Paard vandoor in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: Paard vandoor in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:41

ik heb het zelfde probleem gehad met de galop. heb zelf een haflinger. daar ik in het verleden mijn elleboog gebroken heb gehad ben ik met dubbel gebroken pessoatrens gaan rijden. dubbele ring onder. rijdt haar in de onderste. dit gaat heel goed. heeft wel even geduurd voordat ze zich hieraan over gaf. nu heb ik niet veel meer nodig. weet wel rijdt met beleid met dit bit. met dubbele teugel heeft geen zin heb ik ook geprobeerd, maar dan ga je teveel aan het bit hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:54

Lauren_ schreef:
Het paard leren kennen met grondwerk? Zal wel aan mij liggen, maar ik ken zat paarden die als je er voor staat heel anders zijn dan wanneer je er op zit. En dat zijn echt opgevoede paarden. Als je vertrouwen wilt krijgen moet het of gewoon ervaren of instructie er bij halen.

Dat komt omdat de mensen bij wie dit het geval is altijd met andere principes/hulpen rijden dan die waarmee ze op de grond werken en vaak zeer beperkt zijn in het grondwerk dat ze doen.
Dit is niet de schuld van het principe dat een paard anders zou zijn met een ruiter erop, een paard kan dat neit bedenken en zoja dan is er ergens in het proces van zadelmak tot doortrainen iets misgegaan. Teveel spanning vast laten houden tijdens het rijden enz enz.

Gewoon ervaren vind ik een zeer slechte tip, want je hoeft helemaal niks gewoon te ervaren omdat overal wat aan te doen is.

Voor toepaasing van het grondwerk zie opsomming op pagina 3.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:20

als aller eerst wat een mooi paardje heb je ts ,
ik heb ff in je profiel gespiekt , en wat heb je de omgang met je paardje ontzetten leuk verwoord , heb echt veselijk gelachen.

maar wat betreft grondwerk , lijkt het me juist wel iets voor jou want er lijkt nog veel te behalen zoals ik de profielschets van je paardje vind overkomen , op je tenen staan , zich los rukken en zelf op zoek naar zijn stal ed ,, er lijkt toch wel iets scheef te zitten tussen jullie.
niet dat jullie geen band oid zouden hebben , maar ik heb zoals jij het beschrijft het idee dat hij/zij het dondersgoed door heeft vele malen sterker te zijn als jij en je moeder en gebruikt dit zo op zijn tijd eens.
met grondwerk zeg ik niet direkt het probleem van het " er vandoor gaan" kan oplossen maar wel die kleinere dingen die jij opnoemt over je paardje in je profiel.
daardoor zal je de "state of mind "van je paard wel kunnen veranderen en heb je kans meer te vertellen hebben tijdens een rit in het bos.

eerlijk gezegt vind ik het verantwoordelijk om nog over straat te gaan alleen met je paardje als het zo over een auto weg raced , hij zal maar aangereden worden en gewond raken , of nog erger , je jaagt iemand in een auto in de kreukels ( met een kind er in ).

als je dan toch het bos in wilt kun je dan niet eens met een instucteur aan de gang die met je op rit wilt ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:26

(Lees aan de hand van bovenstaande post nu ook het profiel door en lijkt me zeer duidelijk dat hier alleen al op omgangsprincipes, respect gebied en wijken voor druk gigantische winst behaald kan worden)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:30

Lauren_ schreef:
Slofje, de voorbeelden die jij noemt die neem je toch waar in de dagelijkse omgang?

Dagelijkse omgang behoort óók tot grondwerk ;) Want ook gewoon even longeren is grondwerk, of een stukje wandelen.
WERK vanaf de GROND. En sommige mensen doen dat dus niet, als je bedenkt dat er genoeg mensen zijn die bij hun paard aankomen, 10 seconden een borstel over de rug heen halen, een bit erin stouwen, een zadel erop sjorren, flink gaan rijden en bij terugkomst snel afzadelen en weer terugdumpen in stal/weiland omdat de mens moet eten/andere hobby/huiswerk.
Maar het proces van begroeten, uit de weide halen, uitgebreid poetsen, wat knuffelen, wat longeren etc is al grondwerk, alleen mensen die grondwerk grondwerk noemen hebben het dan vaak over precíes hetzelfde proces, maar dat je dán op je paard let, hem begrijpt en laat merken dat je hem begrijpt en dingen wilt veranderen die je niet aanstaan.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:09

Miekemuis_ schreef:
pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé :)

Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.

