Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:46

secricible schreef:
nogmaals: een paard wat zijn hoofd niet omhoog kan gooien in het steigeren probeert het 9 van de 10 keer toch. Gevolg is dat ze hun evenwicht verliezen en gigantisch onderuit gaan. Met een beetje pech lig je eronder.
Martingaal zou je kunnen proberen, maar ik zou niet echt weten wat het toevoegt in deze situatie. Aangezien je de teugels toch niet meer mag gebruiken als hij zijn kop de lucht in gooit tijdens het steigeren, doet de martingaal weinig voor je... Kan me alleen voorstellen dat het je zekerheid biedt, en het is prettig om je aan vast te kunnen houden tijdens het steigeren..

Naar mijn idee heeft de TS nog niet zoveel geprobeerd, en wordt de gouden tip al vaak gegeven: paard voorwaarts zetten zodra hij stil wil gaan staan. Desnoods met de teugels in 1 hand en de zweep in de andere.

Paard kan wel degelijk vallen met steigeren met een slof! Hij komt dan misschien niet omhoog, maar gaat op zijn kont en valt alsnog achterover!
Het verhelpt het probleem niet, dat doet geen enkele hulpteugel!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:46

Ja. maar als je het leert kunnen ze het later ook tegen je gaan zetten.

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:47

weet je ik denk als het alleen voor buiten is dat je alleen buiten dat doet want een slofteugel is niet echt zo goed voor paarden dus misschien kan je een andere teugel alleen voor buiten doen niet met het rijden in de bak ofso

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:48

en misschien kan je het aan een dierenarts of wat dan ook vragen

aerdenhout1

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:50

Kom je er nu echt niet uit, dan kan je overwegen hem naar Gert van het Hof te brengen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:54

Een slofteugel kan wel bijdragen aan het beter er doorheen houden. Meestal voel je steigeren aankomen. Natuurlijk moet je voorwaarts blijven. Nooit stil gaan staan. En het kan erg helpen om hem om te trekken. Dat doe je met een teugel. Dus niet om sturen. Nee echt omtrekken en rukken aan je teugel als een echte straf. En naar voeren rijden. Dit is echt een moeilijk probleem. Als ze dit als oplossing zien om ergens onderuit te komen, zullen ze dit vaker gaan toepassen. Vandaar dus echt straffen voor dit gedrag.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:55

aerdenhout1 schreef:
Kom je er nu echt niet uit, dan kan je overwegen hem naar Gert van het Hof te brengen.

Zou ik mogen vragen wat hij er dan aan doet al je haar daarheen brengt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:02

Die schopt je paard dan waarschijnlijk gewoon heel hard vooruit en ze krijgt ook nog een pets met een touw.
Gert is verschrikkelijk handig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:03

aerdenhout1 schreef:

Hm ik denk dat dan het probleem nog niet verholpen is. Vaak gaan paarden staken als ze echt in verbinding, nageeflijk, in aanleuning etc. moeten lopen. Bij Gert hoeven ze vaak alleen maar met een los teugeltje rond te lopen. Hij is super met echt probleempaarden en met zadelmak maken maar voor rijtechnische problemen is dit niet de oplossing denk ik.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:05

KarinvdM schreef:
Die schopt je paard dan waarschijnlijk gewoon heel hard vooruit en ze krijgt ook nog een pets met een touw.

Dat zou ik niet proberen bij mijn pony :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:06

Maar als je aanvoelt dat je paard langzamer gaat om te steigeren helpt het dan niet om een keiharde klap met de zweep op de kont te geven?

Maar over het niks doen, dat vind ik ook wel een goeie. Gewoon negeren, helemaal negeren, dat betekend dat je zelf heel stil op je paard blijft zitten, niet aan de mond komt, niet met je been aanraakt en rustig terug draaien als hij de andere kant op wilt. Gaat hij dan nog steigeren, laat maar steigeren, doe alsof er niks gebeurd, zeg niks, negeer het. Wacht maar lekker, neem er de tijd voor. En dit consequent volhouden. Zodra hij ook maar een stap in de goede richting gaat, de hemel in prijzen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:07

KarinvdM schreef:

:D :D :D Precies!! Broerlief er ook even achter met de zweep, je snapt hem wel. Hij is voor de duvel en z"n ouwe moer nog niet bang!!
Denk dat die van jou het heel snel heeft afgeleerd!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:08

Nou TS, ik denk dat Gert heel wat handiger is dan jij... :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:08

Vanky schreef:
Dat zou ik niet proberen bij mijn pony :=

Wat dan? Dat betekent dus toch dat het een dominantieprobleem is. Dan is dit de enige oplossing.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:09

aerdenhout1 schreef:
KarinvdM schreef:

