Andalusier uit spanje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:50

Mensen, rustig aan graag.

De ts vraagt naar ervaringen, en evt. oplossingen. Brand elkaar niet af, want je weet niet het hele verhaal er achter ;) Het is moeilijk om dingen te verwoorden, als je er midden in zit.

Ik tem bij deze, want de sfeer is niet behulpzaam voor de ts.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:51

@ Brainless

ja we zijn ook bezig met de basis
rust en vertrouwen. In spanje rijden ze niet zo heel zacht
terwijl ik dat juist wel probeer!

Pauline

Re: Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:53

Bij de basis past voorwaarts neerwaarts, zonder kort en strak :)
Dus ik denk dat je te snel wil, en je paard niet meekan. Daarom gaat hij in verzet. Had je mijn vorige post gelezen? Daar heb ik het ook in uitgelegd. ;)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:54

JNY024 schreef:
@ Brainless

in spanje rijden ze niet overal zoals jij denkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:00

JNY024 schreef:
@ Brainless

Hoe ze in Spanje rijden weet ik niet,maar ik weet wel hoe ze hier in frankrijk rijden op de 'spaanse' manier'
Ze rijden een paard niet voorwaarts maar laten het in de krul krabbelen.Met flink wat kilo's ijzer in de mond.
Dat is dus hier in frankrijk....ik zeg dus niet dat dat in Spanje ook zo gaat!

TS zie je kans het eens te filmen als je je paard rijdt?
Dat geeft wat meer duidelijkheid.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 22:02

geerke schreef:
JNY024 schreef:
@ Brainless

Hoe ze in Spanje rijden weet ik niet,maar ik weet wel hoe ze hier in frankrijk rijden op de 'spaanse' manier'
Ze rijden een paard niet voorwaarts maar laten het in de krul krabbelen.Met flink wat kilo's ijzer in de mond.
Dat is dus hier in frankrijk....ik zeg dus niet dat dat in Spanje ook zo gaat!

TS zie je kans het eens te filmen als je je paard rijdt?
Dat geeft wat meer duidelijkheid.

Ik denk dat hij ook zo gereden is.
voorwaarts is de wel. Ik denk dat die vaquaro is gereden.
Ik zal is proberen om te filmen !

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:10

Ik heb een aantal jaren geleden een spaanse anda gecorrigeerd die hetzelfde probleem had. Doordat hij werd overvraagd en het niet begreep wat er van hem verwacht werd (tenminste, dat was toen mijn gedachte en dat bleek te kloppen) kreeg hij op een gegeven moment meer straf dan beloning en daarom ging hij al in verzet zodra de man van wie hij was op wilde stappen, hij durfde er niet meer op en toen heeft hij het paard een tijdje bij mij neer gezet en zijn we er samen mee bezig gegaan. We hebben het toen opgelost door echt helemaal terug te gaan naar de basis (aan de hand) en juist alles uitbundig te belonen wat hij goed deed. Toen het paard weer lol had aan het werken aan de hand zijn we gaan werken aan de hand met iemand erop, alleen belonen wat goed ging, vervelend gedrag negeren, onmiddelijk een stap terug doen en weer iets vragen wat hij wel doet en daarna belonen. Kostte eerst even veel tijd, maar op een gegeven moment ging het als een speer en na 2 maanden was hij weer prima te rijden als je maar postief was en niet strafte; hij was werkwillig genoeg, dus het was ook niet nodig. Er was er echt een band en wederzijds begrip ontstaan tussen de man van wie hij was en het paard. Hij heeft daarna nooit geen grote problemen meer met het paard gehad voor zover ik weet. :)

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt, ik vond het toen erg interessant. Dit paard was trouwens ook heel gevoelig wat voor voer hij kreeg. Hij moest echt goed hooi hebben, geen voordroog of kuil en muesli zonder melasse, andere suikers e.d. Hij moest ook niet in vol gras, maar op een dor stukje land. Daar werd hij ook een stuk ontspannener van. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:15

Dus eerst laat je het paard uitrazen en als hij daarna rustig is ga je hem een schop geven en tegen hem schreeuwen?

:= Das net zoiets als een klein kind dat je een snoepje van de tafel af laat pakken en kijkt tot het snoepje op is
en hem daarna een klets geven omdat je een paar uur geleden had gezegd dat het kind geen snoepje mocht :')

Dit paard begrijpt gewoon niet wat je bedoeld en staat het bit nog helemaal niet toe. Ik ga overigens mee met Lante.
Een paard staakt NOOIT omdat hij het moeilijk vind. Ieder paard wil graag werken, tenzij hij pijn heeft of de ruiter niet
op de juiste manier met het paardje omgaat. (ik bedoel hier niets mee verder hoor)

Mijn vorige paard nam me weleens een beetje in de maling, vooral als hij afentoe een dagje niet zoveel had hoeven doen
en de dag erna weer aan de bak moest. Dan had hij zoiets van nouhouuu.. maar als ik daar loop vind ik veel fijner! Dan moest
ik hem weleens boos aanspreken.. maar schoppen of schreeuwen? Mnee..