Ja, ik dat vind ik ook wel.. Bij zulk soort onderwerpen gaan er altijd gelijk mensen zeggen: grondwerk, grondwerk, grondwerk..
Maar ik heb het af en toe ook met mijn paard, die ik wél volledig vertrouw, ik kan er alles mee, in de bak ook super enz. Maar zodra we buiten een galopje willen krijg ik af en toe problemen met haar, dan helpt grondwerk echt niet.

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:27

Haha, dit heb ik ook heel vaak.
Eigenlijk kun je daar niet veel aan doen.
Ja idd met grondwerk kun je er misschien nog iets een beetje aan veranderen.
Ik ben er ook net aan begonnen.
Alleen reken er maar niet ook dat het helemaal stopt met grondwerk.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:27

@Slofje, oh als je het zo ziet. Ik noem dat omgang met je paard, gruwel inmiddels van de term grondwerk, parelli en dergelijke. Maar ook deze hype waait wel weer over voor ik bejaard ben :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:31

Lauren_ schreef:
@Slofje, oh als je het zo ziet. Ik noem dat omgang met je paard, gruwel inmiddels van de term grondwerk, parelli en dergelijke. Maar ook deze hype waait wel weer over voor ik bejaard ben :D

zie jij totaal het nut van grondwerk niet in ?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:36

Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:44

Lauren_ schreef:
Het is heel simpel. Met paarden ben je, net als bij kinderen, duidelijk en consequent. Al dat gedoe rondom parelli, de term grondwerk en vrijheidsdressuur, nee sorry, ik kan daar niks mee. Vind het zelfs regelmatig enorm respectloos naar het paard. Maar dat is een andere discussie. paarden mogen tegenwoordig geen paarden meer zijn, maar veredelde, grote hondjes. oetsjiekoetsjie, aai, aai. Totdat het mis gaat.

respectloos naar een paard ? hmm ke die mening delen we dus niet :D t is maar net hoe ver je het door zet qua wat ze moeten kunnen, ik zelf vind het nl heeel belangrijk om naast een paard een goede band te hebben , dit helpt ook voor de buitenritten naar mijn inziens , mijn bontje is vrijwel nergens bang voor , maar die had ook al een groot aantal kilometers op de teller staan voor hij onder het zadel kwam.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:49

Lauren_ schreef:

Helemaal mee eens. Gewoon iedere dag duidelijke regels voor je paard stellen. En iedere dag dezelfde regels. Ja is ja, nee is nee. Of ik er nou naast sta of op zit. En of ik nou een dag 5 uur de tijd voor m'n paard heb of een keertje haast.

Mijn bontje is ook bijna nergens bang voor, en in ieder geval niet als ik erbij ben. Daarvoor hoef ik niet te grondwerken en met een carrot stick achter m'n paard aan te rennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:28

Lauren_ schreef:

Dan weet je wel in een enkele post iedereen die aan grondwerk doet over een kam te scheren en te bewijzen dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

En ik kan je wel voorspellen dat het geen hype is die gaat overwaaien. Je zet een erg nare toon door iedereen die op een andere manier wenst te werken me teen paard dan jij neer te zetten als "nozems". Zeer nette stijl hier weer. Er zou ook eens een inhoudelijke discussie gevoerd kunnen worden zonder oppervlakkigheid en afkraken van andere omgangsvormen.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:34

@ Fellor laat lekker gaan joh !! iedereen weet het altijd beter toch ? Ik heb 3 paarden bij 1 helpt grond werk niks De ander mag niks anders ( kan nooit meer bereden worden) dus is leuk zo en de ander die heeft keuren en daar helpt het wel bij ( zijn gewoon feiten) Ieder moet het voor zichzelf weten..!!

Blijf gewoon lekker door gaan met wat jullie zelf willen !! Gaat het fout dan gaat fout jammer succes ermee verder

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:40

Doorgalloperen tot hij er bijna bij neer valt, als hij wilt galloperen, dan zal hij galloperen en flink en lang ook. Op een gegeven moment zal hij stoppen omdat hij moe word, en dán gallopeer je door, en door en door.
Mijn poown doet het in iedergeval niet meer, die kijkt wel uit.

