rink schreef:Een goede stap naar succes is een instructie die goed bij je past en waar je een persoonlijke klik mee hebt. Door de vertrouwens band met je instructie durf je beter angstperikelen te doorbreken!
Ik geef veel les aan veel verschillende type ruiters waaronder ook angstige ruiters, en bovengenoemde krijg ik vaak te horen van mijn ruiters, omdat ze het gevoel van vertrouwen hebben in mij maar ook het gevoel hebben dat ik in ze geloof, boeken ze veel succes!
Angst is te overwinnen met veel geduld, vertrouwen en doorzettingsvermogen! Dus dat je het niet opgeeft is de eerste stap naar succes.
Klopt! Van mijn instructrice krijg ik al zo lang les als dat ik rijd. 9 Jaar dus.
Bijna alles wat ik met de paarden heb meegemaakt is zij bij geweest. Alles wat ik kan, heb ik bij haar geleerd. En ik ben héél erg van het vertrouwen om persoonlijke redenen, en als ik van iemand anders les krijg gaat het wel goed, zolang ik me niet bedreigd, opgesloten of gekleineerd voel, of zolang ik niet op een paard rijd waar ik een angst voor heb 'gekweekt'. Want zodra dat gebeurt, slip ik dicht, kan ik niks meer, en zit ik erop als iemand die totaal niet kan rijden. Heel gespannen, voorovergebogen, klemmen enz. Heb dit ook 1 keer gehad, en toen heb ik geruild met iemand van paard. Een paard waar ik heel vaak op reed, maar dat eigenlijk een stuk moeilijker was dan het huidige paard waar ik op reed! Maar ik had vertrouwen in dit paard, en zolang ik dat heb, gaat het goed. En zolang ik vertrouwen in mijzelf heb. Toen ik bij mijn huidige instructrice op dit paard moest, waar ik vanaf was gestapt, ging alles super! Dat komt omdat ik haar vertrouwde. Zij kent mij, ik ken haar. Zij weet hoe ik rijd, en wat er in mijn hoofd omgaat als ik rij. Zij weet wat ik kan, en hoe ik iets doe. Als zij zegt dat ik een druk paard de ruimte moet geven, doe ik dit, en word mijn paard rustiger. Dus vertrouwen in de instructrice is (voor mij) hééééél belangrijk!