Het paard dat ik nu heb hoef je zowiezo geen schop te geven tenzij je wilt zandhappen :') En ga je er kwaad en gestresst
opzitten is het een stuiterbal.

Rust, geduld en alles stapje voor stapje.. dat werkt het best.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-04-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkeee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:16

Zou ik mogen vragen waar je hem weg hebt in friesland, het paardje kom me erg bekend voor waar hij te koop stond
en het gedrag ook wel een beetje ?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:34

volgens mij weten paarden ook achteraf nog heel goed waarvoor ze gestraft worden als de straf er tenminst snel opvolgt, maar dat kan alleen als hij ook geod beloond wordt voor de dingen die hij goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:49

JNY024 schreef:
Ik vraag niet teveel maar de basis zoals buigen wordt hem al teveel.
We doen verder ook rustig aan. het punt dat die in paniek raakt kan gewoon elk moment zijn
zo loopt die een halfuur goed en daarna gaan we weer gek doen.

Joh, duidelijk toch als hij dit niet kan dat hij ergens vast zit, het hem pijn doet? je kent zijn achtergrond niet en je zegt zelf een gestresst paardje, je weet dus niet wat hij over zich heen heeft gekregen als hij iets niet goed deed of aankan....zoveel stress, angst en wellicht wel pijn en jij geeft hem een schop?

Ga hier googlen naar een goede en dan echt een goede osteopaat en ik beveel je aan om eens de site van Happy athlete te gaan bekijken....neem de gok eens en laat zo iemand komen...want voor mij staat duidelijk dat hij dus heel erg veel pijn heeft bij buigen of ruggebruik....je paard doet het niet voor niets en zeker niet om jouw te pesten...

Eigenlijk heel sneu voor het paard. Dat je mensen laat komen om je paard te onderzoeken, heel erg goed!!, maar de juiste mensen is altijd weer het grote probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

Misschien eerst eens aan de communicatie werken voordat je er op stapt?

Ik denk dat je al heel veel kwijt bent bij hem en dat moet je weer herstellen en verdienen aan de grond.

Zitten aantal erg goede ervaringsdeskundigen in dit topic, hoop TS dat je hun tips van harte neemt. Dan weet ik nog wel een fijne instructrice voor je met anda ervaring en zachtaardig weet te communiceren met overwicht...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:09

Zucht.. af en toe wel eens vermoeiend om uit te leggen dat als men Anders rijdt of beleerd, dat dat niet per defintie Slechter hoeft te zijn. Dat men over het algemeen Niet van het oeziewoezie gehalte is in Spanje komt omdat men over het algemeen met Hengsten te maken heeft. De meeste merries worden gebruikt als fokmerrie, en af en toe zie je ze wel onder het zadel.
Ruinen doen ze tegenwoordig wel meer en meer, maar in een macho cultuur is dat vaak onbegrijpelijk. eerder werden hengsten alleen maar gecastreerd als ze echt onhandelbaar waren..

Dat er met een stang gereden wordt wil niet zeggen dat dat Gemener is, want als de hand stil ligt, en het been, is er niets gemeens of wat dan ook aan. Vaak hier in Nederland is het onduidelijker voor een paard wat uit Spanje komt en daar ook Spaans beleerd is.
En een andalusier/pre heeft vaak ook nog verlaagd gehemelte waardoor een stang juist rustiger ligt dan een trens die constant inwerkt, en waar constant aan gevraagd/gezeurd wordt. Tevens is de hulpengeving ook zo anders als hier. Hier zie je mensen continu maar pompen en vragen met hun benen. In spanje als ze spaans beleerd zijn juist niet. Kort maar duidelijk. En net zo met de hulpengeving van de teugels, kort maar duidelijk.
Tuurlijk heb je er Net als in nederland onbenullen bij. Maar dat is overal zo.
Serreta kan op verschillende manieren gebruikt worden. En ik hou ook niet van 'serreta' neusjes die beschadigd zijn door Misbruik van de serreta. Verder is de serreta niets anders dan de kaptoom, mits juist en correct gebruikt. En ja je hebt er bij die kartels hebben, martelwerktuigen zijn het..
Maar mensen die op hun paard stappen met slof/stiek martelen hun paarden net zo..

En zo'n paard wat hier dus aankomt wordt anders ineens bereden, ze zijn vaak erg slim, maar moeten wennen aan omschakeling van cultuur en omgang. Vaak gaan ze van de ene eigenaar naar de andere tot er niets meer mee gedaan kan worden en ze geestelijk en lichamelijk helemaal kapot zijn gemaakt.

