Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lauren_ schreef:Het paard leren kennen met grondwerk? Zal wel aan mij liggen, maar ik ken zat paarden die als je er voor staat heel anders zijn dan wanneer je er op zit. En dat zijn echt opgevoede paarden. Als je vertrouwen wilt krijgen moet het of gewoon ervaren of instructie er bij halen.
Lauren_ schreef:Slofje, de voorbeelden die jij noemt die neem je toch waar in de dagelijkse omgang?
Want ook gewoon even longeren is grondwerk, of een stukje wandelen.Miekemuis_ schreef:pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé
Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.
Lauren_ schreef:Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.
t is maar net hoe ver je het door zet qua wat ze moeten kunnen, ik zelf vind het nl heeel belangrijk om naast een paard een goede band te hebben , dit helpt ook voor de buitenritten naar mijn inziens , mijn bontje is vrijwel nergens bang voor , maar die had ook al een groot aantal kilometers op de teller staan voor hij onder het zadel kwam. Lauren_ schreef:Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.
Lauren_ schreef:Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.
Samsie schreef:Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???
funnyhorses schreef:Ik denk dat we hier te maken hebben met een paardje die met spanning loopt.
Dit kan diverse oorzaken hebben,een zadel wat niet lekker ligt,gebit wat ergens zeer doet,of verkeerde been/teugelhulp van ruiter.
Ik denk dat het zo gaat........ts gaat buiten rijden met dr paard,eerste 10min gaan redelijk rustig,dan word het paard iets "strammer" in de hals,beetje drammerig/kijkerig,ts probeerd rustig te blijven maar spanning blijft zich opbouwen(ookal is het niet extreem in de zin van bokken end) en dan opeens....BOEM omdraaien en wegwezen.
Klopt dat?
Als dit aardig in de richting komt dan zou ik zeker het zadel en de rug van het dier even laten checken (tanden zowiezo)
Als je dit allemaal kan afvinken en met zekerheid kunt zeggen dat het dat niet kan zijn dan ga maar flink grondwerk doen,zowel op je paard als naast je paard.
Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt na een tijd.
Pentax schreef:funnyhorses schreef:Ik denk dat we hier te maken hebben met een paardje die met spanning loopt.
Dit kan diverse oorzaken hebben,een zadel wat niet lekker ligt,gebit wat ergens zeer doet,of verkeerde been/teugelhulp van ruiter.
Ik denk dat het zo gaat........ts gaat buiten rijden met dr paard,eerste 10min gaan redelijk rustig,dan word het paard iets "strammer" in de hals,beetje drammerig/kijkerig,ts probeerd rustig te blijven maar spanning blijft zich opbouwen(ookal is het niet extreem in de zin van bokken end) en dan opeens....BOEM omdraaien en wegwezen.
Klopt dat?
Als dit aardig in de richting komt dan zou ik zeker het zadel en de rug van het dier even laten checken (tanden zowiezo)
Als je dit allemaal kan afvinken en met zekerheid kunt zeggen dat het dat niet kan zijn dan ga maar flink grondwerk doen,zowel op je paard als naast je paard.
Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt na een tijd.
Welnee joh, 5 jarige haflinger en onzekere jonge ruiter, dat gaat vaker fout dan goed.
Haflingers zijn paarden voor volwassenen, omdat ze elk gaatje aan inconsequentie gewoon misbruiken.
Samsie schreef:Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???