En anders niet meer in het bos rijden, dat gaat ongelukken veroorzaken,

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:52

Tjaaaa denk zelf eens even na , waarom zou het helpen om in de bak te rijden ?????
Je paard negeert jou en al je hupen die je geeft, dus je paard is niet goed opgeleid, en aan jouw rijtechniek is nog heel veel werk.
De grootste fout zit altijd bij de mens en niet bij het paard, dus leren paardrijden is mssn een heel goede optie.

Samsie schreef:
Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:11

Ik denk dat we hier te maken hebben met een paardje die met spanning loopt.
Dit kan diverse oorzaken hebben,een zadel wat niet lekker ligt,gebit wat ergens zeer doet,of verkeerde been/teugelhulp van ruiter.

Ik denk dat het zo gaat........ts gaat buiten rijden met dr paard,eerste 10min gaan redelijk rustig,dan word het paard iets "strammer" in de hals,beetje drammerig/kijkerig,ts probeerd rustig te blijven maar spanning blijft zich opbouwen(ookal is het niet extreem in de zin van bokken end) en dan opeens....BOEM omdraaien en wegwezen.
Klopt dat?

Als dit aardig in de richting komt dan zou ik zeker het zadel en de rug van het dier even laten checken (tanden zowiezo)
Als je dit allemaal kan afvinken en met zekerheid kunt zeggen dat het dat niet kan zijn dan ga maar flink grondwerk doen,zowel op je paard als naast je paard.
Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt na een tijd.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:51

Een paard kan buiten zo anders zijn dan in de bak.
Het is van jouw paard gewoon een spelletje geworden.
Een haflinger van een vriendin ging er niet vandoor maar kon zich ook heel sterk maken.
Die zijn ze met een hackamore gaan rijden.
Paard ging niet meer het gevecht aan wat hij met het bit aan ging.
Paard mankeerde overigens niks aan zijn gebit.
Het paard werd echt braaf en je had op een gegeven moment je teugels nog maar heel subtiel nodig.
Maar op hol is echt gevaarlijk en een ander bit helpt is dat ook een idee.
Bij het koetsen ging ook een pony er een keer een stukje van tussen.
Daar werd ook het leidsel een gat lager gehangen, gewoon omdat je geen ongelukken wil.
Heel veel succes.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:03

funnyhorses schreef:
Dit kan diverse oorzaken hebben,een zadel wat niet lekker ligt,gebit wat ergens zeer doet,of verkeerde been/teugelhulp van ruiter.

Ik denk dat het zo gaat........ts gaat buiten rijden met dr paard,eerste 10min gaan redelijk rustig,dan word het paard iets "strammer" in de hals,beetje drammerig/kijkerig,ts probeerd rustig te blijven maar spanning blijft zich opbouwen(ookal is het niet extreem in de zin van bokken end) en dan opeens....BOEM omdraaien en wegwezen.
Klopt dat?

Als dit aardig in de richting komt dan zou ik zeker het zadel en de rug van het dier even laten checken (tanden zowiezo)
Als je dit allemaal kan afvinken en met zekerheid kunt zeggen dat het dat niet kan zijn dan ga maar flink grondwerk doen,zowel op je paard als naast je paard.

Welnee joh, 5 jarige haflinger en onzekere jonge ruiter, dat gaat vaker fout dan goed.
Haflingers zijn paarden voor volwassenen, omdat ze elk gaatje aan inconsequentie gewoon misbruiken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:14

Sommige paarden kunnen buiten opeens wat onzeker worden. Andere mensen noemen het angst. Alleen maar door op een veilige mannier door te zetten kun je het leren dat het leuk en ontspannend is. Veel mensen die normaal veel in de bak rijden gooien buiten gelijk alles los en laten het paard een beetje aan z'n lot over. In het begin is het beter om met een lichte aanleuning te blijven rijden en korte stukjes losse teugel te doen. Dit kun je dan verder opbouwen. Ik ben altijd weer verbaasd over de weinige tijd die mensen in de "buitenopleiding" van hun paard stoppen. Dit kun je nou eenmaal niet in 3 zondagen leren. Buiten is het elke keer weer anders.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:51

Pentax schreef:
funnyhorses schreef:

Klopt dat?