Voor mensen die een spaans beleerd paard willen kopen, kan ik maar een tip geven.. Verdiep je eens wat meer in de cultuur en de manier van rijden. Daar is genoeg op internet over te vinden.. Ik wil hiermee niet zeggen dat de spaanse manier of de nederlandse beter zou zijn, maar het zou wel beter zijn als je weet Hoe zo'n paard beleerd is, en welke omgangsvormen hij gewend is.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:26

russel schreef:
JNY024 schreef:
Ik vraag niet teveel maar de basis zoals buigen wordt hem al teveel.
We doen verder ook rustig aan. het punt dat die in paniek raakt kan gewoon elk moment zijn
zo loopt die een halfuur goed en daarna gaan we weer gek doen.

Joh, duidelijk toch als hij dit niet kan dat hij ergens vast zit, het hem pijn doet? je kent zijn achtergrond niet en je zegt zelf een gestresst paardje, je weet dus niet wat hij over zich heen heeft gekregen als hij iets niet goed deed of aankan....zoveel stress, angst en wellicht wel pijn en jij geeft hem een schop?

Ga hier googlen naar een goede en dan echt een goede osteopaat en ik beveel je aan om eens de site van Happy athlete te gaan bekijken....neem de gok eens en laat zo iemand komen...want voor mij staat duidelijk dat hij dus heel erg veel pijn heeft bij buigen of ruggebruik....je paard doet het niet voor niets en zeker niet om jouw te pesten...

Eigenlijk heel sneu voor het paard. Dat je mensen laat komen om je paard te onderzoeken, heel erg goed!!, maar de juiste mensen is altijd weer het grote probleem...

Hij is helemaal los gemasseert door een goede osteopaat.
verderheeft hij nergens iets zitten wat hem pijn kan veroorzaken
zadel ligt goed , tandarts is geweest en hij is helemaal nagekeken.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:28

caaramel schreef:
volgens mij weten paarden ook achteraf nog heel goed waarvoor ze gestraft worden als de straf er tenminst snel opvolgt, maar dat kan alleen als hij ook geod beloond wordt voor de dingen die hij goed doet.

Probeer ik ook zo snel mogelijk
hij is het echt niet vergeten binnen 3 seconden wat hij daarvoor gedaan heeft hoor
Voor dingen die hij goed doet beloon ik hem ook extra veel. Straf hem niet alleen af voor ze dingen die hij niet mag
maar beloon hem ook flink !

alleen mensen hier hebben allemaal heilige paarden
die nooit wat fouts doen waarvoor ze hem niet afstraffen :D

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:30

Nynkeee94 schreef:
Zou ik mogen vragen waar je hem weg hebt in friesland, het paardje kom me erg bekend voor waar hij te koop stond

Ik weet niet meer precies waar ik hem gekocht heb
weet alleen dat die verkoopster bij het Showteam alergria reed.

Het is een schimmeltje van ong 1.60
zwarte manen en zwart met witte staart.

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:46

Kom op nou, ik ben ver met je meegegaan, maar iedereen weet waar zijn of haar paard of pony vandaan komt. Ik wilde je eerst nog verdedigen, want je bent 15. Je bent ook niet gerechtigd/bevoegd tot een kooptransactie. Je ouders, moeder of vader, die weten toch wel waar het paard vandaan komt? Hij komt altijd ergens vandaan. Ja, eerst uit Spanje en iemand die voor het Showteam Alegria reed. Nou, die is binnen een minuut te traceren hier op Google.

Dus ik vind het wel genoeg met dit topic. Wens je veel succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:59

JNY024 schreef:
caaramel schreef:

hij is het echt niet vergeten binnen 3 seconden wat hij daarvoor gedaan heeft hoor
Voor dingen die hij goed doet beloon ik hem ook extra veel. Straf hem niet alleen af voor ze dingen die hij niet mag

Het wil niet zeggen dat ik nooit mijn paard "afstraf", maar ik zie het net zoals bij honden.
Als mijn hond er vandoor schiet (bv achter een konijn aan) en het duurt even voordat hij komt, dan heeft het geen zin hem nog een afbrander te geven op het moment dat hij weer bij mij is gekomen.

Zo is het ook met paarden, als een paard je bijt geef je gelijk straf (schreeuw/tik.. wat je denkt dat werkt) maar niet meer op het moment dat hij relaxed staat.
Of een paard wat je schopt, weg rent en dat als je hem hebt alsnog een klap geeft.
Dat is dan in mijn ogen veel te laat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:18

op de wijze straffen zoals beschreven word heeft geen meerwaarde in de opleiding van het paard, het veroorzaakt alleen maar meer onzekerheid en frusstratie bij het paard, en mijn mening in deze is dat wanneer je als ruiter je geduld niet kan bewaren en het moment van corigeren niet kan bepalen je bij dit ras op het verkeerde adres bent.
nog maals het in aan de instructie dit gedrag van de ruiter aan te pakken en te corigeren, als de instructie dit niet doet en toe laat wat de TS doet is het in mijn optiek niet best gestelt met de instructie.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:31

JNY024 schreef:
caaramel schreef:

Wat een onzin!