:D :D :D Precies!! Broerlief er ook even achter met de zweep, je snapt hem wel. Hij is voor de duvel en z"n ouwe moer nog niet bang!!
Denk dat die van jou het heel snel heeft afgeleerd!

pf.. nou hier gaat ze dus van d'r lang zal ze leven niet heen.. :n

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:10

saskiakefie schreef:
Maar over het niks doen, dat vind ik ook wel een goeie. Gewoon negeren, helemaal negeren, dat betekend dat je zelf heel stil op je paard blijft zitten, niet aan de mond komt, niet met je been aanraakt en rustig terug draaien als hij de andere kant op wilt. Gaat hij dan nog steigeren, laat maar steigeren, doe alsof er niks gebeurd, zeg niks, negeer het. Wacht maar lekker, neem er de tijd voor. En dit consequent volhouden. Zodra hij ook maar een stap in de goede richting gaat, de hemel in prijzen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:11

Vanky schreef:

Nee wat dan, L kampioen in je eigen achtertuin blijven? Tussen de Levades door?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:14

Vanky schreef:

Dit soort ongein leer je niet af met wortels en knuffelen.
Als jij zeker weet dat je pony nergens last van heeft en dat je tuig goed past, dan mag je pony dit gewoon niet doen en dan mag dat van mij gewoon hard afgestraft worden (mits jij het zelf op een goede wijze hebt geprobeerd op te lossen). Met soft gedoe kom je er niet met dit soort problemen. :n
Steigeren doet ze maar in haar vrije tijd in de wei, niet onder de man.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:16

[qoute] pf.. nou hier gaat ze dus van d'r lang zal ze leven niet heen.. :n[/quote]

Nee, je moet zo direct lekker onder je paard gaan liggen als het een keer echt fout gaat!
Jij in het zieknenhuis, mits je niet dood bent, paard naar de slager!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:16

Slofteugel zou ik zelf niet doen, als jij de neiging hebt om je handen iets te lossen of naar voor te zetten, komt de slof losser en kan ze alsnog omhoog ;) (spreek uit ervaring)
Wat ik wel eens gebruikt heb is een tie down, western hulpteugel die wel eens bij barrel racing paarden gebruikt wordt, om hun hoofd laag te houden. Is in feite niks anders dan stijve neusriem/band waaraan touw hangt dat je aan je singel vastmaakt... Werkt wel vrij scherp in bij druk (als ze dus omhoog wil komen) waardoor ze het zouden moeten afleren.
Afbeelding

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:22

__Astrid schreef:
Slofteugel zou ik zelf niet doen, als jij de neiging hebt om je handen iets te lossen of naar voor te zetten, komt de slof losser en kan ze alsnog omhoog ;) (spreek uit ervaring)
Wat ik wel eens gebruikt heb is een tie down, western hulpteugel die wel eens bij barrel racing paarden gebruikt wordt, om hun hoofd laag te houden. Is in feite niks anders dan stijve neusriem/band waaraan touw hangt dat je aan je singel vastmaakt... Werkt wel vrij scherp in bij druk (als ze dus omhoog wil komen) waardoor ze het zouden moeten afleren.
Afbeelding

Dit lijkt me echt heel erg gevaarlijk bij de pony van TS. Als ze dan wel probeert te steigeren, dan valt ze geheid! Ik zou er toch voor kiezen om je pony naar iemand te brengen die 'm gewoon flink aanpakt! Dan gaat 't maar even op een grove manier. Blijkbaar werkt de zachte manier niet dus je zal wel meoten.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:26

Een slofteugel of elastiek voor een paard dat deze neiging tot steigeren heeft is geen goed idee.
Sterker nog, het is vragen om problemen.
Ik heb jarenlang paarden met ongewenst gedrag gecorrigeerd, dus ik heb ervaring, ik zeg dit niet zo maar.
Wat er gebeurt namelijk als het paard wil gaan steigeren en hij voelt de weerstand van de slof, is dat zo´n paard heel heftig reageert. Sommigen gaan in de paniek en gooien zich dan met een ruk omhoog, waardoor ze juist achterover klappen. Anderen doen dit ook, maar vallen opzij. Ik ken zelfs gevallen van paarden die zich zo opbliezen en explodeerden dat de singel brak of de slof brak.

Kortom...niet doen. Ook niet met begeleiding.

Ik kan me je wanhoop echter wel goed voorstellen en snap ook dat je zoekt naar een oplossing.
Voel je het steigeren aankomen?
Is het alleen bij het halthouden? Of bij druk op het bit?

Je schrijft dat het zadel goed ligt en je pony lichamelijk ook niets mankeert. Heb je ook het gebit gecheckt? En dan bedoel ik echt heel goed gecheckt, dus op de lagen gedrukt en niet alleen op haken gecontroleerd?