Welnee joh, 5 jarige haflinger en onzekere jonge ruiter, dat gaat vaker fout dan goed.
Haflingers zijn paarden voor volwassenen, omdat ze elk gaatje aan inconsequentie gewoon misbruiken.

Nou daar ben ik het niet mee eens.
Een 17jarige ruiter zou eigenlijk zo'n paardje gewoon aan moeten kunnen.
Je zult ervan versteld staan hoeveel paarden met rugklachten lopen.
in een bak geven ze vaak niet veel reactie omdat ze in hun vertrouwde omgeving lopen maar buiten is dat anders.
Als ze zich zo abrupt omdraaien en naar huis peren wil/kan dat betekenen dat ze gewoon niet verder van huis willen want de pijn word erger.
En JUIST bij een jong dier waar het lichaam constant veranderd door bespiering en derg. zou dit best eens kunnen zijn.

Daarom zeg ik,eerst laten uitsluiten door deskundig iemand dat het niet de pijn is waardoor ie weg spurt.
Dan pas kun je zo'n dier goed aanpakken en flink doorrijden,dan pas is het eerlijk t.o.v. een paard.

Ik rij zelf een Fjord,ze is maar 1,40m maar beresterk!
Ook dat beestje deed exact dat wat haar paardje doet,daarom kwam het mij meteen bekend voor.
Ook de mijne draaide tijdens buitenrit ineens om en woesch weg was ze!
Ik dacht eerst ook aan ondeugd,maar dat was het echt niet,het zadel paste voor geen meter en daardoor liep ze met rugklachten.(kan ik mezelf nu nog voor me kop slaan,arm dier)
Toen ik eindelijk een goed passend zadel had (jeeeemig wat een zoektocht was dat)was het probleem in combi met vertrouwen opnieuw opbouwen meteen weg.
Ze heeft het nooit meer gedaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:02

Grondwerk, grondwerk en alleen maar voorlopig werken op de grond.Als het op je paard niet goed gaat moet je bij het begin beginnen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:30

Met mijn paard heb ik hier ook last van, hij gaat dan rennen en is niet meer te stoppen tot er een bocht komt. Een scherper bit helpt niet, want hij pakt dit gewoon tussen zijn tanden en rent gewoon vrolijk door.

Met rijden in de bak, op wedstrijd of in de weide heb ik nooit nergens last van, dan is hij op 2 vingers te rijden en luistert perfect.

Ik galoppeer nu gewoon niet meer buiten, want het is gewoon gevaarlijk. Hij heeft me al een keer tegen een boom aan gereden en hij galoppeerde ook eens door een kuil (Een gat waar eerst een boom stond) waardoor we bijna over de kop vlogen en ik er bijna af lag.

Als ik nu naar buiten ga, dan stap en draaf ik alleen nog maar. Als hij het dan straks 'normaal' vindt om buiten te rijden en dus niet meer zo blij is, ga ik het nog maar eens proberen. Dus misschien helpt het bij jou ook om eerst gewoon te stappen en te draven totdat jullie gewend zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:18

Samsie schreef:
Als het warm is, ga ik niet in de bak rijden. En ik denk niet dat het helpt om alleen maar in de bak te rijden, waarom zou dat helpen tegen dat ze er niet meer vandoor gaat. ???

Als je denkt dat in de bak rijden niet helpt dan heb je nog een hoop te leren over wat en hoe een paard in mekaar zit,
Dus het probleem ligt echt bij jezelf en niet bij het paard, jij vraagt door jou instelling en je onkunde het paard er vandoor te gaan, dus werk aan jezelf en het paard zal jou gaan geloven en hoeft dan niet perse meer op de vlucht ,
Leer eens meer over het natuurlijke instinct van een paard dan zul je ook gaan begrijpen waarom het paard zo reageert.
Ga ook eens aan de gang met rechtrichten en leer daar ook de theorie eens van waarom je moet rechtrichten en wat het jou oplevert in de omgang met je paard,
de site paardenbegrijpen.nl in miss wel nuttig om eens door te lezen.

Pableu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:47

Als je voelt dat ze er vandoor wil gaan, probeer haar dan terug te nemen. Wat bij mij helpt is rondjes draaien. Zo kort mogelijk, zodat ze stil komt te staan.