de belangrijkste dingen.. Osteo's moeten ook hun centen verdienen...

Hij heeft niet perse een te korte rug.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:45

Ja, ik heb dat superhard gemerkt!
Paard liep als een oud manneke van 80 jaar dat ze zijn wandelstok hebben afgepakt en ik ben de laatste maanden niet meer zonder pijn in mijn rug van een paard gestapt. Ik kan haast mijn schoenen niet meer aan doen.
Maar ja, het is niet omdat je al die zaken merkt, dat je dan ook automatisch weet wat er aan de hand is en of die zaken gelinkt zijn (voor mijn rug ben ik bvb een nieuwe matras gaan bestellen, want daar kan het ook aan liggen).
Het is pas door de juiste info te krijgen, en door de opmerkingen van de mensen rond me heen, dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen.
Op het forum hebben bijvoorbeeld heel veel mensen gezegd dat ik teveel naar achter zit, maar daarmee weet ik niet dat het door mijn zadel komt hé. En aangezien alle zadels op hem op dezelfde manier kantelen, merkte ik ook dat verschil niet op.

Ondertussen heb ik ook veel geleerd. Over mijn eigen zit (ik weet nu weer hoe het moet voelen om correct te zitten en voel ook meteen als er wat scheelt) en over mijn paard (bepaalde manieren van verzet of bepaalde signalen kan ik nu beter plaatsen omdat ik de context ken en weet waarop ik moet letten).
Al is het niet altijd makkelijk, want als hij zo wat stijf loopt, lopen de signalen soms door elkaar bijvoorbeeld :)

En we hebben alle 2 onze osteopaat gehad, dus nu zouden we toch alle 2 weer "netjes" moeten lopen :D

pacokuzies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:30

en hoe gaat het ik heb eerder in dit topick ook al gereageert maar hoe staat allles ervoor

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:14

Zie mijn bericht van 04/08 om 11u57 met de laatste update :)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:19

Hello everybody,
ik ben nog steeds aan t wachten op mijn aangepast Albion-zadel, maar ondertussen heb ik een Hulsebos op de kop kunnen tikken die blijkbaar goed ligt op mijn knollie, en zijn we sinds een dikke week opnieuw aan t rijden.
Het is echt zoeken merk ik. Hij was in het begin nog zeer wantrouwig en ook ik zit heel de tijd in mijn achterhoofd met "zit ik goed? doe ik em pijn? waarom doet ie dat nou? of waarom wil hij dit niet doen? is het erg?", dus dat was nu niet meteen bevorderlijk.
Maar, we zijn rustig aan de slag gegaan, veel stappen, mooi opbouwen, niet teveel vragen in 1 keer. En wat ik nu vooral van rafiki wil is ontspanning. Dat kon hij niet toen zijn rug vast zat, dus dat is voor mij het bewijs dat het goed zit.
Enja, ik kan em al van een ontspannen stap met koppie naar beneden in een ontspannen draf met koppie naar beneden zetten.
Gisteren heb ik ontspannen draf langs 2 kanten gereden en een ontspannen galop op links. (rechts nog niet gelukt, want nog iets te stijf om dat goed te doen, al zaten er wel een paar goeie stukjes bij).
En, heb ik gisteren ook gemerkt, hij heeft geen slechte reactie meer als ik er een zadeldekje op leg. Normaal wordt hij dan nerveus en begint hij te happen. En ook met het zadel wordt de reactie al minder, dus dat is ook een goed teken denk ik.

Hier een fotootje van zaterdag.
Na het rijden wou ik hem ontspannen doen "joggen", dus traag, ontspannen draven.
Dat is mij nog nooit gelukt, want meestal gaat ie dan lopen, wat net helemaal niet de bedoeling is.
Maar nu lukt het dus wel. *\o/*
En je ziet het misschien niet helemaal op de foto, maar hij liep echt zalig :D

Afbeelding

Owja, die "putten" in zijn rug waar ik het eerder over had, die zijn ook al beter.
Het zijn geen leegtes meer. Ze zijn nog niet zo sterk als de rest van de spier op zijn rug, maar er zit nu wel al steviger weefsel onder.
Baby steps I guess, but we're getting there.
And if not, at least we had fun trying this time :Y)