Ik vraag dit omdat ik meer van dergelijke paarden ben tegengekomen waarbij dit gedrag voortkwam uit een mondprobleem. En dan geen haken, maar een irritatie op de lagen (door een ontsteking of door een piepklein stukje wolfskies dat is blijven zitten na het verwijderen van de wolfskies). Zorg er voor (als je dat al niet gedaan hebt) dat je dit in ieder geval volledig uit kunt sluiten.

Als er dan echt verder niets aan de hand is met je pony, dan adviseer ik je het volgende. Als je zelf ervaren genoeg bent, doe je dit zelf en anders besteed je je pony bij voorkeur uit aan iemand die dit wel aankan en neem jij het later over.

Het gaat om timen. Bij ieder paard voel je het steigeren wel aankomen. Zodra je dit voelt, handen voor...geen enkele druk op het bit en een flinke schop geven en desnoods een flinke lel (je schrijft dat je dat bij jouw pony niet moet doen, ik weet niet waarom....maar dit is juist wat je wel zou moeten doen...). Je hebt kans dat de pony naar voren schiet en klaar is het. Maar je hebt ook kans dat de pony spinnijdig wordt.
En dan is het een kwestie van timen en vooral absoluut geen angst hebben en geen boosheid hebben, maar vooral geduld, rust en consequent handelen.
Want als de pony spinnijdig wordt kan hij naar voren springen, of nog wilder omhoog komen, noem maar op. Als hij naar voren springt is hij braaf. Dus hand voor, klopje geven, goed blijven zitten en doorrijden.
Als hij toch als een wilde weer omhoog wil komen: flinke schop, handen voor, tik er desnoods bij...maar in ieder geval net zo lang tot hij naar voren gaat.
Daartussenin kan nog een reactie zitten dat hij niet naar voren gaat en niet omhoog, maar blijft staken en blijft dreigen omhoog te komen.
Dan leid je hem opzij en dan naar voren, of je trekt hem om als hij zelf al aanzet om toch omhoog te komen en dan handen voor, schop, tik, naar voren.
Dit kan heel hectisch verlopen en daarom is ervaring belangrijk. Maar zodra de pony rustig is en naar voren gaat beloon jij met rust, hand voor, en een klopje op de hals en rijd je door alsof er niets is gebeurd.

Als je pony alleen omhoog komt als jij wilt halthouden, dan kun je dit oplossen door schijnovergangen naar het halthouden te rijden. Dus....net niet halthouden en weer doorstappen. Denk hierbij er aan dat je voornamelijk op je zit haldhoudt en je hand zo weinig mogelijk gebruikt. En na een paar keer ga je echt halthouden en laat je 'm een fractie van een seconde stilstaan....meer niet...en stap je weer verder. En gedurende een aantal weken bouw je die fractie van een seconde steeds verder uit, totdat je weer normaal kunt halthouden.
Dit probleem is veel eenvoudiger op te lossen, dan het vorige wat ik beschreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:27

Als je echt goed wilt verongelukken dan is een tiedown een goed middel ja bij steigeraars.

TS je kunt het wel allemaal beter weten en het met knuffelen en lieve woordjes willen oplossen, maar ondertussen heb je wél een bloedlink paard onder je reet wat je zomaar richting rolstoel of kistje zou kunnen helpen... Voor dit probleem heb je geen hulpteugeltjes. Voor zo'n probleem heb je professionals of semi-professionals die eens een pittig functioneringsgesprekjeaangaan met je paard.

aerdenhout1

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:35

In het hele grote stuk tekst hier boven is een duidelijk en goed antwoord gegeven, maar ik ben bang dat TS...die 13 jaar is...dit zelf nooit op de juiste manier gaat oplossen!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:50

aerdenhout1 schreef:
In het hele grote stuk tekst hier boven is een duidelijk en goed antwoord gegeven, maar ik ben bang dat TS...die 13 jaar is...dit zelf nooit op de juiste manier gaat oplossen!

Ow...is de TS 13?
Dat wordt heel lastig.

@ TS: Zoek een (bijna)volwassene die ervaring heeft met dit soort dingen. Het is echt gevaarlijk wat je pony doet en op jouw leeftijd, hoe goed je ook kunt rijden, heb je nog niet de timing en ervaring die nodig is om dit op te lossen. En dat is niet jouw schuld of zo....dat komt omdat je hersenontwikkeling in relatie tot die timing nog niet voldoende is getraind (dat is bij iedereen van die leeftijd zo) uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn dan kinderen die vanaf dat ze kunnen lopen al op het paard zitten.