Straffen mag en kan heus maar dan enkel op het juiste moment, juiste wijze en met juiste inwerking.
Zoals met alles met paardrijden dus.
Ik zou bijna zeggen "duh". Je snapt toch wel wat er onlogisch en zelfs fout is aan de door jou omschreven manier van straffen?

Vier paginas aan mensen die je wat uitleggen en dan net zo'n antwoord komen... :n

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:42

Maar er zit een verschil tussen straffen en straffen en welk type paard. Een anda is geen tinker of een ander koudbloed paard. Dit is een ras wat gevoelig is. Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar als je je niet verdiept hebt in zo'n type paard, dan heb je geen idee van de sensibliliteit..

Ik kan naar de quarter van mijn instructrice een schreeuw geven, en die wordt daar niet snel warm of koud van. Doe ik dat naar mijn pre dan staat ie in een hoekje te bibberen.. Die trekt zich dat wel snel aan. En hij is geen bangerik. Ik hoef normaal ook nooit te schreeuwen, integendeel, met rust en duidelijkheid weet hij waar hij aan toe is.. de signalen die ik naar de quarter geef zijn heel anders dan naar mijn pre. Om maar eens een verschil in type en ras aan te geven. En ik ben zeker niet lomp hoor.. integendeel..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

Kaaaren schreef:
Wij hebben ook een adalousier gehad uit spanje, was ook een jaar of 10.
Het omscholen naar engels ging op zich wel maar als het het even niet wist dan ging hij echt van alles doen! Stijgeren, spaansepas, wijken, travers, hij was gewoon de kluts kwijt. Als ik nu terug kijk zou ik jou willen adviseren contact op te nemen met iemand die verstand heeft van hoe hij in spanje werd gereden. Misschien dat je je dan beter kun verplaatsen in wat hij doet, en waarom. Ik heb het nooit gedaan en daar wel spijt van gehad.

Je kunt het vergelijken met een nieuwe taal leren, Als wij engels leren dan vergelijken we dat ook met onze nederlandse taal en beginnen niet van 0 (baby?), Zo kunnen we dat makkelijk opbouwen. Ik denk dat je het zo ook met je paard moet aanpakken :)

Ik denk dat dit wel een goed en duidelijk antwoord is. Hulp zoeken. :)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:45

Beste TS,

Ik heb het hele topic doorgelezen. Wat mij opvalt is dat je zeer waardevolle tips krijgt en deze eigenlijk naast je neer legt. Je hebt steeds een weerwoord ipv dat je erover nadenkt en mogelijk in gaat zien dat er mensen zijn die daadwerkelijk iets van rijden weten en je oprecht willen helpen.
Je bent nog hartstikke jong dus probeer iets te doen met de tips die je krijgt daar wordt je beter van en ook volwassener.
Je hebt een serieus probleem en meer dwang of wat dan ook gaat je niet helpen maar maakt de situatie alleen erger.
Wellicht is het beter als jouw moeder het paard rijd totdat jij voldoende kennis en kunde hebt om met dit sensibele dier om te gaan. Doe je best en je zal zien dat het je gaat lukken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:03

TS, ga dringend goede les nemen.
Ik heb zelf een andalusier en bij mij ging de overgang van frans rijpaard naar anda goed, net omdat mijn frans rijpaard een supergevoelig dier is. Een andalusier kan je niet dwingen om voor je te werken. En weet je wat, je kan prima je anda opvoeden zonder boos te worden. Ze zijn daar veel te sensibel door. Het zijn werkwillige dieren die als je er het gevoel voor hebt alles voor je willen doen. Maar je moet consequent zijn zonder te willen meppen/ boos te worden. En dat is voor velen net het moeilijke.
Hier zijn zoveel nuttige tips gegeven, leg ze niet naast je neer maar kijk kritisch naar jezelf. Doe er iets aan voor het escaleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:31

JNY024 schreef:
Nynkeee94 schreef:

Ik weet niet meer precies waar ik hem gekocht heb
weet alleen dat die verkoopster bij het Showteam alergria reed.

Het is een schimmeltje van ong 1.60
zwarte manen en zwart met witte staart.

:+ Dan was hij zeker gratis, want ik wel waar ik mijn euries naar toe breng als ik een paard koop, doe het ook niet dagelijks, dus dat zal het verschil zijn..... :D